Audio En Zo

Started by AudioEnZo, November 12, 2014, 08:39:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Mooi een brom is nooit echt oke ook al hoor je hem niet. Mijn tv bromt nog steeds een beetje. Mijn oplossing is tv uit.

Gelukkig geen geluidsverschil. Want tegenwoordig lijkt alles wel een verschil te geven. Tenminste als het voor dat doel is aangeschaft. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Quote from: chansig on September 18, 2021, 09:28:15
Mooi een brom is nooit echt oke ook al hoor je hem niet. Mijn tv bromt nog steeds een beetje. Mijn oplossing is tv uit.

Gelukkig geen geluidsverschil. Want tegenwoordig lijkt alles wel een verschil te geven. Tenminste als het voor dat doel is aangeschaft. :D

Gr. Hans

Een dc filter geeft geen geluidsverschil heb ik begrepen én ervaren, en tóch geeft het verschil ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

AudioEnZo

#527
Quote from: chansig on September 18, 2021, 09:28:15
Mooi een brom is nooit echt oke ook al hoor je hem niet. Mijn tv bromt nog steeds een beetje. Mijn oplossing is tv uit.

Gelukkig geen geluidsverschil. Want tegenwoordig lijkt alles wel een verschil te geven. Tenminste als het voor dat doel is aangeschaft. :D

Gr. Hans
Je kan er maar vanaf zijn toch? :)

Maar goed, er zijn zat ervaringen genoteerd van mensen die van verbazing van de bank vallen bij het horen van het verschil in geluid na het vervangen van een zekering. Hier is een "complete" schakeling in de powerline gekomen en nul verschil in geluidskwaliteit, toch apart.

AudioEnZo

Quote from: brt on September 18, 2021, 21:19:46
Een dc filter geeft geen geluidsverschil heb ik begrepen én ervaren, en tóch geeft het verschil ;)
Het heeft wellicht rust ;)

brt

Quote from: AudioEnZo on September 18, 2021, 21:37:09
Het heeft wellicht rust ;)

Ik kon de brom goed horen vanaf mijn luisterpositie en vond dat echt hinderlijk. Het dc filter heeft dat opgelost,
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

AudioEnZo

Quote from: brt on September 18, 2021, 21:42:21
Ik kon de brom goed horen vanaf mijn luisterpositie en vond dat echt hinderlijk. Het dc filter heeft dat opgelost,
Op mijn luisterplek hoorde ik de brom gelukkig niet, maar als dat wel zo is dan ben je idd dubbel blij als dat weg is, kan me er veel bij voorstellen ja.

AudioEnZo

Een paar meter Duelund DUAL  DCA12GA besteld om mee te spelen. Mijn Purecable speakerMSTR zijn eigenlijk aan de korte kant, dus een mooie gelegenheid om dit te verhelpen :)

mmuetst

Quote from: AudioEnZo on September 17, 2021, 23:23:58
Ik had al enige tijd een brom in een van de Kinki Studio monoblokken en dan vooral overdag. Nou was ik er van overtuigd dat er een DC-blocker in de versterker zat, maar dat bleek toch niet zo. Maar die werden door de leverancier netjes kosteloos nagestuurd en zijn vandaag ingebouwd.
Nou had ik er met luisteren niet echt last van maar als ik de set aanslingerde vond ik het toch vervelend om die trafo te horen brommen. Maar nu is het muisstil, dus opgelost, lekker hoor. Klankmatig geen enkel verschil te bespeuren gelukkig  ;D
Interessant, had die nog nooit eerder gezien.
https://audio-creative.nl/recensie-2/horch-line-silencer/3/
Maar snap de zinnen niet:
"Maar ja, ieder voordeel heeft weer zijn nadeel. Extra onderdelen in serie met de voedingslijn zoals in dit geval de elco's verhogen de impedantie en je voegt ook weer en fase verschuivend element toe. Dan kan weer ten koste gaan van de dynamiek"
Iemand een verklaring waarom de dynamiek verloren gaan. Ik hoor @AudioEnZo er niet over klagen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

AudioEnZo

Ik vermoed omdat het vóór de trafo en condensatoren van de voeding zit. Maar wellicht kan iemand met meer verstand van zaken er iets over roepen.

Ik hoor hier in ieder geval geen verschil inderdaad.

mmuetst

Zie dat je fan bent van Xanadu. In de jaren 90 was ik lid van audio club Zwolle. Age was daar een graag geziene gast.
Heel wat topmodellen van toen mogen beluisteren in combinatie van mooie zelfbouw buizenversterkers van Bert Fruitema.
Mooie luidsprekers @AudioEnZo!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

AudioEnZo

Dank je! Ik heb al vanaf half jaren 90 Xanadu's. Ik hou van de klank die Age eruit weet te halen.
Ben overigens in die tijd een keer in Zwolle bij een bijeenkomst geweeest.

Ik spreek Age een paar keer in de week, we zijn al heel lang bevriend. Age en Bert hebben hier wel eens boerenkool met worst gegeten haha.
Bert maakte idd beauties van versterkers.

Rowdy

#536
Misschien dat door een DC-blocker de cos phi lager wordt en dat je daardoor meer blindvermogen krijgt.







AudioEnZo

Vraag me af of dat nadelig is voor de werking van de voeding die na de dc-blocker zit.

Rowdy

p = u x i x cos phi, ideaal is een cos phi van 1, want dan wordt het p = u x i x 1. Het opgenomen vermogen is dan gelijk aan het afgegeven vermogen. Bij een cos phi lager dan 1 is het opgenomen vermogen lager dan het afgegeven vermogen. Het verschil tussen deze 2 vermogen is blindvermogen en wordt teruggeleverd aan de netbeheerder.
Of het nadelig is weet ik niet. De cos phi mag niet te laag zijn, 0,85 als minimum dacht ik zo.

Rob_Dingen

Quote from: AudioEnZo on December 29, 2021, 15:31:02
Ik vermoed omdat het vóór de trafo en condensatoren van de voeding zit. Maar wellicht kan iemand met meer verstand van zaken er iets over roepen.

Ik hoor hier in ieder geval geen verschil inderdaad.
Die zit inderdaad voor de trafo en haalt een DC component uit de 230V.
De meeste trafo's zeker ringkernen reageren daar heftig op en gaan staan te brommen.

Rob

mmuetst

Waarom veroorzaakt die DC dan brom in de transformator?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Quote from: mmuetst on December 29, 2021, 19:40:01
Waarom veroorzaakt die DC dan brom in de transformator?
Omdat bij ringkern trafo's meteen in verzadiging gaan als er DC door heen loopt.

Rob

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on December 29, 2021, 20:19:25
Omdat bij ringkern trafo's meteen in verzadiging gaan als er DC door heen loopt.

Rob
Bedankt voor je uitleg, was even benieuwd hoe dat er dan uitziet. Deze pagina gaf daar een helder antwoord op: https://www.isol-8.co.uk/dc-on-the-mains
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

AudioEnZo

Quote from: Rob_Dingen on December 29, 2021, 19:09:36
Die zit inderdaad voor de trafo en haalt een DC component uit de 230V.
De meeste trafo's zeker ringkernen reageren daar heftig op en gaan staan te brommen.

Rob
Dat is mij bekend en inderdaad de reden om deze DC-blocker te plaatsen :)

Wat ik bedoelde is: omdàt de voeding van de versterker na de DC-blocker zit, zal de DC-blocker wellicht weinig aan de geluidskwaliteit afdoen. De voeding zelf is denk ik van grotere invloed dan iets in de aanvoerende voedingslijn.
Deze uitspraak (indien correct)  zet wel meteen het nut van speciale glaszekeringen en powercables op scherp  :blush:

brt

Quote from: AudioEnZo on December 30, 2021, 08:31:32
Dat is mij bekend en inderdaad de reden om deze DC-blocker te plaatsen :)

Wat ik bedoelde is: omdàt de voeding van de versterker na de DC-blocker zit, zal de DC-blocker wellicht weinig aan de geluidskwaliteit afdoen. De voeding zelf is denk ik van grotere invloed dan iets in de aanvoerende voedingslijn.
Deze uitspraak (indien correct)  zet wel meteen het nut van speciale glaszekeringen en powercables op scherp  :blush:

Ik heb ook een DC blocker voor mijn amp en ook bij mij had het geen invloed op het geluid. Wel was de amp opeens doodstil, terwijl ik eerst de trafobrom vanaf de luisterplek kon horen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic LM219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3 | Apple Mac Mini M2 | Roon

Rob_Dingen

Quote from: AudioEnZo on December 30, 2021, 08:31:32
Dat is mij bekend en inderdaad de reden om deze DC-blocker te plaatsen :)

Wat ik bedoelde is: omdàt de voeding van de versterker na de DC-blocker zit, zal de DC-blocker wellicht weinig aan de geluidskwaliteit afdoen. De voeding zelf is denk ik van grotere invloed dan iets in de aanvoerende voedingslijn.
Deze uitspraak (indien correct)  zet wel meteen het nut van speciale glaszekeringen en powercables op scherp  :blush:
Je moet het uitproberen het kan wel nadelig zijn of in ieder geval hoorbaar.

Bart bij jou versterker waarschijnlijk niet omdat het klasse A is, daar is de stroom constant bij een normale versterker kan de stroom enorm fluctueren.

Rob

AudioEnZo



Quote from: Rob_Dingen on December 31, 2021, 19:39:08
Je moet het uitproberen het kan wel nadelig zijn of in ieder geval hoorbaar.
Dat uitproberen heb ik dus gedaan  eerst een jaar zonder DC-blocker gespeeld en nu dus met.
Ik hoor in ieder geval geen verschil.

scrutinizer

Irritatie brom wegnemen maakt plaats voor tolerantie beleving.......? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

AudioEnZo

Zou kunnen, geef het maar een naam. Ik beleef geen verslechtering of verbetering tussen met en zonder DC-blocker :)

scrutinizer

#549
Quote from: AudioEnZo on January  1, 2022, 12:31:40
Zou kunnen, geef het maar een naam. Ik beleef geen verslechtering of verbetering tussen met en zonder DC-blocker :)
Dan is het een extra component en kun je hem er tussenuit laten ...... :D
Dacht dat je er neurotisch van werd........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....