Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gitaarwerk__

Quote from: gvc on November 24, 2014, 14:24:17
Zelf heb ik voor een Compulab Utilite gekozen omwille v.d. onboard spdif aansluiting (coax), en een veelvoud v.d CPU power van een Pi. Alternatief was een Cubox geweest met optische output. Waarom problemen zoeken als het ook simpel kan ;-)

Muziek staat trouwens gewoon op een externe USB SSD disk. Als software gebruik ik Mopidy, en ik maak rechtstreeks gebruik van ALSA. Klinkt even goed als mijn CD-speler van 1600€.

Nog nooit zoveel CD's gekocht als sinds ik deze streamer heb, om te rippen :-)

Ja en nee ;-)

Ze hebben veel meer kracht, van de utilite weet ik niet, maar cubox weet ik dat de spdif uitgang niet zo denderend is. Het is natuurlijk hoe ver je wilt gaan. Alles is natuurlijk al heel snel een stuk beter met een aparte DAC. Ik ben vooral momenteel aan het uitzoeken hoe je een juiste masterclock voor tot 192Khz kunt realiseren. De i2s output van de Pi is erg goed, alleen de clock is niet zo stabiel. Als de clocks stabieler te krijgen zijn, kan deze voor een enorm hoge kwaliteit zorgen voor een fractie van de prijs van dure audiofiele spelers.

Enkele dingen zijn

- i2s zo direct mogelijk aan spdig, ipv usb->spdif / usb->i2s verbdinging
- masterclock aan i2s receiver hanger
- i2s asynchrone fifo introduceren
- dempen van de clock kristallen
- externe voedingen (lineair of goede switching psu)

En er zijn nogal van dat soort tweaks. Maar ik wil graag eerst onderzoeken welke daadwerkelijk waarde toevoegen en wat je er voor uit kan zijn.

Juist door de i2S output van de raspberry pi kun je betere audio resultaten krijgen. Daar is het dus zoeken naar ;-)

Nogmaals. De kwaliteit is al niet heel slecht voor het geld. Het is net hoever je zelf wilt gaan. Op den duur stijgen de kosten enorm tov de raspberry pi. Proberen alles in verhouding te laten staan :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Quote from: Gitaarwerk__ on November 24, 2014, 15:47:03
Proberen alles in verhouding te laten staan :)
Dat is met de Pi wel heel lastig.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

Quote from: Isflicka on November 24, 2014, 16:35:24
Dat is met de Pi wel heel lastig.

Dat klopt ;-) daar gaat het snel overheen. Maar bij elkaar valt het nog wel mee :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Nou pff het heeft even wat voeten in de aarde gehad mede door miscommunicatie maar de dac incl. kabels zijn besteld. :pompom: :pompom:
DE modi komt er dus aan met de standaard usb kabel en een setje rca links voor niet teveel.
Misschien later nog eens met netsnoeren en voedingen voor de rpi testen maar eerst maar eens zo uit proberen dacht ik zo. :headbanging: :headbanging: :hehe: :hehe:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

ldegouw

Ik speel ook al geruime tijd met de pi als muziekspeler.
Eerst vanuit xbmc en nu vanuit picoreplayer, of wel Logitech media player.
Deze heb ik via HDMI aangesloten op de Denon x4000.
Ik vraag me nu echt serieus af of een externe DAC hier veel verbetering kan geven.
Het zal toch niet zo zijn dat een dacje zoals de hifiberry, een beter geluid geeft dan de DAC in de Denon?

Heeft iemand hiermee getest? Ik ben hier erg benieuwd naar.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

ikkeenjij36

Als het mee zit kan ik je dat binnen een paar dagen vertellen!!
Ik ben er ook wel errug benieuwd naar en anders heb ik er een leuk speledingetje bij :clapping:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

DJ le Roi

Quote from: ldegouw on November 24, 2014, 22:31:07
Ik speel ook al geruime tijd met de pi als muziekspeler.
Eerst vanuit xbmc en nu vanuit picoreplayer, of wel Logitech media player.
Deze heb ik via HDMI aangesloten op de Denon x4000.
Ik vraag me nu echt serieus af of een externe DAC hier veel verbetering kan geven.
Het zal toch niet zo zijn dat een dacje zoals de hifiberry, een beter geluid geeft dan de DAC in de Denon?

Heeft iemand hiermee getest? Ik ben hier erg benieuwd naar.

Ik hoorde geen verschil tussen mijn Teac Dac (UD-H01) en Raspberry plus IQaudio I2S Dac. Die I2S dacjes zijn behoorlijk goed in mijn ogen. 

Gitaarwerk__

Quote from: ldegouw on November 24, 2014, 22:31:07
Ik speel ook al geruime tijd met de pi als muziekspeler.
Eerst vanuit xbmc en nu vanuit picoreplayer, of wel Logitech media player.
Deze heb ik via HDMI aangesloten op de Denon x4000.
Ik vraag me nu echt serieus af of een externe DAC hier veel verbetering kan geven.
Het zal toch niet zo zijn dat een dacje zoals de hifiberry, een beter geluid geeft dan de DAC in de Denon?

Heeft iemand hiermee getest? Ik ben hier erg benieuwd naar.

Yes... Ik test nu met de Schiit Modi. En de Hifiberry Digi+
Ik vind persoonlijk de digi+ beter klinken. Dat is niet geheel raar, want de i2s connectie is veel korter, en er zit ook aparte clock op. De DA convertor is dan daarbij apart gevoed ipv via USB, welke nogal "noisy" is bij de raspberry pi.

Maar het is wel meer gedoe.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Quote from: Gitaarwerk__ on November 25, 2014, 10:47:26
Yes... Ik test nu met de Schiit Modi. En de Hifiberry Digi+
Ik vind persoonlijk de digi+ beter klinken. Dat is niet geheel raar, want de i2s connectie is veel korter, en er zit ook aparte clock op. De DA convertor is dan daarbij apart gevoed ipv via USB, welke nogal "noisy" is bij de raspberry pi.

Maar het is wel meer gedoe.
Waarom niet je USB voeding ontkoppelen?
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Gitaarwerk__

Dat is best prijzig met bestaande oplossingen eigenlijk. Daarnaast heb je nog steeds een langere i2s verbinding en meer omzettingen. Ook is het nog steeds niet ongevoelig voor andere ruis. Jitter daarentegen is wel wat beter. Het is een beetje om het even. Afhankelijk ook welke dac je eraan hangt. Of die ook nog reclockt of galvanisch gescheiden is. Er zijn een hoop verschillende mogelijkheden welke tot een goed resultaat kan leiden.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Update:net bericht gehad van sonority audio :ohmy:.
Morgen worden de spullen geleverd en zal ik mijn bevindingen plaatsen. :pompom: :pompom: :pompom:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Gaaf!! Ik heb zelf geen bericht gekregen nog :(
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Ok wanneer heb jij besteld als ik vragen mag?
Anders misschien even een mail sturen naar sonority?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Maand geleden. Alleen dit was de Gungnir. Die is wat moeilijker leverbaar. Vandaar ook langere wachttijd. Ik heb nu gewoon de Modi nog in gebruik. Dus ik kan nog even door :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

Op de site waren ze wel beschikbaar dacht ik.
Zouden ze toch wel sneller kunnen lijkt me?
Mar goed je zit niet zonder.
Zijn er trouwens nog goeie android apps om volumio te besturen?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

MAW

#40
http://tweakers.net/reviews/3510/5/desktop-best-buy-guide-mei-2014-budget-minisysteem.html

Betaalbaar mini-itx format systeempje :)

Kun je gewoon windows op draaien en ondersteunt dus vrijwel alle USB D/A interfaces (DACs).
Gr. Martijn

ikkeenjij36

@gitaarwerk,je gebruit nu ook de shiit dac met rpi?
Heb jij nog verschil gehoord tussen de dac van je set en/of de shiit dac?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: ikkeenjij36 on November 26, 2014, 18:25:46
Op de site waren ze wel beschikbaar dacht ik.
Zouden ze toch wel sneller kunnen lijkt me?
Mar goed je zit niet zonder.
Zijn er trouwens nog goeie android apps om volumio te besturen?

Dat dacht ik ook, maar de message dat ze later zouden komen stond in de tekst. Heb ik overheen gelezen :)  Kan gebeuren.

Quote from: MAW on November 26, 2014, 18:30:46
http://tweakers.net/reviews/3510/5/desktop-best-buy-guide-mei-2014-budget-minisysteem.html

Betaalbaar mini-itx format systeempje :)

Kun je gewoon windows op draaien en ondersteunt dus vrijwel alle USB D/A interfaces (DACs).

Klopt. Enige is dat ik liever USB niet gebruik (nog). Op sich zijn NUCs wat beter dan RPis met noise over USB, maar Windows kan bijvoorbeeld dan weer geen HD audio intern doen. Helaasch. Het beste heirvoor is nog steeds Linux achtig systeem (apple heeft gelimiteerd op 96KHz.. op sich zat).

Leuke is van een RPi dat je 'm voor altijd aan kan laten staat voor 1 watt. Terwijl een Nuc nog steeds op zijn zuinigst 9-11 watt is.  Eigenlijk wil je via i2s iets doen. Toevallig gaat dat met de RPi erg goed. Omdat de boards zo klein en gemakkelijk zijn, is het handiger om dat te bereiken dan een NUC. Daarbij kost het over het algemeen ietjes minder. Maar wellicht ga ik het wel proberen. Kriebelt toch. Wellicht met een Pro digital out soundcard met een betere clock. Zie ik dan weer ;-)

Quote from: ikkeenjij36 on November 26, 2014, 21:12:41
@gitaarwerk,je gebruit nu ook de shiit dac met rpi?
Heb jij nog verschil gehoord tussen de dac van je set en/of de shiit dac?

Ik kan het niet helemaal beoordelen nog met mijn nieuwe set. Vorige set (Marantz SR5600 + RPi & hifiberry digi+ via optical) was het beter om via de spdif aan te sluiten van de hifiberry dan via de USB. Maar de usb word ook gevoed door de RPi. Het is mooi hoor, daar niet van, maar het hapert en clickt soms nog een beetje met hogeren resolutie flacs. 44.1KHz is prima overigens.

Zometeen kan ik beter switchen, kan helaas nu te weinig over zeggen.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ldegouw

Quote from: ikkeenjij36 on November 26, 2014, 21:12:41
@gitaarwerk,je gebruit nu ook de shiit dac met rpi?
Heb jij nog verschil gehoord tussen de dac van je set en/of de shiit dac?

Ik ben ook erg benieuwd naar een A - B vergelijk met de Denon.
Dan twee vergelijken.
1 in stereo modus met audessey.
2 in pure direct modus

En dan de raspberry aansluiten via HDMI en switchen naar de raspberry via hifiberry op de analoge inputs.

Ben erg benieuwd of je verschillen gaat horen en zo ja, of wat je hoort.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

Gitaarwerk__

Ik ook :), maar een ding is lastig. Je kan geloof ik in ieder geval met Volumio niet gemakkelijk switchen van geluidskaart. Dus ab test heeft tussen tracks paar minuten nodig. Das lastig.

Ik kan via gungnir wel optical / spdif verschil testen. Ik ben benieuwd naar jullie tests. :-)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Arcoruig

#45
Vandaag een i2S Hifiberry DIGI geïnstalleerd in mijn RPi B. Vervolgens vanaf de SPDif Coax naar de MF Vdac II (upsampling naar 24/192). Kan aan de geluidskwaliteit niet heel veel verschil merken, buiten dat HD 24/96 en hoger niet meer stotteren of af en toe een hick-up geven, daar waar dit met de DAC op USB zo af en toe nog wel eens voor kwam.

Binnenkort een DIY streamer bouwen op basis van een RPI met een mooie voeding en waarschijnlijk ESS9018 DAC, alles mooi in een mooi aluminium behuizing.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

ikkeenjij36

Nou wil het toeval dat ik hier ook een nuc heb staan.
Daar draait nu xbmc op voor video gedeelte met ssd erin type 2820 fhyk.
kan ik daar ook nog wat mee uitproberen?
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: Arcoruig on November 26, 2014, 23:06:58
Vandaag een i2S Hifiberry DIGI geïnstalleerd in mijn RPi B. Vervolgens vanaf de SPDif Coax naar de MF Vdac II (upsampling naar 24/192). Kan aan de geluidskwaliteit niet heel veel verschil merken, buiten dat HD 24/96 en hoger niet meer stotteren of af en toe een hick-up geven, daar waar dit met de DAC op USB zo af en toe nog wel eens voor kwam.

Binnenkort een DIY streamer bouwen op basis van een RPI met een mooie voeding en waarschijnlijk ESS9018 DAC, alles mooi in een mooi aluminium behuizing.

Mooi mooi :), dat klinkt overigens als een mooi project. Ik heb destijds bij diyinhk.com besteld. Prima levering en geen douane kosten. Daar heb je redelijke kits voor niet teveel geld.

Ik heb helaas er een kapot gesoldeerd. Ik heb wel het een en ander liggen. Twee andere delen zijn goed nog. Mocht je interesse hebben, mag je ze overnemen voor weinig. Ik durf het zelf niet meer aan :-)

Quote from: ikkeenjij36 on November 27, 2014, 01:16:49
Nou wil het toeval dat ik hier ook een nuc heb staan.
Daar draait nu xbmc op voor video gedeelte met ssd erin type 2820 fhyk.
kan ik daar ook nog wat mee uitproberen?

Jazeker!

Je kunt hier ook volumio op draaien dacht ik. Sterker nog, je gaat veel minder usb problemen krijgen als met de raspberry pi. Door de bandbreedte heeftt ie problemen met  >96KHz bestanden.

Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

ikkeenjij36

@gitaarwerk ik heb nu op de nuc xbmcbuntu staan en die gebruikt dus heel mijn ssd,weet jij misschien een manier om dus beide te gaan gebruiken op/via de nuc?
Het lijkt me wel een interessant projectje om de verschillen tussen de nuc en rpi te beluisteren.
De nuc moet wel blijven werken met xbmc anders krijg ik ruzie met een paar dames hier thuis :blush: :angel:
Misschien xbmcbuntu er opnieuw opzetten met 1 of 2 partities zodat ook volumio er op past maar hoe dna met booten,welke distro ga je mee opstarten?
Alle tips welkom!! :coffee:
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

Gitaarwerk__

Quote from: ikkeenjij36 on November 27, 2014, 09:15:59
@gitaarwerk ik heb nu op de nuc xbmcbuntu staan en die gebruikt dus heel mijn ssd,weet jij misschien een manier om dus beide te gaan gebruiken op/via de nuc?
Het lijkt me wel een interessant projectje om de verschillen tussen de nuc en rpi te beluisteren.
De nuc moet wel blijven werken met xbmc anders krijg ik ruzie met een paar dames hier thuis :blush: :angel:
Misschien xbmcbuntu er opnieuw opzetten met 1 of 2 partities zodat ook volumio er op past maar hoe dna met booten,welke distro ga je mee opstarten?
Alle tips welkom!! :coffee:

Haha. Ik heb zelf overigens xmbc (plex) gewoon op een paar extra RPis liggen :) makkelijk. Enige wat draait is plexserver op een andere pc. Wat je kan doen is gewoon een SD card reader met volumio erop, en even sata switchen oid :)
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016