Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

Quote from: Teleflubbie on June 29, 2020, 20:35:48
Klopt.
USB gedeelte bij de 4 is wat beter dan bij de 3b/+. (USB en netwerk werken bij 4 hardwarematig los van elkaar, daar waar ze bij de 3b/+ elkaar beinvloeden).
Dus als je de USB uitgang wil gebruiken is dt een grote pré.

Echter, de 4 heeft ook een groot nadeel....het is een 'heethoofd' en wordt véél warmer dan een 3b/+. 
Dit kan problemen opleveren als hij wordt ingebouwd in een kleine behuizing.

Mijn 4 met Volumio wordt met het zomers weer makkelijk 67 graden. En dan heb ik extra koellichamen aangebracht en een grote case met goede ventilatie. Een 3b met Volumio draait makkelijk 12 graden koeler.

Ik gebruik Volumio. M.n. om het grote aantal plugins (Spotify, DSP, etc.). Volumio is de enige oplossing, die ook een goede DSP (brutefir) integratie heeft.
Maar je moet zelf gewoon eens experimenteren met de software die Gizmo noemt. Kost niks, is leuk en je kan je eigen voorkeur bepalen.


Klopt inderdaad, zodra de raspberry pi 4 in een case zit wordt hij behoorlijk warm, de mijne staat los ingebouwd en komt nooit hoger als 54 graden, alleen met die warmte van afgelopen week 59 graden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Richi

Vorige week heb ik een Raspberry PI 4 aangeschaft, met de originele witte voeding en de rood/witte behuizing. Morgen hoop ik SD kaartjes binnen te krijgen en dan ga ik daar eerst Ropieee XL op zetten. Dan kan ik de PI als Roon endpoint inzetten op zolder bij de (ook morgen verwachte) Alientek D8 versterker via de USB ingang.

Als ik het zo allemaal lees zou de configuratie van Ropieee XL vrijwel automatisch verlopen (op wifi na), dus dat hoop ik morgen te ervaren. Het voordeel van de XL versie van deze software is dat je ook Airplay en DLNA kan gebruiken, hoewel ik in eerste instantie verwacht alleen Roon te gaan gebruiken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Achiel

Als het maar Openhome compatible is en te bedienen met de Linn Kazoo app vind ik het goed. Eerst werkend krijgen dan desnoods een externe DAC.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Richi

Nou, RopieeeXL en Volumio staan op twee SD kaartjes. Even configureren vanaf de iPad via de web interfaces en draaien maar. Dat werkt mooi zeg! Nu nog even wachten op de Alientek D8. De bezorger was aan de deur, maar ik hoorde de bel niet. :unhappy:

Maar Volumio doet het via HDMI al prima op de Denon AVR. Het werkt allemaal erg probleemloos en de web interface van Volumio ziet er erg goed uit hoor.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

gizmo2

#1204
3.5 inch touch schermpje erin aan het bouwen.



vanwege dit een Hat 3,5 inch touch scherm is heb ik zelf maar kabeltjes en twee stekkers gemaakt, 26 in totaal :eh:



en dit is het uiteindelijke resultaat ;D


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

#1205
Quote from: gizmo2 on July 12, 2020, 09:23:48
3.5 inch touch schermpje erin aan het bouwen.


Ziet er mooi uit, welke 3.5'' schermpje gebruik je?
Ik heb diverse geprobeerd zonder veel succes.

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

#1206
Quote from: advr on July 18, 2020, 21:06:27
Ziet er mooi uit, welke 3.5'' schermpje gebruik je?
Ik heb diverse geprobeerd zonder veel succes.

Ad.
3.5 inch raspberry pi XPT2046 touch controller.
ik ben zelf ook een poosje aan het pielen geweest, met logitech (LMS) picoreplayer jivelite krijg ik tot nu toe nog niet voorelkaar (altans het touch gedeelte) krijg geen response op mijn vraag daar.
volumio uiteindelijk wel na hulp vanuit daar, en wat ik daar zo kan zien werkt dit met meerdere type 3.5 inch touch schermpjes.
hier de handleiding 3.5 inch touch display volumio:  https://drive.google.com/file/d/1-m1Mom41RZn2TwUtbIGZe0G4fIGFuL4Q/view

is een kwestie van eerst de touch plug-in installeren en meteen activeren, dan ssh inschakelen, en vervolgens de handleiding volgen.
de een na laatste stap (sudo apt install lightdm) kun je overslaan, sterker nog dit gaat de boel in de war gooien.
verder had ik problemen met de uitlijning en moest het een en ander aanpassen in  "/etc/X11/xorg.conf.d/99-calibration.conf" maar dit had te maken met dit type touch en kom je wel achter als alles eenmaal geïnstalleerd is.


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

Quote from: gizmo2 on July 18, 2020, 21:27:58
3.5 inch raspberry pi XPT2046 touch controller.
ik ben zelf ook een poosje aan het pielen geweest, met logitech (LMS) picoreplayer jivelite krijg ik tot nu toe nog niet voorelkaar (altans het touch gedeelte) krijg geen response op mijn vraag daar.
volumio uiteindelijk wel na hulp vanuit daar, en wat ik daar zo kan zien werkt dit met meerdere type 3.5 inch touch schermpjes.
hier handleiding volumio:  https://drive.google.com/file/d/1-m1Mom41RZn2TwUtbIGZe0G4fIGFuL4Q/view

is een kwestie van eerst de touch plug-in installeren en meteen activeren, dan ssh inschakelen, en vervolgens de handleiding volgen.
de een na laatste stap (sudo apt install lightdm) kun je overslaan, sterker nog dit gaat de boel in de war gooien.
verder had ik problemen met de uitlijning en moest het een en ander aanpassen in  "/etc/X11/xorg.conf.d/99-calibration.conf" maar dit had te maken met dit type touch en kom je wel achter als alles eenmaal geïnstalleerd is.


Dank, ik ga hier eens mee verder :headbanging:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

#1208
Quote from: advr on July 18, 2020, 21:40:19
Dank, ik ga hier eens mee verder :headbanging:
mooi :clapping:
geef de software na de eerste reboot (na aanpassing) even de tijd, soms lijkt het of er niets gebeurd maar niets is minder waar.

en bij mij gaf de rotatie (volumio plug-in) een beetje verwarring in combo met boot.config.txt (dtoverlay=tft35a:rotate) mocht je daar problemen mee krijgen kan ik daar wel de oplossing voor geven.

succes!

ps,

en ga ook niet de file "/etc/rc.local" aanpassen, mocht je dat ergens tegen komen op internet.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr



Quote from: gizmo2 on July 18, 2020, 22:50:52
mooi :clapping:
geef de software na de eerste reboot (na aanpassing) even de tijd, soms lijkt het of er niets gebeurd maar niets is minder waar.

en bij mij gaf de rotatie (volumio plug-in) een beetje verwarring in combo met boot.config.txt (dtoverlay=tft35a:rotate) mocht je daar problemen mee krijgen kan ik daar wel de oplossing voor geven.

succes!

ps,

en ga ook niet de file "/etc/rc.local" aanpassen, mocht je dat ergens tegen komen op internet.

Dank voor de tips.  Waar heb je hem gekocht[emoji4]
Ik zie diverse varianten en ik heb al 2 nutteloze schermpjes.

Ad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

#1210
Quote from: advr on July 20, 2020, 18:36:48

Dank voor de tips.  Waar heb je hem gekocht[emoji4]
Ik zie diverse varianten en ik heb al 2 nutteloze schermpjes.

Ad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk
helaas weet ik niet waar hij gekocht is, hij zat bij een electronica pakketje die ik via marktplaats gekocht heb en heb die persoon ook al gevraagd waar hij hem vandaan heeft....en dat weet hij niet meer, wel gekocht bij AliExpress.
het enigste wat ik weet is het typenummer, raspberry pi XPT2046 touch controller.
als je onderstaande link volgt wordt je misschien iets wijzer, gaat wel over een 5 inch scherm.
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=143581

of bekijk het topic van volumio waar ze mij geholpen hebben.
https://community.volumio.org/t/volumio-with-3-5-tft-touch-screen-gpio-rpi-3b/11265

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

Ok. Niet erg. Ik zoek die die het beste lijkt[emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

#1212
de isolator v1 aangesloten op een oude 12 volt motor accu, dit brengt toch iets meer rust en detail in de muziek, in Ieder geval beter als met een normale voeding.
voorlopig even laten draaien zo en als het bevalt een lipo of lifepo4 inbouwen en zo maken dat hij automatisch oplaad zodra hij onder de 7 volt komt.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1213
ik had nog een oude accu van een Bosch schroefboormachine en een kastje gebouwd waar ik de accu in kan prikken.
opladen van leeg tot vol duurt zo'n kleine drie kwartier, hoelang ik op een accu lading ga doen weet ik nog niet, hij staat nu twee dagen te draaien en is 2 tiende volt gezakt.
als de accu behoorlijk lang mee ga ik ze misschien nog inbouwen door ze uit dat zwarte omhulsel te halen en automatisch laden zien te realiseren.

al met al klinkt het iets beter als met een normale voeding maar niet wereld schokkend.





alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

holco

Vraagje,

Ik draai Spotify via Volumio en de laatste tijd als ik het scherm kies waar je enkel het afspelende nummer ziet met de desbetreffende hoes van dat nummer en ik skip naar een volgend nummer gaat Spotify telkens terug naar het overzicht scherm, dit werkt zo op een ipad air2, ipad pro alsook op mijn Android telefoon, iemand een idee hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Heb er voor de duidelijkheid een kort filmpje van geschoten.

https://youtu.be/ut9v_ivPFCM
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

gizmo2

Quote from: holco on August 11, 2020, 19:11:27
Vraagje,

Ik draai Spotify via Volumio en de laatste tijd als ik het scherm kies waar je enkel het afspelende nummer ziet met de desbetreffende hoes van dat nummer en ik skip naar een volgend nummer gaat Spotify telkens terug naar het overzicht scherm, dit werkt zo op een ipad air2, ipad pro alsook op mijn Android telefoon, iemand een idee hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Heb er voor de duidelijkheid een kort filmpje van geschoten.

https://youtu.be/ut9v_ivPFCM
Ik heb dit ook en denk dat het aan volumio ligt.
bij picoreplayer en moodeaudio heb ik er geen last van.....twee van mij hifi vrienden hebben ook dit probleem bij volumio.

Je zou dit probleem kunnen voorleggen bij het volumio forum.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

holco

Tijd om een keer Moode te proberen wat ik eigenlijk al een keer van plan was, werkt dat goed met Spotify connect?

Quote from: gizmo2 on August 11, 2020, 19:24:48
Ik heb dit ook en denk dat het aan volumio ligt.
bij picoreplayer en moodeaudio heb ik er geen last van.....twee van mij hifi vrienden hebben ook dit probleem bij volumio.

Je zou dit probleem kunnen voorleggen bij het volumio forum.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

gizmo2

Quote from: holco on August 11, 2020, 19:30:53
Tijd om een keer Moode te proberen wat ik eigenlijk al een keer van plan was, werkt dat goed met Spotify connect?
Spotify connect werkt prima op moodeaudio, enigste is zodra je moodeaudio in combinatie touch/scherm via de raspberry gebruikt verdwijnd de info van spotify achter een gebluRrerd scherm, ik gebruik daarom liever picoreplayer wat ook prima werkt met spotify.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1218
Een vriend van mij heeft een hele mooie dac aangeschaft voor de raspberry p, klinkt geweldig!.....echt een aanrader voor wie met raspberry pi aan de slag wil gaan.


http://audiophilediyer.com/diy-nos-ad1865-dac-for-raspberry-pi/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Sinds een maandje heb ik een BluSound Node 2i als transport gebruikt maar nu wilde ik verschillen met de RPi/PiCorePlayer geen beluisteren en werkt Tidal ineens niet meer.

Nu wist ik dat er updates aan zaten te komen maar heb dus niet goed opgelet :nopompom:. Las op internet dat LMS 8.0.0 zou helpen maar die lijkt er voor PiCorePlayer nog niet te zijn.  Iemand die het wel werkend heeft met PiCorePlayer?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2

#1220
Ik gebruik geen tidal maar je zou een nightly versie kunnen installeren om toch naar 8 of hoger te kunnen gaan.


Denk dat je met het onderstaande kunt upgraden of downgraden.


https://docs.picoreplayer.org/how-to/upgrade_lms/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Apart, halve zaterdagochtend besteed aan updaten, naar PiCorePlayer 6.1  gegaan en nog met de console handmatig naar 8.0.0 proberen te zetten. Gaat hij nu ineens wel naar LMS 8.0.0 updaten :nopompom:. Njaaaa zeg :wacko:.

Gelukkig, Tidal werkt weer :clapping:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2

Quote from: TabCam on November 24, 2020, 21:20:41
Apart, halve zaterdagochtend besteed aan updaten, naar PiCorePlayer 6.1  gegaan en nog met de console handmatig naar 8.0.0 proberen te zetten. Gaat hij nu ineens wel naar LMS 8.0.0 updaten :nopompom:. Njaaaa zeg :wacko:.

Gelukkig, Tidal werkt weer :clapping:.
waren zeker een paar bites die moeilijk aan doen waren ;D

maar mooi dat het weer werkt O0
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Quote from: gizmo2 on November 24, 2020, 21:44:42
waren zeker een paar bites die moeilijk aan doen waren ;D

maar mooi dat het weer werkt O0
Ben bang dat ik een flinke lading gremlins op bezoek heb. Gelukkig krijg ik ze wel één voor één weg  ::).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

jellejanssen

Quote from: TabCam on November 24, 2020, 21:20:41
Apart, halve zaterdagochtend besteed aan updaten, naar PiCorePlayer 6.1  gegaan en nog met de console handmatig naar 8.0.0 proberen te zetten. Gaat hij nu ineens wel naar LMS 8.0.0 updaten :nopompom:. Njaaaa zeg :wacko:.

Gelukkig, Tidal werkt weer :clapping:.

Havik die volgorde ook maar eens proberen ...