Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ikkeenjij36

Hmm dat lukt even niet heb geen sata switsch of sd card reader.
Ik ga wel eens kijken of het op een andere manier gaat lukken.
Goh wat duurt wachten op de koerier toch lang  ;D ;D ;D ;D :coffee: :coffee:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Arcoruig

Quote from: Gitaarwerk__ on November 27, 2014, 08:24:37
Mooi mooi :), dat klinkt overigens als een mooi project. Ik heb destijds bij diyinhk.com besteld. Prima levering en geen douane kosten. Daar heb je redelijke kits voor niet teveel geld.

Ik heb helaas er een kapot gesoldeerd. Ik heb wel het een en ander liggen. Twee andere delen zijn goed nog. Mocht je interesse hebben, mag je ze overnemen voor weinig. Ik durf het zelf niet meer aan :-)

Wat heb je liggen?

Gr Arco
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Gitaarwerk__

Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

 :pompom: :pompom: :pompom: :pompom: Nou de modi is binnen speelt alweer met volumio. :clapping: :headbanging: :headbanging: :headbanging:
Ook op mijn budget x2000 maakt een groot verschil in klank dus of digitaal via hdmi via de nuc met xbmc of nu met de modi analoog op de cd ingang met een interlink van jib.
Het geluid is mmm hoe moet ik dat noeu eens goed opschrijven?
Het klinkt met meer details,het lijkt of er meer hlederheid in de muziek zit.
Let wel dit is vergeleken met de nuc en de modi terwijl op allebei hetzelfde nummer speelt met dezelfde instellingen en ik kan direct schakelen tussen ingengen dus er zit misschien een seconde of 2 tussen de verschillen.
Ik zal straks eens kijken of ik een fotootje geupload krijg hier.
Super klein aparaatje wat je overal wel kwijt kan en de rpi is ook lekker klein dus geen ruimte gebrek door deze combi.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ikkeenjij36

Nou picoreplayer liep even goed maar nu gekraak door mijn musicfiles denk ik?
In mijn muziekmap staan ineens alle albums op unprocessed.
Iemand enig idee?
Alles gedownload met headphones op een synology.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ldegouw

Interessant!
En in welke modus speel je? Stereo met audessey, of pure direct?
Maakt dat nog veel verschil uit in de geluidskwaliteit?
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

ikkeenjij36

Quote from: ldegouw on November 27, 2014, 20:50:11
Interessant!
En in welke modus speel je? Stereo met audessey, of pure direct?
Maakt dat nog veel verschil uit in de geluidskwaliteit?
Ik heb ze allebei geprobeerd maar daar kon ikzelf weinig verschil ontdekken,misschien dat er mensen zijn die betere oren hebben als ik die wel het verschil kunnen merken/ :clapping:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ldegouw

OK. Bij mij is dat namelijk een wereld van verschil. Audessey klinkt wat voller, heeft meer body en rustiger.
Pure direct heeft een wat bredere soudstage, maar is in mijn oren minder prettig dan in stereo mode.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

ikkeenjij36

#58
Ok ik zal t morgen nog een gaan proberen in alle rust het is niet echt tijd er meer voor om m wat harder te zetten.:).
Bleijken al mn .img corrupt te wezen,virus in mijn laptop. Nou windhoos er maar af en pcbsd er eens op gooien dan maar.
Nu doet ie t gelukkig weer,ff de .img binnen gehaald viamijn syno.
Ook al mijn mappen stonden op unproccesed in mn syno.
Nadeel heel mn collectie weg.
dan maar opnieuw opbouwen.
Toch fijn zon nas.
Mochten jullie nog een plekje weten waar ik goeie muziek vandaan kan halen dan graag melden liefst via pb,weet niet of ik er een forum regel mee breek?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ikkeenjij36

#59
Quote from: ldegouw on November 27, 2014, 21:50:17
OK. Bij mij is dat namelijk een wereld van verschil. Audessey klinkt wat voller, heeft meer body en rustiger.
Pure direct heeft een wat bredere soudstage, maar is in mijn oren minder prettig dan in stereo mode.
Nou vandaag ook dit uitgeprobeerd en idd er zit klankmatig wel een verschil in,niet veel maar wel een beetje.
Ik vindt zelf in stereo net wat lekkerder klinken in mijn situatie maar denk dat dat ook iets persoonlijks is en afhankelijk van je set.
Wel moet ik zeggen dat ik sinds de shiit heb de nadruk op muziek is komen te liggen.
Vanmiddag even eva cassidy the best of geluisterd en ineens zei mijn vrouw die totaal  maar dan ook echt helemaal niks ermee heeft als het maar werkt zei joh wat een heerlijke rustige muziek en wat klinkt het ook verschrikkelijk helder/clean rustig nu,niks meer van dat scherpe/schreeuwerige meer.
Ze zei zo moet muziek klinken,nu  heb ik natuurlijk geen high end spullen in huis maar ik ben tevreden naar mijn budget.
Zal voor iedereen ook weer anders zijn maar ik denk dat de modi zeker de concurrentie aan kan met duurdere merken en nu heeft ie nog geen 30 uur gespeeld maar hoor dan ook niet eccht grote verschillen erin misschien dat het nog komt.
Tot zover mijn belevenissen tot nu toe en werkend met rune audio op de rpi.
Blijf ook vooral jullie belevenissen posten,ik ben er nieuwschierig naar. :clapping: :popcorn:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ldegouw

Dan heb je wellicht een hele goede akoestiek en valt er bij mij veel te corrigeren.
Hoe heb je alles nu aangesloten dan?
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

ikkeenjij36

Even kijken,de rpi zit op een netfilter met een standaard voeding met class10 sd card erin,vandaar gaat een shiit usb naar mijn modi usb dac(geweldig apparaat voor zijn prijs denk ik)en die weer analoog aangesloten met een setje jib-hf004 interlinks op de cd ingang van mijn x2000.
Het enige wat bij mij het grootste verschil zit em in de bas,op stereo mooi misschien iets te aangezet maar persoonlijk vindt ik dat wel lekker zo klinkt het ook op de radio volgens mij.
Op direct of pure direct wat minder bas maar wel een iets bredere soundstage ook buiten de sweetspot zal ik maar zeggen.
Kwa akoustiek tsjaa een lekker dik tapijt op de vloer 2 stoffen banken en dan ook nog eens van plafond tot grond redelijk dikke gordijnen(WAF).
Ik weet niet of dat een goeie akoestiek is maar ik vindt het gewoon lekker klinken.
Het enigste wat er nu nog in de plenning staat is een betere receiver waar het stereo gedeelt ook beter is en anders misschien nog een aparte stereo amp erbij zoeken.
Je ziet plannen genoeg nu alleen de staatsloterij nog even winnen :laugh: :laugh:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

#62
Quote from: Arcoruig on November 27, 2014, 13:11:02
Wat heb je liggen?

Gr Arco

Ik geb een PCM6631A usb->i2s, PCM5102A DAC, sabre 9023 DAC als ik me niet vergis. Heb ook nog een gesoldeerde versie van jdlabs liggen.


http://www.jdslabs.com/products/72/cmoybb-diy-kit-standard/
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/32-isolated-32bit-384khz-usb-to-i2sspdif-cm6631a-pcb-for-es9018-ak4399-pcm1794.html
http://www.diyinhk.com/shop/audio-kits/31-384khz32bit-pcm5102a-dac-i2s-input-ultra-low-noise-regulator.html
http://img.scoop.it/oL8j7jNs9BHvkaJqr0ZHFTl72eJkfbmt4t8yenImKBVvK0kTmF0xjctABnaLJIm9 (de tweede welke ik gok de es9023 is)

Het hoeft niet voor de volle prijs weg. Maar doe een mooi bod :)

Ik gok dat de 384kHz/32Bit PCM5102A DAC, I2S input, Ultra Low Noise Regulator van 30 dollar niet goed werkt, maar de rest zeker wel.
Ben niet zo goed met hardware, voedingen en meten. Ik houd het maar bij de software ;-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Welke distro werkt nu het fijnst?
Volumio beetje kaal,picoreplayer krijg ik alleen maar gekraak.Rune player beetje zoals volumio.
Musicbox ook niet echt lekker draaiend.
Schiet er maar op los.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

hifiman

Ik gebruik gewoon raspbian met daarop squeezeboxserver en squeezelite player..

Gitaarwerk__

Quote from: ikkeenjij36 on November 30, 2014, 11:10:07
Welke distro werkt nu het fijnst?
Volumio beetje kaal,picoreplayer krijg ik alleen maar gekraak.Rune player beetje zoals volumio.
Musicbox ook niet echt lekker draaiend.
Schiet er maar op los.

Probeer eens met de 'hack'. Modi is namelijk op pcm6631 (nietA). Dat zou moeten werken. Of bij playback of config
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ldegouw

Heb ook maar een hifiberry besteld. Ben benieuwd of het verschil maakt met de x4000.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

ikkeenjij36

Quote from: Gitaarwerk__ on November 30, 2014, 12:31:40
Probeer eens met de 'hack'. Modi is namelijk op pcm6631 (nietA). Dat zou moeten werken. Of bij playback of config
? Sorry hier ben je me even kwijt :unhappy:
Quote from: Audioloog on November 30, 2014, 11:11:57
Ik gebruik gewoon raspbian met daarop squeezeboxserver en squeezelite player..
Wil/kan je mij even een kleine howto/uitleg geven hiervoor?
Is misschien ook interessant als het werkt.
picorplayer vindt ik zelf misschien wel het mooiste omdat de lms op mijn syno draait/staat.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: ikkeenjij36 on November 30, 2014, 13:57:51
? Sorry hier ben je me even kwijt :unhappy:Wil/kan je mij even een kleine howto/uitleg geven hiervoor?
Is misschien ook interessant als het werkt.

Die kan dezelfde problemen daar geven ;-)

ehm.. ik was even mobiel, dus dat tiept niet zo lekker :P

De reden waarom het niet altijd even goed werkt is dat de Modi een USB receiver heeft die soms wat problemen kan geven. Blijkbaar is daar een oplossing voor. Deze zit op de volgende plek:

Volumio > Menu > Settings > Compatibility fixes >  Cmedia fix: aanzetten.

Dat zou je kunnen probleren. Als je hoger dan 96KHz speelt kan het zijn dat de USB qua bandbreedte van de RPi vol zit. Succes :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ldegouw

Vandaag de hifiberry binnen gekregen en meteen maar eens even grondig getest.
Om een goede A - B vergelijking te kunnen maken heb ik de volgende setup gemaakt.
1. Raspberry met hifiberry picoreplayer -> analog in Denon X4000
2. M8 amlogic XBMC -> HDMI in Denon X4000

Hierdoor kan ik snel schakelen en hetzelfde nummer op beide systemen tegelijk afspelen.
Na de eerste songs vergeleken te hebben was ik enorm verrast. De hifiberry had een veel grotere soudstage, veel meer detail, meer bass. Het geluid omarmt je helemaal en komt helemaal los van de speakers. Het okt alsof het geluid 2 a 3 stappen dichter bij komt. Bij de XBMC blijft het geluid meer rond de speakers hangen.
De hifiberry leek dus een heel goede zet.

Echter, kwam ik erachter dat de audio output in XBMC niet op 100% stond, waardoor het geluid compressed werd.
Allebei de systemen vol open gezet. En het lijkt dat alle verschillen tussen de systemen zijn verdwenen.
Beide systemen spelen zeer ruimtelijk, waarbij het lijkt dat audessey zijn werk nog iets beter doet bij XBMC en de noiselevel wat lager is. Het geluid is iets rustiger.
Bij de hifiberry lijkt het wellicht iets, maar dan ook echt iets bredere soudstage te hebben.

Kortom, voor mij lijkt het op dit moment geen toegevoegde waarde te hebben tov de XBMC box.

Vreemd, ik had toch gedacht er meer uit te kunnen halen.

Iemand nog tips?
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

Gitaarwerk__

Ik weet niet hoe de picoreplayer zijn mpd daemon heeft ingesteld.

Maar standaard word er ook upsampling uitgevoerd. Ik denk dat er daar nog wat verbeteringen zijn door te voeren. Artikel:

Interessant artikel van ook een Nederlander :)

http://lacocina.nl/audiophile-mpd
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Gitaarwerk__

#71
Overigens net officieel developer voor Volumio geworden. Ik zie dat er mooie dingen in aantocht zijn om het systeem een stuk lichter en beter te maken. Ga zelf vooal aan de UI werken.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Dat is mooi gitaarwerk.
De gui mag idd wat mij betreft iets interessanter.
Hou ons op de hoogte van de veranderingen?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ikkeenjij36

Nou na alle distro's een beetje uitgeprobeerd te hebben toch weer op volumio terug gekomen en dat werkt eindelijk stabiel,me  :pompom:.
Ook de shiit dac lijkt na een aantal uren(hoeveel weet ik niet precies) spelen lekkerder te gaan klinken,muziek lijkt wel wat losser te komen van de speakers of zo lijkt het mij een bredere stage  van de speakers.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

PatrickB

#74
Waar hebben jullie nu de voorkeur liggen? De rpi met een hifiberry digi+ via coax op een DAC of via USB (dan heb je geen hifiberry nodig) op een (dezelfde) DAC?

En welke rpi voeding?
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers