Peerless Active bookshelf - klaar!

Started by knubbe, October 20, 2014, 20:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Even een klein tussendoor projectje omdat ik een paar weken vrij heb. Lag al even op de plank maar nu mooi even de tijd.
Het worden simpele boekenplankspeakers maar nu eens aktief. Wat er gebruikt gaat worden:

Peerless SDS-134THP
Peerless WA10-8/TV
Hypex Active Home 2-way

De drivers komen van het zba forum, evenals het hout en het ontwerp. Prima want ik wil toch alleen maar bouwen :)

Qua afwerking zal de voorkant high gloss wit worden. De overigen zijdes worden gefineerd met wortel noten welke weer afgewerkt zal worden met een antraciete beits.

Planning is wel dat het projectje volgende week wel klaar moet zijn.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

#1
Meer
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


knubbe

Heb er nog geen doel voor. Ben er meer aan begonnen voor het bouwen.
Grote kans dat deze in de kast belanden.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Zodiac

#4
Gaaf! Heb je de kasten ook zelf gemaakt?
Mooie hobby!
Welke monitor zie ik op de 2e foto staan?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

knubbe

#5
Het hout voor de kasten was al gezaagd, ik heb ze alleen in elkaar gezet.
De monitor op de achtergrond is de b&w 805.

Zonet even de hypexen opnieuw gesoldeerd. Wilde eigenlijk een nieuwe backplate maar is er niet meer van gekomen. Meteen even boodschappen gedaan zodat ik vooruit kan!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Zodiac

Succes!
Toch even een vraag: heb je de kast zelf ontworpen (of heb je een 'blueprint' gebruikt?)?
Ben benieuwd naar het resultaat!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

knubbe

Dankje!
Iemand van het zba forum heeft de kast ontworpen maar heeft het nooit afgemaakt.
Wel iemand met veel zelfbouwervaring!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

De eerste 5 spuitbussen zijn reeds leeggespoten (op alleen het frontje ;|)
Hoop dit weekend met fineer te kunnen beginnen!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

#9
En ondertussen begonnen met fineren..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Gemineye

He dat ziet er best netjes uit! Kun je misschien wat meer vertellen over hoe dat fineren werkt?
:)

knubbe

Het begon niet echt goed moet ik zeggen maar gelukkig bij de achterkant begonnen :)
Het fineer heb ik enigszins op maat gesneden (5mm te groot) en aan 1 zijde ingesmeerd met houtlijm. Netjes laten drogen en dan op de kast aanbrengen door middel van een strijkbout (handdoek ertussen). Hierdoor smelt de lijm en door de druk kan je het strak aanbrengen. Ware het niet dat in dit geval het niet genoeg lijm of het smolt niet goed genoeg. Bij de volgende dus maar extra lijm aangebracht op de kast zelf en dit had meer succes.
Dan het overtollige fineer wegsnijden op 1mm na. Deze laatste mm met een schuurblok netjes wegschuren. Het 45graden hoekje in deze kast maakt het schuren wat lastiger.

Al met al niet echt een heel gemakkelijk klusje waar je zeker de tijd voor moet nemen. Dat laatste lukt me niet altijd waardoor ik wat kwaliteit inlever.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Hmmm waar het resultaat van het fineren nog best aardig was, is nu met het beitsen van het fineer alles fout gegaan ..
Door het vocht is het fineer gaan bobbelen en heeft dus deels losgelaten.
Kortom, speakers compleet verpest. Op zich niet zo erg alleen toch zonde van mn tijd. Maar we hebben er weer van geleerd zullen we maar zeggen  :threadclosed:

Moet nog even wat schroeven zoeken maar dan ga ik het maar even aansluiten om te kijken hoe het speelt. Dan een keer de tijd nemen om het fineer eraf te trekken, kast weer strak te maken en opnieuw beginnen :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Zodiac

Sjit man! Da's nou jammer! Al het werk voor niks.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

rovinggecko

Droogt niet opnieuw strak op?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

knubbe

Helaas niet.
Van de zijdes welke enkelzijdig gelijmd waren kan ik het wel begrijpen maar de andere zaten er gewoon strak op. 2 dagen uit laten harden.
Ook de strijkboutmethode gaat niet meer lukken want dat geeft problemen met de beits..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rovinggecko

Mooi prut dus.

Vraag me wel af hoe anderen dit doen. Zou toch moeten kunnen?
Verbaast me ook dat de lijm los laat. Eenmaal droog is allen nog machinaal verwijderen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

thebest106

Quote from: knubbe on October 27, 2014, 21:53:44
Helaas niet.
Van de zijdes welke enkelzijdig gelijmd waren kan ik het wel begrijpen maar de andere zaten er gewoon strak op. 2 dagen uit laten harden.
Ook de strijkboutmethode gaat niet meer lukken want dat geeft problemen met de beits..

Ook niet met een stuk bakpapier tussen de strijkbout en het gebeitste fineer?

knubbe

Gaan we morgen proberen! Vanmiddag toevallig bakpapier gehaald :)

Ik heb hier de vorige keer met fineren ook geen last van gehad. Dit fineer was wel heel erg dun wat volgens mij een grote invloed heeft.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

#19
Quote from: thebest106 on October 27, 2014, 22:20:08
Ook niet met een stuk bakpapier tussen de strijkbout en het gebeitste fineer?

^^ !!

Zojuist geprobeerd en het is er een stuk beter van geworden. Kan niet zeggen dat het er nu perfect op zit maar het is een heel stuk beter !  :pompom: Bedankt voor de tip.

Alleen heeft de hitte wel invloed op de beits. Deze heb ik nu geschuurd maar weet nu niet zo goed hoe het verder af te werken gezien ik er eigenlijk geen vocht meer op aan durf te brengen.

De beits is overigens ook veel te donker en zou in mijn beleving eerder verf mogen heten dan beits. Ik ga de units monteren en dan er eens over nadenken hoe verder.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mr.crash

Mooi dat het toch nog goed is gekomen.

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

knubbe

Dat vertrouw ik ook niet gezien dat vloeibaar is.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

knubbe

Is een optie maar dan trek ik eerst het fineer eraf om het toch strak te krijgen.
Morgen eens kijken of ik ergens schroefjes kan scoren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase