Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Dat is wel raar dat het niet werkt, al op een scoop gekeken of de klok signalen er anders uit zien?

gizmo2

#801
Quote from: hifiman on January  2, 2018, 15:22:26
Dat is wel raar dat het niet werkt, al op een scoop gekeken of de klok signalen er anders uit zien?
helaas heb ik die mogelijkheid niet om te bekijken op een scoop.

wat wel heel vreemd is dat bepaalde radio zenders die ik opgeslagen heb in volumio dat er dan wel geluid uit de denon dap komt maar ook niet alle radio zenders.
veder heb ik spotify/RoPieee met roon en tidal/picoreplayer en volumo geprobeerd maar hij pakt het signaal domweg niet.

met mijn eigen audio gd nfb-1 2015 dac geen enkel probleem zowel i2s direct en coax.

moet er bij vermelden dat ik de Sample Rate wel moet downscalen naar 44.1 en 16 bit als alleen de hifiberry digi+ pro is aangesloten dan komt er geluid uit maar zodra de isolator er tussen komt geen enkel geluid ook niet met de dezelfde instellingen.

veder krijg ik de infrarood sensor ook niet meer aan de praat, hij krijgt wel stoom en heb verschillende pin nummer voor data geprobeerd (wel de lirc file aangepast naar de pin nummers) maar helaas.

als laatste optie zou ik dan alles moeten solderen onderaan de printplaat van de raspberry omdat je er domweg anders niet bij kunt komen, heb ook de vraag gesteld op het forum van volumio.

https://volumio.org/forum/remote-controller-feedback-thread-t6668-60.html#p43260



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DofN

Ik heb een raspberry hifi pro in elkaar gesleuteld, gevoed met een sbooster en ik heb getest met zowel coax als optisch out. Dat klinkt dan net even beter dan de SQBT (digitaal out) en met Sboost.

Maar ik heb ook een oude SSD laptop 'omgebouwd' tot dedicated Daphile streamer met USB out. En die laatste klinkt in mijn oren toch een stuk beter. Dat kan aan de versterker liggen (dedicated asynchrone USB input), maar ook aan de overbemeten SSD streamer, of aan de Daphile software. Of mijn oren en inbeelding :)

Maar ik raad het de andere raspberriegebruikertjes toch van harte aan om eens te proberen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Roeru117

Toch altijd leuk om te lezen hoe verschillend de ervaringen kunnen zijn. Ik heb mijn Intel nuc met Roon ROCK gecombineerd met een sbooster en een schiit eitr USB/spdif converter juist vervangen door een Raspberry met een Allo DigiOne en een sbooster en dit klinkt voor mij weer beter. Het klinkt een stuk ruimtelijker en rustiger dan de nuc.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

oud_account_1

Wie heeft er ervaring met eMMC kaartjes -via een adapter- als vervanger van de bootable uSD kaart bij de RPi?
(b.v. https://www.sossolutions.nl/emmc-32gb-sparky-volumio )

Ik merk veel verschil tussen verschillende typen uSD kaartjes. In vergelijking daarmee zou eMMC weer sneller moeten zijn.
Of dat veel uitmaakt bij b.v. Volumio weet ik niet.
Iemand ervaring mee?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

Cyrus·

Zojuist van Amazon binnengekomen:



ifi iPower voor de Pi, ipv de el-cheapo telefoonadapter die ik tot nu toe gebruikte.

Ben benieuwd... in ieder geval is het een beduidend degelijker opgebouwde voeding dan het chinese adaptertje dat er nu tussen zit, dus dat is sowieso winst (peace of mind).

Er staat nog steeds een mooie zelfbouw lineaire voeding in de planning, maar wegens andere prioriteiten nu voorlopig uitgeweken naar de ifi.
Groeten,
Edwin

frits marantz

#806
Elders vraag gesteld n.a.v. opmerking Vhond hieronder.

Vhond

Topic gaat niet over RPI icm TV, maar betreft een audiotopic (dit om al te veel vervuiling tegen te gaan...)

AudioEnZo

Quote from: CyrusOne on January  3, 2018, 16:10:11
ifi iPower voor de Pi, ipv de el-cheapo telefoonadapter die ik tot nu toe gebruikte.
Ben benieuwd... in ieder geval is het een beduidend degelijker opgebouwde voeding dan het chinese adaptertje dat er nu tussen zit, dus dat is sowieso winst (peace of mind).
En? Is er verschil te horen?

Cyrus·

Nog niet in de gelegenheid geweest om uitgebreid te luisteren. De bevindingen houd je dus nog even tegoed ;)
Groeten,
Edwin

gizmo2

Quote from: CyrusOne on January  4, 2018, 15:28:30
Nog niet in de gelegenheid geweest om uitgebreid te luisteren. De bevindingen houd je dus nog even tegoed ;)
even op je andere vraag (allo isolator met hifiberry digi) of dat verschil maakt, heb nu een weekje de allo isolator ertussen en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over het geluid en dat het wel iets positiefs aan het geluid toevoegt en niet alleen direct i2s maar ook met de hifiberry digi+ pro.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146913.775
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

AudioEnZo

#811
Quote from: CyrusOne on January  4, 2018, 15:28:30
Nog niet in de gelegenheid geweest om uitgebreid te luisteren. De bevindingen houd je dus nog even tegoed ;)
Oké dan ;)

Cyrus·

@gizmo: dank! Daar ga ik binnenkort maar eens uitgebreid naar kijken.  Wordt wel een heel project dan: er zal dan ook een nieuwe behuizing en nieuwe voeding nodig zijn. 
Groeten,
Edwin

gizmo2

Quote from: CyrusOne on January  4, 2018, 18:13:04
@gizmo: dank! Daar ga ik binnenkort maar eens uitgebreid naar kijken.  Wordt wel een heel project dan: er zal dan ook een nieuwe behuizing en nieuwe voeding nodig zijn.
Ah oke, even een tip! mocht je er mee aan de slag gaan pas dan wel op dat je niet een 12 volt voeding aansluit op accu ingang van de isolator maar de jack ingang gebruikt  want ik las elders dat de isolator en Hifiberry digi stuk zijn gegaan door dat ze accu ingang te hebben gebruikt met een 12 volt voeding.

Het staat niet echt duidelijk in de handleiding over hoe en wat, Let daar dan wel op.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

oud_account_1

Quote from: squadra on January  3, 2018, 09:50:25
Wie heeft er ervaring met eMMC kaartjes -via een adapter- als vervanger van de bootable uSD kaart bij de RPi?
(b.v. https://www.sossolutions.nl/emmc-32gb-sparky-volumio )

Ik merk veel verschil tussen verschillende typen uSD kaartjes. In vergelijking daarmee zou eMMC weer sneller moeten zijn.
Of dat veel uitmaakt bij b.v. Volumio weet ik niet.
Iemand ervaring mee?
Ik heb zo'n kaartje gekocht (64GB)
Het schrijven vd image ging lekker vlot en ik heb ook het idee dat Volumio nu soepeler werkt.
Dat zou ook kunnen doordat ik nu met een verse image werk, maar ik ben in ieder geval tevreden...
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

gizmo2

Quote from: gizmo2 on December 19, 2017, 18:51:24
ik ben hier gisteren mee aan de slag gegaan en het valt me vies tegen, er is haast niet mee te werken en ontzettend langzaam.

wil je het toch proberen zorg dan dat je een raspberry pi hebt draaien op raspbian OS en een extra micro sd kaart met een usb kaart reader.



start je raspberry pi op met raspbian os en log in via ssh (putty) en volg de instructies op moode audio onderaan de pagina of wat hieronder staat.



1. Download the Image Builder

cd /home/pi
sudo wget -q http://moodeaudio.org/downloads/mos/mosbuild.sh -O /home/pi/mosbuild.sh
sudo chmod +x /home/pi/mosbuild.sh

2. Start the Image Builder

sudo ./mosbuild.sh


als alles klaar is haal de usb kaart reader eruit en zet je raspberry pi uit en stop de micro kaart die je net aangemaakt hebt via de usb kaart reader in de raspberry pi en start hem op, en nu is het heel heeeeel lang wachten (bij mij ongeveer een half uur tot drie kwartier) totdat alles is opgestart en aangemaakt.


https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

http://www.putty.org/

http://moodeaudio.org/

https://www.allekabels.nl/usb-kaartlezer/169/1286156/usb-2.0-micro-sd-kaartlezer.html?gclid=CjwKCAiAjuPRBRBxEiwAeQ2QPlm5aWQap64yyd-POcC5cKNbqEAWfOjndLjGA3m2EqKcy8Qdy7r9_hoCAL8QAvD_BwE
ik moet mijn menig bijstellen wat betreft de snelheid en gebruik van moodeaudio, het bleek dat ik nog te snel ben ingelogd en daarmee het bootproces nog niet helemaal klaar was.
heb nu het hele proces opnieuw gedaan en gemonitord in putty met het commando ssh- cat . /Mos build.log en net zolang gewacht tot er finish kwam te staan.

nu werkt het prima. 
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Dank voor de update. Lijkt mij een interessant alternatief voor mijn huidige PiCorePlayer. Daar ben ik op zich erg tevreden over, maar dan kan de LMS van de NAS af... Welke apps (iOS) zijn er geschikt als remote voor MoodeAudio?
Groeten,
Edwin

AudioEnZo

LMS kan toch sowieso van de NAS af en op via picoreplayer op je streamer worden gezet? De NAS als networkshare mounten en spelen maar. Werkte hier op de Mano perfect en nu op de SOtM ook prima.

Cyrus·

Ik benut liever de resources van de NAS dan die van de Pi om LMS te draaien. Dan hoeft de Pi zich alleen maar bezig te houden met het produceren van muziek. Het periodiek scannen van de library door LMS belast zo ook niet het netwerk, dat gebeurt intern in de NAS.

LMS zit mij op de NAS niet direct in de weg, maar omdat ik ook al de standaard mediaserver van de NAS heb draaien (met name ivm video, maar ook om op afstand mijn FLACs te kunnen luisteren), wordt mijn muziek nu feitelijk dubbelop gescanned.
Groeten,
Edwin

gizmo2

Quote from: CyrusOne on January  5, 2018, 11:15:44
Dank voor de update. Lijkt mij een interessant alternatief voor mijn huidige PiCorePlayer. Daar ben ik op zich erg tevreden over, maar dan kan de LMS van de NAS af... Welke apps (iOS) zijn er geschikt als remote voor MoodeAudio?
ik zou het niet weten welke app er voor moodeaudio is, ik gebruik meestal het ip adres in de browser.

volumio heeft wel een officiële app en picore/squeezebox heeft ipeng.

tip! mocht je spotify premium willen gebruiken i.s.m moodeaudio zie dan link:    https://github.com/dtcooper/raspotify/blob/master/README.md#easy-installation
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

moode.local in de browser als adres werkt vaak ook ipv het ip-adres.

oud_account_1

Quote from: CyrusOne on January  5, 2018, 11:56:41
Ik benut liever de resources van de NAS dan die van de Pi om LMS te draaien. Dan hoeft de Pi zich alleen maar bezig te houden met het produceren van muziek. Het periodiek scannen van de library door LMS belast zo ook niet het netwerk, dat gebeurt intern in de NAS.

LMS zit mij op de NAS niet direct in de weg, maar omdat ik ook al de standaard mediaserver van de NAS heb draaien (met name ivm video, maar ook om op afstand mijn FLACs te kunnen luisteren), wordt mijn muziek nu feitelijk dubbelop gescanned.
Als je een recente versie van MPD gebruikt, dan is er 1 processor kern gereserveerd voor MPD.
Er zou dus weinig/geen impact mogen zijn van andere processen.
Voor zover ik weet gebruiken in ieder geval Moode en Volumio de MPD versie met die feature.

Ik ben een tijdje geleden van Moode terug gegaan naar Volumio.
De interface van Moode is sneller, maar ik ben niet "heel blij" met de huidige ontwikkelingen van Moode.
Een lossy koppeling met BT heeft -voor mij- niets te maken met HQ audio en geen prioriteit.
Ook is er geen image meer te downloaden.
Updates waren vaak problematisch, dat zou inhouden dat je regelmatig een nieuwe image moet bouwen, daar heb ik geen zin in.
Bij Volumio werken de updates meestal goed en gaat het een keer mis, dan kan je ook een image downloaden.

Ik gebruik voor Volumio de web interface en heb de pagina 'gepinned' op mijn telefoon.
Als je meerdere Pi's met Volumio hebt kan je ze ook allemaal bedienen vanaf die ene pagina.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

gizmo2

Quote from: CyrusOne on January  5, 2018, 11:15:44
Dank voor de update. Lijkt mij een interessant alternatief voor mijn huidige PiCorePlayer. Daar ben ik op zich erg tevreden over, maar dan kan de LMS van de NAS af... Welke apps (iOS) zijn er geschikt als remote voor MoodeAudio?
ik weet niet of je er iets aan hebt maar volumio heeft ook de mogelijkheid om LMS en squeezelite player te installeren via de plug-in sectie.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Rudy1968

Quote from: doorofnight on January  2, 2018, 15:53:20
Ik heb een raspberry hifi pro in elkaar gesleuteld, gevoed met een sbooster en ik heb getest met zowel coax als optisch out. Dat klinkt dan net even beter dan de SQBT (digitaal out) en met Sboost.
Welke Sbooster was dat, de 'oorspronkelijke' 1e gen of de huidige P&P Eco die bijna 2x zo groot is als de oude?

Rudy1968

Quote from: Roeru117 on January  2, 2018, 22:53:30
Toch altijd leuk om te lezen hoe verschillend de ervaringen kunnen zijn. Ik heb mijn Intel nuc met Roon ROCK gecombineerd met een sbooster en een schiit eitr USB/spdif converter juist vervangen door een Raspberry met een Allo DigiOne en een sbooster en dit klinkt voor mij weer beter. Het klinkt een stuk ruimtelijker en rustiger dan de nuc.
Doorofnight heeft denk ik de Hifiberry Digi+ Pro (?) dat is in ieder geval een ander boardje dan de Allo DigiOne.
Ik heb veelal gelezen dat men de Allo DigiOne als een beter product ervaart, wat ook wel mag, omdat deze een veelvoud kost van de Hifiberry.
@Roeru: welke SBooster heb je aangesloten, de 1e gen of de huidige P&P Eco?