Zowel NAS als AC Ryan enkel nog via wifi bereikbaar

Started by VlisChris, October 22, 2014, 01:16:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Heren,

Een opvallend probleem.
Zoals je kunt lezen in de topic titel zijn zowel mijn NAS als AC Ryan enkel nog via wifi bereikbaar. De reden dat dit opvallend is, is omdat ze geen van beiden een eigen wifi-toegang hebben.
In het kort een situatieschets.

Modem - kabel - patchpanel - switch - router
                                                      - kabel - NAS cq AC ryan
Mijn laptop zit zowel via wifi als via bedraad op internet.
De NAS en AC Ryan zitten puur en alleen via een kabel via via aan de router verbonden. Dus je zou zeggen dat bedraad gewoon moet werken. Maar blijkbaar zit er toch ergens iets fout. En dat is hinderlijk. Laatste wilde/moest ik nogal wat GB's overzetten van NAS naar AC Ryan. Zeg bijna 400gig. De planning was dat dit 17 dagen ging duren :-\

Is er iemand die zin heeft om mee te denken waar ik allemaal kan kijken wat er fout gaat? Kabeltje verkeerd? Kan ik me niet voorstellen; het is aangelegd door iemand met kennis van zaken, en ik heb er nooit aangezeten daarna. Een instelling verkeerd? Zeg nooit nooit. Maar wat het is kan ik niet ontdekken :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

br@m

Waar zit je wifi acces point?
Verder lijkt me de bovenstaande situatieschets onjuist.
Het zou moeten zijn modem->router->switch->patchpanel.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

dennism

Niet toevallig je bedrade NIC uitgeschakeld in het control panel, of een brakke kabel/connector ergens, daarnaast is het sowieso niet erg handig om 2 connecties te maken met hetzelfde netwerk over 2 verschillende media.

Ik weet trouwens niet hoe je de data overzet, maar als je bijv een Synology hebt zou je dit het beste via de webinterface of commandline van de syno kunnen doen. Kopieren van de nas naar de AC ryan via de laptop zal altijd trager gaan dan direct.

_ MarcelloW _

Alle apparaten al eens uit gehad, en opnieuw opgestart?

Te beginnen bij modem, router enz enz.


Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

i2Paq

Alleen bereikbaar via de WiFi op je laptop?

Zo ja, dan is misschien iets mis met de LAN setup op je laptop.

Heb je nog andere, bedrade, systemen op je netwerk?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

VlisChris

Quote from: br@m on October 22, 2014, 07:45:06
Waar zit je wifi acces point?
Verder lijkt me de bovenstaande situatieschets onjuist.
Het zou moeten zijn modem->router->switch->patchpanel.

Ah, dan weet je meteen hoeveel kennis van zaken ik heb ;)
Het accespoint zit in het CV-hok. Weinig optimaal, maar dat is even de enige logische plek waar die kan staan helaas.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: dennism on October 22, 2014, 23:34:50
Niet toevallig je bedrade NIC uitgeschakeld in het control panel, of een brakke kabel/connector ergens, daarnaast is het sowieso niet erg handig om 2 connecties te maken met hetzelfde netwerk over 2 verschillende media.

Ik weet trouwens niet hoe je de data overzet, maar als je bijv een Synology hebt zou je dit het beste via de webinterface of commandline van de syno kunnen doen. Kopieren van de nas naar de AC ryan via de laptop zal altijd trager gaan dan direct.

Uh, waar ik wel antwoord op kan geven: een brakke connector zal het niet zijn. Bedraad internetten gaat wel namelijk. En de andere apparaten hebben de kabels nooit los gehad. Wat is bedrade NIC? En twee connecties over hetzelfde netwerk? Je moet toch wel EN je NAS kunnen benaderen, EN je AC Ryan? Hoe zou ik anders moeten doen?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: _ MarcelloW _ on October 23, 2014, 09:19:43
Alle apparaten al eens uit gehad, en opnieuw opgestart?

Te beginnen bij modem, router enz enz.




Tijdje geleden flinke stroomstoring gehad waarbij ALLES in huis uit stond :-X Dus ja. Problemen waren daarvoor al ontstaan overigens.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Quote from: i2Paq on October 23, 2014, 09:35:05
Alleen bereikbaar via de WiFi op je laptop?

Zo ja, dan is misschien iets mis met de LAN setup op je laptop.

Heb je nog andere, bedrade, systemen op je netwerk?

Hoe kan ik die LAN setup nakijken?
Dit zijn de enige bedrade apparaten in mijn netwerk overigens. Op de keren dat ik mijn laptop bedraad aansluit na dan :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

dennism

#9
Quote from: Christiaan S on October 23, 2014, 11:54:27
Uh, waar ik wel antwoord op kan geven: een brakke connector zal het niet zijn. Bedraad internetten gaat wel namelijk. En de andere apparaten hebben de kabels nooit los gehad. Wat is bedrade NIC? En twee connecties over hetzelfde netwerk? Je moet toch wel EN je NAS kunnen benaderen, EN je AC Ryan? Hoe zou ik anders moeten doen?

met 2 connecties bedoel dat het niet raadzaam is om zowel wireless als bedraad tegelijkertijd te gebruiken in hetzelfde netwerk. Zit je bekabeld, zet dan wireless uit, zit je zonder kabel, dan uiteraard wireless aan.

NIC is een Network Interface Card (je netwerkkaart).

In princiepe zou je voor een filetransfer van de NAS naar de AC Ryan geen connectie naar beide apparaten moeten hebben, tenzij de NAS geen filetransfers kan initieëren. Bij een Qnap of een Syno is het vaak vele malen sneller om in te loggen op de NAS en vandaar uit de filetransfer uit te voeren dan dat je op de laptop gaat slepen van de NAS naar de AC Ryan, zeker als je dit over een wireless connectie doet verlies je op die manier erg veel snelheid.

VlisChris

Volgens mij snap ik er heel erg weinig van :)

Geen connectie naar beiden apparaten? Van waar naar waar?
Een filetransfer niet kan initieren? Hoe bedoelu?

Je ziet het: ik heb er geen kaas van gegeten ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

twani

Quote from: Christiaan S on October 27, 2014, 13:47:35
Volgens mij snap ik er heel erg weinig van :)

Geen connectie naar beiden apparaten? Van waar naar waar?
Een filetransfer niet kan initieren? Hoe bedoelu?

Je ziet het: ik heb er geen kaas van gegeten ;)

Mmm, gelukkig...ik dacht altijd dat ik de enige was die dit soort zaken niet snapte :nopompom:



Siddartha

Maar als ik het goed begrijp krijg je wel via WiFi verbinding met nas/mediaplayer, maar niet als je de laptop bedraad aansluit?

Dat betekent dat de beide apparaten wel een IP-adres krijgen en dus Functioneren. Dus ligt het probleem bij de bedrade netwerkverbinding van je laptop.
Vragen:

- heb je wel internetverbinding met je laptop als deze bedraad is aangesloten?
- waar sluit je de laptop bedraad op aan?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

VlisChris

Quote from: twani on October 28, 2014, 07:49:52
Mmm, gelukkig...ik dacht altijd dat ik de enige was die dit soort zaken niet snapte :nopompom:




:D
Wees gerust. Oderhand kan ik mijn weg al beter in computers vinden dan een aantal jaren terug. Maar dit soort dingen gaan me ECHT boven mijn petje ;)

@Siddartha: dat moet ik even nakijken waar die op aangesloten zit. Het klopt dat ik bedraad wel kan internetten.ik ben bijna geneigd om te denken dat mijn laptop rechtstreeks op mijn modem zit. Zou niet de bedoeling zijn. Maar misschien bij het herinrichten van mijn kamer eens een kabel verkeerd aangesloten. 
Want het is precies wat je schrijft. Enkel via wifi bereikbaar. En niet bedraad. Terwijl ik zowel draadlos als via kabel kan internetten
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Siddartha

Quote from: Christiaan S on October 28, 2014, 12:07:19
:D
Wees gerust. Oderhand kan ik mijn weg al beter in computers vinden dan een aantal jaren terug. Maar dit soort dingen gaan me ECHT boven mijn petje ;)

@Siddartha: dat moet ik even nakijken waar die op aangesloten zit. Het klopt dat ik bedraad wel kan internetten.ik ben bijna geneigd om te denken dat mijn laptop rechtstreeks op mijn modem zit. Zou niet de bedoeling zijn. Maar misschien bij het herinrichten van mijn kamer eens een kabel verkeerd aangesloten. 
Want het is precies wat je schrijft. Enkel via wifi bereikbaar. En niet bedraad. Terwijl ik zowel draadlos als via kabel kan internetten

Zou goed kunnen, ff checken dus  :thumbs-up:
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

theo_reet

Wel eens in de dhcp table van de router gekeken of er misschien een IP conflict is ?