Stereo versterker + AV Receiver gebruiken

Started by audio_stabilo, November 5, 2014, 20:52:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

quattronl

Quote from: GONOX on February 21, 2015, 22:59:18
dus het blijft terugschroeven bij enkel stereo gebruik?
Nee hoor. De volumeknop op de stereo amp blijft gewoon staan op het volume waarop je stereo luistert. Die knop heb je niet nodig als je surround luistert.
De Power Amp Direct knop zorgt er voor dat intern de voor- en eindversterker van elkaar losgekoppeld worden. En aangezien de volumeregeling (en toonregeling en bronkeuze) in de voorversterker zit doen die dus niks meer. Eigenlijk heel simpel :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

JOVOS

#51
Nee inderdaad, het lijkt mij eigenlijk ook heel simpel als ik het allemaal beredeneer, maar overal kom je dit probleem tegen en overal wordt het anders uitgelegd en opgelost waardoor het toch weer ingewikkeld wordt.

Welke versterkers of merken tegen het high end aan of echte high end hebben versterkers in hun assortiment die dit kunnen?

Even aanvullend:

Zoals ik al zei heb ik een stel nieuwe speakers die echt een serieuze versterker nodig hebben, de marantz gaat hier zeker tekort doen op de speakers, maar is wel voldoende voor de HT. Als ik met een stereo versterker de oplossing zoals hier eerder beschreven aansluit, lever ik dan in stereo nog in op kwaliteit? Lijkt mij zelf niet omdat als ik het goed heb de surround geen invloed heeft op stereo gebruik...of zie ik iets over het hoofd?

Henrie

Quote from: GONOX on February 22, 2015, 19:23:30
Nee inderdaad, het lijkt mij eigenlijk ook heel simpel als ik het allemaal beredeneer, maar overal kom je dit probleem tegen en overal wordt het anders uitgelegd en opgelost waardoor het toch weer ingewikkeld wordt.

Welke versterkers of merken tegen het high end aan of echte high end hebben versterkers in hun assortiment die dit kunnen?
Marantz zelf heeft wel versterkers die dit kunnen. En de mijne (Musical Fidelity M6500i) kan het ook. Ik heb 'm daar o.a. ook op uitgezocht. En zo zijn er waarschijnlijk nog veel meer merken en types die een HT-ingang hebben. Werkt perfect overigens...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Sopper

Quote from: GONOX on February 22, 2015, 19:23:30
Even aanvullend:

Zoals ik al zei heb ik een stel nieuwe speakers die echt een serieuze versterker nodig hebben, de marantz gaat hier zeker tekort doen op de speakers, maar is wel voldoende voor de HT. Als ik met een stereo versterker de oplossing zoals hier eerder beschreven aansluit, lever ik dan in stereo nog in op kwaliteit? Lijkt mij zelf niet omdat als ik het goed heb de surround geen invloed heeft op stereo gebruik...of zie ik iets over het hoofd?

Als je stereo draait lever je niets in, aangezien alles via je stereo versterker loopt.
Alleen surround loopt via de pre van je receiver, dus je tv, Blu-ray, etc.. waarin je fronts worden versterkt door de eindtrappen van je geïntegreerde versterker.
De meeste moderne/nieuwe geïntegreerde versterkers hebben tegenwoordig een vorm van HT pass-through.
Mijn Primare i32 heeft het op ingang 5 unbalanced en ingang 2 balanced. Beide ingangen kan ik op fixed pass-through instellen
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

JOVOS

Nou, voor mij duidelijk en opgelost...tot zover...
...Maar wat nou als je voor een buizenversterker kiest?

road rebel

#55
Quote from: GONOX on February 22, 2015, 19:23:30
Zoals ik al zei heb ik een stel nieuwe speakers die echt een serieuze versterker nodig hebben, de marantz gaat hier zeker tekort doen op de speakers, maar is wel voldoende voor de HT.

Hoe kan een versterker te weinig power hebben voor stereo maar genoeg voor HT (wanneer hij ook 5 andere luidsprekers moet aansturen?)?!?

Gezien de dynamiek in de gemiddelde actiefilm en in de meeste muziekgenres zou ik toch eerder het tegenovergestelde verwachten?

audio_stabilo

Zo, ik zie nu alle reacties pas na een paar dagen!
Ik denk dat een andere stereo versterker het makkelijkst is voor mij. Is de Main In bij Marantz stereo versterker het zelfde als de direct amp in op de PM8005?

Dit zit bijvoorbeeld op de PM80

JOVOS

#57
Quote from: road rebel on February 23, 2015, 13:09:06
Hoe kan een versterker te weinig power hebben voor stereo maar genoeg voor HT (wanneer hij ook 5 andere luidsprekers moet aansturen?)?!?

Gezien de dynamiek in de gemiddelde actiefilm en in de meeste muziekgenres zou ik toch eerder het tegenovergestelde verwachten?

Dit heeft niets met power / wattage te maken. Velen denken dat je alleen maar naar Watt's hoeft te kijken, maar dit zegt niet alles. Daarbij worden watt's nogal eens te rooskleurig weergegeven door de fabrikanten en worden de waardes op verschillende manieren bepaald, al dan niet in het voordeel van de fabrikant. 200 Watt, liefst nog meer dan zal het wel goed zijn, niet helemaal waar dus. Een versterker van 50 Watt kan ook al voldoende power leveren voor een stel serieuze speakers. Dit heeft ook te maken met de gevoeligheid van de speakers. 90dB of meer geeft aan dat het een makkelijker aan te sturen speaker is (meer rendement per watt die je erin stopt) en die kan dus al met minder Watt's af.

Reden waarom ik de Marantz niet als geschikte kandidaat zie zit 'm meer in de kwaliteit van de signaaloverdracht. En een speaker moet ook goed aangestuurd worden, maar hij moet ook afgeremd worden. Een goede stereoversterker kan dit gecontroleerder doen dan een receiver. 

audio_stabilo

Quote from: Henrie on November  8, 2014, 20:00:03
Ja, zo kan het ook, maar dan heb je dus in feite 2 voorversterkers, en dus ook 2 volumeregelingen in serie staan. Het kan wel, maar handig is anders. En een foutje met één van die volumeregelingen is zo gemaakt, en dan is het schrikken geblazen (en misschien ook wel je speakers opgeblazen ;) )...

Plus dat je ruis gaat krijgen door je muziek omdat de stereo versterker ver open staat.

audio_stabilo

#59
Kan en mag de volgende manier ook?
Receiver is inmiddels vervangen voor de Onkyo TX NR 870 met de Kef q11.
Op dit moment even geen stereo versterker omdat ik de Kef Q11 niet goed aangestuurd kreeg.

Maar kan de volgende manier?

Op de bovenste speaker aansluiting de stereo versterker en op de onderste de receiver?

Ik gebruik de computer voor muziek. Ik laat dan de receiver lopen via hdmi met geluid en de stereo versterker via spdif. Dan moet ik alleen even overschakelen in windows van hdmi naar spdif (dus inweze van mijn stereo naar mijn receiver)

Of is dit om de een of andere reden slecht?

Misschien wat link als iemand hier in huis de receiver of versterker (waar het maar op aangesloten mag zijn) op het tv geluid zet terwijl het pc geluid draait. Dan krijgt die 2 signalen te verwerken.

quattronl

Quote from: audiogek on February 25, 2015, 21:52:14
Op de bovenste speaker aansluiting de stereo versterker en op de onderste de receiver?
Op de speakers zelf?
Zonder de bruggetjes ertussen is het niet handig want zo stuur je óf alleen de hoge tonen óf alleen de lage tonen aan.
Mét de bruggetjes ertussen is het niet handig en technisch zeker niet aan te raden!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

audio_stabilo

Quote from: quattronl on February 25, 2015, 22:12:58
Op de speakers zelf?
Zonder de bruggetjes ertussen is het niet handig want zo stuur je óf alleen de hoge tonen óf alleen de lage tonen aan.
Mét de bruggetjes ertussen is het niet handig en technisch zeker niet aan te raden!

Dat dacht ik al inderaad.
Dan wordt het gewoon een switch (dynavox amp-s) of een versterker met direct amp in

audio_stabilo

Als ik nu bijvoorbeeld kijk naar een oudere NAD 317. Hier zit een main in functie op. Zelfde geld voor de Marantz PM80.
Echter zie ik nergens aan de voorkant dat je dat aan en uit kan zetten. Hoe werkt dat dan? Want je moet toch kunnen kiezen lijkt mij. Net als bij de PM8005

RobertVanWoerden

#63
Quote from: quattronl on February 25, 2015, 22:12:58
Op de speakers zelf?
Zonder de bruggetjes ertussen is het niet handig want zo stuur je óf alleen de hoge tonen óf alleen de lage tonen aan.
Mét de bruggetjes ertussen is het niet handig en technisch zeker niet aan te raden!
kun je uitleggen wat er mis kan gaan? Ik heb voor mezelf ook gedacht aan stereo en surround los van elkaar te hebben, dus losse versterkers met de fronts dubbel aangesloten. Eenmaal vanuit de stereo eindversterker en eenmaal vanuit de surround eindversterker.

Ik zal deze nooit tegelijkertijd aan hebben staan, want ze worden beide gevoed door een losse voor versterker. Maar als ik mijn speakers hierdoor kan beschadigen, dan is het niet zo een goed idee.

Dank je voor je uitleg alvast.

Edit: ok, hier staat het e.e.a. Niet doen dus :)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9543.0

Alex1980

#64
Ik heb het topic globaal doorgelezen. Zelf ga ik binnenkort ook een stereo versterker naast de receiver plaatsen. Nu heb ik niet goed opgelet of de TS een surroundset heeft met 5 dezelfde speakers, maar als dat het geval is zoals ik dat heb, zou ik kiezen voor het ompluggen van de frontspeakers. Dus niet aan de versterkerzijde, maar aan de luidsprekerzijde. Dat ga ik zelf doen. Als je je in 5.1 wilt luisteren pak je de receiver. Daarnaast voor achtergrond muziek ook de receiver en voor het genieten van stereo plug je de luidsprekerkabel van de stereo versterker in de speakers. Lijkt mij een halve minuut werk. Voordelen zijn homogeniteit tijdens 5.1 en de mogelijkheid je stereoset perfect op te bouwen, inclusief een mooie luidsprekerkabel, niet de belasting van de stereo versterker tijdens 5.1 weergave alle steoversterkers in de handel verkrijgbaar zijn toe te passen. 
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

JOVOS

#65
Quote from: Alex1980 on February 27, 2015, 15:48:57
....zou ik kiezen voor het ompluggen van de frontspeakers. Dus niet aan de versterkerzijde, maar aan de luidsprekerzijde. Dat ga ik zelf doen. Als je je in 5.1 wilt luisteren pak je de receiver. Daarnaast voor achtergrond muziek ook de receiver en voor het genieten van stereo plug je de luidsprekerkabel van de stereo versterker in de speakers. Lijkt mij een halve minuut werk. Voordelen zijn homogeniteit tijdens 5.1 en de mogelijkheid je stereoset perfect op te bouwen, inclusief een mooie luidsprekerkabel, niet de belasting van de stereo versterker tijdens 5.1 weergave alle steoversterkers in de handel verkrijgbaar zijn toe te passen. 

Naast een versterker met HT passthrough zou ik dit ook doen denk ik.

Ik weet niet of je bij een versterker met HT passthrough ook nog een bepaalde handeling uit moet voeren om de bypass in te schakelen, maar anders wordt het een schakelbox waarop je een schakelaar om moet zetten of je plugt even andere kabels in. Op welke manier je het ook oplost, je moet een handeling uitvoeren om je fronts op het juiste systeem aangesloten te krijgen.
Daarbij lijkt mij een schakelbox toch ook een nadelige obstructie in de signaalweg.

The Guardian

Quote from: GONOX on February 28, 2015, 00:32:56
Naast een versterker met HT passthrough zou ik dit ook doen denk ik.

Ik weet niet of je bij een versterker met HT passthrough ook nog een bepaalde handeling uit moet voeren om de bypass in te schakelen, maar anders wordt het een schakelbox waarop je een schakelaar om moet zetten of je plugt even andere kabels in.
Ik heb niet de hele thread doorgelezen, weet dus niet hoe relevant is wat ik nu schrijf.

Ik gebruik al jaren een stereovoorversterker met passthrough functie (eigenlijk in de loop van de tijd twee verschillende, beide van Audionet). Verbinding van de frontuitgangen van de surroundvoorversterker naar een van de analoge ingangen van de stereovoorversterker. Die ingang heb ik eenmalig bepaald als passthrough kanaal. Als ik gebruik wil maken van de passthrough functie dan druk ik een toets op de AB en als ik weer terug ga naar de stereovoorversterker druk ik wederom een toets. That's all. Functioneert prima.

Alex1980

Quote from: GONOX on February 28, 2015, 00:32:56
Naast een versterker met HT passthrough zou ik dit ook doen denk ik.

Ik weet niet of je bij een versterker met HT passthrough ook nog een bepaalde handeling uit moet voeren om de bypass in te schakelen, maar anders wordt het een schakelbox waarop je een schakelaar om moet zetten of je plugt even andere kabels in. Op welke manier je het ook oplost, je moet een handeling uitvoeren om je fronts op het juiste systeem aangesloten te krijgen.
Daarbij lijkt mij een schakelbox toch ook een nadelige obstructie in de signaalweg.

Een schakelbox ben je niet nodig. Vaak zit er een knopje op de versterker die het voorversterkerdeel uitschakeld. De volumeregeling krijgt een vaste stand die niet te veranderen is. Grootste nadeel vind ik het missen van de homogeniteit. In het verleden heb ik een denon PMA-1500AE naast een denon AVR3803 gehad. De 1500AE had een heel ander geluid dan de 3803. En dat vond ik gewoon in meerkanaals niet mooi. Later heb ik het nog eens geprobeerd met een Vincent SV234 icm Denon AVR 3808. Zelfde verhaal. Ik ben nu zeer tevreden met de Onkyo receiver. Maar niet over de stereo capaciteiten. Maar ik begin niet meer aan een 2 in 1 set. Ik ga het appart doen. Dan maar omschakelen van luidsprekerkabels.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

frank2

Dat is echt niet nodig. Je moet gewoon zoeken naar merken die bij elkaar matchen. Ik gebruik nu een anthem en plinius dat macht goed met elkaar.
Ik heb ooit marantz stereo versterker met een marantz surround versterker gehoord, niets mis mee.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Alex1980

Als dat kan is het mooi. Alleen lukt dat niet altijd. Ik vind dat een surroundreceiver best wat pittig mag klinken. Een stereo versterker daarentegen heb ik liever iets rustiger. Met de combi denon 3808 en Vincent SV234 sloeg ik echter door. Dat lag inderdaad veel te ver uit elkaar.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

road rebel

Ik die dacht da het verschil tussen eindversterkers minimaal was  :blush:

Dirkjanboon

ik heb ook een versterker en een receiver , ik snap dat mijn oplossing wellicht niet exact is wat gezocht wordt. mijn receiver heeft de blueray en dvd hdd recorder als optische bron en de stereo versterker lange stereo kabels gewoon op de versterker aangesloten zo kan ik de receiver met de zelfde bron gebruiken met zowel de stereo versterker als de receiver in Multi kanaal en stereo (4 speakers)

ik ben geen fan van schakelkastjes om 1 paar op twee versterkers aan te sluiten omdat in  budget ik geen fatsoenlijke kwaliteit ken die het goed doen
toen ik zelf nog hifi verkocht ik als de klant dat wilde ik het recht streeks aansloot op de versterker die het best bij hun eigen versterker aan sloot
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

frits marantz

Kwam toevallig dit topic tegen en heeft dezelfde strekking als mijn topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168775.0

Interessant om te lezen dat GONOX meldt dat het geluid van de 1500 in de setup toch een andere bijdrage levert.

Kazan Coll

Dat is het leuke van HT forum zelfs oude topics kunnen nog heel relevant zijn. Ik worstelde ook met het schakelen tussen mijn receiver en stereo versterker. Om niet gebonden te zijn aan een versterker met HT passthrough of gedoe met volumes en het makkelijk te houden voor de vrouw des huizes heb ik toch gekozen voor een luidspreker schakelaar. En dan niet eentje van een paar tientjes zoals in het voorbeeld op blz 3 van het topic. Maar eentje van een  paar honderd euro met degelijke bedrading, behuizing en WBT aansluitingen.  Er zijn diverse opties mogelijk waaronder trigger signaal en afstandsbediening. Ik heb gekozen voor handbediening gewoon A (receiver) of B (versterker) met een nul stand tijdens het schakelen zodat voorkomen wordt dat er iets fout gaat. Het betreft de Duitse Dodocus Ubox3. Ziet er nog mooi uit ook. Je mag geen link plaatsen maar hij is gewoon in NL te bestellen bij internet winkel, even googlen.
Primare I25 (stereo versterker), Cambridge CXN v2 (dac/streamer), Naim CD5si (cd speler), Nad T758 v3 (surround versterker), Pioneer UDP-LX500 (4k blu ray speler), Sony 55 inch 4K (TV), BK XXLS 400FF (subwoofer), Audio Physic Classic 10 (voor speakers),  XTZ Spirit 2 (achter speakers). Innuos ZENmini MK3 (ripper/streamer), Tellurium q black 2 speaker / signaal kabels. Alle stroom bekabeling / stekkerblokken: Supra.
Headfi: Violectric V200, Quad Era-1, Sennheiser HD650