Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

Quote from: BMW850 on January 31, 2018, 18:38:14
MoOde audio 4.0 final.
https://drive.google.com/file/d/1HZHYI2ACqCcsMZm_iqOqZJzmrf7Opfev/view?usp=drivesdk

Dit is een rar bestand, uitpakken en met win32DiskImager op sd kaartje zetten.
Dit is de final image
dank u dank u :clapping: dat scheelt weer een hoop gedoe ten opzichte van de beta, die gaan we vanavond proberen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Vhond

Quote from: BMW850 on January 31, 2018, 18:38:14
MoOde audio 4.0 final.
https://drive.google.com/file/d/1HZHYI2ACqCcsMZm_iqOqZJzmrf7Opfev/view?usp=drivesdk

Dit is een rar bestand, uitpakken en met win32DiskImager op sd kaartje zetten.
Dit is de final image

Vreemd dat eea nog niet via http://moodeaudio.org te vinden is (daar staat alleen nog de zelf te compileren versie)

En in het forum waar toch alles bijgehouden wordt, wordt het ook niet met zoveel woorden gezegd;

http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/271811-moode-audio-player-raspberry-pi-1315.html

Mag ik vragen wat jouw bron is?

BMW850

#853
Bron?
Deze image is voor de personen die moeite hebben om het "compileren" zelf te doen.
Als je wilt dat ik de link moet verwijderen doe ik dat... 
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Vhond

Nee hoor, geen moeite mee, maar het suggereerde dat er een officiële image van Tim Curtis was uitgebracht.

Is alles meegecompileerd of zijn bepaalde zaken uitgesloten?

BMW850

Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

#856
Iemand hier op het forum al eens geprobeerd om de snelheid van de raspberry software matig naar beneden te brengen zodat het een kwalitatieve verbetering geeft voor het geluid. Of is het "snake oil"

De map config ziet er bij moode anders uit...
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Isflicka

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Taita

Ik ben ook al een tijdje met RPI's bezig. Over mijn ervaringen met een dsp/geluidsfilter o.b.v. een RPI heb ik een apart topic aangemaakt. https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167325.0

Ik zoek nog naar de handigste manier om deze dsp te laten streamen. In eerste instantie heb ik onder linux gewoon de mpd en spotifyd geinstalleerd waarmee ik zonder problemen kan streamen en dit kan aansturen via spotify connect en mpdroid. Ik heb het ook met Volumio geprobeerd. Voor spotify connect moet je dan een aparte player installeren. Het viel me tegen dat ik mpdroid onder volumio niet kan gebruiken. Er is wel een betaalde volumio app, maar zijn er ook gratis opties?

hifiman

Vanuit enthousiasme over het goede resultaat wat ik ondertussen bereikt het  met mijn zelfbouw streamer ben ik nog eens flink de puntjes op de i gaan zetten heb de hele streamer weer aardig verbouwd:

- een andere layout van alle bouwstenen
- betere opamps in de jung regulatoren (ik verwacht ze begin komende week in de post
- volledige ster aarding
- raspberry pi, allo i2s isolator en allo kali i2s reclocker tesamen in een metalen behuizing gebouwd (HF afscherming)
- groter vermogen trafo's (de 2x 15V trafo moet nog vervangen worden, is in bestelling)
- panasonic fc low esr elco's en goede kwaliteit siemens zilver nog wat  100nF condensatoren voor het ontkoppelen van de voeding op de DAC chip
- een extra voeding zodat de DAC chip nu ook gevoed wordt uit een eigen jung regulator i.p.v. vanuit de 15V voeding voor de opamps
- de spdif receiver spanningsloos gemaakt

Het klinkt nu alweer beter dan de vorige keer toen de transporter het nog "won" en ik ben dus nog in afwachting van de opamps en de trafo.  :headbanging:

In vergelijking met mijn gemodificeerde logitech transporter is het nu geen kwestie meer van goed of beter, maar van smaak. Het meest in het oor springende verschil is de rijkere mid range van de DHZ streamer, of dit een voor of nadeel is hangt vooral af van smaak en het samenspel met de rest van de set en natuurlijk ook de akoustiek.

De raspberry pi een high end audio streamer? Ja uiteindelijk wel, maar je moet er wel wat voor doen  :pompom:

gizmo2

Quote from: hifiman on February 11, 2018, 12:38:56
Vanuit enthousiasme over het goede resultaat wat ik ondertussen bereikt het  met mijn zelfbouw streamer ben ik nog eens flink de puntjes op de i gaan zetten heb de hele streamer weer aardig verbouwd:

- een andere layout van alle bouwstenen
- betere opamps in de jung regulatoren (ik verwacht ze begin komende week in de post
- volledige ster aarding
- raspberry pi, allo i2s isolator en allo kali i2s reclocker tesamen in een metalen behuizing gebouwd (HF afscherming)
- groter vermogen trafo's (de 2x 15V trafo moet nog vervangen worden, is in bestelling)
- panasonic fc low esr elco's en goede kwaliteit siemens zilver nog wat  100nF condensatoren voor het ontkoppelen van de voeding op de DAC chip
- een extra voeding zodat de DAC chip nu ook gevoed wordt uit een eigen jung regulator i.p.v. vanuit de 15V voeding voor de opamps
- de spdif receiver spanningsloos gemaakt

Het klinkt nu alweer beter dan de vorige keer toen de transporter het nog "won" en ik ben dus nog in afwachting van de opamps en de trafo.  :headbanging:

In vergelijking met mijn gemodificeerde logitech transporter is het nu geen kwestie meer van goed of beter, maar van smaak. Het meest in het oor springende verschil is de rijkere mid range van de DHZ streamer, of dit een voor of nadeel is hangt vooral af van smaak en het samenspel met de rest van de set en natuurlijk ook de akoustiek.

De raspberry pi een high end audio streamer? Ja uiteindelijk wel, maar je moet er wel wat voor doen  :pompom:
ziet er knap uit  O0 inmiddels heb ik ook de rasp/isolator/hifiberry digi+ pro ook in een metalen huisje zitten en ik ben er nog steeds heel gelukkig mee, had niet gedacht dat deze combo zo goed klinkt.
en net wat je zegt je moet er wel wat aandacht aan geven om het hifi te late klinken.

en toch ben ik heel benieuwd hoe een kali reclocker klinkt ten opzichte van een hifiberry, helaas kan mijn dac niet in master spelen maar daar ga ik niet men audio gd dac voor verruilen....tis niet anders.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: gizmo2 on February 11, 2018, 22:05:19
en toch ben ik heel benieuwd hoe een kali reclocker klinkt ten opzichte van een hifiberry, helaas kan mijn dac niet in master spelen maar daar ga ik niet men audio gd dac voor verruilen....tis niet anders.
Mijn dac is ook slave en geen master dus wat is het probleem volgens jou dan?

De kali reclocker is een grote verbetering, de isolator ook, de twee tesamen: WOW  :clapping:

gizmo2

Quote from: hifiman on February 11, 2018, 22:20:47
Mijn dac is ook slave en geen master dus wat is het probleem volgens jou dan?

De kali reclocker is een grote verbetering, de isolator ook, de twee tesamen: WOW  :clapping:
heb het nog eens nagelezen over de kali reclocker en het is net andersom (mijn fout  :wacko:) mijn dac input i2s direct heeft een (MCLK) signaal nodig en gaat volgens mij niet werken.

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/I2SdefinitionEN.htm

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Zweitse

Ik ben ook aan het kijken naar een streamer op basis van een Rpi, nu lees ik veel positieve berichten over de Allo Digione . Maar is deze nu zoveel beter dan bijvoorbeeld een HiFiberry Digi pro+?

hifiman

#864
Quote from: gizmo2 on February 11, 2018, 22:35:56
heb het nog eens nagelezen over de kali reclocker en het is net andersom (mijn fout  :wacko:) mijn dac input i2s direct heeft een (MCLK) signaal nodig en gaat volgens mij niet werken.

http://www.audio-gd.com/Pro/dac/I2SdefinitionEN.htm
Wel als je het reclocker board gebruikt, die levert namelijk een schone zelf gegenereerde (de pi heeft er geen) master clock. Als je hulp nodig hebt bij het werkend krijgen dan hoor ik het wel.

hifiman

Quote from: Zweitse on February 11, 2018, 22:44:30
Ik ben ook aan het kijken naar een streamer op basis van een Rpi, nu lees ik veel positieve berichten over de Allo Digione . Maar is deze nu zoveel beter dan bijvoorbeeld een HiFiberry Digi pro+?
Dat denk ik wel ja!!! Galvanische isolatie en een reclocker met eigen kwaliteits masterclock, alleen dat maakt het al een potentieel veel betere oplossing. Ik vind de digi pro+ (heb die ook in mijn bezit) dan ook verre van high end klinken.

StereoMike

Quote from: hifiman on February 11, 2018, 12:38:56
De raspberry pi een high end audio streamer? Ja uiteindelijk wel, maar je moet er wel wat voor doen  :pompom:
Ik vind het ongelooflijk knap dat je niet eerder het bijltje erbij neer hebt gelegd.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Rudy1968

Quote from: Zweitse on February 11, 2018, 22:44:30
Ik ben ook aan het kijken naar een streamer op basis van een Rpi, nu lees ik veel positieve berichten over de Allo Digione . Maar is deze nu zoveel beter dan bijvoorbeeld een HiFiberry Digi pro+?
Ja.
Ik heb geen enkel bericht/review/post gelezen waarbij in vergelijk van beide hth iets anders is beweerd.
Ik heb alleen de DigiOne, dus kan niet vergelijken.
CD vind ik nog steeds beter klinken, maar ik ben wel zeer tevreden met de SQ van de DigiOne, zeker voor het geld.

gizmo2

Quote from: Rudy1968 on February 15, 2018, 17:00:55
Ja.
Ik heb geen enkel bericht/review/post gelezen waarbij in vergelijk van beide hth iets anders is beweerd.
Ik heb alleen de DigiOne, dus kan niet vergelijken.
CD vind ik nog steeds beter klinken, maar ik ben wel zeer tevreden met de SQ van de DigiOne, zeker voor het geld.
zet er een allo isolator tussen en voed ze apart d.m.v twee lineaire voedingen en je zult verstelt staan van het geluid die dan uit de hifiberry digi+ pro komt, in mijn geval heb ik i2s direct naar een audio GD dac en dan klinkt nog iets mooier is mijn ervaring.

maar zoals aangegeven klinkt de DigiOne beter, althans dat lees ik zo'n beetje overal op het internet.

https://community.roonlabs.com/t/hifiberry-digi-pro-vs-allo-digione-anything-else-to-consider/29250/6

http://theaudiostandard.net/thread/3504/hifiberry-digi-pro-allo-digione

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

BMW850

zet er een allo isolator tussen en voed ze apart d.m.v twee lineaire voedingen en je zult verstelt staan van het geluid die dan uit de hifiberry digi+ pro komt, in mijn geval heb ik i2s direct naar een audio GD dac en dan klinkt nog

Wat ik begrepen heb is dat de digi one geen i2s aansluiting heeft.
Dus je kunt alleen de spdif uitgang vergelijken.
Wat gizmo2 hierboven beschrijft deze combinatie van rpi/isolator/hifiberry digi plus pro,  klinkt met i2s uitgang zeer goed  :yin-yang:

My 2 cents,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

gizmo2

Quote from: BMW850 on February 17, 2018, 12:48:56
zet er een allo isolator tussen en voed ze apart d.m.v twee lineaire voedingen en je zult verstelt staan van het geluid die dan uit de hifiberry digi+ pro komt, in mijn geval heb ik i2s direct naar een audio GD dac en dan klinkt nog

Wat ik begrepen heb is dat de digi one geen i2s aansluiting heeft.
Dus je kunt alleen de spdif uitgang vergelijken.
Wat gizmo2 hierboven beschrijft deze combinatie van rpi/isolator/hifiberry digi plus pro,  klinkt met i2s uitgang zeer goed  :yin-yang:

My 2 cents,
Rudy
In de eerste instantie wilde ik voor de kali reclocker gaan en met de kennis van toen meende ik dat de kali reclocker niet compatibel was met mijn audio gd dac maar na dat forum lid hifiman mij erop wees dat dit wel kon en met die kennis ga ik de Hifiberry digi+ pro verwisselen voor de kali reclocker.

En inderdaad de DigiOne heeft geen i2s opties vandaar ik toen de keuze voor de Hifiberry digi+ pro heb gedaan.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Alle in mijn vorige post genoemde punten zijn uitgevoerd en de zelfbouw streamer is voorlopig even "klaar" en staat beneden in de stereo set lekker te spelen  :headbanging:

De 1e indruk is goed en vooral het grotere "3D beeld" valt op t.o.v. de vorige keer, maar ik wacht even met een definitieve luisterindruk tot ik rustig even een en ander heb kunnen luisteren.  :music:


oud_account_1

Er is weer een nieuwe, snellere Pi:
https://www.raspberrypi.org/blog/raspberry-pi-3-model-bplus-sale-now-35/
Nu met Gigabit lan, 5GHz wifi en 1.4GHz processor.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Cyrus·

Had het ook gelezen. Ik vraag mij af of bij deze nieuwe versie de processing van USB en LAN nu eindelijk is losgekoppeld. Dat houdt mij tegen om met USB uit naar de DAC te werken. Dat is ook de reden voor aanschaf van het Hifiberry Digi+ bordje. Wat overigens prima presteert, in alle opzichten, dus prima aanschaf geweest.
Groeten,
Edwin

seagull

De  nieuwe RPi 3 werkt nu ook op PoE.  :P
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime