JL Audio 12W3 Sealed Sub met Hypex DS4.0

Started by Trabuca, October 21, 2014, 07:50:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Trabuca

[emoji32] nee. Ik heb een tijdje gespeeld met de bandpass kist waar ik het geheel in heb gekocht. Dat gaf een indrukwekkende output. Later ben ik met een gesloten testkast gaan spelen en ben ik met een anti-mode 8033 aan de gang geweest. Dit bevalt goed, zo goed dat het er nu nog staat. Gezien mijn vriendin nog niet klaagt en ik de prio's ook ergens anders heb kan dit nog wel een tijdje duren, het geluid is prima. Zodra er gebouwd gaat worden zal ik het posten.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Trabuca

Ik heb een tekening gemaakt. Ik stap toch af van de rondingen omdat een vierkant beter past bij het tv meubel. Omdat ik de driver met zwarte bouten met binnenzeskant wil vastzetten gebruik ik inserts, dat staat aan de buitenkant mooier. Ook voor de voetjes gebruik ik inserts. Om de voetjes luchtdicht te houden lijm ik blokjes aan de binnenkant op de insert. De driver lekt toch niet langs de bouten door de foam ring achter de boutkop? Of moet ik daar ook de binnenkant dicht maken?

Nog niet alle maten zijn bekend maar ik kom op een inhoud van grofweg 32 liter, afhankelijk van de driver en exacte bemating van de bracing. Verder wil ik in de baffle uitsparingen maken waar ik magneten in lijm, of een blokje staal en dan in het frontje magneten. Daar heb ik nog geen maten voor. Het is niets bijzonders maar kunnen jullie dit eens beoordelen?

Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

XtrmB

inserts in mdf is geen goeie combi. MDF, ondanks hoge persing, gaat alstijd iets bolstaan aangezien het materiaal ergens heen moet. Gebruik liever slagmoeren om de driver vast te zetten.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Trabuca

Quote from: XtrmB on July 30, 2015, 11:08:15
inserts in mdf is geen goeie combi. MDF, ondanks hoge persing, gaat alstijd iets bolstaan aangezien het materiaal ergens heen moet. Gebruik liever slagmoeren om de driver vast te zetten.
Goed om te weten, ik zal het aanpassen.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

morca

32 liter is minimaal te doen,ik had deze driver zelf in een 38 a 40 liter netto zitten.
Dat kan net ivm de Xmax bij 400 watt rms.

XtrmB

Quote from: Trabuca on July 30, 2015, 17:38:42
Goed om te weten, ik zal het aanpassen.

Nog een dikke tip, als je de extra plaatjes gebruikt voor je voetjes kan je daar ongeveer een rondje infrezen van de diepte en grootte van de achterkant van zon slagmoer. De slagmoer zal er dan strak inzitten en niet meer los kunnen komen.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

WilcoL

Quote from: XtrmB on July 30, 2015, 18:15:03
Nog een dikke tip, als je de extra plaatjes gebruikt voor je voetjes kan je daar ongeveer een rondje infrezen van de diepte en grootte van de achterkant van zon slagmoer. De slagmoer zal er dan strak inzitten en niet meer los kunnen komen.

Exact! Lijkt veel op hetgeen ik nu aan het bouwen ben. Ik vul trouwens mijn gesloten behuizingen straks nog met sonofill, dat vergroot het volume wat de woofer "ziet" ook wat meer.

Ik gebruik 25mm MDF en gebruik bij nader inzien verder geen bracing. Kistjes worden stijf genoeg. Ik beplak de wanden overigens met loodbitumen en dempingspasta om het acoustisch allemaal nog wat doder te maken...

Succes! Tof dat je weer verde gaat met je project!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Trabuca

Thanks Wilco, jouw topic was al gebookmarked. Lijkt er natuurlijk veel op. Jouw topic samen met de reactie van Morca deed dit me de draad weer oppakken.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

morca

Dat is goed te horen.
Ik motiveer vel vaker mensen,een maatje van me is van 0 naar 3 JL sub,s gegaan in 1 jaar.
Die had beter niet kunnen komen luisteren......of juist wel net hoe je het bekijkt.

Word een degelijk kistje zo  :thumbs-up:

Trabuca

Ik heb ergens een rekenfout gemaakt. De kist is groter. 406x406x315mm=52 liter. Minus driver (ongeveer 4ltr) en bracing (7,5ltr) blijft er dan 40,5 liter. Ik kan nog wat schuiven met de tussenwand om op 39 liter uit te komen. Wat houden jullie voor volume van de driver?
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

WilcoL

Driver is slechts 2,1 liter volgens JL. Maar waar komt je Hypex in? Niet in de behuizing van de sub?
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Trabuca

#36
Jawel, in een afgesloten compartiment achterin en heb ik niet meegenomen in de berekening. Een tussenschot geplaatst op 315 mm van de achterwand in de tekening scheidt de kist in twee. Maar die moet dus naar voren als de driver maar 2.1 liter is, zodoende verkleint dan de inhoud. Toch maar de maten van Morca aanhouden, 270mm. Dan kom je op grofweg 38 liter afhankelijk van de bracing.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub


WilcoL

Hey "bouwbroeder"  ;D Zijn er hier nog vorderingen gemaakt?
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Trabuca

Nee we zijn druk met de voorbereidingen voor de vakantie. Ik probeer nog wel even de laatste maten op te meten zodat mijn oom aan de slag kan. Maar wordt dus na september pas voor de volgende update.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

Trabuca

#40
Oke, die update heeft even op zich laten wachten. Inmiddels twee kinderen in huize Trabuca, gelijk de reden waarom ik er geen tijd voor heb gemaakt om dit topic te updaten. Maar we hebben niet stil gezeten want de sub speelt 'al' sinds november 2016 en klinkt als een klok. Het uiteindelijke ontwerp is een schaamteloze kopie van WilcoL, ik vond die zo mooi. Vind je vast niet erg, zie het als een compliment  ;D

Hierbij de tekening die is gebruikt. Uiteindelijk is alles in verstek gemaakt, maar de afmetingen zijn zo goed als gelijk gebleven. Achteraf had ik hem liever iets kleiner gehad, ik vind hem vrij fors met in verhouding een kleine driver. Misschien laat ik ooit nog een kleinere versie maken. Of het gat groter frezen en er een 13W3 in hangen, dan is die niet kleiner maar zijn de verhoudingen sub/behuizing meer naar mijn smaak.




Ik heb geen magneten in de baffle geplaatst omdat ik toch niet met een frontje ga spelen. De Soundcare Superspikes staan te koop want ik heb SVS soundpath voetjes gebruikt. Die vond ik mooier en ik las er goede verhalen over.

Dit is het resultaat, ik ben er blij mee  :bigsmile:





Opstelling (receiver en center verborgen in TV meubel):


Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

WilcoL

Quote from: Trabuca on January  7, 2018, 10:09:44
Oke, die update heeft even op zich laten wachten. Inmiddels twee kinderen in huize Trabuca, gelijk de reden waarom ik er geen tijd voor heb gemaakt om dit topic te updaten. Maar we hebben niet stil gezeten want de sub speelt 'al' sinds november 2016 en klinkt als een klok. Het uiteindelijke ontwerp is een schaamteloze kopie van WilcoL, ik vond die zo mooi. Vind je vast niet erg, zie het als een compliment  ;D

Hierbij de tekening die is gebruikt. Uiteindelijk is alles in verstek gemaakt, maar de afmetingen zijn zo goed als gelijk gebleven. Achteraf had ik hem liever iets kleiner gehad, ik vind hem vrij fors met in verhouding een kleine driver. Misschien laat ik ooit nog een kleinere versie maken. Of het gat groter frezen en er een 13W3 in hangen, dan is die niet kleiner maar zijn de verhoudingen sub/behuizing meer naar mijn smaak.




Ik heb geen magneten in de baffle geplaatst omdat ik toch niet met een frontje ga spelen. De Soundcare Superspikes staan te koop want ik heb SVS soundpath voetjes gebruikt. Die vond ik mooier en ik las er goede verhalen over.

Dit is het resultaat, ik ben er blij mee  :bigsmile:





Opstelling (receiver en center verborgen in TV meubel):


Haha, hij is mooi en herkenbaar geworden! Heel goed!

Speelt lekker hè [emoji6] Geniet ze!

Groeten, Wilco

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

W.Otter

Mooie sub en mooie tv! Een hx850 geloof ik? Heb m zelf ook ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Trabuca

Ja een hx850, goed ding!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

W.Otter

Die update heeft even op zich laten wachten inderdaad! Twee kinderen verder.. ik zie iets van luvion op je meubel staan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF


Trabuca

Ja luvion babyfoon voor mijn dochter van 4 maanden. De andere dochter wordt in februari 2 jaar. Blij dat de tv een gorilla glass glasplaat heeft, ideaal schoonmaken met vette kinderhandjes. Speakers zonder frontjes daarentegen... Ik hou mijn hart vast ;)
Gelukkig zit ze er niet aan en blijft de TV ook redelijk vrij van vingers.
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

W.Otter

Quote from: Trabuca on January  7, 2018, 12:12:09
Ja luvion babyfoon voor mijn dochter van 4 maanden. De andere dochter wordt in februari 2 jaar. Blij dat de tv een gorilla glass glasplaat heeft, ideaal schoonmaken met vette kinderhandjes. Speakers zonder frontjes daarentegen... Ik hou mijn hart vast ;)
Gelukkig zit ze er niet aan en blijft de TV ook redelijk vrij van vingers.

ik heb meerdere babyfoons geprobeerd maar Luvion stond wel echt helemaal onder het lijstje!
maar leuk zeg, ik heb een dochtertje van anderhalf en een op komst in april! die van mij weet overal goed af te blijven, kwestie van consequent zijn.
toen ik de hx850 kocht had zoiets van; gorillaglass heb ik dat nodig? is dat niet voor mensen met een Wii die de controllers tegen het scherm aan keilen? maar inderdaad,. het schoonmaken gaat erg soepel ;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF