Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

StereoMike

Quote from: hifiman on July  4, 2017, 22:18:53
De Kali reclocker reclocked het brakke i2s signaal van de pi en voegt er een nette master clock aan toe. Tevens een buffer functie waardoor de nieuwe kloksignalen in theorie volledig "losgekoppeld" zijn van de ingaande oude. De Kali Alto is echt een stuk beter dan de digi pro+, ik heb beiden geprobeerd.
Wat? Brakke i2s signaal van de pi. Daar doe je veel liefhebbers zeker geen plezier mee.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

gizmo2

#676
vraagje, ik weet dat het mogelijk is om de raspberry pi te voeden met een powerbank maar gaat het geluid er ook op vooruit of is dit marginaal ten opzichte van de standaard psu of lineaire voeding direct op de pi of is dit verspilde moeite ?

ik bedoel zo'n powerbank.

https://www.pdashop.nl/product/756568/aukey-pb-n36-quick-charge-powerbank-20-000-mah-zwart.html?ref=340512&label=22703-29ECEF6B-CDBD-4AD2-AFBF-2A6A5D3B99EAS171862959744domain-&tid=kwd-272939993454&gclid=CjwKEAjwqIfLBRCk6vH_rJq7yD0SJACG18fr2bDPPy_dOi54ffArNu5hai2gDgz-l2rJNXdK9jN_1RoCxITw_wcB

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: StereoMike on July  9, 2017, 12:47:31
Wat? Brakke i2s signaal van de pi. Daar doe je veel liefhebbers zeker geen plezier mee.
Om aan te geven dat er wel wat aan te verbeteren valt met een I2S reclocker en tevens omdat het MCLK signaal ontbreekt. Brak is inderdaad wat overdreven, feit is dat het een stuk beter kan.

Kingpin

Een batterij houd z'n spanning nooit stabiel, ik zou daarom niet rechtstreeks aansluiten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

Quote from: Kingpin on July  9, 2017, 13:20:54
Een batterij houd z'n spanning nooit stabiel, ik zou daarom niet rechtstreeks aansluiten.
maar gaat het geluid erop vooruit met een powerbank of kan ik dan beter investeren  in een goede lineaire voeding?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

#680
Quote from: gizmo2 on July  9, 2017, 13:23:23
maar gaat het geluid erop vooruit met een powerbank of kan ik dan beter investeren  in een goede lineaire voeding?
Voor een dac e.d. zou ik investeren in een goede lineaire "geregelde" voeding, zodat je een stabiel signaal aan de uitgang hebt.
Maar die zijn weer beduidend duurder dan zo'n powerbank ...
Geluid zal er wel op voorruit gaan (beide gevallen).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

Quote from: Kingpin on July  9, 2017, 14:27:22
Voor een dac e.d. zou ik investeren in een goede lineaire "geregelde" voeding, zodat je een stabiel signaal aan de uitgang hebt.
Maar die zijn weer beduidend duurder dan zo'n powerbank ...
Geluid zal er wel op voorruit gaan (beide gevallen).
Oké helder, bedankt.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Sjettepet

Quote from: hifiman on May  9, 2017, 09:19:27
En de streamer is voorlopig even af  :headbanging:

De jung regulator voedingsbordjes en bedrading aangepast en er is een extra jung regulator bijgekomen zodat het I2S reclock bord nu zijn eigen low noise voeding heeft, de pi wordt nog steeds uit het blauwe blok gevoed.

Het wachten is alleen nog even op de (bestelde) andere opamps (OPA604, er zit nu even OP05 in omdat ik niks anders had liggen) die ik eind van de week verwacht.

Nu eerst maar eens luisteren  :music:
Inspirerend HiFiman!

Bij mij draait inmiddels al een week een Pi2 met Digiberry+ Pro en Volumio, als proof of concept. Ik heb nog geen tweaks gedaan, maar al wel twee 'blauwe blokjes' bij HEC gehaald. Eén ga ik gebruiken op de Pi2 te voeden (rechtstreeks op het Digiberry-bordje) en de tweede om een 2,5" harde schijf van prik te voorzien.

In vergelijking met mijn standaardopstelling (Windows 10 NUC via USB naar Luxman DA-250 DAC) geeft de Pi2 via coax meer rust. De Sony UPH-1 via coax doet het wat dat betreft nog beter dus ik vraag me af of de Lux misschien beter klinkt via coax dan via usb, in mijn set. Maar er zijn simpelweg te veel variabelen om nu al conclusies te trekken. Voorlopig knutsel ik dus verder aan de Pi om te zien wat het brengt.

Mijn vraag: wat voor behuizing heb je gebruikt en waar heb je die vandaan? Zo'n montageplaat op de bodem lijkt mij reuze handig.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

#683
Quote from: Sjettepet on July  9, 2017, 15:12:28
Inspirerend HiFiman!

Bij mij draait inmiddels al een week een Pi2 met Digiberry+ Pro en Volumio, als proof of concept. Ik heb nog geen tweaks gedaan, maar al wel twee 'blauwe blokjes' bij HEC gehaald. Eén ga ik gebruiken op de Pi2 te voeden (rechtstreeks op het Digiberry-bordje) en de tweede om een 2,5" harde schijf van prik te voorzien.

In vergelijking met mijn standaardopstelling (Windows 10 NUC via USB naar Luxman DA-250 DAC) geeft de Pi2 via coax meer rust. De Sony UPH-1 via coax doet het wat dat betreft nog beter dus ik vraag me af of de Lux misschien beter klinkt via coax dan via usb, in mijn set. Maar er zijn simpelweg te veel variabelen om nu al conclusies te trekken. Voorlopig knutsel ik dus verder aan de Pi om te zien wat het brengt.

Mijn vraag: wat voor behuizing heb je gebruikt en waar heb je die vandaan? Zo'n montageplaat op de bodem lijkt mij reuze handig.
Voor de behuizing heb ik je een PM gestuurd :-)

Geen idee hoe dat in Volumio zit, maar in Picoreplayer (squeezeplay settings) vind ik het upsamplen van 16@44.1 naar 24@176 een hele effectieve tweak die de moeite waard is.  :headbanging:

Sjettepet

Ik geloof niet dat Volumio upsampling-opties heeft (of ik heb ze nog niet gevonden).

Mijn Pi2 met Digiberry + Pro is alleen maar een transport. Ik laat upsampling meestal achterwege, maar als ik het wel zou willen zou ik het liever door J-River (mijn huidige Volumio controller) of door de DAC (Luxman D-250) laten doen. Voorlopig houd ik het echter op bitperfect.

Picoreplayer werkte goed met mijn Digiberry, maar was wat nukkiger - gek genoeg - in de aansturing via DLNA.

Bedankt voor de PM.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Quote from: Sjettepet on July 10, 2017, 12:56:17
k laat upsampling meestal achterwege, maar als ik het wel zou willen zou ik het liever door J-River (mijn huidige Volumio controller) of door de DAC (Luxman D-250) laten doen. Voorlopig houd ik het echter op bitperfect.
Het is natuurlijk zowiezo erg subjectief en smaakgebonden, maar vergis je niet, sox (de upsampling die ik gebruik) is wel een van de betere en (in theorie qua algoritme) hoogstwaarschijnlijk beter dan van je DAC en van J-River. Maar bitperfect mag ook natuurlijk  ;) :pompom:

gizmo2

#686
Quote from: Sjettepet on July 10, 2017, 12:56:17
Ik geloof niet dat Volumio upsampling-opties heeft (of ik heb ze nog niet gevonden).

Mijn Pi2 met Digiberry + Pro is alleen maar een transport. Ik laat upsampling meestal achterwege, maar als ik het wel zou willen zou ik het liever door J-River (mijn huidige Volumio controller) of door de DAC (Luxman D-250) laten doen. Voorlopig houd ik het echter op bitperfect.

Picoreplayer werkte goed met mijn Digiberry, maar was wat nukkiger - gek genoeg - in de aansturing via DLNA.

Bedankt voor de PM.

er zit in de speciale versie van volumio wel het een en ander om te samplen, ik kwam dit ook per toeval tegen.
ik draai hem al een poosje en het klinkt ook prima met de hifiberry digi+ pro.

https://volumio.org/forum/hifiberry-digi-pro-and-allo-digione-volumio-special-version-t6849.html





alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Sjettepet

Quote from: hifiman on July 10, 2017, 13:47:53
Het is natuurlijk zowiezo erg subjectief en smaakgebonden, maar vergis je niet, sox (de upsampling die ik gebruik) is wel een van de betere en (in theorie qua algoritme) hoogstwaarschijnlijk beter dan van je DAC en van J-River. Maar bitperfect mag ook natuurlijk  ;) :pompom:
Ter informatie: J-River bevat tegenwoordig ook een sox-upsampler hoor!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

hifiman

Quote from: Sjettepet on July 10, 2017, 16:23:46
Ter informatie: J-River bevat tegenwoordig ook een sox-upsampler hoor!
A ok, dan heb ik niks gezegd  :angel:

AudioEnZo

Quote from: gizmo2 on July 10, 2017, 14:28:32
er zit in de speciale versie van volumio wel het een en ander om te samplen, ik kwam dit ook per toeval tegen.
Ook in de normale download versie 2.201 zit nu de re-sample optie. Toevallig vandaag ook weer eens Volumio op de Mano MUsic Streamer gezet, werkt prima.

Sjettepet

Ik heb het gezien en geprobeerd. Mijn DAC (of ik) vind(t) bitperfect blijkbaar lekkerder. Upsampling naar 32/192 (max van mijn DAC) lijkt te versmeren....
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

gizmo2

Quote from: AudioEnZo on July 10, 2017, 18:41:58
Ook in de normale download versie 2.201 zit nu de re-sample optie. Toevallig vandaag ook weer eens Volumio op de Mano MUsic Streamer gezet, werkt prima.
aha oke dat wist ik niet, je kunt trouwens nu updaten naar versie 2.231, na wat probleempjes met updaten heb ik hem nu draaiend.

https://volumio.org/forum/help-needed-test-the-new-updater-t7057.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: Sjettepet on July 10, 2017, 19:03:25
Ik heb het gezien en geprobeerd. Mijn DAC (of ik) vind(t) bitperfect blijkbaar lekkerder. Upsampling naar 32/192 (max van mijn DAC) lijkt te versmeren....
Asynchroon (192 kHz) upsamplen vind ik ook "versmeerd" klinken, synchroon (176 kHz) daarentegen...  :wub:

Sjettepet

Synchroon betekent een veelvoud in hele getallen van de oorspronkelijke frequentie? 44.1 -> 88.2 -> 176.4?
Jammer genoeg kan ik in Volumio slechts een targetfrequentie opgeven, onafhankelijk van de oorspronkelijke frequentie. Geef ik dan 176.4 op dan gaat het voor de meeste bestanden goed (44.1 CD of 88.2 SACD-rips) maar ik heb ook nogal wat 96Khz bestanden. In J-River kan ik per frequentie opgeven hoe die geupsampled moet worden.
Of zie ik wat over het hoofd?
Ik ga synchrone upsampling in Volumio zeker probern.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

AudioEnZo

Ik ben met rasse schreden weer terug naar piCorePlayer. Volumio klinkt vergeleken met piCore erg plat en suf. PiCore geeft zoveel meer detail, het laag is gedetailleerder, plaatsing beter. Wel jammer, Volumio werkt wel lekker via DNLA/UPnP.

gizmo2

#695
Quote from: Kingpin on July  9, 2017, 13:20:54
Een batterij houd z'n spanning nooit stabiel, ik zou daarom niet rechtstreeks aansluiten.
Ik heb zo'n powerbank er tussen gezet en ik moet zeggen dat het beter klinkt (marginaal) als ik hem rechtstreeks op de 5volt van de pi aansluit ipv de mirco USB tevens is de ruis een stuk minder bij hoog volume is trouwens ook afhankelijk van welk muziek bestand ik afspeel.
Ik laat de powerbank er een poosje tussen en zien of het bevalt en dan pas goed erin bouwen.

ik heb alleen een probleem als ik de laad stekker erin stop gaat hij netjes doorladen en speelt de muziek vrolijk door maar zodra ik de stekker uit de powerbank haal gaat de raspberry pi rebooten en das weer niet zo fijn, ik ben niet zo'n elektronica guru maar is dit nog op te lossen met een of andere ingreep?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

Wil je stappen zetten sluit dan een gereguleerde lineaire voeding op de gpio poorten aan, dan sla je de interne switching regulator over ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

#697
Quote from: Kingpin on July 11, 2017, 19:12:12
Wil je stappen zetten sluit dan een gereguleerde lineaire voeding op de gpio poorten aan, dan sla je de interne switching regulator over ...
Ik heb de 5volt al direct op de hifiberry digi+ pro daar kwam laatst iemand hier al mee dat dit in geluid toename scheelt in mijn geval heb ik ipv van een switch voeding nu de powerbank daar op aangesloten alleen de pi gaat rebooten als ik de stekker uit power bank haal ik zoek daar nog een oplossing voor.
alleen die 3,3 volt en de weerstand weghalen zou ik nog kunnen doen.
i2s direct signaal heb ik inmiddels ook al voorelkaar.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: Sjettepet on July 11, 2017, 11:42:48
Synchroon betekent een veelvoud in hele getallen van de oorspronkelijke frequentie? 44.1 -> 88.2 -> 176.4?
Dat klopt!

Als het meeste 44.1 is dan zo ik het gewoon eens proberen inderdaad.

hifiman

#699
Quote from: AudioEnZo on July 11, 2017, 12:49:30
Ik ben met rasse schreden weer terug naar piCorePlayer. Volumio klinkt vergeleken met piCore erg plat en suf. PiCore geeft zoveel meer detail, het laag is gedetailleerder, plaatsing beter. Wel jammer, Volumio werkt wel lekker via DNLA/UPnP.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de volgende squeezeplay  (sox) upsample settings die ik het beste vind klinken:
vM::3:VHQ:87

Met max sample rate op: 176400

Voor het geval dat iemand ook wil proberen.  :angel: