Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gizmo2

heb me een Linn kudos gekocht waar ik de raspberry pi in ga bouwen, de trafo en voeding ga ik ook gedeeltelijk gebruiken.

eerste gedeelte is klaar (hij speelt) nu alleen nog het touchscreen goed vast zetten en raspberry pi inbouwen wie het scherm gaat aansturen.
verder aan de achterzijde nog de benodigte ingangen frezen/boren.

hoe de linn in het begin eruit zag


hoe hij er nu uitziet


ongeveer zo wordt het scherm


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

hifiman


Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

Quote from: Kingpin on November 28, 2020, 20:01:48
Gaaf, deze werkt op gas ;D
Mooi gedaan!
Gas is voor backup mocht de stroom uitvallen [emoji38]

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

pvd_66

Hallo, hier zitten vele mensen met kennis over een Raspberry Pi. kan iemand mij vertellen of er usb uit op zit om een usb dac op aan te sluiten?
Dank alvast  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

toetertje

Quote from: pvd_66 on November 29, 2020, 13:57:47
Hallo, hier zitten vele mensen met kennis over een Raspberry Pi. kan iemand mij vertellen of er usb uit op zit om een usb dac op aan te sluiten?
Dank alvast  ;D

Jazeker, zelfs 4 stuks.  :colgate:

Richi

Het schijnt niet zo'n schone USB uitgang te zijn, dus zijn er mensen die een zogenaamde USB of DAC hat plaatsen bovenop de Raspberry Pi.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

pvd_66

Quote from: toetertje on November 29, 2020, 15:02:26
Jazeker, zelfs 4 stuks.  :colgate:

Ah dank je, ik ooit een Bluesound Node 2 en daar zat ook een usb aansluiting op, alleen bleek deze alleen usb in te zijn. Vandaar dat ik het soms niet snap  ;)
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

gizmo2

#1234
Quote from: pvd_66 on November 29, 2020, 13:57:47
Hallo, hier zitten vele mensen met kennis over een Raspberry Pi. kan iemand mij vertellen of er usb uit op zit om een usb dac op aan te sluiten?
Dank alvast  ;D
Als je USB gaat gebruiken neem dan een raspberry pi 4 deze klinkt via USB beter als de vorige versies.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1235
bijna klaar, alleen nog twee maal een usb naar buiten.





alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jellejanssen

Stunning! Zou vet zijn als ik zoiets kon bouwen. Chapeau

gizmo2

Quote from: jellejanssen on November 29, 2020, 20:10:11
Stunning! Zou vet zijn als ik zoiets kon bouwen. Chapeau
valt allemaal wel mee, gewoon van te voren bedenken hoe je het aan wilt pakken.
en hier veel kijken en vragen dan kom je al een heel eind.

en eh niet onbelangrijk hij klinkt ook nog mooi :headbanging:
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

jellejanssen

Quote from: gizmo2 on November 29, 2020, 20:23:52
valt allemaal wel mee, gewoon van te voren bedenken hoe je het aan wilt pakken.
en hier veel kijken en vragen dan kom je al een heel eind.

en eh niet onbelangrijk hij klinkt ook nog mooi :headbanging:

Weet nu in ieder geval weinig moet vragen ;)

jellejanssen

Quote from: gizmo2 on November 29, 2020, 17:39:54
Als je USB gaat gebruiken neem dan een raspberry pi 4 deze klinkt via USB beter als de vorige versies.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Beter in eentjes en nulletjes? Is eigenlijk vreemd. En ik gok (!!) nadeel dat er soms n koeling/ventilator op moet, de 4

gizmo2

#1240
Quote from: jellejanssen on November 29, 2020, 20:35:07

Beter in eentjes en nulletjes? Is eigenlijk vreemd. En ik gok (!!) nadeel dat er soms n koeling/ventilator op moet, de 4
met de rasp 3 werden bepaalde delen van het usb gebeuren gedeeld met rasp 4 gebeurt dit nu op een andere manier.
ik zelf kan snel schakelen door verschillende raspberry's usb/i2s etc en hoor wel verschil in geluid tussen die twee usb uitgangen.

de koeling van de rasp4 was in het begin een behoorlijk probleem maar de mijne komt niet hoger dan een graad of 58 zonder koeling.

hieronder een klein stukje over hoe en wat.

Eindelijk hebben we nu de beschikking over echte USB-poorten en niet slechts USB 2.0 met een trage uplink naar de SoC. De twee blauwe connectoren en de nieuwe USB-hub maken duidelijk dat het USB 3.0-tijdperk is aangebroken. Bovendien wordt Ethernet niet langer via een USB-poort van de hub aangesloten – nu is die direct met de SoC verbonden. Dat betekent meer USB-bandbreedte voor onze periferie en een grote verbetering in de netwerk-doorvoersnelheid.

Nu we USB 3.0 en echte Gigabit Ethernet hebben, willen we ook weten hoe dit presteert. Met 1000 Mbit/s mag u (idealiter) rekenen op een datarate van 125 MB/s, zodat u over een NAS voor thuis kunt gaan nadenken. Voor het testen hebben we Samba gebruikt, omdat dit naar alle waarschijnlijkheid de voorkeursmanier is om netwerkdata te delen, en ook omdat de drie grootste besturingssystemen daarmee overweg kunnen.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

pvd_66

Quote from: gizmo2 on November 29, 2020, 17:39:54
Als je USB gaat gebruiken neem dan een raspberry pi 4 deze klinkt via USB beter als de vorige versies.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Dank voor de tip, ga ik zeker doen  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

PatrickB

Quote from: pvd_66 on November 29, 2020, 13:57:47
Hallo, hier zitten vele mensen met kennis over een Raspberry Pi. kan iemand mij vertellen of er usb uit op zit om een usb dac op aan te sluiten?
Dank alvast  ;D
Met een Pi3 of Pi4 kan je idd een USB dac aansluiten.

Zoals al gezegd is de USB uitgang van een Pi niet optimaal, zie andere reacties.

Zelf gebruik ik oa een Pi3A+ omdat deze slechts 1 USB aansluiting heeft en geen Ethernet en USB hub. Daarmee kan je dus alleen de DAC aansluiten maar kan je dus ook geen last hebben van andere usb devices die de boel kunnen verstoren.

Een Pi heeft standaard een variërende kloksnelheid wat niet ideaal is voor een constante levering van data over de USB bus. Door de kloksnelheid vast te zetten (ik draai op slechts 600Mhz en dan blijft de Pi ook prima koel zonder extra koeling) is de data doorvoer ook constanter. Dat werkt bij mij prima en ik draai op max 192/32 als output.

Op de Pi draait alleen MPD en met MaximumMPD als remote client (iOS).

Tot slot heb ik wel een Audioquest Jitterbug op de usb uitgang van de Pi gezet omdat de Pi's nogal 'noisy' zijn qua usb signaal en dat scheelt een slok op een borrel.
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

pvd_66

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb ondertussen wat zitten googelen naar de mogelijkheden, maar dat is nog een dingetje.
Het moet immers ook door mijn vrouw te bedienen zijn en die wil er zo min mogelijk handelingen voor verrichten.
Een Pi 4 inrichten zoals een Aries Mini met Qobuz, Tidal (en Deezer als extra wat de Mini niet heeft) en dan nog eens makkelijk te bedienen via een iPhone gaat hem niet worden vrees ik, althans ik ben het nog niet tegen gekomen ...
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

PatrickB

Kijk eens naar Volumio als software voor je speler. Uitgebreid en vriendelijk via je telefoon of tablet te bedienen.

Indien je iets met fysieke knoppen wilt, dan zul je zelf iets moeten fabriceren om de knoppen aan de Pi te koppelen.

Ander alternatief zou een afstandbediening kunnen zijn.
Eentje die door de Pi begrepen kan worden. Zelf heb ik net deze aangeschaft:

https://www.kickstarter.com/projects/remodo/remodo-x-finally-a-designer-remote-for-raspberry-pi
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

gizmo2

#1245
Je zou ook nog runeaudio, moodeaudio of picoreplayer kunnen gebruiken.
Maar inderdaad is volumio het simpelste te bedienen.

https://www.runeaudio.com/

https://moodeaudio.org/

https://www.picoreplayer.org/

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1246
2x usb output klaar en meteen overal krimpkous voor de kabels gebruikt.
voor zover nu klaar :clapping:.......tot dat me weer iets anders door het hooft schiet wat verbeteringen kan aanbrengen.
edit:beestje moest ook nog een naam hebben  :P









alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Quote from: pvd_66 on December  2, 2020, 22:06:23
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb ondertussen wat zitten googelen naar de mogelijkheden, maar dat is nog een dingetje.
Het moet immers ook door mijn vrouw te bedienen zijn en die wil er zo min mogelijk handelingen voor verrichten.
Een Pi 4 inrichten zoals een Aries Mini met Qobuz, Tidal (en Deezer als extra wat de Mini niet heeft) en dan nog eens makkelijk te bedienen via een iPhone gaat hem niet worden vrees ik, althans ik ben het nog niet tegen gekomen ...
Ik zelf vind PiCorePlayer in combinatie met iPeng of Squeezer erg fijn werken.  Daar kan je een hele trits aan streaming services aan toevoegen maar geen Qobuz of Amazon Music, maar wel Tidal, Spotify, Soundcloud, Mixcloud, Bandcamp, Deezer, internetradio, etc.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

pvd_66

Dank allen voor de info  ;D
Picoreplayer zag ik net ook dankzij gizmo2
Daarop kan vrijwel alles zo te zien behalve dan weer Qobuz
Je kan ook niet alles hebben zegt men dan  ;)
Is het overwegen waard.

Begin volgend jaar toch maar eens kijken, dan nog genoeg koude wintermaanden om te frutselen en ik weer wat geld heb.
De wensen voor de kerstcadeaus waren al opgegeven  ;D ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

holco

Binnenkort ook een project starten met de volgende (voornamelijk Ian Canada) bestelde onderdelen.

FIFOPI Q3 (met de Accusilicon 45/49MHz klokken)
ESS SABRE 90X8 controller with display
ESSC Controller Extension Kit
TRANSPORTPI
STATIONPI
LIFEPO4 MKIII
UCADAPTER
UCHYBRID Ultra Capacitor Conditioner Board 3,3V
UCMATECONDITIONER Ultra Capacitor Conditioner Board 5V
MAXWELL Supercapacitors 2,7V 325F
A123 26650 batterijen
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.