High end hoofdtelefoon of speakers?

Started by Rudi64, October 28, 2014, 15:19:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rudi64

Onlangs heb ik op een beurs een demo gehad met een Audeze lcd 2 hoofdtelefoon gepaard met de Erzetich "Deimos"
hoofdtelefoon versterker..dit klonk wel zo heel erg goed dat ik met deze combinatie best zou kunnen leven.. :music:
Niet dat ik die switch nu direct ga maken,maar vroeg mij af of er hier mensen zijn die ooit hun speakers aan de kant geschoven hebben
en vervangen door een dedicated hoofdtelefoon set up en wat hun ervaringen zijn...
Het lijkt me een andere manier van luisteren,meer persoonlijk,je hoeft geen rekening meer te houden met akoestiek,maar je zit wel maar met die hoofdtelefoon op je hoofd de hele tijd... :sigh:..maar die Audeze zat wel comfortabel moet ik zeggen..

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

lynch1979

Quote from: Rudi64 on October 28, 2014, 15:19:10
Onlangs heb ik op een beurs een demo gehad met een Audeze lcd 2 hoofdtelefoon gepaard met de Erzetich "Deimos"
hoofdtelefoon versterker..dit klonk wel zo heel erg goed dat ik met deze combinatie best zou kunnen leven.. :music:
Niet dat ik die switch nu direct ga maken,maar vroeg mij af of er hier mensen zijn die ooit hun speakers aan de kant geschoven hebben
en vervangen door een dedicated hoofdtelefoon set up en wat hun ervaringen zijn...
Het lijkt me een andere manier van luisteren,meer persoonlijk,je hoeft geen rekening meer te houden met akoestiek,maar je zit wel maar met die hoofdtelefoon op je hoofd de hele tijd... :sigh:..maar die Audeze zat wel comfortabel moet ik zeggen..

Ik zelf speel met de Audeze LCD2 in combinatie met de Metrum Aurix hoofdtelefoonversterker, het standaard snoer heb ik vervangen voor een Entreq Konstantin.

Ik zou er niet voor kiezen om je speakers (set?) aan de kant te schuiven, vandaar dat ik hem gebruik wanneer mijn vrouw niet te hard wil meegenieten van mijn muziek.
Ook is het een hele andere beleving met hoofdtelefoon luisteren dan via je speakers, welke ik zou moeten kiezen.....beide als het financieel toelaatbaar is.

Rudi64

Beide zou ideaal zijn natuurlijk,alleen het prijskaartje is aan de forse kant..de amp kost al ongeveer 4000€.
Denk trouwens dat de lcd-2 de instap van Audeze is,het topmodel wil ik trouwens niet horen (Lcd-x)... :ohmy:

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

lynch1979

Quote from: Rudi64 on October 28, 2014, 15:47:23
Beide zou ideaal zijn natuurlijk,alleen het prijskaartje is aan de forse kant..de amp kost al ongeveer 4000€.
Denk trouwens dat de lcd-2 de instap van Audeze is,het topmodel wil ik trouwens niet horen (Lcd-x)... :ohmy:

Ik had nog nooit van deze amp gehoord, maar ik zag de prijs  :wacko:

De LCD2 is het instapmodel, de LCD3 is het topmodel qua prijs (2100,-).
Ik zelf speel nog met een ouder model LCD2 (deze is zonder fazer) met de fazer schijnt het typische Audeze geluid te zijn veranderd.
Binnenkort ga ik wel naar de LCD-X en XC luisteren, maar daar blijft het bij  :D

gerzom

Hier nog een zeer tevreden LCD 2.2 gebruiker (trouwens ook met Entrq kabel.........  ;) )

Ik gebruik mijn LCD 2.2 trouwens met zowel een Schiit Mjolnir als Bakoon HPA-01 amp en ja, het is een hele andere beleving dan speakers, maar erg leuk om er naast te hebben.
In mijn geval is het een beetje uit nood geboren omdat mijn set in de woonkamer staat en mijn kinderen vroeg gaan slapen en mijn vrouw tv wil kijken, dus ik 's avonds niet meer aan luisteren toe kwam. Dus toen de LCD 2.2's aangeschaft (en later een gesloten MrSpeakers Alpha Dog, omdat een open systeem toch wel gehorig is (2 kanten op) )

Die Erzetich Deimos is trouwens wel een mooi ding!!
2999 euro in de pre-order, zag ik  :crazy:
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


Rudi64

Moet zeggen,was het nu de Erzetich Deimos of de Audeze..maar denk dat ik nog nooit bij een orkest zo de individuele
instrumenten kon duiden,retestrak,detailering was van een andere planeet,en had nooit het gevoel dat ik naar een hoofdtelefoon aan het luisteren was..alles was er.. :bigsmile:
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Jumping Jack

Het mooie aan een goede hoofdtelefoon is natuurlijk dat je, in vergelijking met speakers, veel minder dient uit te geven om een erg goede weergave te bekomen. Ik maak ook behoorlijk vaak gebruik van mijn hoofdtelefoons (ik heb er momenteel drie: sennheiser rs220 draadloos, srh 840 en srh 1840) icm de uitgang van de supernait 2.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

zoldar

allebei, maar als geld echt een issue wordt ben je met een head-fi setje eerder in Walhalla voor je euris
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

garmtz

Jammer genoeg geen hoofdtelefoon uitgang op de AK/0... Die op de ADSM en AK/1 zijn subliem... Zelfs de hoofdtelefoonuitgang van de MDSM vond ik preferabel aan de Schiit Lyr en Merdian Prime.

Ik gebruik dus een Hifiman HE-500 met Cardas kabel op een MDSM/ADSM (even te leen... ;)). Voor mij zijn hoofdtelefoon en speakers complementair.

daanvanduif

Heb zelf beide. Hoofdtelefoon luister ik voornamelijk als ik zit te rommelen/werken achter de pc.
Nadeel van hoofdtelefoon vind ik weer dat je niet even muziek op de achtergrond aan kan zetten...

Vond zelf persoonlijk het draagcomfort voor langere tijd overigens niet geweldig van de Audeze (Sennheiser HD800 vind ik qua draagcomfort veel prettiger).
Corazón

lynch1979

Quote from: garmtz on October 28, 2014, 20:46:16
Voor mij zijn hoofdtelefoon en speakers complementair.

Mee eens....ik zou niet zonder beide willen en kunnen.


lynch1979

Quote from: daanvanduif on October 28, 2014, 20:54:36


Vond zelf persoonlijk het draagcomfort voor langere tijd overigens niet geweldig van de Audeze (Sennheiser HD800 vind ik qua draagcomfort veel prettiger).

Ik luister gemiddeld zo'n 4 a 5 uur en heb nergens last van, behalve van warme oren maar dat is bij elke hooftelefoon volgens mij het geval.

Rusher

Indien ik zou moeten focussen op het woordje "of" in het topic, dan kies ik zonder twijfel voor luidsprekers in plaats van een hoofdtelefoon. Ik bemerk:
- meer rust
- groter beeld
- betere bas
- meer bewegingsvrijheid
- minder gevaar voor gehoorschade

En in de tussentijd sparen voor een prachtige hoofdtelefoon....

daanvanduif

Quote from: lynch1979 on October 28, 2014, 20:58:12
Ik luister gemiddeld zo'n 4 a 5 uur en heb nergens last van, behalve van warme oren maar dat is bij elke hooftelefoon volgens mij het geval.

Zal ook persoonlijk zijn denk. Vond hem wat aan de zware kant en snel last van erg warme oren wat ik met de HD800 helemaal niet heb.
Lijkt me in ieder geval verstandig voor aanschaf een keer een langere luistersessie te proberen.
Corazón

lynch1979

Quote from: daanvanduif on October 28, 2014, 21:02:29
Zal ook persoonlijk zijn denk. Vond hem wat aan de zware kant en snel last van erg warme oren wat ik met de HD800 helemaal niet heb.
Lijkt me in ieder geval verstandig voor aanschaf een keer een langere luistersessie te proberen.

Is zeker persoonlijk.

Hij is inderdaad aan de zware kant, en je laatste advies kan ik zeker beamen zeker gezien de uitgave  ;)

Rudi64

#15
Quote from: Rusher on October 28, 2014, 20:59:08
En in de tussentijd sparen voor een prachtige hoofdtelefoon....

Absoluut...

Quote from: daanvanduif on October 28, 2014, 20:54:36
Heb zelf beide. Hoofdtelefoon luister ik voornamelijk als ik zit te rommelen/werken achter de pc.
Nadeel van hoofdtelefoon vind ik weer dat je niet even muziek op de achtergrond aan kan zetten...

Vond zelf persoonlijk het draagcomfort voor langere tijd overigens niet geweldig van de Audeze (Sennheiser HD800 vind ik qua draagcomfort veel prettiger).

Muziek op de achtergrond hoeft voor mij niet van hoogstaand niveau te zijn,brengt anders toch alleen maar afleiding.. ;)

Quote from: garmtz on October 28, 2014, 20:46:16
Jammer genoeg geen hoofdtelefoon uitgang op de AK/0... Die op de ADSM en AK/1 zijn subliem... Zelfs de hoofdtelefoonuitgang van de MDSM vond ik preferabel aan de Schiit Lyr en Merdian Prime.

Ik gebruik dus een Hifiman HE-500 met Cardas kabel op een MDSM/ADSM (even te leen... ;)). Voor mij zijn hoofdtelefoon en speakers complementair.

Ja,jammer,he..voor de AK/0 geen hoofdtelefoon ingang,anders zou hij best compleet zijn geweest.
Moest ik ooit in de situatie komen dat mijn huidige set een probleem word,kleiner gaan wonen of who knows what,
ik zou er geen probleem mee hebben die in te ruilen tegen die Erzetich Deimos-Audeze combinatie..
Maar misschien beginnen met zoetjes aan wat sparen voor een Audeze en dan zien we wel... :satisfied: 

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

MAW

#16
Ik gebruik een set speakers (Barefoots) en een Violectric V200/Sennheiser HD800 headset maar ondanks dat ik het een zeer prettige headset vind, vind ik uiteindelijk speakers toch veel prettiger luisteren.

Nu ik een tweede set speakers heb (Klein + Hummel) verkoop ik m'n headset. Ik gebruik hem simpelweg nooit meer.

Ik kies dus voor: Speakers! :)
Gr. Martijn

garmtz

Een HD800 is ook echt een heel analytische hoofdtelefoon. Niet echt om plezierig mee van muziek te genieten, maar muziek te analyseren. Niet mijn ding...

MAW

#18
Hoezo zou plezierig luisteren niet mogelijk zijn met een analystische weergave dan? Dat is eerder een evenredig verband dan een onevenredig verband in mijn optiek. Een analytische weergave van een goede opname imo. juist zorgt voor een gedetailleerdere en daardoor intensere en beleving van hetgeen je afspeelt (dat betekent voor mij zeker luistergenot/luisterplezier).

Misschien bedoel je met analyisch iets anders dan de letterlijke zin van het woord? Ik vond de HD800 wel een plezierig apparaat. Hij laat wel alles horen. Slechte opnames klinken er slecht op. Goede opnames goed. Zoals het hoort een goede hoofdtelefoon (en speakers). Op de HD800 in het specifiek heb ik niets aan te merken. Ik vind een hoofdtelefoon op m'n hoofd in het algemeen alleen een minder prettige luistersituatie dan speakers.
Gr. Martijn

garmtz

#19
Het is persoonlijk... Ik wil niet naar de opname luisteren, maar van de muziek genieten... Voor mij is de HD800 te eerlijk en in het hoog wat mij betreft zelfs wat onrealistisch. Ik heb onlangs de HD800 weer eens beluisterd met de eigen HDV800 versterker en een Ayre Cd-speler met goede opnames en ik vind het hoog te kil en droog (eigenlijk het hele geluid is zo). Heel mooi om een opname te analyseren, maar sleept mij niet de muziek in.

MAW

Het hoog snap ik wel. Er zit een piek in het hoog rond 8KHz. In het midden is de overdracht ook grillig. Maar de eerste rechte hoofdtelefoon moet nog ontwikkeld worden.

Analytisch gebruik ik in ieder geval zelf in de letterlijke zin van het woord. En dat is variabel. Zonder analytisch vermogen hoor je helemaal niets en dat maakt genieten van muziek ook lastig. Ik heb het idee dat analystich een soort van figuurlijke omschrijving toegedicht wordt (valt me vaker op bij audioliefhebbers). Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het is een hoofdtelefoon die ik zelf ook eerder aan een audio engineer zou aanraden dan aan een vrije tijds luisteraar (maar eigenlijk vind ik hem zelf voor beide toepassingen erg goed in vergelijking met hoofdtelefoons die ik verder gehoord heb).
Gr. Martijn

garmtz

Quote from: MAW on November  1, 2014, 15:40:56
Maar ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Het is een hoofdtelefoon die ik zelf ook eerder aan een audio engineer zou aanraden dan aan een vrije tijds luisteraar (maar eigenlijk vind ik hem zelf voor beide toepassingen erg goed in vergelijking met hoofdtelefoons die ik verder gehoord heb).

Dat eerste ben ik het dus mee eens, het tweede is puur subjectief/persoonlijk... ;)

Het woord analytisch is hetzelfde als wat jij ermee bedoelt en is in principe een goede eigenschap van een audio-component. Het probleem met een component dat heel erg analytisch is, is dat het ten koste kan gaan van het muzikale geheel. Althans, dat is vaak mijn ervaring.

scrutinizer

Quote from: garmtz on November  1, 2014, 15:42:58
Dat eerste ben ik het dus mee eens, het tweede is puur subjectief/persoonlijk... ;)

Het woord analytisch is hetzelfde als wat jij ermee bedoelt en is in principe een goede eigenschap van een audio-component. Het probleem met een component dat heel erg analytisch is, is dat het ten koste kan gaan van het muzikale geheel. Althans, dat is vaak mijn ervaring.

Ook in deze doe IK moeite en denk je te begrijpen, Garmt.
Blinkt dit uit in duidelijkheid???....Read again. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Quote from: garmtz on October 29, 2014, 13:18:54
Een HD800 is ook echt een heel analytische hoofdtelefoon. Niet echt om plezierig mee van muziek te genieten, maar muziek te analyseren. Niet mijn ding...

citaat: "De HD800 is een van de allermooiste hoofdtelefoons op de markt. Gewoon van genieten!"  ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

RonK.

#24
Quote from: Rusher on October 28, 2014, 20:59:08
Indien ik zou moeten focussen op het woordje "of" in het topic, dan kies ik zonder twijfel voor luidsprekers in plaats van een hoofdtelefoon. Ik bemerk:
- minder gevaar voor gehoorschade

Als je de hoofdtelefoon "te hard" gebruikt zeker, maar ik hoor wel eens dat op rustig luisterniveau luisteren ook killing is voor je oren omdat het geluid te direct op je oren zit.

Je plaats tenslotte een cocon met geluidsgolven direct op je oren.

In hoeverre dit een issue is weet ik niet,.... misschien zijn er deskundige hier die het weten.