Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Gitaarwerk__

Nice, heel tof dat er meer mensen dit traject in gegaan zijn. De Kali clocker is wat eenvoudiger dan mijn setup, maar het doet hetzelfde geloof ik.

Enige waar ik tegenaanloop is dat mijn Schiit multibit dac af en toe niet meer kan locken aan eht signaar en dat je rare artefacts krijgt. Dat is altijd na een uurtje oid... in het begin geen problemen mee. Denk dat het iets met opwarming van de klokken kan zijn en dat ze niet helemaal stabiel zijn.. maar ik heb geen meetapparatuur helaas.

Kan te maken hebben met DAC type. Ik draai ook een oude versie op de PI 2B+. Ik weet niet of het voor mij nut heeft om te upgrade.

Alle voedingen zijn stabiel overigens. 
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016


gizmo2

Quote from: gizmo2 on January  2, 2018, 15:44:22
helaas heb ik die mogelijkheid niet om te bekijken op een scoop.

wat wel heel vreemd is dat bepaalde radio zenders die ik opgeslagen heb in volumio dat er dan wel geluid uit de denon dap komt maar ook niet alle radio zenders.
veder heb ik spotify/RoPieee met roon en tidal/picoreplayer en volumo geprobeerd maar hij pakt het signaal domweg niet.

met mijn eigen audio gd nfb-1 2015 dac geen enkel probleem zowel i2s direct en coax.

moet er bij vermelden dat ik de Sample Rate wel moet downscalen naar 44.1 en 16 bit als alleen de hifiberry digi+ pro is aangesloten dan komt er geluid uit maar zodra de isolator er tussen komt geen enkel geluid ook niet met de dezelfde instellingen.

veder krijg ik de infrarood sensor ook niet meer aan de praat, hij krijgt wel stoom en heb verschillende pin nummer voor data geprobeerd (wel de lirc file aangepast naar de pin nummers) maar helaas.

als laatste optie zou ik dan alles moeten solderen onderaan de printplaat van de raspberry omdat je er domweg anders niet bij kunt komen, heb ook de vraag gesteld op het forum van volumio.

https://volumio.org/forum/remote-controller-feedback-thread-t6668-60.html#p43260
sinds ik het hifiberry digi+ pro board (werkte niet met denon voorversterker vriend) vervangen heb voor een allo isolator en kali reclocker werkt het nu prima via de denon voorversterker van mijn vriend en hij is helemaal overtuigt van het geluid (wow effect! O0) ik mag er meteen ook een voor hem maken.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

Gisterenavond de allo reclocker aangesloten dacht dat de reclocker spanning kreeg van de isolator net als de hifiberry digi plus pro maar dat is niet zo...
Vanavond weer een poging wagen ;)

Ook zag ik dat moodeaudio 4.1 de software keuze kali reclocker er niet in heeft zitten iemand een idee welke ik moet kiezen?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gizmo2

#904
Quote from: BMW850 on August 16, 2018, 08:06:48
Gisterenavond de allo reclocker aangesloten dacht dat de reclocker spanning kreeg van de isolator net als de hifiberry digi plus pro maar dat is niet zo...
Vanavond weer een poging wagen ;)

Ook zag ik dat moodeaudio 4.1 de software keuze kali reclocker er niet in heeft zitten iemand een idee welke ik moet kiezen?

Rudy
Je moet de standaard Raspberry pi (R-PI DAC) selecteren.
Ik geef 5volt voor de Raspberry pi en 5volt voor de kali reclocker.
Verder heb ik de dipschakelaar op de allo isolator op slave staan....in master mode komt er bij mij geen geluid uit, ik gebruik een audio gd nfb-1 2015 dac.

ben benieuwd hoe jij het vind klinken, verleden week de hele boel aangesloten op de installatie van mijn vriend.....hij was helemaal verkocht :headbanging: en mocht er ook een voor hem in elkaar zetten.
ik ben er ook nog heel tevreden mee, deze combinatie verrast mij elke keer weer zodra ik hem aanzet.


