Stereo versterker + AV Receiver gebruiken

Started by audio_stabilo, November 5, 2014, 20:52:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Hoi,

Op mijn huidige Onkyo 675e receiver heb ik geen PRE OUTS zitten.
Echter wil ik ook een goede stereo versterker aansluiten op mijn Kef boxen.
Natuurlijk heb ik geen zin om elke keer kabels te wisselen van de AV Receiver naar de Marantz versterker.

Is het evt mogelijk om 2 kabels van de Onkyo naar de kefs te laten gaan en ook naar de Marantz?
Moeten ze natuurlijk niet allebei aan staan.....

Siddartha

dus je wilt met twee kabels, 1 set speakers aansluiten op 2 versterkers?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

audio_stabilo

Quote from: Siddartha on November  5, 2014, 20:57:25
dus je wilt met twee kabels, 1 set speakers aansluiten op 2 versterkers?

Ik kan mijn speakers natuurlijk bi amp aansluiten ( heb ik niet) dus weet niet of ik op de onderste aansluiting naar mijn Marantz stereo kan/mag (zonder dat dit slecht is)
Kan me voorstellen dat als je een keer per ongeluk je Marantz bij je onkyo aan doet terwijl ze beiden spelen dit heel slecht is.

Liefst doe ik het dus op een andere manier.
Voor puur stereo heb ik namelijk het liefst de zelfde speakers als op mijn av receiver zonder te wisselen van speaker kabel steeds,

Gemineye

Ik zou gewoon op mp zoeken naar een receiver met pre out. Voor 100-150 euro heb je een prima receiver, keus genoeg.
:)

Siddartha

#4
Bi-amp werkt alleen als je vanaf 1 bron over twee versterkers laat spelen. Ke
Kunt niet een versterker op de high aansluiting en de andere op de low aansluiting zetten en deze afzonderlijk van elkaar gebruiken.

Maar begrijp ook niet zo heel goed wat je bedoelt..
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

audio_stabilo

Ik wil gewoon de kef speakers op een goede stereo versterker beluisteren en op een surround receiver. Stereo versterker puur voor muziek

Matthijs1973

je had toch een goede setup met een aparte receiver en versterker? of wissel je onderhand net zo vaak van apparatuur als MAZ?  ;D
NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Gemineye

Ja maar hij wil de stereo versterker in dezelfde setup integreren. Als je dat wilt heb je gewoon een receiver met pre out nodig waar je dan de stereo versterker op aan sluit. Zo heb ik dat ook gehad, werkt prima.
:)

audio_stabilo

Quote from: Gemineye on November  5, 2014, 21:53:10
Ja maar hij wil de stereo versterker in dezelfde setup integreren. Als je dat wilt heb je gewoon een receiver met pre out nodig waar je dan de stereo versterker op aan sluit. Zo heb ik dat ook gehad, werkt prima.

Tja maar dan heb je niet het pure geluid van je stereo versterker... Want wordt gewoon een soort meng samen met je AV receiver

Gemineye

Als je je cd speler gewoon aansluit op die stereo versterker dan profiteer je daar toch maximaal van? Zo deed ik dat ook. .

Dvd speler sluit je dan aan op receiver.
:)

morca

Daar ga je zoals je zelf al zegt wel inleveren.
Het pre gedeelte van een receiver is vaak niet toereikend als pre voor stereo.

Siddartha

Je zou nog eens kunnen kijken of er iets als een switch bestaat, waardoor je 2 ls kabels ip de switch aan sluit en vanuit de switch naar je ls. Maar weet niet of zoiets bestaat
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

audio_stabilo

Quote from: Gemineye on November  5, 2014, 22:36:57
Als je je cd speler gewoon aansluit op die stereo versterker dan profiteer je daar toch maximaal van? Zo deed ik dat ook. .

Dvd speler sluit je dan aan op receiver.

Snap ik. Maar het gaat om de speakers. Die zitten nu op de AV receiver. Deze wil ik ook gebruiken op een stereo versterker

audio_stabilo

Hoe doen mensen dan dat die muziek (stereo) en films kijken?
Zie wel meer mensen die het apart hebben. Maar via pre outs gaat je AV receiver mee doen op je stereo

Siddartha

Alleen als je de bronnen die je op de av hebt aangesloten gebruikt. Wat voorgesteld wordt, is dat je een cd speler bijvoorbeeld dan aansluit op de stereo versterker en een dvd speler op de av. Echter is het nog steeds belangrijk dat je een pre out op je av hebt, zodat je deze kunt aansluiten op de stereoversterker. Aangezien je die niet hebt is dat geen optie dus...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Cobraatje

In jouw geval heb je een schakelkastje nodig om de luidsprekers voor beide te kunnen gebruiken.
Deze zijn vrij prijzig maar als je op Ebay.de op umschaltbox zoekt vind je er 1 voor €100,-

Als je een AV receiver met pre outs hebt, dan sluit je de front luidsprekers aan op de stereoversterker en dan via een analoge verbinding van de main in van de stereoversterker naar de pre out fronts op de reciever.
Zo gebruik je de stereoversterker voor stereo en bij HT alleen de eindversterking van de stereoversterker.
Als je een stereoversterker met HT passthrough hebt kun je dit met 1 druk op de knop doen. Zonder HT passtrough wil ook wel maar dan moet je het volume fixen op de stereoversterker bij HT inzet.

edwin99

google maar even op dynavox amp-s
kosten rond de 70 euro nieuw en werkt perfect
goed solide gebouwd en ik merk geen kwaliteit verlies

TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm

Gemineye

Quote from: audiogek on November  5, 2014, 23:21:29
Snap ik. Maar het gaat om de speakers. Die zitten nu op de AV receiver. Deze wil ik ook gebruiken op een stereo versterker
Front speakers sluit je dan dus aan op de stereo versterker en niet op de receiver.
:)

AirTimeDMC12

Yep, heb ik ook (gehad). Stereo-versterker met HT-passthrough ingang aansluiten op de pre-out van je fronts op de receiver. Al je muzikale bronnen aansluiten op de stereo, al het beeldgerelateerde spul op de receiver. Voor je fronts gebruik je de speakeraansluitingen op de stereo.

Ga muziek luisteren zet je gewoon je stereo met bronnen aan. Ga je film kijken, dan zet je je stereo in zn HT Direct In stand (of zoiets) en deze fungeert dan als eindversterker voor je fronts. Alles wordt aangestuurd door de receiver.
• ST: A: KEF R900 /B: KEF LS50AE • 2x Rythmik F15HP DIY • Arcam A38 • Logitech SBT Sbooster ECO • Arcam AirDAC SBooster ECO
• HT:
KEF R900/R600c/R300/R100 • 2x Rythmik F15HP DIY • Pioneer SC2022 • Samsung UE55D6530 ISF • Panasonic DMP-BDT500 • Mede8er MED1000X3D BOTWS
Apple • Audio Connexion • AudioQuest • DSPeaker • Logitech • Partington • Soundcare • Rythmik • Synology
UPGRADES: -

Henrie

Quote from: AirTimeDMC12 on November  7, 2014, 08:50:33
Yep, heb ik ook (gehad). Stereo-versterker met HT-passthrough ingang aansluiten op de pre-out van je fronts op de receiver. Al je muzikale bronnen aansluiten op de stereo, al het beeldgerelateerde spul op de receiver. Voor je fronts gebruik je de speakeraansluitingen op de stereo.

Ga muziek luisteren zet je gewoon je stereo met bronnen aan. Ga je film kijken, dan zet je je stereo in zn HT Direct In stand (of zoiets) en deze fungeert dan als eindversterker voor je fronts. Alles wordt aangestuurd door de receiver.
^^
Zo ben ik het ook aan het opbouwen. Voorwaarde is dus wel dat je a) een receiver met pre-outs hebt, en b) een stereo versterker met HT-ingang (of welke benaming de fabrikant daar ook aan geeft)...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Gemineye

Quote from: Henrie on November  8, 2014, 16:46:40
^^
Zo ben ik het ook aan het opbouwen. Voorwaarde is dus wel dat je a) een receiver met pre-outs hebt, en b) een stereo versterker met HT-ingang (of welke benaming de fabrikant daar ook aan geeft)...
De stereo versterker hoeft niet per se een ht pass through te hebben hoor. Je kunt de receiver dan aansluiten op iedere willekeurige analoge ingang. De aux bijvoorbeeld. Je hoeft maar een keer het benodigde volume van de versterker te bepalen en de rest regel je dan met de receiver. Zo deed ik dat ook altijd.
:)

Henrie

Quote from: Gemineye on November  8, 2014, 18:27:52
De stereo versterker hoeft niet per se een ht pass through te hebben hoor. Je kunt de receiver dan aansluiten op iedere willekeurige analoge ingang. De aux bijvoorbeeld. Je hoeft maar een keer het benodigde volume van de versterker te bepalen en de rest regel je dan met de receiver. Zo deed ik dat ook altijd.
Ja, zo kan het ook, maar dan heb je dus in feite 2 voorversterkers, en dus ook 2 volumeregelingen in serie staan. Het kan wel, maar handig is anders. En een foutje met één van die volumeregelingen is zo gemaakt, en dan is het schrikken geblazen (en misschien ook wel je speakers opgeblazen ;) )...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Siddartha

Heb je Ook meteen extra toonregeling 😄
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Henrie

Quote from: Siddartha on November  8, 2014, 20:57:28
Heb je Ook meteen extra toonregeling 😄
Als je stereo versterker een toonregeling heeft, dan wel ja. Maar zit je daar op te wachten dan? De mijne heeft dat gelukkig niet, en hij heeft gelukkig wel een HT-ingang...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Bierdopje071

Hoe je het ook went of keert, je levert altijd wat in. Mocht je pre-outs hebben is het als nog niet geweldig.
- Als je de stereoversterker erbij wilt kun je een eindversterker nemen, maar dan zul je altijd de (mindere) voorversterker van de surroundreceiver gebruiken voor de stereobronnen
- Als je een stereoversterker neemt en je sluit hier je bronnen op aan, zul je met surround een pass through functie willen, omdat je altijd het volume moet regelen van de stereoversterker als je een andere bron luistert dan surround. Niet noodzakelijk natuurlijk, maar wel bijzonder veel gemakkelijker.
- Als je een stereoversterker neemt zonder passthrough en het volume hetzelfde houdt, zul je de bronnen aansluiten op de surroundreceiver om volume regelen te veranderen te voorkomen. In dat geval heb je liever een eindversterker, maar blijf je de voorversterker gebruiken van de surroundreceiver wat onwenselijk is.

Wat je ook kunt doen voor het geld van een stereoversterker, is een duurdere surroundreceiver kopen of een externe DAC om het geluid in stereo te verbeteren. Dit laatste heb ik wel een keer gedaan en vond ik een serieuze verbetering. Echter, sinds de aanschaf van een echte stereoversterker had ik nooit verwacht dat het geluid zo veel zou veranderen.

Ik heb toen mijn complete surround verkocht en een duurdere stereoversterker en speakers gekocht. Wat ik wil zeggen is dat ik niks mis. Je heb inderdaad geen geluid achter, maar missen doe je het niet. Je zou eventueel ook kunnen kijken, al was het maar voor de ''grap'', wat voor een mooie stereoset je kunt kopen van de waarde van jouw surroundset.


Ik zie pas net wat voor receiver jij hebt. Ik wil je aanraden al het geld wat je had te investeren in de stereoversterker, te investeren in een upgrade in een surroundreceiver. Ik heb destijds ook mijn Denon AVR 2807 vervangen voor een Marantz SR7002 maar heb echt een gigantische vooruitgang geboekt.

(Ik heb inderdaad veel geprobeerd toen ik surround had omdat ik niet tevereden was over mijn stereogeluid)
Versterkering: Vecteur Ai6; Cambridge Audio DacMagic | Speakers: B&W 805 Nautilus | Beeld: Philips Cineos 42'' | Bronnen: Technics SL-D3; PC |