Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Kjelt

#450
Quote from: gizmo2 on March  8, 2017, 14:00:45
goedendag allemaal een noob vraagje en spaar me alstublieft.
Dat is inderdaad niet de bedoeling, de datalijnen mogen slechts aan een host hangen.
Die splitters zijn vaak bedoeld om alleen de stroom te verhogen en vaak heeft slechts een connector de data lijnen aangesloten. Ook voed je de pi dan via de pc wat ook niet de bedoeling is.

De oplossing is de harddisk en pi in een kastje bouwen met een opening in het kastje frezen voor voor de usb connectoren van de pi en een usb kabel van de harddisk naar buiten het kastje leggen.
Deze kabel dan in de pi of de computer stoppen afhankelijk van de toepassing.

gizmo2

Quote from: Kjelt on March  8, 2017, 18:01:51
Dat is inderdaad niet de bedoeling, de datalijnen mogen slechts aan een host hangen.
Die splitters zijn vaak bedoeld om alleen de stroom te verhogen en vaak heeft slechts een connector de data lijnen aangesloten. Ook voed je de pi dan via de pc wat ook niet de bedoeling is.

De oplossing is de harddisk en pi in een kastje bouwen met een opening in het kastje frezen voor voor de usb connectoren van de pi en een usb kabel van de harddisk naar buiten het kastje leggen.
Deze kabel dan in de pi of de computer stoppen afhankelijk van de toepassing.
bedankt voor de uitleg :)  ik had al zo'n vermoeden dat datgene wat ik wilde niet ging werken inmiddels is de slijptol al in het apparaat gezet.

nu alleen nog een elegante afwerking zien te bewerkstelligen door een of ander rooster te plaatsen wat eenvoudig te openen is.

 
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

Iemand ervaring met de verschillende RPI versies (1,2 of 3)? Tuurlijk is de 3 sneller, maar is het kwalitatief ook hoorbaar in het audiosignaal?
En de Hifiberry Digi+ vs. de Digi+ Pro?

Is de voeding dan niet belangrijker dan de Pro versie tov de niet Pro versie (Hans Beekhuijzen heeft er wel wat over geschreven, maar het overzicht wordt me wat onduidelijk met al deze verschillende parameters)?

Opvallend is ook dat er voor de Digi+ Pro nog geen ondersteuning is vanuit veel software (bv. geen Volumio), terwijl de Pro versie toch ook al wat langer uit is.

Isflicka

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

gizmo2

#454
Quote from: Isflicka on March 20, 2017, 12:33:01
Waar kijk ik naar?
oh sorry ;D ik heb de raspberry pi ingebouwd in een oude kast van een teac-T-H500 tuner met aan de voorkant een 7 inch touchscreen en die opening is om bij de usb ingang van de harde schijf te kunnen komen om muziek te kunnen kopiëren/wissen enz... om niet elke keer de kap eraf te halen (ben gewoon lui)
inmiddels is het ook al voor mekaar via samba met runeaudio.

let wel ik heb geen bal verstand van elektronica dit is mijn eerste bouwwerk en het verdient ook geen schoonheidsprijs  ;D






alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

 :o

Stroom gedeelte moet je wel even beter en veiliger maken.. dat is staatsgevaarlijk zo. Even goed solderen en dan minimaal een krimpkousje er overheen.

gizmo2

#456
Quote from: Thanatos on March 21, 2017, 07:22:39
:o

Stroom gedeelte moet je wel even beter en veiliger maken.. dat is staatsgevaarlijk zo. Even goed solderen en dan minimaal een krimpkousje er overheen.

Klopt inderdaad sommige delen liggen bloot bij het soldeerpunt alles is iig wel gesoldeerd krimpkous komt er nog overheen inmiddels is de boel al wel netjes afgezekerd.
Ik vraag me trouwens wel af of een verbeterde voeding bijvoorbeeld een sbooster BOTW veel aan het geluid zou winnen tenopzichte van de simpele voeding die er nu in zit.

Waar ik ook bang voor was is dat ik in de teac kast best wel veel kabels en verbindingen/lassen heb liggen dat zou theoretisch het geluid niet ten goede moeten komen alleen merk ik daar niets van het geluid is gewoon goed ook als ik het vergelijk met korte kabels zonder verbindingen/lassen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

Quote from: Vhond on March 20, 2017, 11:23:31
Iemand ervaring met de verschillende RPI versies (1,2 of 3)? Tuurlijk is de 3 sneller, maar is het kwalitatief ook hoorbaar in het audiosignaal?
En de Hifiberry Digi+ vs. de Digi+ Pro?

Is de voeding dan niet belangrijker dan de Pro versie tov de niet Pro versie (Hans Beekhuijzen heeft er wel wat over geschreven, maar het overzicht wordt me wat onduidelijk met al deze verschillende parameters)?

Opvallend is ook dat er voor de Digi+ Pro nog geen ondersteuning is vanuit veel software (bv. geen Volumio), terwijl de Pro versie toch ook al wat langer uit is.

Niemand?

Thanatos

Ik heb geen ervaringen met andere RPi. Maar hoe sneller de CPU en groter het geheugen des te beter lijkt mij. De Digi+Pro heeft de optie voor BNC en dubbele clock.

De voeding is belangrijk. Hoe stiller des te beter. bij de Pro versie kun je makkelijk 3.3V lijn aansluiten, wel even de 3.3V regelaar onderbreken of weghalen die op de hifiberry zit. Enkel de 0R weerstand weghalen is niet voldoende.

Ondersteuning voor andere software weet ik zo 123 niet. Ik gebruik PiCorePlayer en die volstaat meer dan prima.

gizmo2

#459
Quote from: Vhond on March 21, 2017, 12:05:01
Niemand?
Heb ook de digi+ pro met een Raspberry pi 3 en klinkt prima alleen de enigste software wat werkt is picoreplayer en runeaudio de beta 0,4 versie en moode.
Verschil met USB is iets beter met name bij USB heb je af en toe kliks en bij de Hifiberry digi+ pro nergens last van.

http://www.runeaudio.com/forum/runeaudio-0-4-beta-for-raspberry-pi2-3-t4434.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Quote from: gizmo2 on March 21, 2017, 09:40:51
Klopt inderdaad sommige delen liggen bloot bij het soldeerpunt alles is iig wel gesoldeerd krimpkous komt er nog overheen inmiddels is de boel al wel netjes afgezekerd.
Ik vraag me trouwens wel af of een verbeterde voeding bijvoorbeeld een sbooster BOTW veel aan het geluid zou winnen tenopzichte van de simpele voeding die er nu in zit.

Waar ik ook bang voor was is dat ik in de teac kast best wel veel kabels en verbindingen/lassen heb liggen dat zou theoretisch het geluid niet ten goede moeten komen alleen merk ik daar niets van het geluid is gewoon goed ook als ik het vergelijk met korte kabels zonder verbindingen/lassen.
Inmiddels draden van krimpkous voorzien ;D

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:


chansig

Wat doet die losse connector behalve er gewoon liggen ? :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gizmo2

Quote from: chansig on March 21, 2017, 15:38:52
Wat doet die losse connector behalve er gewoon liggen ? :D

Gr. Hans
connector is aan het uitrusten  :colgate:

is gewoon een standaard analoog stereo stekkertje die er wel ligt maar ik gebruik hem niet.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kjelt

@Gizmo je hebt mooie smpsén gebruikt maar zoals het in dat kastje is samengepropt dat kan (en kun jij) echt wel beter. Waarom niet een los kastje er bij maken waarin de powersupply zit (mains, filter en de twee smpsén) en dan met een mooie kabel naar de streamer ? Dan heb je wat meer ruimte en heb je ook de 230 volledig losgekoppeld.

gizmo2

Quote from: Kjelt on March 21, 2017, 21:27:13
@Gizmo je hebt mooie smpsén gebruikt maar zoals het in dat kastje is samengepropt dat kan (en kun jij) echt wel beter. Waarom niet een los kastje er bij maken waarin de powersupply zit (mains, filter en de twee smpsén) en dan met een mooie kabel naar de streamer ? Dan heb je wat meer ruimte en heb je ook de 230 volledig losgekoppeld.
ik snap wat je bedoeld maar ik wilde ik alles in een bouwen zonder een kast extern te hebben en achteraf gezien was dat inderdaad beter geweest en had ik wat meer onderzoek moeten doen, alleen is me nog niet helemaal duidelijk waarom het dan beter is dat de 230 helemaal losgekoppeld is ten opzichte van hoe het nu is wat is daar het voordeel van om de voedingen/filter enz.... buiten de kast te plaatsten?

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kjelt

Theoretisch (en in de praktijk maar niet altijd storend) produceert een 230VAC stroom een veld en dat kan instralen op dichtbij gelegen of parallel gelegen andere geleiders en pcbs.
Als je kijkt naar de betere audio apparatuur dan zie je dat het 230V gedeelte in een hoek bij elkaar is geplaatst en dat de stroom als het ware van die plek naar de voeding naar de pcbs loopt allemaal keurig gescheiden en gebundeld. Als je alleen een digitale uitgang hebt op je streamer zou daar evt een 50Hz brommetje op kunnen zitten, dat hoeft verder geen consequenties te hebben als je DAC dit goed filtert. Er zijn echter apparaten die dit niet mooi doen en dan zou je de 50Hz ook op het audiosignaal terug kunnen horen.
Het zou ook consequenties voor de SNR kunnen hebben, je wilt 230V eigenlijk als stoorbron zien  ;)

Als je kijkt naar bv de duurste Linn streamers zie je dat ze uit 1 plaat aluminium allemaal ruimtes hebben gefreesd die als het deksel er op zit helemaal dicht zitten. De 230VAC sectie zit ook in zo'n gescheiden ruimte en dat bewerkstelligd eigenlijk bijna helemaal hetzelfde als dat je dit in een aparte kast had gebouwd.

Vhond

@Thanatos, @Gizmo2: bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen over de (klankmatige) verschillen tussen de RPI's en Hifiberry kaartjes.

gizmo2

Quote from: Kjelt on March 22, 2017, 08:48:27
Theoretisch (en in de praktijk maar niet altijd storend) produceert een 230VAC stroom een veld en dat kan instralen op dichtbij gelegen of parallel gelegen andere geleiders en pcbs.
Als je kijkt naar de betere audio apparatuur dan zie je dat het 230V gedeelte in een hoek bij elkaar is geplaatst en dat de stroom als het ware van die plek naar de voeding naar de pcbs loopt allemaal keurig gescheiden en gebundeld. Als je alleen een digitale uitgang hebt op je streamer zou daar evt een 50Hz brommetje op kunnen zitten, dat hoeft verder geen consequenties te hebben als je DAC dit goed filtert. Er zijn echter apparaten die dit niet mooi doen en dan zou je de 50Hz ook op het audiosignaal terug kunnen horen.
Het zou ook consequenties voor de SNR kunnen hebben, je wilt 230V eigenlijk als stoorbron zien  ;)

Als je kijkt naar bv de duurste Linn streamers zie je dat ze uit 1 plaat aluminium allemaal ruimtes hebben gefreesd die als het deksel er op zit helemaal dicht zitten. De 230VAC sectie zit ook in zo'n gescheiden ruimte en dat bewerkstelligd eigenlijk bijna helemaal hetzelfde als dat je dit in een aparte kast had gebouwd.
Bedankt voor de heldere uitleg het is me nu helemaal duidelijk dan neem ik dit mee zodra ik een andere verbeterde voeding heb.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

#469
Quote from: Hans47 on June 20, 2016, 16:50:08
In dat ding dat ik besteld heb zit ook een galvanische scheiding, zie foto van de I2S digi interface (zwarte blokje met "Pulse") en te lezen op Audiophonics site



Kan je dit kaartje gewoon aansturen met Volumio? Is het bij dit kaartje ook zinvol om een lineaire voeding te gebruiken? Werkt dit kaartje ook met de Hifiberry software samen (het kaartje lijkt me een Digi+ kloon)

gizmo2

#470
Quote from: Vhond on March 24, 2017, 19:17:31


Kan je dit kaartje gewoon aansturen met Volumio? Is het bij dit kaartje ook zinvol om een lineaire voeding te gebruiken? Werkt dit kaartje ook met de Hifiberry software samen (het kaartje lijkt me een Digi+ kloon)
Je zou even bij de compatibiliteit lijst van alle dac's die werken met volumio kunnen kijken.

ikzelf heb een orginele Hifiberry digi+ pro en die werkt niet met volumio wel met picoreplayer/runeaudio beta 4 en mood.


https://volumio.org/forum/list-i2s-dacs-for-raspberry-t1103.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DofN

Ik vergelijk vandaag de Aries Mini (reguliere voeding) met de Raspbery Pi en Hifiberry PRO met BOTW voeding. Voor wat het waard is: ik hoor geen kwaliteitsverschillen als het gaat om resolutie, breedte, diepte, dimensionaliteit, ruimtelijkheid. De Aries zou weleens iets minder mild in het midhoog kunnen zijn en daardoor wat feller klinken. Maar aangezien er een minuutje tussen het 'schakelen' zit kan je van zulke indrukken niet aan. Ik hou het lekker bij de Raspberry configuratie, die een stuk goedkoper is. Er zijn ook teveel variabelen die er wel- of niet toe doen, afhankelijk van waarin je gelooft: voeding, software, digitale coax vs usb. Enz..


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Thanatos

Leuke vergelijking  :thumbs-up:

Ik ben er ook nog steeds zeer blij mee. Inmiddels voeding en RPi gescheiden in 2 aparte behuizingen.

Cyrus·

@Door: welke BOTW-voeding heb je voor de Pi? Ik word er op hun site geen wijs uit...
Groeten,
Edwin

DofN

Ik heb een paar jaar oude BOTW die niet meer verkocht wordt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software