slant plates 2395 jbl

Started by jblvintage, October 23, 2014, 01:18:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martin778

TAD, daar hoor je ook maar weinig over terwijl het volgens mij het summum is als het om compressiedrivers gaat.
De enige fabrikant die ik ken die TAD drivers in zijn kasten heeft toegepast is/was EAW.

Mao

Zijn wel wat meer fabrikanten die TAD gebruikten. Wat te denken van de in Nederland geproduceerde MasterBlaster/Axys fullrange systemen.
Gerrit Duran wist toen al waar hij mee bezig was thans sinds 2013 maakt zijn bedrijf deel uit van de Harman groep. Hulde voor zijn kennis en kunde en natuurlijk de visie hoe complexe geluidsproblemen aan te pakken.

EAW had zeker tot 1995 geen eigen luidspreker ik ken EAW sinds 1980 toen ik de EAW's ging gebruiken. EAW maakte gebruik van RCF luidsprekers (conusluidsprekers) meer dan de helft dan de RCF productie vertrok naar EAW. Vanaf die periode zie je ook dat RCF steeds betere conusluidsprekers ging maken waarschijnlijk ook vanwege de sterk groeiende vraag naar EAW producten. Voor de compressie drivers was EAW aangewezen op JBL en in de wat kleinere systemen gebruikte EAW ook RCF drivers. In Nederland had RCF een goedkoop imago en een luidsprekerkast met RCF kon dus niet goed zijn. Holland P.A. Service die de kasten voor EAW bouwde voor Europa en ook de Imprteur was en nog steeds is verkocht de beroemde BH 800 bassbin met een EAW luidspreker (was dus RCF) of met meerprijs een 18" Gauss.

Toen EAW begon met de zgn. fullrange compact systemen (KF550) werden er als conusdrivers RCF toegepast en als compressie driver JBL 2445, of TAD 4001. Prijs van een losse TAD driver was bijna 2x zo veel als de JBL!
Het grote voordeel van TAD was , zo klonken vele malen beter dan de JBL 2441/2445 en je had geen xtr. tweeter meer nodig voor het top hoog.
Deze KF550 systemen zijn in Europa verkocht meestal met 50% JBL en 50 % TAD en dat werkte geweldig.
OP compressie driver gebied heb ik nog nooit 1 compressie driver gehoord die beter klonk dan TAD.  Waarom de huidige pioneer/TAD luidspreker systemen zo exorbitant duur moeten zijn is mij een raadsel maar ja dat is Hifi, High End.
De luidspreker componenten van TAD zijn redelijk gemakkelijk te verkrijgen zeker via Amerikaanse leverancier. Als je bij Pioneer Nederland aanklopt weten ze niet eens waar je het over hebt. Bij Pioneer nederland kennen ze niet eens hun eigen producten pallet, de dozenschuivers.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

martin778


jblvintage


Mao

Vraag mij al hoe dat klinkt kast van Alu.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels