mac mini/ bare bone / netbook/ om muziek te streamen. Advies gevraagd!

Started by Zodiac, November 17, 2014, 16:31:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zodiac

Ik gebruik momenteel mijn huis-tuin en keuken laptop, waarop JRiver 20 draait, om muziek te streamen van NAS naar mijn dac. Dat gaat goed, mits middels LAN aangesloten op mijn NAS. De laptop staat dan naast mijn dac.
Die laptop deel ik met de rest van ons gezin, is dus vaak niet beschikaar als pappa even een HDtrackje wilt luisteren.

NU: ik ben dus op zoek naar een mogeljikheid dat te veranderen. Ik heb een aantal opties en wensen.
1) compactheid, integratie in mijn systeem
2) er moet JRiver, al dan niet met een app (op de iPad) bediend, op kunnen draaien
3) moet geen invloed hebben op de geluidskwaliteit.
4) eenvoud in installatie en gebruik

Ik heb zitten denken aan:
1) een klein netbookje (bediening als gewend, maar dan compact)
2) een mac mini (=mooi, maar ik draai windows, geen ervaring mee verder)
3) een barebone, Asrock of zo. Heb hier totaal geen ervaring mee.

Gevraagd: ervaring en advies met/ over bovenstaande, of andere eye openers......
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

chansig

Maakt toch niet zoveel uit wat je koopt...gaat alleen om de besturing van je muziek. Dus een simpele tablet kan al voldoende zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Zodiac

Zou kunnen, dit is een barebone achtige toch?
Ik ben een beetje een digibeet. Hoe krijg ik hierop dan Jriver geinstalleerd? Ik heb een device nodig waar een muziekspeler (software) op draait (JRiver bevalt me uitstekend). Bediening kan via een app (jRiver app), klopt Hans. Vergeef me m'n onbenul  :blush:
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

mijkie

dit is gewoon een mini-pc met windows 7 erop, Jriver installeren en gaan  ;D
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Zodiac

Quote from: mijkie on November 17, 2014, 16:57:52
dit is gewoon een mini-pc met windows 7 erop, Jriver installeren en gaan  ;D
En zo simpel is het....? Dat zou goed zijn namelijk.

Even een domme vraag: deze mini pc bedien je met een app of zo?
En hoe krijg je er software op?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

mijkie

domme vragen bestaan niet ....

zie het als een gewone pc, muis en toetsenbord aansluiten, HDMI kabel aansluiten, gebruik je je TV ff als monitor en dan Jriver installeren net als op je laptop, als je hem zou willen gebruiken via een tablet, op je tablet de Jriver-app downloaden en " inloggen " in je NUC....

kort samengevat !

nog ff vraagje van mijn kant, ik neem aan dat je je laptop nu aansluit via USB op je dac ?
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

br@m

Ik heb wel een mooie oplossing, al zeg ik het zelf.

Heb mij een 2e hands HP Thin Client aangeschaft, en daarop Daphile geïnstalleerd (www.daphile.com). Totale kosten ongeveer 5 tientjes.

Installatie is super eenvoudig, een kind kan de was doen. Van alle DHZ streamers is dit verreweg de simpelste kwa installatie en beheer.

Draait LMS (nieuwste versie) en Squeezelite in 1. Alle muziek staat op de NAS.

Speelt alles (inclusief DSD, al heb ik dat zelf nog niet getest) bitperfect en perfect gapless af via USB.

Je kan ook via de ingebouwde geluidskaart afspelen, maar dat doe ik natuurlijk niet, audiofiel zijnde :-)

Bediening via de Logitech Squeezebox app voor iPhone en iPad.

Klank is über super goed.

De CD speler is verhuisd naar de zolder. De platenspeler gaat ook die kant op want de elpees die ik niet op CD kan krijgen heb ik zelf opgenomen met Audacity, en vervolgens omgezet naar FLAC.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Zodiac

Quote from: mijkie on November 17, 2014, 17:08:17
domme vragen bestaan niet ....

zie het als een gewone pc, muis en toetsenbord aansluiten, HDMI kabel aansluiten, gebruik je je TV ff als monitor en dan Jriver installeren net als op je laptop, als je hem zou willen gebruiken via een tablet, op je tablet de Jriver-app downloaden en " inloggen " in je NUC....

kort samengevat !

nog ff vraagje van mijn kant, ik neem aan dat je je laptop nu aansluit via USB op je dac ?

- Ik denk dat ik het snap.
- Op deze nuc draait dus windows, dus op je tv zie je gewoon een windows omgeving?
- Inderdaad met usb.
Interesssant! Goeie tip!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

Quote from: br@m on November 17, 2014, 17:28:29
Ik heb wel een mooie oplossing, al zeg ik het zelf.

Heb mij een 2e hands HP Thin Client aangeschaft, en daarop Daphile geïnstalleerd (www.daphile.com). Totale kosten ongeveer 5 tientjes.

Installatie is super eenvoudig, een kind kan de was doen. Van alle DHZ streamers is dit verreweg de simpelste kwa installatie en beheer.

Draait LMS (nieuwste versie) en Squeezelite in 1. Alle muziek staat op de NAS.

Speelt alles (inclusief DSD, al heb ik dat zelf nog niet getest) bitperfect en perfect gapless af via USB.

Je kan ook via de ingebouwde geluidskaart afspelen, maar dat doe ik natuurlijk niet, audiofiel zijnde :-)

Bediening via de Logitech Squeezebox app voor iPhone en iPad.

Klank is über super goed.

De CD speler is verhuisd naar de zolder. De platenspeler gaat ook die kant op want de elpees die ik niet op CD kan krijgen heb ik zelf opgenomen met Audacity, en vervolgens omgezet naar FLAC.

Ook mooi. Een beetje hetzelfde concept denk ik.
Daphile ken ik niet. jRiver gebruik ik echt op Z'n Jan boeren klootjes. Maar dat werkt lekker en is blijkbaar een goede muzikale speler (zegt men....)
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *