Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DofN

De adapter. De min SD card past nergens in de laptop.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Thanatos

Quote from: doorofnight on March  2, 2017, 20:39:26
Wie kan me vertellen hoe ik ik picorePlayer op de raspberry installeer als ik geen mogelijkheid heb om de image van PicorePlayer op de miniSD te branden?

Dit moet toch mogelijk zijn vanaf de terminal?

Met de image die te downloaden is gaat het heel snel en simpel. Enkel heb je een card reader nodig.

Ik kan het zo voor je doen. Letterlijk 5 seconde werk.

DofN

#427
Ik heb geen card reader inderdaad. Dan moet ik snel naar jou toe, of zelf morgen een card reader scoren. Ik zie dat die niet duur is.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Thanatos

Quote from: doorofnight on March  2, 2017, 21:14:11
Ik heb geen card reader inderdaad. Dan moet ik snel naar jou toe, of zelf morgen een card reader scoren. Ik zie dat die niet duur is.

Helaas niet thuis nog.. morgen overdag ook druk. In de avond zou geen probleem zijn.. maar handig is een cardreader wel. Dan kun je ook andere software proberen.

Bij de Action kosten ze maar een paar euro.

DofN

Geen probleem, ik wil hem morgen draaiend hebben en fiets even langs de action :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cyrus·

Heb je wel de adapter van micro-SD naar reguliere SD? Die is ook essentieel; ik heb nog geen card readers gezien waar direct micro-SD in kan. Wel micro-SD adapters vermomd als USB-stick. Zoiets als hieronder:



of



Dat vind ik zelf het meest handig werken voor Micro-SD.
Groeten,
Edwin

DofN

#431
Het draait: er komt muziek uit :) Erg geinig om zelf een netwerkspelertje in elkaar te fröbelen. Ik ga er zo voor zitten, ben nu nog wat druk.

Ik heb bij de action een Maxxter gehaald; een gammel doosje van 4 euro en het werkte prima.

Zelfde ding.

NB: met dank aan Thanatos, die me zijn raspberry en hifiberry liet zien en achter de schermen ook nog de juiste info gaf :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cyrus·

Top!

Tot nu toe blijf ik de voorkeur geven aan piCorePlayer: Volumio en RuneAudio (verre neefjes van elkaar) vind ik teveel onnodige ballast hebben, daarnaast is er geen integratie met Tidal. Enige nadeel met piCorePlayer: er dient een Logitech Music Server te draaien om eigen files vanaf netwerk te kunnen streamen. Zodoende draaien er op mijn NAS nu 2 mediaservers: die van de NAS zelf (essentieel voor video en zo af en toe audio via andere devices) en LMS voor de Pi. Kan verder geen kwaad, alleen soms wat onnodig hogere impact op de resources van de NAS bij het indexen. Daar merk in de praktijk overigens niks van.
Groeten,
Edwin

DofN

Precies, en de LMS interface is nu niet bepaald je-van-het.. Ik zoek binnenkort een alternatief.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Thanatos

Ik heb een tweede Pi draaien alleen als LMS server. Lekker compact en had nog een originele voeding liggen   :D

Quote from: doorofnight on March  3, 2017, 11:43:28
Het draait: er komt muziek uit :) Erg geinig om zelf een netwerkspelertje in elkaar te fröbelen. Ik ga er zo voor zitten, ben nu nog wat druk.

Ik heb bij de action een Maxxter gehaald; een gammel doosje van 4 euro en het werkte prima.

Zelfde ding.

:thumbs-up:

Altijd leuk om zelf wat te sleutelen met resultaat  O0

gizmo2

#435
Quote from: Thanatos on March  1, 2017, 16:43:02
Ik heb verder niet gekeken naar Voiumio. PiCorePlayer speelt voor nu prima.
update ik heb rune audio aan de praat gekregen er is een nieuwe beta 0.4 versie uit tevens wordt het 7 inch scherm nu direct geactiveerd en niet meer op de kop getoond  ook is er rune audio boot img te zien tijdens het opbooten.
en nog meer veranderingen.

de optie om de juiste dac te selecteren is nu ook weg je hoeft alleen nog maar bij audio output hifiberry digi (i2s) te selecteren en rebooten.

edit: de optie dac kiezen is verplaats naar instellingen/kernel/i2s kernel modules.

http://www.runeaudio.com/forum/0-4-beta-releaserskiej-date-t964.html



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Cyrus·

Quote from: doorofnight on March  3, 2017, 12:06:52
Precies, en de LMS interface is nu niet bepaald je-van-het.. Ik zoek binnenkort een alternatief.

De webinterface van LMS gebruik ik eigenlijk nooit, log ik alleen zo nu en dan op in voor wat onderhoud / updates. Ik stuur de Pi aan met iPeng (iOS, op iphone en ipad), eigenlijk een Squeezebox / Squeezelite remote. Dat werkt uitstekend samen met piCorePlayer. Voor Android is er vast iets vergelijkbaars te vinden.
Groeten,
Edwin

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Cyrus·

Geen idee... heb ik ook nog niet naar gezocht. piCorePlayer gedraagt zich als een Squeezebox dus als er een Windows desktop app is om een Squeezebox te besturen, gaat dat met piCorePlayer ongetwijfeld ook werken. In ieder geval is er SqueezePlay, geen idee of dat goed werkt.

Google gaf met zoeken op "squeezelite remote" een how-to voor Windows 8, weet niet of je daar iets aan hebt? Ik werk zelf met een Mac overigens, dus ben sowieso niet heel erg thuis in wat er op dit gebied aan Windows-software beschikbaar is.
Groeten,
Edwin

gizmo2

#439
Quote from: doorofnight on March  3, 2017, 13:36:25
En voor op een laptop met Windows?
hier voor windows.

http://www.mysqueezebox.com/download

in de interface van piCoreplayer voor LMS kiezen en daar kun je het pad naar je muziek collectie en radio instellen.
in de dropdown rechtsboven kun je dan de piCoreplayer selecteren in windows.
squeezeplay heb ik ook al een poosje draaien op een windows pc maar gebruik ik minder.







in het filmpje vanaf 7 minuten wordt LMS geïnstalleerd en geconfigureerd.

https://www.youtube.com/watch?v=VZJ6brRaP98
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Erik1977

Kan je op de Pi eigenlijk ook XBMC draaien als je hem voornamelijk als muziek streamer gebruikt?

Thanatos

Gaat prima, de laatste Pi 3 B streamt ook HD video zonder problemen.

br@m

Quote from: CyrusOne on March  3, 2017, 12:29:59
De webinterface van LMS gebruik ik eigenlijk nooit, log ik alleen zo nu en dan op in voor wat onderhoud / updates. Ik stuur de Pi aan met iPeng (iOS, op iphone en ipad), eigenlijk een Squeezebox / Squeezelite remote. Dat werkt uitstekend samen met piCorePlayer. Voor Android is er vast iets vergelijkbaars te vinden.

Voor Android vind ik het aanbod van LMS control apps wat tegenvallen, ik ben uiteindelijk op Squeezer uitgekomen.

iPeng is erg goed en omdat ik een iPad heb is dat wat ik ook het meest gebruik.

LMS is niet perfect maar wat mij betreft toch verre superieur aan systemen op basis van UPnP/DLNA. Ben nu wat aan het experimenteren met MinimServer en Linn Kazoo maar dat haalt het niet bij LMS.

Overigens gebruik ik Daphile, dat is ook LMS maar de web interface is wel veel beter dan de native LMS interface.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

AudioEnZo

Squeeze Orange vind ik erg fijn. Kost een paar euro maar toch...........

br@m

Quote from: AudioEnZo on March  4, 2017, 00:44:37
Squeeze Orange vind ik erg fijn. Kost een paar euro maar toch...........

Da's op zich geen bezwaar... iPeng is ook niet gratis... thx voor de tip.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

DofN

#445
Ik blijf eerst gewoon de Squeezebox LMS gebruiken met piCorePlayer. Heb ik nog een afstandsbediening.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

gizmo2

Quote from: br@m on March  4, 2017, 09:42:33
Da's op zich geen bezwaar... iPeng is ook niet gratis... thx voor de tip.
Misschien is squeeze Ctrl ook nog wat is helaas niet gratis.


https://play.google.com/store/apps/details?id=com.angrygoat.android.squeezectrl
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Senaxo

#447
Is er eigenlijk ook een audioplayer voor de RPi die niet eerst per se een bron (USB, NAS) moet scannen om toch muziek af te kunnen spelen? Nadeel van Volumio/Rune/moOde is vind ik toch wel dat het systeem altijd eerst een bron moet gaan scannen om de library te vullen, alvorens je de content kunt benaderen. Dat vind ik zelf onhandig. Ik wil gewoon een USB schijf er in kunnen stoppen en dan meteen 'file broswer style' de content bekijken en afspelen. Het gebeurt bij mij ook regelmatig dat de NAS helemaal opnieuw gescand moet worden, als de NAS eens 'n keer niet up was en het systeem blijkbaar de library daarvan dan weggooid. Ja, je kunt in genoemde players ook 'file browser style' naar je bronnen, maar pas nadat ie klaar is met scannen naar mijn ervaring.
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

gizmo2

#448
goedendag allemaal een noob vraagje en spaar me alstublieft.


ik heb een 2,5 inch hardeschijf toegevoegd aan de raspberry pi 3 de schijf wordt gevoed door de usb van de rasp pi dit werkt allemaal prima.... alleen nu wil ik de schijf vanaf buiten benaderen (de schijf is ingebouwd en heb geen zin om de kap er elke keer eraf te halen) om bijvoorbeeld muziek via de pc naar de schijf te kopiëren.

ik heb een usb y kabel (2x mail 1x female) er tussen gezet één naar de rasp pi één mail met een koppelstuk naar de harde schijf en één naar buiten voor de pc, de usb y kabel is voor alle usb in en uitgangen data en power, het is dus niet een afzonderlijke data en power y kabel.

dan nu het probleem zodra de pi uitstaat en ik hem aansluit op de pc wordt de schijf niet! herkent (de schijf begint wel te draaien) maar zodra ik de usb mail uit de rasp pi haal verschijnt hij netjes op de pc.... stop ik hem terug in de rasp pi verdwijnt hij weer.

ik heb het nog niet geprobeerd met een op spanning staande rasp pi dit omdat de kabel data en power heeft op alle usb stekkers en ik weet dan ook niet of dit kwaad kan.


wat gaat er nu verkeerd moet er schakelaar tussen of moet de rasp pi aanstaan of is dit met een andere mogelijkheid op te lossen.





alvast heel erg bedankt!


goeten giz.

ps, de foto's zijn ter illustratie.

op dit moment staat er piCoreplayer software op.








alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

H B

Ik weet niet welke linux versie je op de pi draait maar je zou kunnen overwegen om een samba share aan te maken.