Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

@Thanatos, Gizmo2: Duidelijk. Bedankt voor deze info.

Vhond

Aansluiten externe voeding op de Hifiberry Digi+ Pro:





Volgens mij is de eerste foto correct (rood onder, zwart boven)

Verkeerd om aansluiten betekent defect kaartje, vandaar voor de zekerheid de vraag

:turn:

Vhond

Het plaatje op zegt het volgens mij al: P3 is de - (zwart) en R6 de Plus (rood)

Thanatos

Het laatste plaatje van de site van hifiberry is de pinout correct.

Vhond

Dat begrijp ik, maar van de plaatjes die ik geupload heb houdt het in de bovenste (beetje verwarrend want op de de site van Hifiberry is het bordje andersom gefotografeerd, maar mijn bovenste foto heeft de zwarte draad bij P3 en de Rode bij R6)

Thanatos

De aansluiting aan de de kant van de GPIO is de +

Je kan het ook zelf meten door de Pi via mirco usb te voeden en en dan de pin out te meten. Je zou dan op de pin aan de GPIO kant +5V moeten meten.

Vhond

Quote from: Thanatos on April  7, 2017, 21:01:39
De aansluiting aan de de kant van de GPIO is de +

Je kan het ook zelf meten door de Pi via mirco usb te voeden en en dan de pin out te meten. Je zou dan op de pin aan de GPIO kant +5V moeten meten.

Helder (heb geen standaard micro usb voeding, wilde gelijk met de lineaire voeding op de Hifiberry aan de slag)  ;)

Vhond

Iemand ervaring met het mounten van een OSX share onder Runeaudio?

Heb het ip adres ingevoerd en aangegeven via welk protocol SMB/CIFS (OSX Share) en vervolgens de naam van directory (die in de rootdirectory staat) ingevoerd, maar de RPI ziet geen share aldaar...

mount error(13): Permission denied Refer to the mount.cifs(8) manual page (e.g. man mount.cifs)

Met en zonder user account gegevens geprobeerd...

Verder heb ik filesharing aangegeven voor die betreffende folder in OSX.

Wie heeft er nog ideeën over waarom de RPI het eea niet ziet?

gizmo2

#533
Quote from: Thanatos on April  7, 2017, 00:24:18
Je kan 5V direct op de digi+ pro aansluiten. Inderdaad omzeil je dan wat beveiliging. Echter niet de omzetting naar 3.3V die zowel in de Pi als op het digi+ board nog een keer plaats vind.

Als extra optie is er de mogelijkheid die 3.3V extern te voeden los van de Pi. Wel even de LDO regelaar op het digi+ board verwijderen.
scheelt het veel qua geluidsverbetering als je de 5volt en 3.3 volt gescheiden gebruikt?
en zou ik voor de 3.3 volt bijvoorbeeld een step down convertor voor kunnen gebruiken?

http://www.ebay.com.au/itm/3-3V-5V-12V-DC-DC-Step-Down-Power-Module-Voltage-Converter-Arduino-Raspberry-Pi-/191785752775
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kjelt

Quote from: gizmo2 on April 12, 2017, 11:37:27
en zou ik voor de 3.3 volt bijvoorbeeld een step down convertor voor kunnen gebruiken?
http://www.ebay.com.au/itm/3-3V-5V-12V-DC-DC-Step-Down-Power-Module-Voltage-Converter-Arduino-Raspberry-Pi-/191785752775 
Altijd oppassen met chinese stuff van Ebay of AliExpress, de door jou hierboven aangegeven lm1117 is berucht. Er zijn chinese klonen van op de markt gebracht die maar tot 10V ingangsspanning kunnen, daar boven het begeven en dan vervolgens keihard de ingangsspanning op de uitgang zetten: einde van de rest van je hardware.

http://www.eevblog.com/forum/projects/lm1117-3-3v-don't-even-look-at-it-the-wrong-way!/msg1184430/#msg1184430


gizmo2

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Vandaag een DAC-upgrade gedaan: Cambridge DacMagic verruild voor een DacMagic Plus. Eindelijk hires streamen via USB,  t/m 24/192 icm piCorePlayer 3.11  :headbanging:
Groeten,
Edwin

gizmo2

Quote from: CyrusOne on April 18, 2017, 20:30:34
Vandaag een DAC-upgrade gedaan: Cambridge DacMagic verruild voor een DacMagic Plus. Eindelijk hires streamen via USB,  t/m 24/192 icm piCorePlayer 3.11  :headbanging:
Mooi en klinkt het beter als de voorganger?
ik wilde toen der tijd voor de dacmagic 100 gaan maar ben uiteindelijk voor de denon da-300usb gegaan was toen in de aanbieding van €399 voor €199 en vandaag toevallig een verbeterde voeding er tussen gedaan het geeft ook al weer meer rust en detail in het geluid.

Trouwens er is ook sinds kort twee verschillende beta versies van PiCoreplayer uit, heb ze nog niet geprobeerd.

https://sites.google.com/site/picoreplayer/home/news

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Verschillen zijn subtiel. Laag loopt iets verder door maar is vooral strakker (lees: met de oude ietsjes rommeliger). In het hoog merk ik weinig verschil, maar ik was daar bij de oude ook al tevreden over. Het stereobeeld lijkt wel verfijnder, wat betere plaatsing en iets groter. Maar ik vergelijk nu niet één op éen en daarnaast draaide ik met de oude DacMagic op S/PDIF (coax) via de Hifiberry Digi+.

Ik zocht specifiek een DAC met XLR output, 24/192 op USB én XLR out. Dan is de spoeling dun. O.a. jouw Denon ook voorbij zien komen maar om die reden niet op de shortlist gehad...

Ben wel benieuwd of de nieuwe versie van pCp merkbare verbeteringen in zich heeft.
Groeten,
Edwin

Cyrus·

Iemand suggesties voor een betaalbare lineaire USB-voeding voor de Pi? Of, nog mooier, een lineaire 12V/2A + 5V USB power supply voor DacMagic en Pi?
Groeten,
Edwin


Cyrus·

Groeten,
Edwin

Cyrus·

.... echter nergens de 5V-uitvoering te krijgen.. althans, niet in NL-webshops. De 12V/1.8A uitvoering daarentegen wel, dus voor de DacMagic is het alternatief goed beschikbaar. 
Groeten,
Edwin

Thanatos

Ik heb er een in gebruik bij een 2e Pi. 2e hands overgenomen.

Wel heb ik nog een paar hele mooie 5V 2A voedingen liggen. Die moeten alleen wel in een behuizing en bekabeling er aan gemonteerd e.d. Ik vermoed dat je het kant en klaar zoekt :-)

Cyrus·

#544
Als het een kwestie is van wat bekabeling solderen / monteren en in een behuizing zetten dan zie ik daar niet tegenop. Mijn elektronica-kennis is echter net iets te beperkt om "from scratch" zelf een complete PSU te ontwerpen, ondanks de diverse verkrijgbare bouwstenen.
Groeten,
Edwin

Thanatos

Dat is het inderdaad het is een kant en klare voeding. Ik geeft je wel ff een PM

Cyrus·

Groeten,
Edwin

StereoMike

Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel van een Raspberry Pi is als er zoveel tijd en geld moet worden geïnvesteeerd om er een high-end streamer van te maken?
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Thanatos

DIY, dus leuk om te hobbyen. Kwa kosten is het om te starten relatief goedkoop.

De standaard opzet speelt al snel vergelijkbaar of beter dan een Squeezebox Touch.

Ik heb kwa kosten berekend als ik alles opnieuw zou moeten opbouwen ik rond de €500,- materiaal kosten zit. Mooie alu behuizing, goede trafo's, stille spanning regelaars etc. Inclusief een 2e Pi die als LMS server dient.

gizmo2

je zit niet vast aan de software van de fabrikant en het is gewoon leuk om dingen uit te proberen en alles naar je eigen smaak in te richten.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: