Boem is vast nog niet uitgespeeld

Started by boem, September 20, 2015, 17:50:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leeuwarden

Als jij er net zo gelukkig van wordt als ik, ga je heel gelukkig worden met deze eindtrap! Heel veel plezier met deze eindversterkers! Ben heel benieuwd naar je bevindingen!

boem

Update na een paar dagen draaien:
Jaah, dit is het wel! Vooral in het hoog is er een duidelijk verschil met de Hypex ucd400 die ik hiervoor had. De Hypex is natuurlijk een prima versterker, met prima controle en meer dan uitstekende bassen maar vooral voor het hoog heb ik altijd het idee dat het nog wel iets beter, vloeiender kan.

Mijn set: SBT - digitaal naar anti mode 2.0- digitaal naar wadia 121, dan gebalanceerd (niet omdat het moet, maar omdat het kan) naar de eindversterker, vandaar met een paar dropvetertjes naar mijn troels mini monitors.

Ik draai veel verschillende muziek, maar klassiek, met 'echte' instrumenten en vaak complexe muziek, vind ik het meest gevoelig voor weergavekwaliteit. En wat mij meteen opviel, was hoe mooi solo viool opeens klinkt. In de opname van de vioolsonates van Brahms door Isabelle Faust dacht ik altijd dat de viool wat dun klonk, maar met deze versterker is dat niet langer problematisch. En in bijvoorbeeld de cantate 'mit Fried und Freud' van Bach (door Masaaki Suzuki) klinken de sopranen en het koor heerlijk ruimtelijk. Tegelijk knalt het 'Magnificat' van Bach werkelijk de speakers uit, terwijl hiervóór de dynamiek voor mij de beperkende factor van mijn luidsprekers was. En dat allemaal met behoud van controle over de bassen en ook de kleine details blijven prima in beeld. In het mid / midlaag klinkt het misschien iets 'aardser' dan de Hypex versterker, daar vind ik altijd dat de Hypex versterker een licht 'etherisch', misschien buisachtig (single-ended) karakter heeft. De Holton heeft dat niet maar ik mis het niet, sterker nog, wat stevigere muziek (bijvoorbeeld QOTSA, of Mark Lanegan solo) vaart daar wel bij. Dus ja, ik ben tevreden.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Leeuwarden

Blij te horen! Nogmaals heel veel plezier van de Holton!

Roksan

En de Troels zijn er nog steeds. Leuk om te lezen dat je er nog steeds met plezier naar luistert.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Leeuwarden

Holtons doen het bewezen moet op Troels ontwerpen: ik heb ze zelf spelend gehad op de Jenzen NEXT (en nog steeds) en op de NEXT 4.  ;D

boem

Wijziging van platenspeler: al een wat oudere NA interspace:
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

Leeuwarden

Even kijken of het zo sneller lukt: Wil je even reageren op je PM zowel hier als elders. Er is enige spoed bij :-)

Contour

VICYTE

Very Important Check Your Tweeters Email

:laugh: :laugh: :laugh:

Leeuwarden

Jelmer, wil je alsjeblieft reageren op je priveberichten!

boem

Ja ja, net gedaan, ook aan Jeroen. Ik was twee weken met studenten in Polen, even wat anders dan m'n hoofd dan audio.

Wbdt hoor ik helaas ook bij de 'gelukkigen', terwijl ik toch anders nooit een loterij win.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

boem

#35
Met de Daudio luidsprekers schiet het niet echt op. 'In principe' heb ik op vrijdag vrij & 's ochtends geen kinders om me heen maar dat is er het afgelopen jaar nogal vaak bij ingeschoten.

Wel heb ik een kastje voor audio en tv geknutseld, waarop meteen bleek dat het allemaal iets compacter moest.

Mooie smoes om ook weer eens wat te vervangen, de holton eindversterker staat buiten discussie (vanwege het gewicht is het audio dressoir daar zo'n beetje omheen gebouwd) dus heb ik de Medevoort voorversterker, Lehmann black cube phono en Musical Fidelity X-Can met z'n allen vervangen door een piepkleine Brooklyn DAC/pre.
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

boem

En vandaag maar eens de antimode opnieuw ingeregeld. Niet zozeer vanwege de Brooklyn dac, maar omdat de inrichting van de kamer wat was aangepast, vooral met het nieuwe dressoir. Twee dingen vallen meteen op:
1. Dat het inregelen van de antimode een groter effect heeft op de kwaliteit van de weergave dan de brooklyn vs losse dac- losse preamp.
2. Dat de Brooklyn desondanks vooral in het hoog wel wat luchtiger lijkt te klinken dan de oude combinatie.

Naar aanleiding hiervan zat ik ook weer te denken aan het veel gehoorde commentaar dat DSP het 'leven' uit de muziek zou halen. Ik herken dat wel een beetje en vraag me af of dat geen echte psycho-akoestiek zou zijn. Niet als 'ik geloof dat er iets anders is dus hoor ik dat ook' maar werkelijke psychische aanpassing aan de kamerakoestiek.

Wat ik bedoel is dat het als volgt zou kunnen werken: als je in een ruimte bent hoor je mensen praten, schuiven van stoelen, weet ik veel, en op grond daarvan pas je je waarneming aan bij de kamerakoestiek. In een kamer met 'levendige' akoestiek (veel effect van kamerreflecties) demp je dat mogelijk in je waarneming.
Als je dan met DSP de werkelijke weergave gaat aanpassen aan de kamerakoestiek is dat dubbelop met je hersengestuurd aangepaste waarneming. Dat zou dan verklaren dat de waarneming van werkelijk gecorrigeerd geluid in een levendige kamer doods zou klinken, zeker in een directe vergelijking met ongecorrigeerd geluid.

Overigens blijf ik wel van mening dat DSP in mijn situatie -waar akoestische aanpassingen vanwege de rest van het gezin nauwelijks mogelijk is - de moeite waard is: ik hoor gewoon meer muziek met DSP, kan baslijntjes beter volgen en het geluid 'loopt niet meer dicht'. En als ik nou maar heel stil zit doen mijn hersenen ook geen ongewenste aanpassingen aan de kamerakoestiek...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

hrcc

Hier ook een enthousiast gebruiker van de anti-mode.
Mijn gedachte over het doods/onnatuurlijk klinken van een rechte frequentie respons is dat ik nooit ergens kom waar
het 'recht' klinkt.
Ook ik luister mijn muziek in een redelijk harde huiskamer en de anti-mode doet elke dag zijn zegenende werk.
Mocht ik twijfelen aan de natuurlijkheid schakel ik even naar bypass en ik geloof weer ....( 't is zondag vandaag  :angel:)


boem

... en toen hield de Mytek Brooklyn ermee op.

Uit arren moede toen maar weer de oude Croft preamp ertussen, met losse buizenvoeding. Het geluid van mijn digitale bestanden is iets anders, niet per se beter, wat ik aan de simpelere dac wijt die ik nu gebruik, maar de pickup!
Ik was vergeten wat ik miste: PRaT. En natuurlijke stemmen. Vergeleken hiermee klonk de Mytek haast modderig...

Nog even over die Mytek: ik weet niet zeker of-tie het helemaal niet meer doet of alleen  scherm en bediening, maar in elk geval... is er iemand die voor me wil proberen hem te repareren?
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

boem

Ach.. je blijft bezig. Omdat ik de mytek zonder scherm toch wel onhandig vind,en de croft voorversterker heerlijk maar ook tamelijk vrouw/kind onvriendelijk vind, gebruik ik al een tijdje m'n oude medevoort ca440 weer,maar die heeft geen phono voorversterker...

Nu dus op MP een buizen voorversterkertje gekocht, was een beetje een gok, zou gebaseerd zijn op de Klaré mm versterker maar zo heet-ie niet...

Goed gegokt! Het versterkertje klinkt heerlijk, klein beetje meer buizengloed dan de Croft, voldoende PRaT.

2 dingen geleerd in de afgelopen tijd
- blijkbaar houd ik van een iets 'vriendelijker' klinkende versterker, de Mytek was me, zeker voor phono, iets te clean
- de roemruchte croft met z'n losse buizenvoeding mag nu echt weg!
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor