Raspberry Pi als high-end audio streamer

Started by Gitaarwerk__, November 19, 2014, 20:45:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Gemineye

Aah ik dacht dat het aan mijn initiële installatie lag. Dank voor info, ga ik ff uitzoeken!
:)

gizmo2

#1026
Quote from: hifiman on March  6, 2019, 12:57:57
Waarom geen Jung Regulatoren gebruiken? Een LM317 is ok, maar ook niet meer dan dat....
ik had nog een mooi 12 volt dc board liggen en een blok trafo uit een oude versterker en werkt prima.

nu ik toch die blok trafo heb en ik in principe daar ook nog twee maal 5 volt uit zou kunnen halen (voor raspberry pi en kali reclocker) d.m.v twee andere 5 volt dc board (zie link board) nu heb een twee maal een stand alone extra voeding ingebouwd.
zou dit erop vooruit gaan kwa geluid als ik alles via die blok trafo laat lopen?
ook al is het maar dat ik alles via een ac trafo heb lopen.

https://www.audiophonics.fr/en/linear-regulated-psu/linear-regulated-power-supply-module-dc-lt1084-49v-to-35v-5a-p-8425.html

of een dubbele.
https://www.audiophonics.fr/en/linear-regulated-psu/linear-power-supply-module-double-dc-lt1083-24v-5a-p-11793.html



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

een vraagje voor de raspi kenners met een touch screen.

Voor mijn in elkaar geknutselde streamer/dac wil ik een klein touch screen installeren maar ik kom er niet helemaal wat te kiezen.
Op de raspi heb ik een Isolator en hifiberry digi + pro geïnstalleerd dus rechtstreeks op de raspi kan niet.
Een standaard 7'' is te groot.

Ik gebruik Volumio en het zou fijn zijn als dat makkelijk samen gaat met de plugins van Volumio.

Ideeën zijn welkom. Alvast bedankt.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

#1028
Quote from: advr on April 23, 2019, 20:52:44
een vraagje voor de raspi kenners met een touch screen.

Voor mijn in elkaar geknutselde streamer/dac wil ik een klein touch screen installeren maar ik kom er niet helemaal wat te kiezen.
Op de raspi heb ik een Isolator en hifiberry digi + pro geïnstalleerd dus rechtstreeks op de raspi kan niet.
Een standaard 7'' is te groot.

Ik gebruik Volumio en het zou fijn zijn als dat makkelijk samen gaat met de plugins van Volumio.

Ideeën zijn welkom. Alvast bedankt.
Dat wordt denk ik zelf een plugin maken er is alleen een plugin voor de officiële 7inch raspberry scherm of neem touchscreen een met HDMI aansluiting dan heb je geen plugin of software aanpassing nodig.

Zie bijvoorbeeld...link.

PS, ik weet trouwens niet hoe volumio omgaat met de HDMI ingang en of het wel werkt als plug & play.

https://www.sossolutions.nl/hdmi-5-800x480-display-backpack-with-touchscreen

Als ik zoek naar volumio en touchscreen kom ik behoorlijk wat tegen.

https://www.google.com/search?q=volumio+5+inch+touchscreen&oq=volumio+5+inch+&aqs=chrome.1.69i57j0l2.12136j1j4&client=ms-android-hmd-rev2&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

advr

Quote from: gizmo2 on April 25, 2019, 10:53:33
Dat wordt denk ik zelf een plugin maken er is alleen een plugin voor de officiële 7inch raspberry scherm of neem touchscreen een met HDMI aansluiting dan heb je geen plugin of software aanpassing nodig.

Zie bijvoorbeeld...link.

