Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paaj

Ik heb laatst een NanoPi Neo besteld. 4x4cm en heeft (naast USB voedingsingang) alleen LAN en 1 x USB en streamt wél zonder fouten Hi-Res voor slechts ±€10 verzonden vanuit China. Prachtig dingetje.


Draait vlekkeloos met DietPi als OS en RoonBridge :D
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Cyrus·

Voor een tientje is dat het proberen waard...
Groeten,
Edwin

Erik1977

Quote from: CyrusOne on March 31, 2017, 21:49:22
Een aparte DAC gebruiken, die zijn signaal via USB of een digitale output krijgt. Ik heb bewust voor een Hifiberry Digi+ (I2S) boardje gekozen i.p.v. een DAC. Mijn Cambridge DACMagic mag voor de D/A-conversie zorgen. Het geluidsbeeld staat als een huis; meer 3D dan mijn CD-speler en de dynamiek is ook uitstekend. Zeker met hi-res FLACs (24/96 max voor mijn DAC). Ik gebruik nu Max2Play, maar met piCorePlayer dezelfde ervaring.

Via USB heb ik een vergelijkbaar geluidsbeeld, lijkt zelfs nog iets verfijnder maar meer dan 48Hz zit er dan zonder storing niet in. Dat probleem ben ik nog aan het tackelen. Schijnt een driver / kernel issue te zijn, oorsprong is dat USB en Ethernet dezelfde datalijnen delen, wat bij hogere samplerates (> 48 Hz) voor digitale ruis zorgt. Met een kernel fix zou dat op te lossen zijn. Ik begrijp die materie wel, maar gaat mij te ver om zo diep te graven. Plus dat je daarmee weer opnieuw kan beginnen bij een update van de spelersoftware...

Thx voor de uitgebreide toelichting.
Ik baal er wel een beetje van want ik had gehoopt hiermee ook een knappe dac te hebben, een externe dac betekent weer een apparaat erbij.
Misschien dat het met inspelen nog wat beter wordt, anders overweeg ik toch om weer terug te gaan naar de oude vertrouwde SBT. Op zich is dat een ook een klein kastje met een prima dac dus het verbaast met eigenlijk dat de RPi dit niet kan evenaren met een dacboardje erop.

chocovla

Quote from: CyrusOne on April  1, 2017, 13:42:03

Dus het probleem lijkt er nog steeds niet uit te zijn


Frappant, kwam het euve ook tegen met de dac in mijn Denon DCd-1520AE. Dacht alleen dat het de schuld was van het netwerk/bandbreedte die het niet trokken. Zelfs nog mijn 2012R2 server helemaal geoptimaliseerd maar Hi-res flacs gaven inderdaad steeds problemen.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Cyrus·

Ik verbaasde mij er ook over... Volumio schijnt het wel goed te doen, maar dat moet ik nog testen. Kennelijk heeft men daar iets gedaan met drivers / kernel wat het probleem oplost.

Aangezien Volumio (nog) geen Tidal integratie biedt, heeft Volumio echter niet mijn voorkeur...

Ik vraag mij trouwens af of dit op te lossen valt door de Pi via wifi te verbinden.  Of kom je dan van de regen in de drup door de potentieel instabiele streaming via wifi?
Groeten,
Edwin

chocovla

Quote from: CyrusOne on April  2, 2017, 20:18:21
Ik verbaasde mij er ook over... Volumio schijnt het wel goed te doen, maar dat moet ik nog testen. Kennelijk heeft men daar iets gedaan met drivers / kernel wat het probleem oplost.

Aangezien Volumio (nog) geen Tidal integratie biedt, heeft Volumio echter niet mijn voorkeur...

Ik vraag mij trouwens af of dit op te lossen valt door de Pi via wifi te verbinden.  Of kom je dan van de regen in de drup door de potentieel instabiele streaming via wifi?
Dat laatste hangt misschien ook van je wifi setup af. De standaard Ziggo boxjes durf ik bijvoorbeeld de Wifi niet van te gebruiken. Daarvoor heb ik een aparte Ubiquiti access point aangelegd. Je zou daarnaast ook zeggen dat bedraad stabieler zou moeten zijn, tenzij het inderdaad een kernel issue is. Heb Volumio al een tijdje niet geüpdatet, zal eens kijken of de nieuwere versie dit inderdaad heeft opgelost.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Cyrus·

Mijn wifi-netwerk is op zich erg snel en stabiel (Synology RT1900ac router, NAS staat direct op de router). Alles wat ook bekabeld kan, zit bekabeld aangesloten dus relatief weinig wifi-clients in gebruik in verhouding tot alle "connected" apparatuur. Nu nog een DAC die ook op USB hoger wil dan 48 kHz...
Groeten,
Edwin

Vhond

Iemand op de hoogste van de laatste stand van zaken mbt welke software er goed samenwerkt met de Hifiberry Digi+ Pro?

Begrijp dat Volumio daar nog niet goed mee samenwerkt (@Gitaarwerk__ : al lang niet meer voorbij zien komen, waarschijnlijk weet jij wel wat over de laatste ontwikkelingen).

Cyrus·

piCorePlayer en Max2Play werken hier in ieder geval goed samen. Zie ook de site van Hifiberry
Groeten,
Edwin

Vhond

Quote from: CyrusOne on April  4, 2017, 10:49:56
piCorePlayer en Max2Play werken hier in ieder geval goed samen. Zie ook de site van Hifiberry

Bedankt, maar die pagina kende ik al. Wat ik me afvroeg was of het ook te maken heeft met de software op de RPI. Ik lees vaak dat aanpassing van de kernel soms voor een oplossing zorgt dat de Digi+ Pro wel herkend wordt. Ik weet te weinig van de distributies die op deze Hifiberry pagina genoemd worden, maar ik neem aan dat er in dat genoemde lijstje dan een nieuwere kernel verwerkt is (met daarbovenop nieuwere drivers die de Digi+ Pro wel herkennen)??

Cyrus·

Precies... De software die daarin vermeld staat, heeft allemaal de juiste drivers / kernel-aanpassingen aan boord om de Digi+ Pro aan te sturen. Daarom verwees ik ook naar die pagina ;)
Groeten,
Edwin

Vhond

Quote from: CyrusOne on April  4, 2017, 11:02:53
Precies... De software die daarin vermeld staat, heeft allemaal de juiste drivers / kernel-aanpassingen aan boord om de Digi+ Pro aan te sturen. Daarom verwees ik ook naar die pagina ;)

Ok, ik begrijp de verwijzing  ;)  heb zelf ook wat meer gevonden op de site van Hifiberry:

https://www.hifiberry.com/blog/hifiberry-digi-pro-our-most-advanced-digital-audio-interface/

Daarin wordt ook gerept over het kunnen updaten van de kernel van de afzonderlijke distributies (daar wordt ook Volumio genoemd, maar kennelijk hebben de developers van Volumio nog niet de aanpassingen gedaan om het eea voor de Digi+ Pro te doen)

Cyrus·

#512
Iemand deze al eens in het wild gezien?



Bryston BDP-π

QuoteBryston’s BDP digital music players let you hear a perfect replica of high resolution studio masters with incredible detail and breathtaking realism. Unlike other digital music players, our sole purpose is to play your music with the greatest possible fidelity without the burden of deep computer knowledge. Built upon the Raspberry Pi® and HifiBerry® platform, the new BDP-π is faster and more capable than our classic BDP-1 yet fits in a chassis 1/3rd as wide as our full size gear and costs less than half of a flagship BDP-2. Virtually any DAC can be connected via the on-board S/PDIF and Toslink connectors. Also, get ultra-high resolution by connecting a USB DAC. Connect an external USB drive containing your music library, stream your favorite internet radio stations, and enjoy lossless TIDAL streaming all on the BDP-π

Edit: adviesprijs in de USA: US$ 1.295... en dan heb je evengoed nog een aparte DAC nodig.
Groeten,
Edwin

gizmo2

#513
Quote from: Vhond on April  4, 2017, 11:01:05
Bedankt, maar die pagina kende ik al. Wat ik me afvroeg was of het ook te maken heeft met de software op de RPI. Ik lees vaak dat aanpassing van de kernel soms voor een oplossing zorgt dat de Digi+ Pro wel herkend wordt. Ik weet te weinig van de distributies die op deze Hifiberry pagina genoemd worden, maar ik neem aan dat er in dat genoemde lijstje dan een nieuwere kernel verwerkt is (met daarbovenop nieuwere drivers die de Digi+ Pro wel herkennen)??
Kernel updaten heeft geen zin in volumio sterker nog hij zal daardoor niet meer opstarten (zelf geprobeerd).

citaat uit de text: "Volumio boots with an initramfs, which needs to have the same kernel version as the kernel we use.
So, rpi-update will break your installation. That's why also we can't change kernel: updater will not work anymore".

Verder zijn ze van plan om een experimentele versie uit te brengen voor de digi+ pro, zie link 2e pagina onderaan.

https://volumio.org/forum/hifiberry-digi-pro-and-volumio-t4740.html

Runeaudio beta 0.4 werkt prima met de digi+ pro.

http://www.runeaudio.com/forum/runeaudio-0-4-beta-for-raspberry-pi2-3-t4434.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

@Gizmo: bedankt voor de link en extra info over Rune en Volumio

gizmo2

heeft iemand berry boot al eens geprobeerd met rune audio/volumio/piCoreplayer enz....?


http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Nee, nog niet. Had er ook nog niet van gehoord. Lijkt mij erg handig!
Groeten,
Edwin

Isflicka

Quote from: CyrusOne on April  4, 2017, 11:19:16
Iemand deze al eens in het wild gezien?
Nee, wel eens bij (wilde) demo's.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

SHFT

Sinds vorige week een Raspberry PI 3 met Hifiberry DAC+ gekocht, Volumio met Spotify plugin erop en de madam is ook content dat ze  nu mijn geluids installatie kan gebruiken  :pompom:

Aangezien ik geen ervaring heb met andere streamers kan ik weinig zeggen over de geluidskwaliteit, al stoor ik mij niet aan iets specifieks.
Het is natuurlijk wel voor casual luisteren.
Michell // Cambridge Audio // Dali // Schiit // Sennheiser

gizmo2

Quote from: Vhond on April  4, 2017, 11:59:52
@Gizmo: bedankt voor de link en extra info over Rune en Volumio
even nog een extra, moodeaudio werkt ook in samenwerking met de digi+ pro je moet dan wel nog even de kernel updaten.

http://moodeaudio.org/

https://support.hifiberry.com/hc/en-us/articles/210788909-Digi-Pro-beta-test-update-your-Linux-kernel


voor diegene die een origineel raspberry pi 7 inch touchscreen hebben en deze werkend willen hebben met moodeaudio volg de onderstaande link.

https://rataks.com/blog/raspberry-pi-touchscreen-in-moode-with-chromium.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Quote from: CyrusOne on April  4, 2017, 13:35:52
Nee, nog niet. Had er ook nog niet van gehoord. Lijkt mij erg handig!
ik ben er mee aan het stoeien geweest en ik krijg het niet voorelkaar om volumio/picoreplayer op te starten via berryboot.

ik blijf hangen bij:  sudo sed -i 's/^\/dev\/mmcblk/#\0/g' /mnt/etc/fstab

ik heb het via vnc viewer direct op de pi geprobeerd en omdat ik geen Linux pc heb ook geprobeerd via virtualbox ubuntu ook precies dezelfde fout.

http://www.berryterminal.com/doku.php/berryboot/adding_custom_distributions
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond


Vhond

Quote from: Thanatos on January 13, 2017, 20:28:59
De Raspberry speelt.

Kreeg met Volumio de Hifiberry digi+ pro niet aan de praat.

Dan maar PiCorePlayer geprobeerd en dat is bingo. Pakt direct de LMS met Qobuz etc.

Eerlijk is eerlijk.. standaard settings, standaard geschakelde voeding via SPDIF de Yggdrasil in klinkt al heel aardig. Doet niet onder voor de SQBT.

Nog even 75 Ohm BNC connector voor op de Digi+ Pro en bekabeling bestellen. Ik ik heb alleen 50 Ohm in huis en de lokale onderdelen boer hier wist niet eens dat het bestond  :D

Is het ook mogelijk om de RPI te voeden met de betere (lineaire voeding, bv een BOTW) welke z'n voeding doorgeeft aan het Hifiberry kaartje?

En als je ervoor kiest om het Hifiberrykaartje te voeden wordt dan ook de RPI gevoed of moet je per sé met 2 voedingen werken?

gizmo2

Quote from: Vhond on April  6, 2017, 15:54:36
Is het ook mogelijk om de RPI te voeden met de betere (lineaire voeding, bv een BOTW) welke z'n voeding doorgeeft aan het Hifiberry kaartje?

En als je ervoor kiest om het Hifiberrykaartje te voeden wordt dan ook de RPI gevoed of moet je per sé met 2 voedingen werken?
Als je hem direct op de 5volt van Hifiberry digi+pro aansluit krijgt de pi ook stroom je moet voor een goede stabiele voeding zorgen omdat de beveiliging omzeild wordt is mij hier vertelt.
Verder kun je ze ook appart voeden anderen kunnen je hierover vast wel meer over vertellen of bekijk de link.

https://support.hifiberry.com/hc/en-us/articles/213227645-Digi-Pro-power-separately-from-the-Raspberry-Pi
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

Quote from: Vhond on April  6, 2017, 15:54:36
Is het ook mogelijk om de RPI te voeden met de betere (lineaire voeding, bv een BOTW) welke z'n voeding doorgeeft aan het Hifiberry kaartje?

En als je ervoor kiest om het Hifiberrykaartje te voeden wordt dan ook de RPI gevoed of moet je per sé met 2 voedingen werken?

Je kan 5V direct op de digi+ pro aansluiten. Inderdaad omzeil je dan wat beveiliging. Echter niet de omzetting naar 3.3V die zowel in de Pi als op het digi+ board nog een keer plaats vind.

Als extra optie is er de mogelijkheid die 3.3V extern te voeden los van de Pi. Wel even de LDO regelaar op het digi+ board verwijderen.