Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

stefanschreurs

Kenwood L-A1 | AudioQuest OAK | Marantz DA12 | Tara Labs Vector XLR | Auralic Aries G1 | Seas Excel Milennium | Marantz TT-15s1

gizmo2

#1376
Weer een dacje in elkaar gezet.

Een mooie Philips TDA 1543 NOS DAC differentieel geschakeld plus uitgangstrafo's.
Klinkt mooi.

Gekocht van Dion audio.

https://dionaudio.nl







Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Voor en achterzijde toch maar voor aluminium gekozen.
Voorzijde moet nog mooi vastgezet worden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1378
en klaar ;D







alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

andere voeding voor de Philips dac ingebouwd, positief/negative spanning.



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

marcel1970

#1380
Dat ziet er mooi uit...
Hier ook maar eens gaan spelen met mijn Raspberry 3 die ik nog had liggen. Hifiberry DAC gekocht op marktplaats Volumio geïnstalleerd. moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van zowel de software en de geluidskwaliteit. Klinkt veel beter dan welk apparaat ook wat ik op mijn Marantz 7013 heb aangesloten en de ingebouwde Heos bij de receiver.
Vraag me wel af hoeveel verbetering je nog kunt krijgen bij een betere voeding en of dac...
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

gizmo2

Quote from: marcel1970 on February  6, 2022, 12:59:36
Dat ziet er mooi uit...
Hier ook maar eens gaan spelen met mijn Raspberry 3 die ik nog had liggen. Hifiberry DAC gekocht op marktplaats Volumio geïnstalleerd. moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van zowel de software en de geluidskwaliteit. Klinkt veel beter dan welk apparaat ook wat ik op mijn Marantz 7013 heb aangesloten en de ingebouwde Heos bij de receiver.
Vraag me wel af hoeveel verbetering je nog kunt krijgen bij een betere voeding en of dac kunt krijgen...
Persoonlijk vind ik dat er meer rust en ruimtelijkheid in de muziek komt met een goede voeding.
Kwa DAC type heb je van goedkoop tot heel duur waarvan ik goedkope heb gehad die niet onder deden voor de duurdere.
Als ik mijn huidige raspberry pi 4 met khadas tone 1 via USB vergelijk met de Philips TDA 1543 NOS DAC dan klinkt de Philips veel muzikaler en de khadas met veel meer detail maar niet perse ruimtelijker.

Tis maar net waar je van houdt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

leuk dacje voor weinig op de kop getikt een ESS ES9018 DAC inclusief kast.
gebruik het toslink gedeelte voor de tv en een khadas tone1 voor muziek met volumio als OS.
touchscreen heb ik al wel ingebouwd maar ik wacht nog op een DSI kabel.
verder een infrarood module en safe afsluiten met status led voor de raspberry pi.

is dit dac board
https://www.audiophonics.fr/en/diy-dac/ess-es9018-dac-module-board-32bit-384khz-dsd-3x-lm317t-regulators-p-12129.html


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Ryvm

Quote from: gizmo2 on March  8, 2022, 19:00:49
leuk dacje voor weinig op de kop getikt een ESS ES9018 DAC inclusief kast.
gebruik het toslink gedeelte voor de tv en een khadas tone1 voor muziek met volumio als OS.
touchscreen heb ik al wel ingebouwd maar ik wacht nog op een DSI kabel.
verder een infrarood module en safe afsluiten met status led voor de raspberry pi.

is dit dac board
https://www.audiophonics.fr/en/diy-dac/ess-es9018-dac-module-board-32bit-384khz-dsd-3x-lm317t-regulators-p-12129.html



Waarom 4 verschillende trafo's??
Vind het best rommelig worden dan.
Niet liever trafo gebruiken met meerdere aftakkingen?

Verder mooi werk wat je doet!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

gizmo2

Quote from: Ryvm on March  8, 2022, 19:32:02
Waarom 4 verschillende trafo's??
Vind het best rommelig worden dan.
Niet liever trafo gebruiken met meerdere aftakkingen?

Verder mooi werk wat je doet!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk
die twee ringkern trafo's zaten er al in en de andere twee had ik nog liggen en was inderdaad beter geweest om er een te gebruiken met meerdere aftakkingen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

oud_account_1

Ik gebruik de huidige vorige versie van moode, in combinatie met een RPi Zero-W, een Allo Mini-boss dac en een JDS Atom.
Heerlijke no-nonsense componenten.

Recent is een nieuwe release van moode uitgebracht.
Eigenlijk wil ik gelijk de RPi vervangen door de 'nieuwe' Zero-W 2 (Zero2 W?).
Heeft iemand daar al ervaring mee?
En, waar is 'ie betaalbaar en op voorraad?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Ron_Z

Ik heb Picoreplayer draaien op twee Zero 2 W's, dat gaat in ieder geval prima. LMS zelf draait wel op de NAS.

cfgr@home

Ik gebruik op de oudere Model B2 RPi de app 'RUNE-AUDIO'. Voor audio-uit kan je de 'gewone' analoge uitgang gebruiken van de RPi maar ik gebruik liever een HDMI-audio afsplitser. Werkt prima.
Rune-Audio: https://www.runeaudio.com
De afsplitser: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01MTQVRNY/ref=sr_1_13?crid=3C7D9WB00X0FK&keywords=hdmi+audio+extractor&qid=1647956294&sprefix=hdmi+audio%2Caps%2C75&sr=8-13
:pompom:
Lots & lots of AV stuff all over the house but mostly cramped into my mancave... :-)

gizmo2

#1388
en bijna klaar ;D
alleen het doorzichtige glaasje van de infrarood modules een donkere kleur kiezen.

ook meteen peppymeter en now playing plug-in geïnstalleerd.
now playing heeft een paar mooie functies erbij gekregen.

https://www.youtube.com/watch?v=-qFEobWwP5s&ab_channel=michel8166



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

toetertje

Is iemand misschien al met de rpi4 in de weer geweest, en biedt dat voor- of nadelen?

gizmo2

#1390
ja, heb een raspberry pi 4b 2bg aangesloten via de usb van een khadas tone1.
heb ook de pi 4 via een i2s boardje geprobeerd en krijg de indruk dat usb mooier klinkt......kan ook inbeelding zijn of gewoon het verschil in type dac.
qua snelheid via volumio OS merk ik er weinig van tenopzichte pi 3.
de cpu van de p4 wordt trouwens wel iets warmer als de pi3/2.

draait nu de hele morgen en het valt nog mee met de temperatuur.
je moet trouwens van goede huize komen als je er een wilt bemachtigen en tweedehands rijzen de prijzen de pan uit.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Quote from: toetertje on April  3, 2022, 10:49:05
Is iemand misschien al met de rpi4 in de weer geweest, en biedt dat voor- of nadelen?

Ja, hier de 3B verruild voor een 4B zodat ik nu met USB naar de DAC kan. Dat was met een 3B een no go. Veel jitter en drop-outs omdat bij de 3B de USB gedeeld wordt met Ethernet. Misschien heb je daar geen last van als je 'm via WIFI verbindt, maar dat is in mijn geval geen optie.

Het Hifiberry Digi+ Pro bordje dat ik op de 3B had, heb ik overgezet op de 4B maar die is in feite overbodig. USB is in principe beter (de DAC doet dan al het werk, inclusief clock, ipv de Berry) en - voor mij belangrijker - het scheelt simpelweg een schakel. Dus dat bordje zet ik binnenkort weer terug op de 3B, zodat die in mijn thuiskantoortje aan het werk kan.

In theorie heeft mijn 4B het wel makkelijker met hi-res materiaal (meer werkgeheugen, krachtiger CPU, eigen USB chip). Maar ik heb niet het idee dat dit ook resulteert in klankmatig verschillen tussen de 3B en 4B.
Groeten,
Edwin

vwtune

Na het lezen van de laatste berichten, waar er gesproken wordt over een Khadas Tone board icm een raspberry 4. Heb ik gister zelf ook zo een Khadas Tone board besteld, daarna ben ik pas gaan kijken naar een raspberry 4. Totaal niet aan te komen, of via woekerprijzen op marktplaats.
Twee vragen;
1:Kan zo een Tone board ook prima werken met een raspberry 2b? (die heb ik namelijk nog werkloos liggen)
2: Wat is een goede vervanger op het moment van de raspberry 4?

Ben benieuwd
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

toetertje

Quote from: vwtune on May  2, 2022, 12:08:11
Na het lezen van de laatste berichten, waar er gesproken wordt over een Khadas Tone board icm een raspberry 4. Heb ik gister zelf ook zo een Khadas Tone board besteld, daarna ben ik pas gaan kijken naar een raspberry 4. Totaal niet aan te komen, of via woekerprijzen op marktplaats.
Twee vragen;
1:Kan zo een Tone board ook prima werken met een raspberry 2b? (die heb ik namelijk nog werkloos liggen)
2: Wat is een goede vervanger op het moment van de raspberry 4?

Ben benieuwd

Heb je de Khadas met i2s (hat), of usb aansluiting? Heb hier zelf een tijdje met de rpi2 en khadas over usb gespeeld, en dat ging prima.

gizmo2

#1394
Quote from: vwtune on May  2, 2022, 12:08:11
Na het lezen van de laatste berichten, waar er gesproken wordt over een Khadas Tone board icm een raspberry 4. Heb ik gister zelf ook zo een Khadas Tone board besteld, daarna ben ik pas gaan kijken naar een raspberry 4. Totaal niet aan te komen, of via woekerprijzen op marktplaats.
Twee vragen;
1:Kan zo een Tone board ook prima werken met een raspberry 2b? (die heb ik namelijk nog werkloos liggen)
2: Wat is een goede vervanger op het moment van de raspberry 4?

Ben benieuwd
De khadas tone 1 werkt prima via een pi 2b alhoewel ik het iets fijner vind klinken via een pi 4b.
ondertussen heb ik al 2 x een khadas voor familie leden werkend gemaakt en van allemaal was de firmware verouderd.......let er dus op dat je de laatste firmware gebruikt.

https://www.google.com/amp/s/www.khadas.com/amp/tone1-upgrade-to-official-v2-firmware


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

vwtune

Quote from: toetertje on May  2, 2022, 12:13:25
Heb je de Khadas met i2s (hat), of usb aansluiting? Heb hier zelf een tijdje met de rpi2 en khadas over usb gespeeld, en dat ging prima.

Met usb aansluiting. Nou dan zet ik mijn RPI2 maar in, ik neem aan dat Volumio er prima op draait.
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

vwtune

#1396
Quote from: gizmo2 on May  2, 2022, 12:17:54
De khadas tone 1 werkt prima via een pi 2b alhoewel ik het iets fijner vind klinken via een pi 4b.
ondertussen heb ik al 2 x een khadas voor familie leden werkend gemaakt en van allemaal was de firmware verouderd.......let er dus op dat je de laatste firmware gebruikt.

https://www.google.com/amp/s/www.khadas.com/amp/tone1-upgrade-to-official-v2-firmware


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Wat bedoel je precies met 'fijner klinken' ? Zit dit hem in de detaillering van de muziek? Ik zal de RPI2 gaan inzetten tot de RPI4 weer 'normaal' bestel-baar is.
Ik heb de Tone nog niet binnen (komt uit China), maar bedankt iig voor de heads-up betreffende de firmware. Ik had het idee dat het boardje gewoon via usb aangsloten werd en meteen herkend, ongeacht de firmware. Volgens mij is die firmware alleen van belang bij gebruik via een Windows machine?
Denon avr X4200 Denon PMA 1500ae
Playstation 4
Dune Smart D1
Focal Chorusr - BK XXL400 FF Sub - Samsung 75MU8000

gizmo2

Quote from: vwtune on May  2, 2022, 20:33:04
Wat bedoel je precies met 'fijner klinken' ? Zit dit hem in de detaillering van de muziek? Ik zal de RPI2 gaan inzetten tot de RPI4 weer 'normaal' bestel-baar is.
Ik heb de Tone nog niet binnen (komt uit China), maar bedankt iig voor de heads-up betreffende de firmware. Ik had het idee dat het boardje gewoon via usb aangsloten werd en meteen herkend, ongeacht de firmware. Volgens mij is die firmware alleen van belang bij gebruik via een Windows machine?
inderdaad iet meer detail en een pi 4 werkt een stuk soepeler.
ik had het probleem met de oude khadas firmware volumio op de raspberry pi 4 {usb 3} slecht werkte en af en toe gewoonweg niet meer herkent werd, na een firmware update was dit probleem weg.
ik hoorde ook dat er verschillende usb c kabels geleverd werden {rode en witte} en daar soms ook problemen mee waren...een update zou dit verhelpen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

mijkie

#1399
Ik zie jullie allemaal stoeien met DAC-bordjes maar, ik heb een DAC met USB-ingang, is dat niet simpeler of is deze uitgang niet best van de 4B?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6