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

Als ik mij goed herinner staat bij mij de isolator on master icm de hifiberry digi plus pro.
Denk je dat ik deze ook moet omschakelen naar slave?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gizmo2

#906
Quote from: BMW850 on August 16, 2018, 10:07:21
Als ik mij goed herinner staat bij mij de isolator on master icm de hifiberry digi plus pro.
Denk je dat ik deze ook moet omschakelen naar slave?

Rudy
Ik had de isolator toen ook in master mode staan in combinatie met de Hifiberry digi+ pro (ook i2s direct naar de dac) maar zodra de kali reclocker erbovenop zit (zonder Hifiberry) kreeg ik in master mode er geen normaal geluid uit.... heeft waarschijnlijk te maken omdat mijn audio gd dac een eigen masterclock heeft.....het master klok signaal weglaten heeft voor mij ook geen zin op de een of andere manier heeft hij dit signaal wel nodig (tenminste bij mij)
staat volgens mij ook op de site van allo dat de reclocker alleen werkt met dac's die in slave mode werken, vandaar de schakelaar op slave bij dac's die een eigen kloksignaal hebben.

@hifiman heeft hem volgens mij ook in slave mode staan.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#908
De 5 volt aangesloten op de Kali Reclocker daarna software aangepast naar geen geluid.
Toen van master naar slave en er kwam geluid uit de speakers ;)

Nu ff een paar dagen laten spelen, dit weekend ga ik serieus luisteren.

Edit: Mijn eerste indruk is goed ;)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gizmo2

#909
Quote from: BMW850 on August 16, 2018, 19:04:52
De 5 volt aangesloten op de Kali Reclocker daarna software aangepast naar geen geluid.
Toen van master naar slave en er kwam geluid uit de speakers ;)

Nu ff een paar dagen laten spelen, dit weekend ga ik serieus luisteren.

Edit: Mijn eerste indruk is goed ;)

Rudy
mooi werkt dus ook in slave mode  :clapping:
dan ben ik wel benieuwd welke dac heb jij er dan op aangesloten hebt?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

#910
Het is een 24x TDA1543 mk2 dddac.
Volgend jaar maar eens kijken naar een upgrade...

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

marcelvandekamp

hallo,

ik heb een Rpi3b met een hifiberryDACpro. Werkt leuk met volumio. alleen hoor ik steeds als ik naar een volgend nummer skip een tik/plopje over de speakers(Alleen dan!). Om probleem te lokaliseren heb ik eerst de hifiberry op een andere Rpi3b geplaatst, met dezelfde volumio (sd kaart overgezet). Nog steeds plops. Toen runeaudio op SD kaart gezet. Ook hier plopjes. Dus Rpi/software kan ik wel uitsluiten. Blijft alleen de hifiberry over. Iemand dit probleem ook gehad? Kan ik er wat aan doen?
Voeding van Rpi en hifiberry over aparte 5V (12V wordt gesplitst over 2x5V waarvan 1 voor de rpi/berry, de andere voor 5V harddisk.
met vriendelijke groet,

marcel

marcelvandekamp

Quote from: gizmo2 on June 28, 2018, 19:24:46
wie heeft myvolumio al geprobeerd en is het wat.


https://volumio.org/myvolumio-the-new-audiophile-cloud-echosystem-for-music-lovers

op een pi: werkt oke, alleen plopjes met skippen naar volgende track. Alleen met andere distro ook, andere pi ook. Dus ws een hifiberry dac probleem.
op een intel atom box geprobeerd. Je kan dan starten vanaf usbstick. De box draaide al langere tijd op daphile, vergelijkbaar. Maar daphile herkende zonder problemen de interne harddisk van de box, waar de muziek op staat. Dat lukte bij volumio eerst niet. Dat heb ik wel weten op te lossen, na 3 avonden zoekwerk................. Maar volumio zelf werkt wel alleraardigst.
met vriendelijke groet,

marcel

gizmo2

#913
Quote from: marcelvandekamp on September  6, 2018, 23:22:20
op een pi: werkt oke, alleen plopjes met skippen naar volgende track. Alleen met andere distro ook, andere pi ook. Dus ws een hifiberry dac probleem.
op een intel atom box geprobeerd. Je kan dan starten vanaf usbstick. De box draaide al langere tijd op daphile, vergelijkbaar. Maar daphile herkende zonder problemen de interne harddisk van de box, waar de muziek op staat. Dat lukte bij volumio eerst niet. Dat heb ik wel weten op te lossen, na 3 avonden zoekwerk................. Maar volumio zelf werkt wel alleraardigst.
Ik heb die plopjes ook maar alleen als ik Spotify conect gebruik.

Misschien moet je het even aankaarten bij myvolumio bug report.

Ik gebruik trouwens nog de normale volumio image.

https://volumio.org/forum/myvolumio-bug-reports-t10228.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

dre73

Quote from: BMW850 on August 16, 2018, 19:04:52
De 5 volt aangesloten op de Kali Reclocker daarna software aangepast naar geen geluid.
Toen van master naar slave en er kwam geluid uit de speakers ;)

Nu ff een paar dagen laten spelen, dit weekend ga ik serieus luisteren.

Edit: Mijn eerste indruk is goed ;)

Rudy

En tevreden?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Gitaarwerk__

Ian van het DIYAudioForum is bezig aan een nieuwe FiFo/Reclocker.

http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/192465-asynchronous-i2s-fifo-project-ultimate-weapon-fight-jitter-468.html#post5527560

Deze kun je direct op je Pi stoppen. Ik heb de Kali's nog niet gehoord. Van de tweede kan ik niet spreken, maar de eerste versie was niet zo goed als de FiFo van Ian.
Wie weet is deze ook wel iets goedkoper. Ik ben eigenlijk benieuwd deze te proberen,.... aan de andere kant.... ik heb er al een.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

gizmo2

Quote from: Gitaarwerk__ on September  7, 2018, 14:29:43
Ian van het DIYAudioForum is bezig aan een nieuwe FiFo/Reclocker.

http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/192465-asynchronous-i2s-fifo-project-ultimate-weapon-fight-jitter-468.html#post5527560

Deze kun je direct op je Pi stoppen. Ik heb de Kali's nog niet gehoord. Van de tweede kan ik niet spreken, maar de eerste versie was niet zo goed als de FiFo van Ian.
Wie weet is deze ook wel iets goedkoper. Ik ben eigenlijk benieuwd deze te proberen,.... aan de andere kant.... ik heb er al een.
leuk ik ga dit even volgen.

vorige week nog een raspberry pi/kali reclocker en kali piano 2.1 voor mijn vriend in elkaar gezet en dat klinkt toch wel mooi gezien de prijs voor alles bij elkaar.
al moet ik toegeven dat alles minder scherp klinkt en meer rust zit in mijn eigen (raspberry pi/allo isolator/kali reclocker) set naar audio gd dac nfb1 2015.
enigste nadeel is toch wel dat ik af en toe een plop krijg met skippen.

ik las dat er ook weer iets nieuws is van allo de katana dac....dit alles is wel iets prijziger dan de rest, ben dan ook wel benieuwd hoe dit klinkt.

https://www.allo.com/sparky/katana.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

Quote from: dre73 on September  7, 2018, 07:02:29
En tevreden?

Ja ben zeer tevreden, het klinkt heel gedetailleerd en zoals hierboven te lezen meer rust en de instrumenten beter gescheiden als voorheen.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

dre73

Dan ga ik maar eens kijken of dat ook wat voor mij is! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

pacific

Ik heb nu een RPI3 draaien op MoOde 4.2 dit als volgt gebouwd RPI3 -> Hifiberry Digi Pro + via I2S naar Audio GD SA2 dac. Alles zit in een Rasptouch behuizing en ik gebruik hiervoor een speciale losse voeding van Magna Hifi.

Nu is de vraag als ik hier een Allo Isolator tussen zet heb ik dan nog steeds een extra voeding nodig of kan die gewoon op de Allo Isolator aangesloten worden of blijft die op de RPI3 en een aparte voeding op de Allo?

gizmo2

#920
Quote from: pacific on September 12, 2018, 15:47:32
Ik heb nu een RPI3 draaien op MoOde 4.2 dit als volgt gebouwd RPI3 -> Hifiberry Digi Pro + via I2S naar Audio GD SA2 dac. Alles zit in een Rasptouch behuizing en ik gebruik hiervoor een speciale losse voeding van Magna Hifi.

Nu is de vraag als ik hier een Allo Isolator tussen zet heb ik dan nog steeds een extra voeding nodig of kan die gewoon op de Allo Isolator aangesloten worden of blijft die op de RPI3 en een aparte voeding op de Allo?
toen ik de hifiberry digi+ pro nog aangsloten had in combinatie met de allo isolator gebruikte ik 12 volt voor de dc jack op allo isolator en 5 volt via de micro usb ingang van de raspberry pi.
en die 12 volt op allo isolator geeft door aan de hifiberry digi+ pro.
power ingang dc jack gaat van +6 volt tot +15 volt... 3 ampère.

verder had ik de switch op de allo isolator op master mode staan.
let er wel op dat je de juiste ingang (dc jack) neemt voor die 12 volt...de andere is voor een accu anders ploft de boel.
de opstart procedure is eerst de isolator dan de raspberry pi.....alhoewel ik dit nooit nageleefd heb...omdat de raspberry pi er toch langer over doet om op te starten dan de isolator.

misschien een tip! ik heb nu de combinatie raspberry pi/allo isolator/kali reclocker en dat klinkt vele malen beter dan de hifiberry digi+ pro en allo isolator.....ik heb ook een audio gd dac model nfb1 2015.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

pacific

Quote from: gizmo2 on September 12, 2018, 16:28:33
toen ik de hifiberry digi+ pro nog aangsloten had in combinatie met de allo isolator gebruikte ik 12 volt voor de dc jack op allo isolator en 5 volt via de micro usb ingang van de raspberry pi.
en die 12 volt op allo isolator geeft door aan de hifiberry digi+ pro.

verder had ik de switch op de allo isolator op master mode staan.
let er wel op dat je de juiste ingang (dc jack) neemt voor die 12 volt...de andere is voor een accu anders ploft de boel.
de opstart procedure is eerst de isolator dan de raspberry pi.....alhoewel ik dit nooit nageleefd heb...omdat de raspberry pi er toch langer over doet om op te starten dan de isolator.

misschien een tip! ik heb nu de combinatie raspberry pi/allo isolator/kali reclocker en dat klinkt vele malen beter dan de hifiberry digi+ pro en allo isolator.....ik heb ook een audio gd dac model nfb1 2015.


Gebruik je ook de I2S v d audio GD? Wat was het klankmatige verschil?

Kan ik evt mijn dure voeding op de Hifiberry zetten en een standaard voeding op de RPi3?

Sent from my COL-L29 using Tapatalk


gizmo2

#922
Quote from: pacific on September 12, 2018, 16:36:15
Gebruik je ook de I2S v d audio GD? Wat was het klankmatige verschil?

Kan ik evt mijn dure voeding op de Hifiberry zetten en een standaard voeding op de RPi3?

Sent from my COL-L29 using Tapatalk
ja ik gebruik i2s direct naar de i2s rj45 ingang audio gd dac.

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/I2SdefinitionEN.htm

ik weet niet of andersom werkt door 5 volt op de hifiberry zetten en dat die het doorgeeft naar de allo isolator, heb het nooit geprobeerd.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

De isolator moet minimaal 6v hebben dus 5v aansluiten op de hifiberry digi plus pro gaat dan niet werken
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gizmo2

#924
inderdaad minimaal + 6 volt en max + 15 volt waarvan ik laatst ergens las dat hij maar tot 12 volt kan en dat is tegenstrijdig wat in de handleiding en hun site zie (ik zie twee verschillende dingen) zeg mij maar welke ik nu moet aanhouden ???...zie ook screenshots.
en wat er staat is dat je van bovenaf kunt voeden tot maximaal 5.5 volt en dat zou dus inhouden dat je wel de hifiberry kunt voeden met 5 volt en die op zijn beurt doorgeeft naar de allo isolator.

ik gebruik nu ook 5 volt op de kali reclocker en die geeft het weer door naar de isolator.

even terugkomend op het verschil in geluid (hifiberry/kali reclocker).....de kali reclocker geeft veel meer detail, mooier stereo beeld, meer rust en het geheel komt veel meer los van de luidsprekers.

 
specificaties wat op de site staat


specificaties wat in hun handleiding (pdf) staat
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: