Stereo versterker + AV Receiver gebruiken

Started by audio_stabilo, November 5, 2014, 20:52:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

Quote from: audiogek on November  5, 2014, 20:52:52
Hoi,

Op mijn huidige Onkyo 675e receiver heb ik geen PRE OUTS zitten.
Echter wil ik ook een goede stereo versterker aansluiten op mijn Kef boxen.
Natuurlijk heb ik geen zin om elke keer kabels te wisselen van de AV Receiver naar de Marantz versterker.

Is het evt mogelijk om 2 kabels van de Onkyo naar de kefs te laten gaan en ook naar de Marantz?
Moeten ze natuurlijk niet allebei aan staan.....

De goedkope oplossing:
(moet je wel even "omgekeerd" bekabelen)

De goede oplossing:

denoontje

Quote from: road rebel on November 18, 2014, 07:41:56
De goedkope oplossing:
(moet je wel even "omgekeerd" bekabelen)

De goede oplossing:


en dit werk prima...major upgrade meestal in stereo.
mooiste is ht throughput op je versterker maar dit hoeft niet, als je maar wel makkelijk je volume op je versterker kan aflezen (reproduceerbaar bij ht setting).

ik heb op een denon 3802 een primare aangekoppeld gehad en dit was een mega upgrade.

DVd/bluray kun je evt digitaal aanlsuiten op de reciever (hdmi, coax, optisch) en analoog op de stereo versterker als je die bronnen ook gebruikt voor cd's af te spelen.

@ admin

kunnen we hier een sticky van maken want de vraag blijft toch regelmatig terug komen...en met deze afbeelding erbij is alles duidelijk lijkt me.
;-)


Bierdopje071

In zijn prijsklasse lijkt een extra schakelaar van twee honderd (200) euro geen optie. Dan trek je de verhoudingen echt helemaal scheef, je kunt dan beter het zelf even knutselen, zo lastig hoeft dat niet te zijn.
Versterkering: Vecteur Ai6; Cambridge Audio DacMagic | Speakers: B&W 805 Nautilus | Beeld: Philips Cineos 42'' | Bronnen: Technics SL-D3; PC |

Dirkjanboon

ik heb ook een stereo versterker met stereo speakers en een receiver voor home cinema met 5.1 speakers .

ik denk dat wat jij wil wel kan maar alleen met een switch of pre out .

ik heb de blueray en dvd/sacd speler op zo wel de stereo als ook op de reciever zitten (stereo met lange stereo kabels en reciever optisch) zo kan ik dus 5.1 +2.0 = 7.1 spelen over 2 instalaties

mijn receiver heeft alleen rec out die kan ik wel verbinden met de stereo versterker maar zie daar zelf geen voordeel in
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

Sopper

Ik heb ook heel lang met dit probleem gezeten en van alles geprobeerd.
Uiteindelijk de ultieme oplossing gevonden in de Sony eindversterker met fixed en variabele output.

Surround via receiver; fronts via eindversterker, receiver pre-out fronts naar fixed input eindversterker.
Stereo via voorversterker naar eindversterker op variabele input.
Fysiek schakelen tussen fixed en variabel is het enige...

Afgekeken van Gerchy (Sony-ES-fanaat op Audiokarma, zie www.sony-es.com)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

road rebel

Waarom op variabele input als je alsnog een stereovoorversterker ervoor hebt? Lijkt mij dat je dan 2x volume achter elkaar hebt.

Sopper

Quote from: road rebel on January  5, 2015, 11:27:16
Waarom op variabele input als je alsnog een stereovoorversterker ervoor hebt? Lijkt mij dat je dan 2x volume achter elkaar hebt.

De variabele input op de N80ES is niet "echt" variabel.
In te stellen op -20db tot 0 db
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

toby.s

Gaat het koppelen van een stereo versterker aan een AV receiver via pre out altijd een verbetering opleveren?
Ik bedoel dan zowel in stereo als in surround (front speakers?).
Zelf heb ik een pioneer AV receiver en die slaagt er niet in om mijn CM8 speakers adequaat aan te sturen.
Daarom speel ik ook met het idee om er een stereo versterker aan te koppelen.
Nog een bijkomend vraagje, zal de stereo versterker ook de klank beinvloeden?
(sorry dat ik even het topic kaap)

Sopper

Quote from: toby.s on January 12, 2015, 14:02:12
Gaat het koppelen van een stereo versterker aan een AV receiver via pre out altijd een verbetering opleveren?
Ik bedoel dan zowel in stereo als in surround (front speakers?).
Zelf heb ik een pioneer AV receiver en die slaagt er niet in om mijn CM8 speakers adequaat aan te sturen.
Daarom speel ik ook met het idee om er een stereo versterker aan te koppelen.
Nog een bijkomend vraagje, zal de stereo versterker ook de klank beinvloeden?
(sorry dat ik even het topic kaap)

Dat is afhankelijk van 2 factoren:
1. De kwaliteit van je pre-gedeelte van je receiver
2. De kwaliteit van je losse (eind-)versterker

Je zult dus iets meer gegevens moeten verschaffen om dit te beoordelen.
Welke receiver? Welke (stereo) eind of geïntergeerde versterker heb je op het oog?
Wat zijn de specificaties van je aan te sturen (front) speakers?
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

katwax

Quote from: toby.s on January 12, 2015, 14:02:12
Gaat het koppelen van een stereo versterker aan een AV receiver via pre out altijd een verbetering opleveren?
Ik bedoel dan zowel in stereo als in surround (front speakers?).
Zelf heb ik een pioneer AV receiver en die slaagt er niet in om mijn CM8 speakers adequaat aan te sturen.
Daarom speel ik ook met het idee om er een stereo versterker aan te koppelen.
Nog een bijkomend vraagje, zal de stereo versterker ook de klank beinvloeden?
(sorry dat ik even het topic kaap)
Als je receiver inderdaad te weinig power kan leveren aan je luidsprekers dan zal het toevoegen van een eindversterker een grote verbetering zijn, maar dan moet deze eindversterker wel genoeg power kunnen leveren.
Ik denk niet dat een stereo pre veel zal toevoegen aan geluid bij film, echter is het wel mogelijk dat stereo pre bij muziek wel "beter" klinkt, maar dit heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

toby.s

Quote from: katwax on January 12, 2015, 16:26:47
Als je receiver inderdaad te weinig power kan leveren aan je luidsprekers dan zal het toevoegen van een eindversterker een grote verbetering zijn, maar dan moet deze eindversterker wel genoeg power kunnen leveren.
Ik denk niet dat een stereo pre veel zal toevoegen aan geluid bij film, echter is het wel mogelijk dat stereo pre bij muziek wel "beter" klinkt, maar dit heeft meer met persoonlijke voorkeur te maken.

De stereo versterker die ik op het oog heeft zeker genoeg vermogen maar ik zal hiervoor (op een gepast tijdstip) eens een ander topic openen.
Vermoedelijk ben ik beter met een andere, "meer muzikale" receiver.

VTEC_genieter

@Road Rebel,
Over de goede oplossing: Stel, je hebt een AV-receiver van 7x 150w en je koppelt daaraan een geïntegreerde stereoversterker die 2x 40w is als eindversterking.
Kan dat?
Want moet je niet een stereoversterker nemen met minimaal 2x 150w om mee te komen met je AV-receiver?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

quattronl

Quote from: VTEC_genieter on January 12, 2015, 20:40:27
@Road Rebel,
Over de goede oplossing: Stel, je hebt een AV-receiver van 7x 150w en je koppelt daaraan een geïntegreerde stereoversterker die 2x 40w is als eindversterking.
Kan dat?
Want moet je niet een stereoversterker nemen met minimaal 2x 150w om mee te komen met je AV-receiver?
Nee hoor, hoeft zeker niet.
Als je stereo amp bijv. een buizenamp is dan kan die je speakers prima aansturen. Ik bedoel, het gaat niet puur om de wattages.
Daarbij heeft je receiver meer 'lucht' om de overige kanalen te voorzien.

Mijn receiver heeft 7x120W, mijn stereo amp heeft 2x90W (geen buizen). Die stereo amp klinkt, in stereo dus, zo ontzettend veel mooier dan de receiver in puur stereo. De veel betere vv in de stereo amp speelt natuurlijk ook een grote rol, naast de betere voeding.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

VTEC_genieter

Bedankt Quattronl!
Ik hoop niet dat het virus weer aan gaat slaan.......want ik heb nu een simpele budget stereo versterker Denon PMA520 in mijn gedachte voor m'n Denon AVR3312.
Of niet alle stereoversterkers kunnen als eindversterkers fungeren?

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Sopper

#40
Bij een groot verschil in wattage, moet je je wel realiseren dat bij room-EQ of wat voor vorm dan ook, je speakers op de receiver op -xx db worden gezet.
Dus als je (extreem voorbeeld) een eindbak van 40 watt aan een receiver hangt van 120 watt, dan speel je in surround dus nooit harder dan 40 watt...
Of zie ik hier iets over het hoofd?
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

quattronl

Quote from: VTEC_genieter on January 12, 2015, 21:22:48
Of niet alle stereoversterkers kunnen als eindversterkers fungeren?
In principe kan je er elke stereo amp voor gebruiken, alleen als die geen ht passthrough oid heeft dan moet je steeds het volume handmatig aanpassen. En erop letten dat je die weer zachter zet als je weer stereo gaat beluisteren.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

quattronl

Quote from: Sopper on January 12, 2015, 21:34:49
Dus als je (extreem voorbeeld) een eindbak van 40 watt aan een receiver hangt van 120 watt, dan speel je in surround dus nooit harder dan 40 watt...
Waarom?
Je stereo amp is een losse versterker, heeft niks met je receiver te maken behalve dat ie signaal daarvan ontvangt en er z'n eigen ding mee doet. De receiver 'ziet' de amp geeneens (behalve Audyssey). De receiver heeft z'n eigen voeding dit nu alleen maar hoeft zorg te dragen voor de center en surroundkanalen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

VTEC_genieter

Inderdaad, daarom klinkt mijn andere apparatuur waar de NAD stereoversterker zit, zo goed/mooi!!
De NAD C326BEE heeft maar 2x 45 watt en kan m'n zware B&W zuilspeakers zelfs aansturen!
NAD maakt serieuze versterkers en levert echt power!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

JOVOS

Hallo,

Bij deze wil ik even inhaken hier...
Ik volg dit topic omdat ik met hetzelfde probleem worstel. Ben sinds kort in het bezit van een paar serieuze speakers die echt wel een stereo versterker nodig hebben. Mijn Marantz SR6004 vind ik voldoende voor m'n HT deel, maar deze zal niks bakken met de nieuwe speakers welke ik dus wel als fronts op wil nemen in m'n HT setup.

Voorbeeld zoals op de uitgebreide voorstelling van Road Rebel lijkt mij ook wel wat. Vraag ik me wel af wat die HT passthrough nu precies doet. Geeft de stereo versterker het signaal van de receiver alleen maar door (wat dus een minder front geluid opleverd) of fungeerd de receiver als voorversterker voor de stereoversterker en gaat de stereoversterker dus aktief met het signaal van de receiver aan de slag?


Sopper

Quote from: GONOX on February 21, 2015, 22:14:01
Vraag ik me wel af wat die HT passthrough nu precies doet.

Die doet niets; die laat het signaal direct naar het eindversterker gedeelte gaan.
Je receiver is dus het voorversterker gedeelte die gebruik maakt van het eindversterkergedeelte van de geïntegreerde stereo versterker
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

JOVOS

Precies, dat bedoelde ik ook. De stereoversterker doet dus gewoon zn werk als eindversterker op de frontkanalen met het aangeleverde signaal van de receiver. De passthrough zorgt er dus enkel voor dat het volume automatisch aangepast wordt zodat je dit niet apart hoeft in te stellen op je stereo versterker. Heb ik het zo goed begrepen?

Sopper

Quote from: GONOX on February 21, 2015, 22:33:27
De passthrough zorgt er dus enkel voor dat het volume automatisch aangepast wordt zodat je dit niet apart hoeft in te stellen op je stereo versterker. Heb ik het zo goed begrepen?

Niet automatisch. Meestal gewoon op maximale output van de eindversterker... (zoals een losse eindversterker)
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

JOVOS

dus het blijft terugschroeven bij enkel stereo gebruik?

luuk

Ik heb dus een Marantz sr7008 waar de surround luidsprekers en de center van Kef op aangesloten zijn en een Vincent sv234 stereo versterker daaraan gekoppeld die mijn Kef Reference model 2 fronts aanstuurt. Mijn blu ray speler is aangesloten op de receiver en mijn sacd speler  Marantz SA7001 ki op de stereoversterker.
Als ik een cs afspeel via de stereoversterker dan heb ok vermogen over want op -35 speelt die al luid.
Maar als ik een blu ray afspeel en dus de receiver en stereoversterker aanheb dan moet ik het volume bijna vol opendraaien. Hij staat dan op -15 of zo en dat is dan niet eens superhard.
Hoe zou dat komen?
Marantz PM KI PEARL,  Marantz SA KI PEARL, Marantz sr7010,  Philips BDP9700,  Floating Cameleon King,  Floating Cameleon Duchess,  Floating Cameleon Voice,  Klipsch R-112SW