PS, ik weet trouwens niet hoe volumio omgaat met de HDMI ingang en of het wel werkt als plug & play.

https://www.sossolutions.nl/hdmi-5-800x480-display-backpack-with-touchscreen

Als ik zoek naar volumio en touchscreen kom ik behoorlijk wat tegen.

https://www.google.com/search?q=volumio+5+inch+touchscreen&oq=volumio+5+inch+&aqs=chrome.1.69i57j0l2.12136j1j4&client=ms-android-hmd-rev2&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
Even een tv eraan gehangen en de plugin van Volumio geïnstalleerd. Even met een usb muis aan de raspi en het werkt perfect.
Dank voor de tip. Kleine hdmi schermpjes zullen ook wel werken denk ik.


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

#1030
handig voor wie meerdere systemen op de raspberry pi wil draaien zonder wisselen sd kaart.

https://forum.volumio.org/volumio2-added-pinn-noobs-t9578.html
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#1031
nieuwe raspberry pi 4 model b is uit  ;D

zal me benieuwen of deze nog wat uitmaakt kwa muziek ten opzichte van het vorige model.

https://www.sossolutions.nl/blog/raspberry-pi-4-model-b-het-allernieuwste-model-van-2019/

filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=CXCjpJasvG0
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

hifiman

Quote from: gizmo2 on June 24, 2019, 13:09:42
nieuwe raspberry pi 4 model b is uit  ;D

zal me benieuwen of deze nog wat uitmaakt kwa muziek ten opzichte van het vorige model.

https://www.sossolutions.nl/blog/raspberry-pi-4-model-b-het-allernieuwste-model-van-2019/

filmpje!
https://www.youtube.com/watch?v=CXCjpJasvG0
Eindelijk meer memory, dat is wel een doorbraak naar meer toepassingen! :-)

gizmo2

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Tabcam

Misschien twee hdmi-poorten dus meer drivers opstarten en onderhandelen over resolutie e.d.? Wel mooi dat de usb leessnelheid meer dan verzesvoudigd is en schrijven meer dan verdrievoudigd. Ben benieuwd of Volumio ook veel sneller wordt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gizmo2

Quote from: TabCam on June 24, 2019, 14:40:10
Misschien twee hdmi-poorten dus meer drivers opstarten en onderhandelen over resolutie e.d.? Wel mooi dat de usb leessnelheid meer dan verzesvoudigd is en schrijven meer dan verdrievoudigd. Ben benieuwd of Volumio ook veel sneller wordt.
Meer drivers is meer info en zou daar wel eens aan kunnen liggen.

Ben ook erg benieuwd hoe volumio zal gaan draaien en klinken.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kjelt

Hij zou nu echt full 1Gb/s ethernet over zijn nic supporten.
Ben benieuwd of dan eindelijk de usb interface er tussen uit is.

Sjettepet

Quote from: Kjelt on June 24, 2019, 16:23:07
Hij zou nu echt full 1Gb/s ethernet over zijn nic supporten.
Ben benieuwd of dan eindelijk de usb interface er tussen uit is.
Dat zou inderdaad een doorbraak betekenen en gebruik met een USB-Dac mogelijk maken. Volgmodus aan!
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

StereoMike

Quote from: Kjelt on June 24, 2019, 16:23:07
Hij zou nu echt full 1Gb/s ethernet over zijn nic supporten.
Ben benieuwd of dan eindelijk de usb interface er tussen uit is.
Dat is het geval door het gebruik van BCM54213 voor LAN en VIA Lab VL805 voor USB. Tijdens het testen met het pre-productie model  en AudioLinux (Roon endpoint) is een duidelijke verbetering hoorbaar. De farad voeding doet natuurlijk ook weer lekker mee.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

advr

Leuk een nieuwe raspi. [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr

Quote from: Kjelt on March  6, 2019, 22:05:24
Ik ben zelf geen fan van een LDO VReg zoals de 2940, veels te gevoelig voor oscillatie.
LDO gebruik ik alleen als het perse moet bv dat de Vin <3V boven Vout zit. In dit geval heb je genoeg ruimte.
Was er een specifieke reden dat je een LDO VReg hebt genomen?
Ik zie dat je wel een spoel er voor hebt geplaatst, chapeau.
Wat zou je overigens adviseren?
Ik sta er zeker open voor!

Ad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

gizmo2

#1041
heb mij een studer900 regulator besteld om een raspberry pi van stroom te voorzien...tot zover geen probleem.

eenmaal het pakketje thuis en uitgepakt bleek het een DIY regulator te zijn...(stond niet op site) op zich geen probleem ware het niet dat er geen handleiding/schema bijgevoegd was ook nergens te vinden op internet....althans ik heb het niet kunnen vinden.
nu ben ik al een heel eind opgeschoten alleen weet ik niet wat de plus en min op het board van de elcos zijn, het zijn er in totaal 8.
weet iemand wat nu het gearceerde deel op het board is (min of plus) van de elcos zelf weet ik wel.

alvast bedankt.


alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Kingpin

#1042
Even multimeter pakken en doormeten, de - zal hoogstwaarschijnlijk aan elkaar liggen.

Edit: op internet kun je voorbestukte pcb's zien, daar is het gearceerde gedeelte inderdaad de -

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

#1043
Quote from: Kingpin on August  3, 2019, 07:47:55
Even multimeter pakken en doormeten, de - zal hoogstwaarschijnlijk aan elkaar liggen.

Edit: op internet kun je voorbestukte pcb's zien, daar is het gearceerde gedeelte inderdaad de -


Die plaatjes heb je dan snel gevonden ik heb me suf gezocht.
In ieder geval mijn dank is groot.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Vhond

Wat doen Metrum (Ambre) en Bryston (volgens mij niet alleen Bryston Pi) met een RPI wat de geluidskwaliteit ten goede komt?

Gebruiken zij ook een GPIO hat-on geluidskaart of halen ze alles uit een standaard RPI?

Tabcam

Quote from: Vhond on August  3, 2019, 14:10:51
Wat doen Metrum (Ambre) en Bryston (volgens mij niet alleen Bryston Pi) met een RPI wat de geluidskwaliteit ten goede komt?

Gebruiken zij ook een GPIO hat-on geluidskaart of halen ze alles uit een standaard RPI?
Wat ik op plaatjes zie, betere voeding en een goede dac.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Vhond

Voeding begrijp ik, maar gebruiken ze een eigen geluidskaart als HAT via de GPIO??

En DAC is vaak afzonderlijk (mijn vraag betrof meer het streamer/bridge deel op basis van een RPI die zij toepassen).

Kjelt

Gebruiken die merken tegenwoordig een Rpi?
Moet niet gekker worden maar voor het leveren van de digitale data maakt het weinig uit.
Zijn er afbeeldingen?
Wat ik zelf zou doen is volledig isoleren zowel qua data als emc dus afgesloten alu behuizing met en de digitale data naar de DAC via een Adum ic en de DAC kaart volledig gescheiden digitale en analoge voedingen geven zoals de betere merken het altijd al gedaan hebben.

Tabcam

Quote from: Kjelt on August  3, 2019, 18:47:18
Gebruiken die merken tegenwoordig een Rpi?
Moet niet gekker worden maar voor het leveren van de digitale data maakt het weinig uit.
Zijn er afbeeldingen?
Wat ik zelf zou doen is volledig isoleren zowel qua data als emc dus afgesloten alu behuizing met en de digitale data naar de DAC via een Adum ic en de DAC kaart volledig gescheiden digitale en analoge voedingen geven zoals de betere merken het altijd al gedaan hebben.
Afbeeldingen kan je eenvoudig googlen :tongue2:. DIY-ers hebben de RespberryPi al heel lang ontdekt en commerciele bedrijven ook gezien de dacs en andere audio interfaces. Het is in combinatie met deze AES module de goedkoopste AES streamer.

Kwaliteitsverschil met andere oplossingen die digitaal naar de Arcam AVR550 sturen merk ik niet. Zolang het bit-perfect is, klinkt het niet beter of slechter dan andere streamers.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Oh dat zijn alleen bridges geen analoge uitgangen, dan zou het allemaal niet zoveel uitmaken.