Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjettepet

Ik heb de kerstvakantie besteed aan een uitgebreid vergelijk van de mogelijkheden met diy-streamers. Mijn DAC (Luxman DA-250) klinkt in mijn oren iets beter via coax dan via usb (maar mist dan de DSD-mogelijkheid want ondersteunt geen DOP).

Hardware X86: Intel N3150 passief gekoelde HTPC met SSD en aparte lineaire voeding.
Hardware Pi: Pi2 met Hifiberry Digi+ Pro-uit en aparte HQ lineaire voeding rechtstreeks op Digi+ pro.
Muziekbestanden staan op een aparte server, alles bedraad aangesloten.

Mijn lijstje ziet er nu grofweg zo uit (er zijn natuurlijk nog veel meer parameters in te stellen):

1) Daphile via coax
2) Daphile via usb
3) Volumio via coax
4) Moode via coax

Overigens heb ik ook Kodi (Openelec) getest dat oorspronkelijk op mijn HTPC stond, en die was op mijn gehoor vergelijkbaar met Daphile (kan ook haast niet anders, want beide bit-perfect via ALSA). Mijn conclusie is voorlopig dus dat een overbemeten HTPC mij beter bevalt dan de Pi. Er lijkt vooral meer 'rust' te zijn. Voor mijn vrouw klinkt de Pi beter want die zie je niet....


Quote from: doorofnight on January  2, 2018, 15:53:20
Ik heb een raspberry hifi pro in elkaar gesleuteld, gevoed met een sbooster en ik heb getest met zowel coax als optisch out. Dat klinkt dan net even beter dan de SQBT (digitaal out) en met Sboost.

Maar ik heb ook een oude SSD laptop 'omgebouwd' tot dedicated Daphile streamer met USB out. En die laatste klinkt in mijn oren toch een stuk beter. Dat kan aan de versterker liggen (dedicated asynchrone USB input), maar ook aan de overbemeten SSD streamer, of aan de Daphile software. Of mijn oren en inbeelding :)

Maar ik raad het de andere raspberriegebruikertjes toch van harte aan om eens te proberen.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

gizmo2

Quote from: hifiman on January  1, 2018, 17:32:47
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hifiberry wel "ok" vind maar verre van high end qua sound, i2s uit via de allo kali leverde voor mij althans een veel beter geluid op. Maar de isolator maakt die combi zo te horen ook heel interessant.

Dank je voor de link! Ik vind het echter wel heel onduidelijk wat er staat en zie nergens een foto van de combi allo kali en isolator. Ik gebruik de allo kali en als ik nog verbetering kan bewerkstelligen door de isolator toe te voegen dan ga ik dat zeker proberen.
@hifiman, misschien heb je hier ook nog iets aan wat betreft aansluiting voeding (rasp, kali en isolator)

voor de rest nog niets kunnen vinden over deze combi.

http://sparkyforum.allo.com/index.php?topic=2932.0
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

katwax

Quote from: Sjettepet on January  7, 2018, 09:05:50
Ik heb de kerstvakantie besteed aan een uitgebreid vergelijk van de mogelijkheden met diy-streamers. Mijn DAC (Luxman DA-250) klinkt in mijn oren iets beter via coax dan via usb (maar mist dan de DSD-mogelijkheid want ondersteunt geen DOP).

Hardware X86: Intel N3150 passief gekoelde HTPC met SSD en aparte lineaire voeding.
Hardware Pi: Pi2 met Hifiberry Digi+ Pro-uit en aparte HQ lineaire voeding rechtstreeks op Digi+ pro.
Muziekbestanden staan op een aparte server, alles bedraad aangesloten.

Mijn lijstje ziet er nu grofweg zo uit (er zijn natuurlijk nog veel meer parameters in te stellen):

1) Daphile via coax
2) Daphile via usb
3) Volumio via coax
4) Moode via coax

Overigens heb ik ook Kodi (Openelec) getest dat oorspronkelijk op mijn HTPC stond, en die was op mijn gehoor vergelijkbaar met Daphile (kan ook haast niet anders, want beide bit-perfect via ALSA). Mijn conclusie is voorlopig dus dat een overbemeten HTPC mij beter bevalt dan de Pi. Er lijkt vooral meer 'rust' te zijn. Voor mijn vrouw klinkt de Pi beter want die zie je niet....
Is er dan een reden waarom je toch zou kiezen voor Daphile ipv Kodi (libreelec/openelec)?
Ik draai ondertussen al enkele jaren mijn muziek via Kodi htpc(Openelec ->Libreelec) via usb naar dac.
Voor mij is is de Kodi audio scraper + Yatse interface vergelijkbaar met Roon.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sjettepet

Quote from: katwax on January  7, 2018, 16:06:12
Is er dan een reden waarom je toch zou kiezen voor Daphile ipv Kodi (libreelec/openelec)?
Ik draai ondertussen al enkele jaren mijn muziek via Kodi htpc(Openelec ->Libreelec) via usb naar dac.
Voor mij is is de Kodi audio scraper + Yatse interface vergelijkbaar met Roon.

Yatse met Kodi? Interessant... maar ik begrijp het niet. Leg eens uit svp. Gebruik je Yatse als skin of als addon? Kodi zoekt zelf toch al metadata in tags?

De enige reden dat ik Daphile prefereer is dat LMS oneindig veel sneller is dan de Kodi database bij het aantal tracks dat ik het voedt. Bovendien heb ik in LMS ontdekt hoe ik twee ingangen in de Daphile-GUI kan maken, één voor klassieke muziek (op componist en op uitvoerende) en één voor popmuziek. Dat werkt wel wat beter dan de rudimentaire (en langzame) filtermogelijkheden van Kodi.
Maar ja, de Daphile speelt dan weer geen video af....

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

#829
Quote from: gizmo2 on January  7, 2018, 11:56:56
@hifiman, misschien heb je hier ook nog iets aan wat betreft aansluiting voeding (rasp, kali en isolator)

voor de rest nog niets kunnen vinden over deze combi.

http://sparkyforum.allo.com/index.php?topic=2932.0
O super, het KAN dus blijkbaar wel :-) Ik ga er ook maar eens eentje bestellen dan (een Isolator).  :headbanging:

Edit: gelijk de daad bij het woord gevoegd en er eentje besteld :-)

Sjettepet

Quote from: katwax on January  7, 2018, 16:06:12
Is er dan een reden waarom je toch zou kiezen voor Daphile ipv Kodi (libreelec/openelec)?
Ik draai ondertussen al enkele jaren mijn muziek via Kodi htpc(Openelec ->Libreelec) via usb naar dac.
Voor mij is is de Kodi audio scraper + Yatse interface vergelijkbaar met Roon.

Ah, Katwax, Yatse is de android remote voor Kodi. Ja, die gebruik ik zelf ook, werkt erg mooi.  ;D

Ik dacht even dat je met Yatse een aparte database manager voor Kodi bedoelde.

Met Yatse ben ik er echter nog niet uit hoe ik verschillende deelbestanden kan maken van mijn database. Ik wil klassiek en pop gescheiden houden en als het even kan in beide deelbestanden verschillende browsermodi kunnen aanmaken.

Maar dit is natuurlijk een Pi-topic, dus misschien voor een andere keer.  :angel:
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

gizmo2

Quote from: hifiman on January  7, 2018, 19:11:06
O super, het KAN dus blijkbaar wel :-) Ik ga er ook maar eens eentje bestellen dan (een Isolator).  :headbanging:

Edit: gelijk de daad bij het woord gevoegd en er eentje besteld :-)
Cool  :clapping:, zal me benieuwen hoe jij deze toevoeging ervaart, ik had ook liever een kali reclocker gehad maar helaas kan mijn dac master mode niet aan vandaar ik de Hifiberry digi+ pro gebruik.

PS, vergeet niet om de schakelaars juist te zetten bij mijn stonden ze in slave mode.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

katwax

Quote from: Sjettepet on January  7, 2018, 19:36:35
Ah, Katwax, Yatse is de android remote voor Kodi. Ja, die gebruik ik zelf ook, werkt erg mooi.  ;D

Ik dacht even dat je met Yatse een aparte database manager voor Kodi bedoelde.

Met Yatse ben ik er echter nog niet uit hoe ik verschillende deelbestanden kan maken van mijn database. Ik wil klassiek en pop gescheiden houden en als het even kan in beide deelbestanden verschillende browsermodi kunnen aanmaken.

Maar dit is natuurlijk een Pi-topic, dus misschien voor een andere keer.  :angel:
Inderdaad de Android app, was inderdaad niet zo duidelijk, heb ook tijdje de Kore app gebruikt, maar Yatse heeft toch net die iets meer opties waardoor ik deze prefereer.


Er bestaat wel iets als Smart Playlists op Kodi, hiermee maak je dan custom listst. Ik gebruik voor database een mysql op mijn NAS voor Kodi, voordeel is dat ik bij een nieuwe install of een extra Kodi speler de configfile enkel moet aanpassen om naar deze database te kijken en ik heb alles dan direct terug.

Aangezien ik mijn htpc waarschijnlijk dedicated ga gebruiken voor muziek zou ik kunnen overstappen naar bv Daphille, maar ik wil niet inboeten qua interface/scraper, Roon zou een optie zijn, maar als je ziet je wat bij Kodi krijgt gratis, dan is betalen voor Roon niet direct iets wat ik wil doen (gebruik ook geen Tidal).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sjettepet

Quote from: katwax on January  7, 2018, 21:29:35
Inderdaad de Android app, was inderdaad niet zo duidelijk, heb ook tijdje de Kore app gebruikt, maar Yatse heeft toch net die iets meer opties waardoor ik deze prefereer.


Er bestaat wel iets als Smart Playlists op Kodi, hiermee maak je dan custom listst. Ik gebruik voor database een mysql op mijn NAS voor Kodi, voordeel is dat ik bij een nieuwe install of een extra Kodi speler de configfile enkel moet aanpassen om naar deze database te kijken en ik heb alles dan direct terug.

Aangezien ik mijn htpc waarschijnlijk dedicated ga gebruiken voor muziek zou ik kunnen overstappen naar bv Daphille, maar ik wil niet inboeten qua interface/scraper, Roon zou een optie zijn, maar als je ziet je wat bij Kodi krijgt gratis, dan is betalen voor Roon niet direct iets wat ik wil doen (gebruik ook geen Tidal).
OrangeSqueeze is een mooie app voor besturing voor Daphile, en doet niet onder voor Yatze/Kodi. Kost wel 4,85 Euro.

Ik ga eens stoeken met smart playlist, maar ben bang dat het te log wordt.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Quote from: gizmo2 on January  7, 2018, 20:50:35
Cool  :clapping:, zal me benieuwen hoe jij deze toevoeging ervaart, ik had ook liever een kali reclocker gehad maar helaas kan mijn dac master mode niet aan vandaar ik de Hifiberry digi+ pro gebruik.

PS, vergeet niet om de schakelaars juist te zetten bij mijn stonden ze in slave mode.
Dank je voor de tip! Ik laat het uiteraard weten hoe ik het ervaar als tie "ertussen" zit :-)

hifiman

#835
Hij doet ut hoor. Het klinkt zonder meer goed, maar of het nu anders/beter is, dat hoor ik er zo even niet van af. Dan zal ik de streamer toch t.z.t. weer eens beneden aan de set moeten hangen en vergelijken met mijn Logitech Transporter die het de laatste keer nog net aan won van de DHZ streamer.




hifiman

De I2S kloksignalen, merk op dat het derde plaatje een 24 MHz signaal is dat mijn 50 MHz scope niet meer als een blokgolf kan weergeven.

gizmo2

#837
Quote from: hifiman on January 10, 2018, 22:55:29
Hij doet ut hoor. Het klinkt zonder meer goed, maar of het nu anders/beter is, dat hoor ik er zo even niet van af. Dan zal ik de streamer toch t.z.t. weer eens beneden aan de set moeten hangen en vergelijken met mijn Logitech Transporter die het de laatste keer nog net aan won van de DHZ streamer.
Ik bemerkte toch wel verschil in geluid (niet zo plat meer) heeft misschien ook wel te maken dat ik de digi+ pro gebruik en jij de reclocker.
En dat van dat blok signaal heb ik weinig kennis voor.

En toch wel knap dat je de Logitech Transporter kunt benaderen kwa geluid.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: gizmo2 on January 11, 2018, 08:54:21
Ik bemerkte toch wel verschil in geluid (niet zo plat meer) heeft misschien ook wel te maken dat ik de digi+ pro gebruik en jij de reclocker.
En dat van dat blok signaal heb ik weinig kennis voor.

En toch wel knap dat je de Logitech Transporter kunt benaderen kwa geluid.
Ik denk inderdaad dat het verschil bij mij een stuk kleiner is omdat de reclocker er al tussen zat. Verder staat mijn DHZ streamer in de set boven welke lang zo goed niet is als de set beneden en ik de verschillen dus ook lastiger hoor.

Sjettepet

Dat ik daar niet eerder op gekomen ben...

Libreelec (het OS van mijn Intel N3150 HTPC) is natuurlijk gewoon Linux. Dus daar moet gewoon Squeezelite op kunnen (software Squeezebox emulator). Twee dagen Googlen en: het kan. Een uurtje knutselen en: het werkt.

Ik heb nu dus één voor audio geoptimaliseerde machine met Kodi voor films en een Squeeze client voor muziek. Sox-resampling, DSD, verschillende uitgangen voor Kodi en Squeeze naar keuze, kortom de hele mikmak. Dit is wat ik zocht!

Opnieuw sorry voor een beetje off-topic. (Een beetje want ik had in eerste instantie het idee dat ik voor audio en video twee verschillende systemen nodig zou hebben om het optimaal te krijgen. Niet dus.)
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

gizmo2

#840
Quote from: gizmo2 on January  2, 2018, 09:26:02
Wat wel een probleem is  dat ik gisteren de allo isolator met Hifiberry digi,+ pro aangesloten heb op een Denon dap 2500 van een vriend van mij maar helaas krijg ik er geen geluid uit en zonder isolator geen probleem en speelt alles netjes af.

Ook verschillende programma's geprobeerd maar dat mocht niet baten.
downscalen hielp ook niet.

Daar zit dus ook een heikel punt dat niet elke dac kan afspelen met de isolator er tussen.

Plus de infrarood sensor werkt ook niet meer zoals ik hem nu aangesloten heb op de Hifiberry digi+ pro, dit moet ik dan ook gaan veranderen en verplaatsen naar beneden door de pinnen van de Raspberry pi te gebruiken.
zoals hier boven beschreven krijg ik geen geluid (voornamelijk spotify) uit de denon voorversterker i.s.m raspberry pi/digi+ pro/allo isolator.

nu dacht ik zet mijn eigen audio gd NFB1 2015 dac er tusssen naar (denon analoge ingang) en dan zou je denken dat er nu wel geluid uitkomt...maar niets is minder waar er komt domweg geen geluid uit.

ook verschillende analoge ingangen geprobeerd en digitaal (coax/toslink)
zijn eigen ifi usb dac werkt wel feilloos.

in mijn eigen installatie geen enkel probleem alles word gewoon netjes afgespeeld.

wat gaat hier nu verkeerd of doen we fout?

gebruikte software, volumio/rune/moodeaudio/picoreplayer.

ps, met bepaalde radio stations komt er wel geluid uit maar ook niet allemaal en direct streamen vanaf windows naar rasp met mp3 of flac werkt wel, spotify werkt niet (verschillende premium accounts gebruikt)

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Isflicka

Weet iemand wat een Rpi maximaal aan DSD output heeft op de i2s?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

hifiman

Gisteren voor het eerst de DHZ streamer met de I2S isolator tussen de raspberry pi en het i2s reclocker board in de set beneden beluisterd. Wow wat een verbetering brengt dat isolator board!  :headbanging:

Het digitale randje op stemmen is nu volledig verdwenen, het beeld is grootser, het middengebied is guller, alles is verbeterd! In vergelijking met mijn gemodificeerde logitech transporter won de vorige keer (zonder i2s isolator board) de transporter het nog duidelijk, nu was het een kwestie van smaak en hadden beiden hun sterke punten. Ik vermoed dat als ik hier en daar nog wat verbeteringen aanbreng de DHZ streamer uiteindelijk mijn favoriet gaat worden  :clapping:

gizmo2

#843
Quote from: hifiman on January 29, 2018, 12:10:23
Gisteren voor het eerst de DHZ streamer met de I2S isolator tussen de raspberry pi en het i2s reclocker board in de set beneden beluisterd. Wow wat een verbetering brengt dat isolator board!  :headbanging:

Het digitale randje op stemmen is nu volledig verdwenen, het beeld is grootser, het middengebied is guller, alles is verbeterd! In vergelijking met mijn gemodificeerde logitech transporter won de vorige keer (zonder i2s isolator board) de transporter het nog duidelijk, nu was het een kwestie van smaak en hadden beiden hun sterke punten. Ik vermoed dat als ik hier en daar nog wat verbeteringen aanbreng de DHZ streamer uiteindelijk mijn favoriet gaat worden  :clapping:
mooi om te horen dat het bij jou ook beter of anders klinkt  ;D
en net wat je zegt het digitale is er af, bij mij klinkt het zowaar bijna analoog en komt het zijdezacht en open uit de speakers.
wat bij mij heel veel scheelt is de fase van alle apparaten juist, dit scheelt enorm in openheid.

vraag me trouwens af of er nog iets te halen valt om de isolator d.m.v een accu/batterij aan te sturen.
als ik het lees bij volumio moet dat ook nog wat verbetering kunnen geven.

https://volumio.org/forum/first-impression-with-allo-isolator-t7102.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

#844
Quote from: gizmo2 on January 29, 2018, 12:34:32
mooi om te horen dat het bij jou ook beter of anders klinkt  ;D
en net wat je zegt het digitale is er af, bij mij klinkt het zowaar bijna analoog en komt het zijdezacht en open uit de speakers.
wat bij mij heel veel scheelt is de fase van alle apparaten juist, dit scheelt enorm in openheid.
Anders dan de transporter, maar absoluut BETER dan zonder het isolator bordje :-)

Zo ervaar ik het ook, zijdezacht en bijna analoog. En inderdaad, ook hier maakte het draaien van de stekkers veel uit!  O0 Ik ben dusdanig enthousiast dat ik zojuist nog een i2s reclocker en een i2s isolator board besteld heb, just in case, voor het geval ze opeens niet meer leverbaar zouden zijn en tevens als reserve. Of misschien bouw ik nog wel een streamer, ik zie nog wel wat verbeterpunten qua voeding en dergelijke.

Quote from: gizmo2 on January 29, 2018, 12:34:32
vraag me trouwens af of er nog iets te halen valt om de isolator d.m.v een accu/batterij aan te sturen.
als ik het lees bij volumio moet dat ook nog wat verbetering kunnen geven.

https://volumio.org/forum/first-impression-with-allo-isolator-t7102.html
Dat vroeg ik mij dus ook al af, binnenkort maar eens testen dan  ^^

DofN

Ik vond de charme van een Raspberry oplossing juist de eenvoud. Dat er een prima geluid kan worden neergezet met een minimum aan gedoe.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

BMW850

#846
Schakel het wifi gedeelte en blue tooth eens software matig uit van de raspberry ;)
In moode 4.0 kan dit in de instellingen.
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

StereoMike

Quote from: doorofnight on January 30, 2018, 18:59:04
Ik vond de charme van een Raspberry oplossing juist de eenvoud. Dat er een prima geluid kan worden neergezet met een minimum aan gedoe.
Tja, de zoektocht naar verbetering is ondoorgrondelijk.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

StereoMike

Quote from: Isflicka on January 28, 2018, 13:36:33
Weet iemand wat een Rpi maximaal aan DSD output heeft op de i2s?
Volgens mij kun je niet echt spreken van een maximum. Ik heb zelf een keer DSD512 getest en dat werkt prima.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

BMW850

MoOde audio 4.0 final.
https://drive.google.com/file/d/1HZHYI2ACqCcsMZm_iqOqZJzmrf7Opfev/view?usp=drivesdk

Dit is een rar bestand, uitpakken en met win32DiskImager op sd kaartje zetten.
Dit is de final image
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein