Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyrus·

Dank voor de link, interessante info!

Zou zo'n Isolator ook zin hebben als je geen i2s gebruikt maar met traditioneel coax naar de DAC gaat?
Groeten,
Edwin

gizmo2

#776
Quote from: CyrusOne on December  7, 2017, 10:38:45
Dank voor de link, interessante info!

Zou zo'n Isolator ook zin hebben als je geen i2s gebruikt maar met traditioneel coax naar de DAC gaat?
volgens mij wel, zie ook tekst van link.
maar als je kijkt bij hifiberry dan heeft de digi+ of pro (Galvanic Isolation) of het dan echt wat toevoegt daar heb ik te weinig kennis voor.

https://www.hifiberry.com/products/digiplus/

Wat doet de Allo Isolator? Deze zorgt er voor dat doorsijpelende HF vervuiling, die ook in een minicomputer als de Raspberry Pi optreed, zoals in iedere computeromgeving, de weg verspert wordt. Niet door een hekwerk neer te zetten maar door de hele weg op te heffen. De wegen worden halverwege de Kali Isolator galvanisch van elkaar gescheiden. Iedere helft krijgt zijn eigen voeding, zodat ook de voedingslijnen vrij blijven van hoogfrequent artifacten die door de Raspberry Pie elektronica wordt veroorzaakt.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Dat had ik idd gelezen, vandaar ook mijn vraag. Ik heb zelf een Digi+ met galvanische scheiding, zodoende...
Groeten,
Edwin

tonus

#778
Allo heeft ook de digione als alternatief voor de hifiberry , die maakt de isolator overbodig. Iemand die dit overwogen heeft?

Ik speel zelf met de Allo Boss DAC, die bevalt zeer goed.

CineSmurf

Ik volg dit topic al een tijdje, maar nog niet in gepost. Lijkt me een mooi project om mijn (in de kast liggende) Rpi eens voor te gebruiken. Even paar noob vraagjes:
- Combi raspberry met volumio is de gouden standaard begrijp ik?
- Werkt dat ook met Qobuz?
- Ik zie dat er veel hifiberry bordjes worden gebruikt. Zou het ook gewoon met de hdmi-uitgang kunnen of heb je zo'n bord nodig?
- Is de goedkope (standaard) genoeg of heb je transformer of pro nodig? Ik snap het verschil niet helemaal...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Cyrus·

Volumio is een zeer makkelijke setup maar heeft m.i. wel wat beperkingen. Zo is er bijvoorbeeld geen ondersteuning voor Deezer. Ik gebruik zelf piCorePlayer, daarmee emuleert de rpi een squeezebox. Je dient dan nog wel Logitech Music Server (LMS) te installeren op je NAS of de rpi zelf. Voordeel van LMS is dat het via plugins alle belangrijke streaming-services ondersteunt. Voor de bediening gebruik ik iPeng (iOS, werkt zeer goed). Voor Android zou je Squeezer kunnen gebruiken (geen ervaring mee).

Zelf heb ik de hifiberry Digi+ (met galvanische scheiding) op de rpi gezet, aangezien ik een stereo-setup heb met een losse DAC en met HDMI in dat opzicht niets kan. Met de Digi+ heb ik de beschikking coax (in gebruik) of toslink.

Qua voeding lopen de meningen zeer sterk uiteen. Ik gebruik nu nog de standaard PSU, maar er ligt een mooie lineaire 5V voeding klaar. Ik kom er alleen niet aan toe om die in een mooi kastje te zetten en verder af te werken met een mooie net-entree en 5V uitgang voor een verwisselbare draad naar de rpi... Met de standaard PSU klinkt het prima, maar de lineaire voeding ga ik beslist nog wel opbouwen zodat er een stabiele(re) voeding achter de rpi staat dan de el cheapo smps. 
Groeten,
Edwin

gizmo2

#781
zo te zien werkt de plugin Qobus wel in picoreplayer  heb hem even via lms geïnstalleerd en hij verschijnt wel de app android squeeze control.

edit:    even Qobuz geprobeerd via de app squeeze contol ingelogd met mijn gratis Qobuz account en dat werkt maar via de officiële Qobuz app niet maar dat kan te maken hebben dat ik geen premium account heb.

veder vind ik wel dat een lineaire voeding direct op de pi (hifiberry digi+ pro) verbetering brengt en wat ik zo zie in volumio wordt Qobuz niet ondersteund.
je zou ook even kunnen kijken bij moodeaudio of Qobuz ondersteunt wordt, nadeel is dat je sinds kort wel moet betalen voor moodeaudio.

hdmi heb ik nog nooit gebruikt zou dan ook niet weten hoe het klinkt.

http://moodeaudio.org/







alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

CineSmurf

Dank voor het meedenken. Eerst maar eens zo'n digiberry gekocht met galvanische scheiding. Is wel weer een leuk projectje dit.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

oud_account_1

Quote from: gizmo2 on December  8, 2017, 12:51:37.
je zou ook even kunnen kijken bij moodeaudio of Qobuz ondersteunt wordt, nadeel is dat je sinds kort wel moet betalen voor moodeaudio.

hdmi heb ik nog nooit gebruikt zou dan ook niet weten hoe het klinkt.

http://moodeaudio.org/


Moode is sinds nog korter weer gratis.
Nadeel is dat je vanaf de sources zelf een build moet doen. Images zijn niet meer beschikbaar.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

CineSmurf

#784
Inmiddels Volumio geinstalleerd. Werkt heel mooi dit!

Via hdmi klinkt in elk geval beter dat de standaard 3,5mm uitgang van de raspberry. Printplaatje is onderweg.

Inmiddels een qobuz plug-in gevonden. Nu eens kijken hoe ik die in volumio krijg...

Interface werkt wel goed. Anders ga ik moode inderdaad eens proberen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

BMW850

#785
Kan iemand mij stap voor stap  uitleggen hoe ik moode audio 4.0 beta 12 kan installeren op mijn raspberry pi 3
Hoe krijg ik een image
http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/271811-moode-audio-player-raspberry-pi-233.html
#11632 is het begin over moode audio 4.0
Heb nu een oude versie van moode audio en deze werkt perfect maar wou graag de nieuwe proberen.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Vhond

Nieuwe versie van Moode is voornamelijk interessant als je met een display werkt en als je meer met equalization van het geluid wil gaan doen

CineSmurf

Hifiberry binnengekomen. Kennelijk had ik de spacer ook moeten meebestellen...  :blush:
Eens kijken of ie zonder ook een beetje stabiel is.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Rudy1968

Quote from: tonus on December  7, 2017, 17:12:41
Allo heeft ook de digione als alternatief voor de hifiberry , die maakt de isolator overbodig. Iemand die dit overwogen heeft?

Ik speel zelf met de Allo Boss DAC, die bevalt zeer goed.
Ben zelf niet zo actief (zowel op forum als met Rpi  :) ) heb nu de Rpi 3B met Allo Digione.
Eerste indruk: niet zo goed als CD, maar zeker niet verkeerd en voor het geld echt heel erg goed.
Moet nog eerst wat verder luisteren om een gefundeerdere mening te kunnen schetsen.

gizmo2

Quote from: BMW850 on December 11, 2017, 21:38:14
Kan iemand mij stap voor stap  uitleggen hoe ik moode audio 4.0 beta 12 kan installeren op mijn raspberry pi 3
Hoe krijg ik een image
http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/271811-moode-audio-player-raspberry-pi-233.html
#11632 is het begin over moode audio 4.0
Heb nu een oude versie van moode audio en deze werkt perfect maar wou graag de nieuwe proberen.

Rudy
ik ben hier gisteren mee aan de slag gegaan en het valt me vies tegen, er is haast niet mee te werken en ontzettend langzaam.

wil je het toch proberen zorg dan dat je een raspberry pi hebt draaien op raspbian OS en een extra micro sd kaart met een usb kaart reader.



start je raspberry pi op met raspbian os en log in via ssh (putty) en volg de instructies op moode audio onderaan de pagina of wat hieronder staat.



1. Download the Image Builder

cd /home/pi
sudo wget -q http://moodeaudio.org/downloads/mos/mosbuild.sh -O /home/pi/mosbuild.sh
sudo chmod +x /home/pi/mosbuild.sh

2. Start the Image Builder

sudo ./mosbuild.sh


als alles klaar is haal de usb kaart reader eruit en zet je raspberry pi uit en stop de micro kaart die je net aangemaakt hebt via de usb kaart reader in de raspberry pi en start hem op, en nu is het heel heeeeel lang wachten (bij mij ongeveer een half uur tot drie kwartier) totdat alles is opgestart en aangemaakt.


https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

http://www.putty.org/

http://moodeaudio.org/

https://www.allekabels.nl/usb-kaartlezer/169/1286156/usb-2.0-micro-sd-kaartlezer.html?gclid=CjwKCAiAjuPRBRBxEiwAeQ2QPlm5aWQap64yyd-POcC5cKNbqEAWfOjndLjGA3m2EqKcy8Qdy7r9_hoCAL8QAvD_BwE
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

Snap ook niet waarom er nog niet een 'kant en klare image' beschikbaar wordt gesteld door 1 van der vele mensen die het eea al gecompileerd hebben... En dan zou van mij ook niet de hele rambam er in hoeven te zitten...

seagull

Voor een RPi als Roon endpoint is er een mooie kant en klare oplossing.
Van Hollandse makelij dan nog.  :)
Installeren en nooit meer naar omkijken: RoPieee en community.roonlabs.com
Livingroom LG OLED 55C7V - NAD T 777 v3 - 2x Dali Rubicon LCR, Dali Fazon LCR, 2x Dali Fazon SAT, SVS SB-4000 Kitchen Bluesound Pulse soundbar Desk RPi 3, 7" touchscreen, Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Aune X7s class A amp - MrSpeakers Ether C Flow  Bedroom RPi 3, Allo BOSS DAC, Creative Inspire T12 Bathroom Sonos Play:1 Office 2x Sonos Play:1 Subscriptions Roon lifetime - Tidal HiFi - Netflix Ultra HD - Amazon Prime

gizmo2

#792
Quote from: seagull on December 24, 2017, 15:34:25
Voor een RPi als Roon endpoint is er een mooie kant en klare oplossing.
Van Hollandse makelij dan nog.  :)
Installeren en nooit meer naar omkijken: RoPieee en community.roonlabs.com
bedankt voor de tip! heb het inmiddels draaien.

voor diegene die roon graag een maandje uit willen proberen zie dan link.

https://www.nativedsd.com/information/roon

volgens de "the verge" kun je tidal voor kerstmis ook 12 dagen gratis proberen zonder credit card of wat dan ook.

edit heb net een account aangemaakt bij tidal en het klopt inderdaad 12 dagen gratis gebruik.

https://www.theverge.com/2017/12/22/16805476/tidal-free-trial-12-days-christmas
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#793
ik vandaag een allo isolator binnen gekregen nu wil ik deze aansluiten maar ik loop tegen een aantal probleempjes op.


edit: heb hem inmiddels al draaien, 12 volt op de DC jack en 5 volt op de raspberry pi.

heb nog wel een vraagje, waarom eerst de allo isolator opgestart moet worden en dan pas de raspberry pi.. waar is dat goed voor?


in mijn opzet wil ik 12 volt aansluiten op dc jack van de allo isolator en 5 volt voor de raspberry pi (standaard micro usb aansluiting) of is het niet nodig om de raspberry pi van sroom te voorzien?


als ik kijk op een andere site dan heeft iemand 12 volt gebruikt op de batterij aansluiting en daarmee de isolator en de hifiberry digi+ pro naar de knoppen geholpen terwijl er in de handleiding staat dat beide de accu en dc jack minimaal 6 volt en 15 volt max aan kunnen.

mijn vraag is dan ook wat is nu de beste manier om de allo isolator/raspberry pi en hifiberry digi+ pro aan te sluiten.

ik heb de beschikking over 12 volt en 5 volt.

alvast bedankt.

https://www.amazon.com/clouddrive/share/aJ0DQzHMrj5L1Ch9mfTR3640AEDJEfMbI4gMwGtsTnp/YApb3dzcTd6TlCZZ6yh8vA?_encoding=UTF8&mgh=1&ref_=cd_ph_share_link_copy



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Roeru117

Quote from: seagull on December 24, 2017, 15:34:25
Voor een RPi als Roon endpoint is er een mooie kant en klare oplossing.
Van Hollandse makelij dan nog.  :)
Installeren en nooit meer naar omkijken: RoPieee en community.roonlabs.com

Die heb ik hier ook sinds een paar dagen draaien op een rpi3 met een Allo DigiOne. Een sbooster voeding zorgt voor de stroom. Dat speelt boven verwachting goed. Ik wilde het al een langere tijd eens proberen en het valt absoluut niet tegen  :music:
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

gizmo2

Quote from: CyrusOne on December  7, 2017, 11:53:38
Dat had ik idd gelezen, vandaar ook mijn vraag. Ik heb zelf een Digi+ met galvanische scheiding, zodoende...
ik heb nu zo'n twee dagen een allo isolator er tussen in combo met een hifiberry digi+ pro en ik moet zeggen dat het geluid er wel op vooruit gaat.

ik ervaar dat de muziek meer los komt van de luidsprekers en een schoner (meer detail/rust) geluid.

sluit ik heb direct via i2s naar mijn audio gd dac dan klinkt het nog mooier.

dus als je mij vraagt heeft het zin om zo'n allo isolator er tussen te zetten in combo met een hifiberry digi+ pro dan zeg ik ja het voegt zeker iets positiefs toe.

ps,

ik heb de isolator in master mode staan aangesloten op de DC jack met een 12 volt lineaire voeding en ik las op de site van volumio dat als je een 6 volt LIFEPO4 batterijen aansluit op de accu ingang van de isolaltor dat het nog beter zou gaan klinken.

https://volumio.org/forum/first-impression-with-allo-isolator-t7102.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: gizmo2 on January  1, 2018, 11:36:49
ik heb nu zo'n twee dagen een allo isolator er tussen in combo met een hifiberry digi+ pro en ik moet zeggen dat het geluid er wel op vooruit gaat.

ik ervaar dat de muziek meer los komt van de luidsprekers en een schoner (meer detail/rust) geluid.

sluit ik heb direct via i2s naar mijn audio gd dac dan klinkt het nog mooier.

dus als je mij vraagt heeft het zin om zo'n allo isolator er tussen te zetten in combo met een hifiberry digi+ pro dan zeg ik ja het voegt zeker iets positiefs toe.

ps,

ik heb de isolator in master mode staan aangesloten op de DC jack met een 12 volt lineaire voeding en ik las op de site van volumio dat als je een 6 volt LIFEPO4 batterijen aansluit op de accu ingang van de isolaltor dat het nog beter zou gaan klinken.

https://volumio.org/forum/first-impression-with-allo-isolator-t7102.html
Wat mij niet helemaal duidelijk is, kun je deze isolator gebruiken in combinatie met de allo reclocker?

gizmo2

Ja das een goeie in eerste instantie wilde ik ook voor de kali reclocker gaan maar helaas heeft dat geen nut met een Hifiberry digi+ pro vandaar ik voor de isolator ben gegaan.

Maar volgens de onderstaande site moet het wel kunnen met de kali reclocker maar dan kun je maximaal tot 192 kHz gaan.

https://www.audiophonics.fr/en/single-board-computers-et-hats/allo-isolator-i2s-gpio-galvanic-isolator-for-sparky-raspberry-pi-p-12075.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: gizmo2 on January  1, 2018, 16:55:44
Ja das een goeie in eerste instantie wilde ik ook voor de kali reclocker gaan maar helaas heeft dat geen nut met een Hifiberry digi+ pro vandaar ik voor de isolator ben gegaan.

Maar volgens de onderstaande site moet het wel kunnen met de kali reclocker maar dan kun je maximaal tot 192 kHz gaan.

https://www.audiophonics.fr/en/single-board-computers-et-hats/allo-isolator-i2s-gpio-galvanic-isolator-for-sparky-raspberry-pi-p-12075.html
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de hifiberry wel "ok" vind maar verre van high end qua sound, i2s uit via de allo kali leverde voor mij althans een veel beter geluid op. Maar de isolator maakt die combi zo te horen ook heel interessant.

Dank je voor de link! Ik vind het echter wel heel onduidelijk wat er staat en zie nergens een foto van de combi allo kali en isolator. Ik gebruik de allo kali en als ik nog verbetering kan bewerkstelligen door de isolator toe te voegen dan ga ik dat zeker proberen.

gizmo2

#799
Wat wel een probleem is  dat ik gisteren de allo isolator met Hifiberry digi,+ pro aangesloten heb op een Denon dap 2500 van een vriend van mij maar helaas krijg ik er geen geluid uit en zonder isolator geen probleem en speelt alles netjes af.

Ook verschillende programma's geprobeerd maar dat mocht niet baten.
downscalen hielp ook niet.

Daar zit dus ook een heikel punt dat niet elke dac kan afspelen met de isolator er tussen.

Plus de infrarood sensor werkt ook niet meer zoals ik hem nu aangesloten heb op de Hifiberry digi+ pro, dit moet ik dan ook gaan veranderen en verplaatsen naar beneden door de pinnen van de Raspberry pi te gebruiken.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: