Wat is vandaag de dag de betaalbare topper onder de full frames?

Started by Erik, November 19, 2014, 03:06:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Ik wil naast mijn MFT set ook nog wel eens spelen met een Full Frame en een nette 50mm prime. Omdat ik alleen in zeer slecht verlichte zalen fotografeer en hem nergens anders voor nodig heb is mijn enige eis daarop gereicht. Wat is een beetje leuke betaalbare FF tegenwoorigi? natuurlijk de A7S zou goed moeten zijn maar ook onbetaalbaar zijn er nog andere leuke oude snoepjes? Ik hoor goede dingen over de 6D bv dat scheelt bv bijna de helft.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Het viel me laatst op dat ik bij 1 of 2 vergelijkingen tegenkwam dat de 5D2 eigenlijk niet echt veel minder presteerde (qua beeldkwaliteit) dan zijn nieuwe broertje de 5D3.
Misschien ook een idee om in gedachten te houden. Al zou ik niet weten of de 2 nog uberhaupt ergens te krijgen is.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Rob Eric Blank


Thanatos

Ik heb een tijdje met de 6D gelopen en dat is een zeer fijne camera.

Formaat, bouw, snelheid en AF systeem zijn de 'beperkingen' tov de 5D. Voor mij alle 4 geen beperking geweest. De focus punten bij de 5D3 waarmee geschermd wordt.. ik gebruik al sinds jaar en dag alleen het center point..

Zou voor een jong gebruikte gaan dan heb je veel camera voor het geld. Een hele goede optie is ook een 5D2.. Nog steeds een goede camera.

Andere merken FF geen ervaring.


J.A.F._Doorhof

Sony A7
Of een andere camera (Nikon) met de Sony sensor.

De Sony sensor is voor mij de doorslaggevende factor voor de naam topper, die sensoren zijn gewoon echt waanzinnig.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nahpets

Quote from: Erik on November 19, 2014, 03:06:15
Omdat ik alleen in zeer slecht verlichte zalen fotografeer en hem nergens anders voor nodig heb is mijn enige eis daarop gereicht.

Ken je dit linkje al?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Erik

Quote from: Rob Eric Blank on November 19, 2014, 08:36:49
Nikon D750 is een net apparaat.
Bij mijn weten bijna net zo duur als de A7S en die kan ik gewoon niet betalen als hobbyfotograaf, met lens zit je dan 3000 of 3500 ingeval van de A7S. Beetje duur voor ene hobby die geen geld oplevert. En mijn vriendin zou me trouwens vermoorden als ze er achter kwam die is helaas niet achterlijk ;D 
Wel een leuk camera die D750 goede dingen over gehoord. Mijn budget voor cam en prime zal eerder rond 1700 liggen en liefst minder. Of ik moet op afbetaling kunnen kopen zonder rente dan valt er over te praten :-)



Quote from: J.A.F._Doorhof on November 19, 2014, 08:54:40
Sony A7, of een andere camera (Nikon) met de Sony sensor.
De Sony sensor is voor mij de doorslaggevende factor voor de naam topper, die sensoren zijn gewoon echt waanzinnig.
In welk opzicht zijn ze beter dan de concurrent? En geldt nog steeds nu bv een D750 uit is? Die schijnt zowat even goed als de A7 te zijn als ik de verhalen moet geloven zo erg zou die verbetert moeten zijn.



Quote from: Christiaan S on November 19, 2014, 03:13:08
Het viel me laatst op dat ik bij 1 of 2 vergelijkingen tegenkwam dat de 5D2 eigenlijk niet echt veel minder presteerde (qua beeldkwaliteit) dan zijn nieuwe broertje de 5D3.
Misschien ook een idee om in gedachten te houden. Al zou ik niet weten of de 2 nog uberhaupt ergens te krijgen is.
2e Hands zou het dan worden. Misschien ook nog een optie als ide niet verouderd is tenminste ik zag iets van 2009 staan toen ik even snel keek, kan in cameraland een wereld van verschil zijn. 



Quote from: Nahpets on November 19, 2014, 12:30:51
Ken je dit linkje al?
Nee nog niet zal hem eens goed bekijken, bedankt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ten eerste is het Sony glas van ongekende kwaliteit, het is feitelijk Zeiss glas met autofocus.
Daarnaast is de sensor in de Sony gezegend met enorm goede kleuren en een enorm dynamisch bereik.
Nikon gebruikt een ander filter over de sensor waardoor de scherpte tussen de A7r en A7 iets anders is, gekoppeld met de lenzen van Sony maakt dit in mijn optiek de Sony tot de betere keuze.

ook als je kijkt naar "oud glas", kun je met de Sony veel meer kanten op, nagenoeg elke lens is wel een convertor voor te krijgen en door de peaking functie in de EVF is handmatig scherpstellen kinderlijk eenvoudig.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 19, 2014, 17:29:33
Daarnaast is de sensor in de Sony gezegend met enorm goede kleuren en een enorm dynamisch bereik.
Dat klinkt zeker goed, moet zeggen dat met die native prime hij al minder log oogt maw past qua maat er goed bij.

Zou jij trouwens de hogere MP van de A7 prefereren boven de extra stops van de A7 met een kwart van de MP? Uitgaande van gebruik bij weinig licht natuurlijk ik doe geen modelfotografie :D

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 19, 2014, 17:29:33
Nagenoeg elke lens is wel een convertor voor te krijgen en door de peaking functie in de EVF is handmatig scherpstellen kinderlijk eenvoudig.
Hoe goed die peaking ook werkt in kan me niet voorstellen dat je de hele tijd handmatig wilt en kunt focussen op een rondrennende en springende zanger of.....
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Bepaalde dingen werkt handmatig inderdaad minder :D
Maar vroeger deden ze het ook trouwens.

Ik gebruik de A7r die heeft veel dynamisch bereik en veel MPs maar vooral geen AA filter dus erg scherp.
De Nikon 800e en 810 gebruiken nog steeds wel een SOORT van AA filter, ook al zeggen ze van niet, en die foto's zijn ook beduidend minder gestoken.

De A7 is een goede tussenstap, de A7s is ideaal voor zeer hoge ISO's maar de resolutie is wel wat aan de lage kant, ik zou die puur inzetten voor het bizarre werk of video.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob Eric Blank

Quote from: Erik on November 19, 2014, 16:29:08
Bij mijn weten bijna net zo duur als de A7S en die kan ik gewoon niet betalen als hobbyfotograaf, met lens zit je dan 3000 of 3500 ingeval van de A7S. Beetje duur voor ene hobby die geen geld oplevert. En mijn vriendin zou me trouwens vermoorden als ze er achter kwam die is helaas niet achterlijk ;D 
Wel een leuk camera die D750 goede dingen over gehoord. Mijn budget voor cam en prime zal eerder rond 1700 liggen en liefst minder. Of ik moet op afbetaling kunnen kopen zonder rente dan valt er over te praten :-)


In welk opzicht zijn ze beter dan de concurrent? En geldt nog steeds nu bv een D750 uit is? Die schijnt zowat even goed als de A7 te zijn als ik de verhalen moet geloven zo erg zou die verbetert moeten zijn.


2e Hands zou het dan worden. Misschien ook nog een optie als ide niet verouderd is tenminste ik zag iets van 2009 staan toen ik even snel keek, kan in cameraland een wereld van verschil zijn. 


Nee nog niet zal hem eens goed bekijken, bedankt.
Als je richtprijs zou zetten, betaalbaar is rekbaar natuurlijk.
Ik zou een deel laten afhangen van het glas.

Erik

Mijn richtprijs ligt ergens op 1700 voor body en één prime. Ok als een er een body is die echt veel beter is en maar een paar honderd extra dan wil ik best de richtprijs wat omhoog schuiven.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred


Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Perfectionist

Quote from: Starred on November 22, 2014, 15:34:20
Nikon D610 + de primes uit de g1.8 serie

ja, Nikon D610 plus een 50 mm / 1.8G .... Top combi.
Een beter forum begint bij jezelf.

Erik

Die prime ziet er goed en vooral heel betaalbaar uit. Samen met een D750 kom ik op 1700 uit. Normaal zou de D750 buiten budget liggen maar met maar 150 voor een fulframe 50mm prime hou ik geld over die weer naar betere body kan. Maar de D610 kan natuurlijk ook nog. Scheelt toch 350 even kijken hoe groot het verschil is tussen beide bodies.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bama

Quote from: Erik on November 24, 2014, 21:39:49
Die prime ziet er goed en vooral heel betaalbaar uit. Samen met een D750 kom ik op 1700 uit. Normaal zou de D750 buiten budget liggen maar met maar 150 voor een fulframe 50mm prime hou ik geld over die weer naar betere body kan. Maar de D610 kan natuurlijk ook nog. Scheelt toch 350 even kijken hoe groot het verschil is tussen beide bodies.

Zijn genoeg vergelijkingstests al te vinden maar grootste verschillen zitten in de autofocussysteem, die van de 750 is gelijk aan die van de 810 en de 750 presteert een stuk beter in het donker. Kijken hoe belangrijk dit voor je is. 750 is erg jong en meestal dalen de prijzen over enkele weken al.

VlisChris

Erik, heb je toevallig al gekeken wat het bereik is dat je meestal gebruikt?
Je kunt tenslotte wel een 50mm kopen, maar als je meestal op 100 of op 15 zit heb je met 50 toch een probleem, hoe fijn de lens ook kan zijn ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik

Dat heb ik Christiaan. Ik gebruik nu altijd 90mm (45mm cropfactor 2). En hoewel die afstand soms van pas komt als ik niet dichtbij genoeg kan of wil komen bv bij een ruime "ring of death". Heb ik vaak gedacht he wat jammer ik kan niet dichterbij kan komen omdat ik anders alleen het hoofd en schouders erop heb.
Dan zie ik er weer die met hun camera zowat in de kont van de zanger kruipen dat hoeft van mij nou ook weer niet. Ik vermoed dat die 35mm gebruiken.
Dus iets ertussen in leek me wel wat. Kan ik eventueel de MFT als extra gebruiken voor als ik een keer niet dichtbij genoeg kan komen.

Voordeel is dat de prijs voor deze prime zo laag is dat ik hem als basis kan nemen en vanuit daar kan kijken of ik niet toch liever naar 35mm of kleiner of weer terug naar 90mm wil.

Alternatief is iets van ongeveer iets van 20..70 mm met F2.8 over volledig bereik. Maar dat is weer een stop verlies en behoorlijk meer glas, ben toch meer een prime man.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Perfectionist

Quote from: Erik on November 24, 2014, 21:39:49
Die prime ziet er goed en vooral heel betaalbaar uit. Samen met een D750 kom ik op 1700 uit. Normaal zou de D750 buiten budget liggen maar met maar 150 voor een fulframe 50mm prime hou ik geld over die weer naar betere body kan. Maar de D610 kan natuurlijk ook nog. Scheelt toch 350 even kijken hoe groot het verschil is tussen beide bodies.

1700? De D750 kost nog overal 2199e .... Of je moet hem uit Hong Kong laten komen, op zich geen probleem, alleen bij garantieproblemen zit je.
Een beter forum begint bij jezelf.

Erik

Quote from: Christiaan S on November 26, 2014, 22:11:07
Erik, heb je toevallig al gekeken wat het bereik is dat je meestal gebruikt?
Je kunt tenslotte wel een 50mm kopen, maar als je meestal op 100 of op 15 zit heb je met 50 toch een probleem, hoe fijn de lens ook kan zijn ;)
Hm toch nog terug naar tekentafel ik dacht dat de 35mm net zo duur was als de 50mm maar blijkbaar was dat de DX variant. Vandaag merkte ik weer dat ik geen vaste afstand heb stond redelijk ver naar achter. Mede omdat ik veel te laat was en voorin tjokvol, lange mensen zijn dan niet echt welkom voorin :D
Al met al neig ik nu toch naar de 35mm als 1e lens omdat ik meestal wel voorin sta en kan komen. Je zou ze allebei een weekje moeten kunnen lenen eigenlijk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Rob Eric Blank