Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

#125
Met alle respect, maar om een apparaatje van 35 euro nou als HIGH END audiostreamer te bestempelen vind ik overdreven
Is meer een low budget streamer.

Hans47

En daar hebben we weer een perfect door marketing gedreven hersenspoeling opmerking, perfect!

De onnozelheid van de mens kent geen grenzen  ;D

Wel eens in een Linn gekeken naar wat er wordt gebruikt?
En dan naar wat je er voor betaald hebt?

Denk het niet want dat gaat cognitieve dissonantie veroorzaken, maakt ook niet uit, want het is lekker belangrijk (niet dus).

Enjoy the music (en de gebakken lucht die je beter doet voelen (en meer)) 

advr

Quote from: Joris1971 on November  8, 2015, 20:30:53
Met alle respect, maar om een apparaatje van 35 euro nou als HIGH END audiostreamer te bestempelen vind ik overdreven
Is meer een low budget streamer.
Het komt een heel eind Joris :-)

Maar zoals altijd zijn die laatste stapjes het duurst. De mogelijkheden zijn zeer beperkt maar ik heb ook de 2 versies van de PI een heyt klinkt verbluffend goed.
Nee, het is geen high-end streamer daar mist de PI toch het nodige om in de buurt te komen van een Linn.

Maar voor in de keuken klinkt het perfect.[emoji4]



Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr



Quote from: Hans47 on November  8, 2015, 23:28:15
En daar hebben we weer een perfect door marketing gedreven hersenspoeling opmerking, perfect!

De onnozelheid van de mens kent geen grenzen  ;D

Wel eens in een Linn gekeken naar wat er wordt gebruikt?
En dan naar wat je er voor betaald hebt?

Denk het niet want dat gaat cognitieve dissonantie veroorzaken, maakt ook niet uit, want het is lekker belangrijk (niet dus).

Enjoy the music (en de gebakken lucht die je beter doet voelen (en meer))

Laat ons lekker onze gang gaan, wij voelen er ons beter bij.
Als je een beetje luistert dan klinkt die gebakken lucht lekkerder dan ongebakken lucht. [emoji12]
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

chansig

Quote from: Joris1971 on November  8, 2015, 20:30:53
Met alle respect, maar om een apparaatje van 35 euro nou als HIGH END audiostreamer te bestempelen vind ik overdreven
Is meer een low budget streamer.

Heb je hem gehoord of ga je puur af of op het bedrag net zoals bv de Squeezebox of heb je die wel gehoord ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

In feite is het eerste deel (netwerk-> digitaal audio uit) prima te doen met een pi.
Ik zou dan wel of I2S gebruiken met een eigen reclock of de HDMI uitgang.
Daarna kun je er iedere DAC op aansluiten naar gelang budget en persoonlijke smaak, dat zou in principe niet hoeven onder te doen voor de Linn.
Sterker nog bij Linn ben je begrensd tot hun DAC, als je dat geluid prachtig vind heb je een goede keuze en match. Als je van een andere sound houdt dan houdt het meteen op.
Tenzij je de digitale uitgangen van de Linn wilt gebruiken maar dan is ie te duur voor wat ie biedt.
Wel is het zaak de pi goed te scheiden van de rest van de keten. Ieder digitaal board met hoge klok kan een EMC rampje betekenen.
Dat heeft Linn erg mooi gedaan met hun volledige metalen kast met diverse compartimenten.


Geert (gvc)

Quote from: Kjelt on November  9, 2015, 08:59:25
In feite is het eerste deel (netwerk-> digitaal audio uit) prima te doen met een pi. Ik zou dan wel of I2S gebruiken met een eigen reclock of de HDMI uitgang.
Of voor 35€ het Digi+ bordje met SPDIF en Toslink uitgang. De SPDIF uitgang heeft zelfs een uitgangstransformator voor galvanische scheiding.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Senaxo

#132
Quote from: gvc on November  9, 2015, 10:20:54
Of voor 35€ het Digi+ bordje met SPDIF en Toslink uitgang. De SPDIF uitgang heeft zelfs een uitgangstransformator voor galvanische scheiding.

Daar zit ik wel aan te denken voor mijn HT ruimte, zodat ik ook daar geen CD's meer hoef te gebruiken om muziek te luisteren. Misschien kan ik dan ook Kodi op de Pi zetten om films te kijken. Dat doe ik nu nog met een Dune Smart H1. Of kan ik daarvoor beter bij de Dune blijven? Maar dat is misschien een beetje een off-topic vraag ...

Eerst maar eens kijken of ik het HifiBerry Pro kaartje volledig kan aanspreken in RuneAudio (of Volumio) en of het me dan bevalt, zowel qua gebruik als klankmatig.
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

katwax

Als je gebruik maakt van een async usb dac heb je zelfs dat bordje niet nodig, bij async is het de dac die de timing bepaald.
Sommige dacs zijn daarinboven voorzien van een usb ingang die alle onzuiverheden achter zich laat.
De Ayre DB9 is bv zo'n dac.

Een dac bepaald bij streaming volgens mij 99% van het geluid en al de rest is er enkel maar transport en hiervoor is een pi zeker geschikt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kaakberg

Quote from: Joris1971 on November  8, 2015, 20:30:53
Met alle respect, maar om een apparaatje van 35 euro nou als HIGH END audiostreamer te bestempelen vind ik overdreven
Is meer een low budget streamer.

Ook op het roonlabsforum komt het apparaatje langs. We gaan we langzaam naar een wereld van hard- naar software. Roon ziet liever ontwikkeling van sdkaartje naar ssd; pi3?

Isflicka

Quote from: katwax on November  9, 2015, 13:40:08
Als je gebruik maakt van een async usb dac heb je zelfs dat bordje niet nodig, bij async is het de dac die de timing bepaald.
Sommige dacs zijn daarinboven voorzien van een usb ingang die alle onzuiverheden achter zich laat.
De Ayre DB9 is bv zo'n dac.

Een dac bepaald bij streaming volgens mij 99% van het geluid en al de rest is er enkel maar transport en hiervoor is een pi zeker geschikt.
De DAC is zeker bepalend maar ik durf er geen percentage aan te hangen. Ik denk dat het transport zeker net zo belangrijk is. Op de een of andere manier zit het zelfs niet in de hoeveelheid onzuiverheden op de uitgang. Met een Berkeley Alpha USB COAX converter of een vergelijkbare Audiobyte laat bij dezelfde dac nog altijd behoorlijk verschil horen tussen verschillende streamers.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

katwax

Quote from: Isflicka on November  9, 2015, 14:06:48
De DAC is zeker bepalend maar ik durf er geen percentage aan te hangen. Ik denk dat het transport zeker net zo belangrijk is. Op de een of andere manier zit het zelfs niet in de hoeveelheid onzuiverheden op de uitgang. Met een Berkeley Alpha USB COAX converter of een vergelijkbare Audiobyte laat bij dezelfde dac nog altijd behoorlijk verschil horen tussen verschillende streamers.
Je steekt er een convertor tussen, dan is het de convertor die bepalend is.
Ik heb het hier puur over usb als transport naar een usb dac. Zodra je iets tussen je convertor gaat plaatsen en de bron zal dit altijd invloed (kunnen) hebben.

Bij mij was er geen verschil te horen tussen htpc met Kodi of laptop met windows op.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Gitaarwerk__

#137
Grappig dat het topic nog steeds actief is :D

Ben zelf even afk geweest ;-) en ondertussen afstand genomen van de ontwikkeling van Volumio zelf.

Probleem met de USB is dat de bandbreedte niet hoog genoeg is voor EN netwerk EN DAC. Dat is ook met de RPI2 zo. Dat het af en to hapert komt daarom. de i2s aansluiting (middels digi+ bijvoorbeeld) heeft zijn bandbreedte niet gedeeld met de USB bus (wat ethernet/wifi wel heeft). Ook de ruis van de USB bus heb je daar stuk minder op. USB DAC met de pi wordt daarom ook niet heel erg aangeraden. Dat is puur door de hardware architectuur van de PI.

Een lineaire voeding helpt absoluut overigens. Was de beste verbetering (buiten de dac).

Ik zou persoonlijk wel eens willen luisteren hoe het met een andere streamer aan mijn dac zou klinken. Ik vind het sowieso voor het geld al echt een heel mooi ding. Maar dat is dan ook mijn referentiekader.

Ik wacht nog op de upgrade van mijn Schiit Gungnir (multibit). Stuur 'm aan over coax BNC.

@Isflicka, Ik zou wel eens willen vergelijken met de Squeezebox Touch; aangezien je het er het al een paar keer zei dat het een stuk beter is.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

katwax

Kan je dat bandbreedte probleem niet oplossen door buffer in te stellen?

De ethernet poort zit toch afzonderlijk van de usb bus op de pi? Met wifi dongle ga je inderdaad moeten delen.
Heb persoonlijk geen testen gedaan met de pi, omdat deze voor video niet voldeed aan mijn eisen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kjelt

Quote from: katwax on November  9, 2015, 14:33:44
De ethernet poort zit toch afzonderlijk van de usb bus op de pi?
Nee zover als ik weet is dat de achilleshiel van de pi(2), ze hebben geen Phy chip met DMA er op gezet maar gedeeld op de USB bus gezet.

katwax

Quote from: Kjelt on November  9, 2015, 14:40:34
Nee zover als ik weet is dat de achilleshiel van de pi(2), ze hebben geen Phy chip met DMA er op gezet maar gedeeld op de USB bus gezet.
Dat brengt inderdaad wel wat beperkingen met zich mee qua bandbreedte, maar dit zou op zich wel geen invloed in het geluid mogen hebben bij het gebruik van een async usb dac, buiten het feit dat door de beperking je drops kan hebben.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Isflicka

Quote from: katwax on November  9, 2015, 14:15:21
Je steekt er een convertor tussen, dan is het de convertor die bepalend is.
Ik heb het hier puur over usb als transport naar een usb dac. Zodra je iets tussen je convertor gaat plaatsen en de bron zal dit altijd invloed (kunnen) hebben.
Ja, dus ook de ingebouwde converter van de dac. Als ik de usb converter van bijvoorbeeld de metrum hex dac gebruik dan is het verschil nog beter te horen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Quote from: katwax on November  9, 2015, 14:15:21
Bij mij was er geen verschil te horen tussen htpc met Kodi of laptop met windows op.
Dan vergelijk je ook vergelijkbare bronnen en zal het verschil niet al te groot zijn.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

katwax

Quote from: Isflicka on November  9, 2015, 15:01:04
Dan vergelijk je ook vergelijkbare bronnen en zal het verschil niet al te groot zijn.
Wat is de bron uw dac of de bron voor de dac, de computer. Als het over het laatste gaat is dit bij streaming toch altijd vergelijkbaar.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Gitaarwerk__

Quote from: katwax on November  9, 2015, 14:46:27
Dat brengt inderdaad wel wat beperkingen met zich mee qua bandbreedte, maar dit zou op zich wel geen invloed in het geluid mogen hebben bij het gebruik van een async usb dac, buiten het feit dat door de beperking je drops kan hebben.

Het probleem is de ruis die netwerk en usb apparatuur met zich mee kan brengen met de voeding weer. Als je die loskoppelt weer heb je er geen last van. alleen ontkoppeling is weer duurder, en als je ook drops hebt (96Khz dropt dus al flink) is het zonde geld. Vandaar is de i2s aansluiting een beter idee.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

katwax

Quote from: Gitaarwerk__ on November  9, 2015, 15:10:27
Het probleem is de ruis die netwerk en usb apparatuur met zich mee kan brengen met de voeding weer. Als je die loskoppelt weer heb je er geen last van. alleen ontkoppeling is weer duurder, en als je ook drops hebt (96Khz dropt dus al flink) is het zonde geld. Vandaar is de i2s aansluiting een beter idee.
Die ruis kan je inderdaad oplossen of kan zelfs opgelost worden door de dac.
Drops is dan weer een ander probleem, natuurlijk kan een buffer hierbij helpen (buffer op de pi), maar vol is vol natuurlijk.
Ook ga je meer drops krijgen op je ethernet waardoor er meer retransmits zijn, welke dan weer voor hoger verbruik van je beperkte breedte zorgt :)

Gelukkig was de pi zo en zo te beperkt voor mijn video en heb ik dat dus gedropt als mogelijke oplossing.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Joris1971

#146
Als ik bovenstaande zo lees denk ik, wat een gepruts om te kunnen streamen.... ;D

Kjelt

Quote from: Gitaarwerk__ on November  9, 2015, 15:10:27
Het probleem is de ruis die netwerk en usb apparatuur met zich mee kan brengen met de voeding weer.
Als je die loskoppelt weer heb je er geen last van. alleen ontkoppeling is weer duurder
Dat valt toch wel mee met one of a kind. Bij producenten wordt vaak op iedere component bezuinigd want "we verkopen er miljoenen dus iedere 10 cent is een paar ton"
Maar voor een knutselaar dan kun je best een euro of 8 een ic kopen die perfecte ontkoppeling heeft en bandbreedte tot 25Mb/s (moet voldoende zijn voor audio  :D ) zoals de Analog Devices ADUM series.

Gitaarwerk__

#148
Quote from: Joris1971 on November  9, 2015, 15:25:11
Als ik bovenstaande zo lees denk ik, wat een gepruts om te kunnen streamen....

Het valt wel mee hoor. Als je gewoon een DAC hebt, en je hebt een i2s digitaal out, of gewoon met dac en lineaire voeding.. dan kom je al een heel eind. Ik draai er nu een jaar mee en ben erg tevreden. Ik zou wel echt een a/b test moeten doen met een andere speler of ik het verschil ga horen.

Ik snap niet echt waarom je het gepruts vind. Het is minder prutswerk als je weet wat je doet ;-) maar moet je wel de zin en tijd in steken. Is het geld ook wel naar toch?

Quote from: Kjelt on November  9, 2015, 15:36:46
Dat valt toch wel mee met one of a kind. Bij producenten wordt vaak op iedere component bezuinigd want "we verkopen er miljoenen dus iedere 10 cent is een paar ton"
Maar voor een knutselaar dan kun je best een euro of 8 een ic kopen die perfecte ontkoppeling heeft en bandbreedte tot 25Mb/s (moet voldoende zijn voor audio  :D ) zoals de Analog Devices ADUM series.

Das inderdaad waar :) Ik ben zelf niet een soldeer-man, dus koop liever bestaande oplossingen. Netwerkontkoppelaar of usb ontkoppelaar zijn al snel ook weer rond de 100 euro (aka eigenlijk aparte voeding voor je dac/digitale uitgang).
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

katwax

Quote from: Joris1971 on November  9, 2015, 15:25:11
Als ik bovenstaande zo lees denk ik, wat een gepruts om te kunnen streamen.... ;D
Je wordt niet beperkt tot wat de fabrikant je oplegd en dan heb ik vooral over de beperkingen met de software en/of het opslaan in bepaald formaat etc.
Nadeel is inderdaad dat je er zelf wat meer werk in moet steken. Iemand die gewoon een streamer wil neerzetten en muziek luisteren kan er inderdaad beter van wegblijven, maar als je er zelf wat meer wil in verdiepen en je de  vrijheid wil hebben te kiezen wat voor interface en wat je wil kunnen afspelen dan zal je toch moeten overstappen op iets wat je zlf moet beheren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543