Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

gizmo2

#1175
maar eens een nieuwe kast gebouwd.....afwerking buitenkant moet nog gebeuren en kap krijgt nog een mooi kleurtje ;D



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

Mocht iemand nog interesse hebben in een isolator dan heb ik nog een ongebruikte liggen.



Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

MrRedHead


MrRedHead

Quote from: gizmo2 on May 20, 2020, 10:26:45
maar eens een nieuwe kast gebouwd.....afwerking buitenkant moet nog gebeuren en kap krijgt nog een mooi kleurtje ;D

Interessant! Heb je wat meer info over het project.. wat heb je getweaked aan de DAC .. wat voor verschillende voedingen heb je gebruikt etc.

gizmo2

#1179
Quote from: MrRedHead on May 21, 2020, 17:36:32
Interessant! Heb je wat meer info over het project.. wat heb je getweaked aan de DAC .. wat voor verschillende voedingen heb je gebruikt etc.
een raspberry pi 4 2gb, allo kali reclocker, allo piano 2.1 deze worden beide gevoed door een bloktrafo van 8 volt 7.5 ampere en een uitgangsboard (merk onbekend) van 5 volt en 5 ampere x 2.
verder een kleine koeler voor de raspberry pi 4 die aangedreven wordt door een 5 volt schakelende voeding.
verder is er niets veranderd aan de raspberry pi combo.
heb nog wel geprobeerd om het i2s signaal vanuit de kali naar een externe dac te transporteren (AK4497EQ) maar helaas wil dit niet lukken, bij mijn vorige dac (audio gd) lukte dit wel en gaf een mooi resultaat.

rechtsboven een squeezebox duet die achter een ringkern trafo zit van 2x 12 volt x 5 ampere met als voedingsboard een STUDER900.
https://www.ebay.com/itm/MJE15034-TL072-Regulator-Power-Supply-Kits-based-on-STUDER900-for-Pre-AMP-DAC-/131976501469

toevallig ben ik voor de duet hier een topic gestart om deze op te waarderen.
is inmiddels gedaan ;D
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175905.0

volgende stap is de piano 2.1 vervangen voor een IAN CANADA TRANSPORTPI zodat ik de de spdif van de AK4497EQ kan gebruiken.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-and-interfaces-for-raspberry-pi/ian-canada-transportpi-digital-interface-spdif-low-jitter-for-raspberry-pi-p-14232.html



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Rob_Dingen

Het kan zijn dat de klok frequentie uit de KALI te hoog is voor de dac ik had dat ook en heb een printje gemaakt die de klok frequentie halveert en het werkt perfect.
Wat klinkt nu beter de Rpi of de Squeeze box?

gizmo2

#1181
ja welke is beter, laat ik het zo zeggen dat de kali iets meer detail geeft en meer aanwezig is, de duet (coax/spdif) heeft een iets rustiger geluidsbeeld maar nog wel mooi ruimtelijk (wat de kali trouwens ook heeft) alles klinkt een beetje smoofer met de duet.
als ik de eigen dac van de duet vergelijk geeft deze meer detail dan spdif, zal ook met mijn externe dac te maken hebben.
krijg ook de indruk dat het volume van de kali een stuk hoger is dan de duet.

ik ga eerst maar eens een weekje luisteren en dan goed vergelijken.


wat i2s betreft heeft iemand op het volumio forum dezelfde dac en ook precies hetzelfde probleem.
ik heb nog wel twee van die audio gd i2s over hdmi board, misschien moet die maar eens proberen, nadeel is alleen dat die weer 3.3 volt nodig hebben.


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1182
Quote from: MrRedHead on May 21, 2020, 17:36:32
Interessant! Heb je wat meer info over het project.. wat heb je getweaked aan de DAC .. wat voor verschillende voedingen heb je gebruikt etc.
check de link om te zien wat er zoal aan de logitech duet inmiddels gedaan is.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=175905.msg3348729#msg3348729
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

En toen kwam deze hat binnen. Nu nog even met de standaard klokken om even te wennen en het verschil te horen met de gewone Ali reclocker...
Dit verandert het geluidsbeeld toch aanzienlijk. [emoji4] voor mij een positief iets.
Andere nauwkeurigere klokken liggen klaar maar zullen nog even moeten wachten. Dit klinkt erg goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

Is dit de Ian Canada ultimate recklocker?



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

StereoMike

Quote from: gizmo2 on June  2, 2020, 22:50:36
Is dit de Ian Canada ultimate recklocker?
Inderdaad, fijne reclocker vooral met de accusilicon klokken.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

advr

Quote from: gizmo2 on June  2, 2020, 22:50:36
Is dit de Ian Canada ultimate recklocker?



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Yep. De laatste versie als dat al wat uitmaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Nu met mooie Accusilicon clocks.... Dat is toch wel hoorbaar zo'n nauwkeurig klokje.

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

Zitten de shieldings nog aan aarde of doe je nog iets met shielding ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

advr

Quote from: Kingpin on June  5, 2020, 10:44:45
Zitten de shieldings nog aan aarde of doe je nog iets met shielding ?
Shielding van?

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Kingpin

Quote from: advr on June  5, 2020, 11:34:42
Shielding van?
RPi board, vanwege emi/rfi.
Is dat hier al eens getest of dat wat uitmaakt?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

Quote from: Kingpin on June  5, 2020, 12:01:28
RPi board, vanwege emi/rfi.
Is dat hier al eens getest of dat wat uitmaakt?
@Hifiman, een eindje hier naar boven zie ik dat hij de raspberry afgeschermd heeft.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

#1192
Quote from: gizmo2 on June  5, 2020, 12:40:20
@Hifiman, een eindje hier naar boven zie ik dat hij de raspberry afgeschermd heeft.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Haha dat klopt. Of het wat uit heeft gemaakt? Eerlijk gezegd geen idee, het is wat lastig AB vergelijken  ;D In elk geval is mij geen significant verschil opgevallen.

hifiman

#1193
Voor de liefhebbers promoot ik ook schaamteloos even mijn advertentie voor wat raspberry audio spul  :D

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=176049.msg3353482#msg3353482

gizmo2

#1194
Quote from: Rob_Dingen on May 24, 2020, 16:58:16
Het kan zijn dat de klok frequentie uit de KALI te hoog is voor de dac ik had dat ook en heb een printje gemaakt die de klok frequentie halveert en het werkt perfect.
Wat klinkt nu beter de Rpi of de Squeeze box?
kun je me iets meer vertellen hoe je die klok frequentie gehalveerd hebt?
ik heb inmiddels geprobeerd om het i2s signaal uit de kali via 2x hdmi LVDS i2s boardjes te transporteren, maar helaas krijg ik hetzelfde resultaat als direct i2s kali naar de ak4497 dac.......ik krijg een gestoord signaal.
het geluid is wel even goed (voor zo'n seconde) als ik de dac uitschakel en inschakel maar daarna begint het meteen weer te storen, zoiets als een slecht afgestemde fm frequentie.

met deze boardjes lukt het ook niet.


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Rob_Dingen

Bij mij werkte 88,2kHz 96kHz en 192kHz wel behalve 44,1kHz en 48kHz die niet.
Test dat nog even.
Als dat ook niet werkt dan heeft de klok halveren geen zin.

Rob

gizmo2

Quote from: Rob_Dingen on June  6, 2020, 09:06:32
Bij mij werkte 88,2kHz 96kHz en 192kHz wel behalve 44,1kHz en 48kHz die niet.
Test dat nog even.
Als dat ook niet werkt dan heeft de klok halveren geen zin.

Rob
Verschillende frequenties had ik al geprobeerd, helaas ook zonder succes.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Achiel

Wil hier ook een beetje mee aan de slag. Geen idee hoe aan te pakken, wil gewoon een openhome servertje om dienst te doen in de keuken op een set actieve Genelecs die ik toch heb staan. Openhome is compatible met mijn Linn set en kan hem dan hopelijk zo inzetten als extra room in de Kazoo app. Denk gewoon maar een versie 3b kopen zonder eerst wat extra's om te kijken of ik het werkend krijg. Een externe dac of wat dan ook kan altijd nog dan. Aan te raden een 3b te kopen of een 4?
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

gizmo2

Quote from: Achiel on June 28, 2020, 17:00:57
Wil hier ook een beetje mee aan de slag. Geen idee hoe aan te pakken, wil gewoon een openhome servertje om dienst te doen in de keuken op een set actieve Genelecs die ik toch heb staan. Openhome is compatible met mijn Linn set en kan hem dan hopelijk zo inzetten als extra room in de Kazoo app. Denk gewoon maar een versie 3b kopen zonder eerst wat extra's om te kijken of ik het werkend krijg. Een externe dac of wat dan ook kan altijd nog dan. Aan te raden een 3b te kopen of een 4?
ik zou voor een 4 gaan, is iets sneller en klinkt net zo goed als de 3b/+, vooral het usb gedeelte van de 4 is beter.

als software zou je volumio/picoreplayer/moodeaudio of runeaudio kunnen proberen, ikzelf gebruik volumio maar picoreplayer werkt ook mooi, moodeaudio en runeaudio heb ik weinig ervaring mee.
dan is er ook nog max2play, deze is bijna hetzelfde als picoreplayer, alleen moet je voor bepaalde applicaties betalen.

https://volumio.org
https://www.picoreplayer.org
https://moodeaudio.org
https://www.runeaudio.com
https://www.max2play.com/en/
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Teleflubbie

#1199
Quote from: gizmo2 on June 29, 2020, 20:10:53
ik zou voor een 4 gaan, is iets sneller en klinkt net zo goed als de 3b/+, vooral het usb gedeelte van de 4 is beter.

Klopt.
USB gedeelte bij de 4 is wat beter dan bij de 3b/+. (USB en netwerk werken bij 4 hardwarematig los van elkaar, daar waar ze bij de 3b/+ elkaar beinvloeden).
Dus als je de USB uitgang wil gebruiken is dt een grote pré.

Echter, de 4 heeft ook een groot nadeel....het is een 'heethoofd' en wordt véél warmer dan een 3b/+. 
Dit kan problemen opleveren als hij wordt ingebouwd in een kleine behuizing.

Mijn 4 met Volumio wordt met het zomers weer makkelijk 67 graden. En dan heb ik extra koellichamen aangebracht en een grote case met goede ventilatie. Een 3b met Volumio draait makkelijk 12 graden koeler.

Ik gebruik Volumio. M.n. om het grote aantal plugins (Spotify, DSP, etc.). Volumio is de enige oplossing, die ook een goede DSP (brutefir) integratie heeft.
Maar je moet zelf gewoon eens experimenteren met de software die Gizmo noemt. Kost niks, is leuk en je kan je eigen voorkeur bepalen.

 
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP