Hobo Hifi failliet

Started by FeaR1986, October 17, 2014, 11:56:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Toen ik begon met de hobby ooit nog eens in Zeist bij de Hobo geweest om stand te kopen voor mijn B&W CM1's. Daar werd ik wel netjes geholpen. Jammer dat de massa straks alleen nog maar bij zoiets als de mediamarkt te recht kan. De specialist zal voor velen net iets te hoog drempelig zijn schat ik zo.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Ernst Jan

Ik had ook goede ervaringen in Zeist. Mijn huidige speakers en sub komen daar dan ook vandaan. Ik vind het jammer dat ze er niet meer zijn.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfectionist

Het is jammer, maar we komen in een heel andere markt, en het zal nooit meer als vroeger worden. Advies is door internet en de bijbehorende transparantie ook bijna niet meer nodig. Service is van de gemiddelde webshop ook vaak erg goed, en het loopt steeds meer direct via de importeur. Mensen zijn niet meer bereid een enorme marge te betalen voor een fysieke winkel etc. met de bijbehorende overheadstructuur.

Een beter forum begint bij jezelf.

Dirkjanboon

erg triest maar inderdaad de meeste mensen kopen tegenwoordig alleen nog online en advies in een winkel dat willen de meeste niet en de jeugd zit niet te wachten op zwarte kasten voor veel geld

ik wens ook alle personeel alle best
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

Perfectionist

Het ergste vind ik soms nog wel dat sommige zaken klagen over de veranderende consument en markt en hoe fout dat is, in plaats van zelf hun businessconcept en marktbenadering te veranderen, en daardoor commercieel suksesvol te blijven.
Een beter forum begint bij jezelf.

twani

Quote from: Perfectionist on October 17, 2014, 21:11:06
Het ergste vind ik soms nog wel dat sommige zaken klagen over de veranderende consument en markt en hoe fout dat is, in plaats van zelf hun businessconcept en marktbenadering te veranderen, en daardoor commercieel suksesvol te blijven.

Tja, dat geeft inderdaad weinig "blijk" van innovatief ondernemerschap ;)

Roeru117

#32
 @ Perfectionist: +1 de markt verandert nou eenmaal en de winkels moeten zich daaraan aanpassen. Het is een feit dat het nu niet al te best is gesteld met de hifiwereld in Nederland, maar juist dan is het belangrijk om op deze veranderingen in te spelen.

Het is nu een soort 'survival of the fittest'

Het is echter wel zo dat de mensen hier vaak goed geïnformeerd naar een (online) winkel gaan. Er zijn daarnaast erg veel mensen die wel weten wat ze willen, maar niet hoe dit concreet voor elkaar te krijgen. Daar ligt juist een rol voor de speciaalzaak die deze mensen een goede oplossing kan bieden. Het is dan aan de betreffende winkel hoe zij dit realiseren. Juist het combineren van online en fysieke winkels is naar mijn mening een goede combinatie.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Perfectionist

#33
Er is denk ik zoals Garmt aangeeft ruimte voor een beperkt aantal speciaalzaken, die in klantbenadering, assortiment en keuze echt een niche vertegenwoordigen. Maar ook in een niche koopt men prijsbewust. Ik vergelijk het even de high end horlogemarkt, ook daar verwacht een koper een korting van 15-20% op de adviesprijs.


Verder voor het merendeel online winkels met wellicht een fysieke zaak, zeker met audiovisuele produkten wil men toch even het beeld of het geluid vooraf kunnen beoordelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

J.A.F._Doorhof

Ik klaag er ook over, en het is ook iets om over te klagen.
Je kan wel aangeven "verander dan".... en tja.....
Dat is de reden dat wij in 2013 het computer bedrijf verkocht hebben, om de simpele reden dat online de markt gewoon zo verschrikkelijk uitgekleed is dat je als winkel simpelweg amper meer iets kan doen, wij moeten de winkel betalen, het personeel etc. en als je dan weet dat je om concurrerend te zijn je genoegen moet nemen met 3-4% netto marge dan is dat gewoon veel te weinig.

Grootste probleem is dat mensen wel langskomen voor advies en je eigenlijk al van te voren weet dat ze het toch niet bij je gaan kopen, maar goed... je kan ze moeilijk de zaak uitsturen.

Met het Home Theater bieden we enorm veel extra op gebied van calibraties, nazorg etc. en dit is toch een ander publiek.
We merkten met de computers vaak dat mensen bij ons de hele offerte kwamen opvragen van de beste componenten etc. en ze dan online bestelde.

De zakelijke markt zat wel veel groei in, maar werd ook vaak tegen gehouden omdat DELL bv daar heel actief was en bepaalde dingen kun je als kleine zelfstandige niet wat DELL wel kan, andere dingen waar wij weer beter in, maar goed dan is er wel weer een certificering die enkele duizenden euro's kost en die je belet om te leveren. Met andere woorden het word je ook soms wel onmogelijk gemaakt.

als de klant dan zelf zegt "Ik wil voor dat bedrijf gaan" dan is er weinig aan de hand, maar de mentaliteit van veel klanten is tegenwoordig toch wel van "Als het een tientje goedkoper kan dan doe ik dat". Wat moet je daaraan doen ?

Wij hebben bv passie voor wat we doen, en zijn in die gebieden ook denk ik een zeer goede keuze voor de klant. Maar die passie kost ook geld, wij gaan bv bij garantie gevallen veel verder dan andere dealers, we gaan regelmatig de strijd aan met een leverancier omdat wij vinden dat iets onder garantie moet vallen waarvan de reparatie dienst zegt dat het binnen de marge valt. Natuurlijk kun je zeggen "Ach dat gebeurt me niet" maar met projectoren en audio is dat toch best wel een risico.

Laten we hopen dat het beter word.
Het is gewoon jammer om anderhalf jaar na dato nog steeds mensen binnen zien te komen voor nieuwe PC's die helemaal van slag zijn (en sommige emotioneel) als ze horen dat wij het niet meer doen, wat dan vertederend is als je hoort "maar waar moeten we dan heen.... we willen niemand anders". Maar goed op die groep kun je geen bedrijf open houden. In 2013 hebben we het bedrijf verkocht aan een partij die zakelijk zeer veel invloed had en de particuliere markt erbij wilde doen, dit had gekund maar het is jammer genoeg toch niet helemaal goed gegaan en nu hebben we het hele pand voor Home Theater en de fotografie. Dit is hoe de markt tegenwoordig werkt.

Klagen.... nee.
Gevaar zien.... ja.
Voor onszelf is er altijd wel weer wat anders wat we doen, Home Theater is voor ons een zeer succesvolle tak mede door de service, de calibratie en de prijs die we rekenen. Een gemiddelde demo is hier echter wel tussen de 45-120 minuten, en dan moeten we natuurlijk wel iets verkopen in de meeste gevallen :D

Sommige dingen zijn vanaf de zijlijn erg makkelijk op te merken of aan te merken, in de praktijk als je er in staat is de realiteit af en toe wel eens heel anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Syphon

Quote from: garmtz on October 17, 2014, 12:45:43
En dat is precies de reden dat er steeds minder winkels overblijven... Want een stukje extra betalen is dus blijkbaar WEL een probleem. Een internetwinkel heeft heel weinig kosten en kan daardoor dus beter bestaan met minder marge.

Definieer stukje. Mijn plasma was bij de hobo € 2700 en online € 1800. Tja dan is de keuze snel gemaakt.

Duuc

Wens de werknemers succes, zoiets is altijd spijtig...
Trend is inderdaad lage prijs, strak design en niet teveel poespas.

De gespecialiseerde ondernemer richt zich niet op deze doelgroep, maar zal zich onderscheiden, kennis, kwaliteit, duurzame producten. Als de beleving klopt maakt de meerprijs niet zoveel uit.
Muziek (en film) is voor de liefhebbers emotie en wie het er voor over heeft koopt gewoon mooie spullen.
Denk dat Hobo dit niet goed heeft begrepen, voor de liefhebber ga je je niet richten op dr Beats, dan ga je hetzelfde als de dozenschuivers doen en dat verlies je ALTIJD, die concureren je gewoon kapot.

Wat wel een probleem is is de stilstaande economie, consumenten stellen uit of hebben minder te besteden.

Hoop niet dat de betere winkels (zelfstandigen die onafhankelijk kunnen inkopen) het loodje gaan leggen!
Moet er niet aan denken dat straks alleen grote ketens overblijven, brrrrrrrr
(Pluspuntje: die ketens hebben het doorgaans NOG moeilijker, alleen vertellen ze dat natuurlijk niet)
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

Perfectionist

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 17, 2014, 22:59:34
Ik klaag er ook over, en het is ook iets om over te klagen.
Je kan wel aangeven "verander dan".... en tja.....
Dat is de reden dat wij in 2013 het computer bedrijf verkocht hebben, om de simpele reden dat online de markt gewoon zo verschrikkelijk uitgekleed is dat je als winkel simpelweg amper meer iets kan doen, wij moeten de winkel betalen, het personeel etc. en als je dan weet dat je om concurrerend te zijn je genoegen moet nemen met 3-4% netto marge dan is dat gewoon veel te weinig.

Grootste probleem is dat mensen wel langskomen voor advies en je eigenlijk al van te voren weet dat ze het toch niet bij je gaan kopen, maar goed... je kan ze moeilijk de zaak uitsturen.

Met het Home Theater bieden we enorm veel extra op gebied van calibraties, nazorg etc. en dit is toch een ander publiek.
We merkten met de computers vaak dat mensen bij ons de hele offerte kwamen opvragen van de beste componenten etc. en ze dan online bestelde.

De zakelijke markt zat wel veel groei in, maar werd ook vaak tegen gehouden omdat DELL bv daar heel actief was en bepaalde dingen kun je als kleine zelfstandige niet wat DELL wel kan, andere dingen waar wij weer beter in, maar goed dan is er wel weer een certificering die enkele duizenden euro's kost en die je belet om te leveren. Met andere woorden het word je ook soms wel onmogelijk gemaakt.

als de klant dan zelf zegt "Ik wil voor dat bedrijf gaan" dan is er weinig aan de hand, maar de mentaliteit van veel klanten is tegenwoordig toch wel van "Als het een tientje goedkoper kan dan doe ik dat". Wat moet je daaraan doen ?

Wij hebben bv passie voor wat we doen, en zijn in die gebieden ook denk ik een zeer goede keuze voor de klant. Maar die passie kost ook geld, wij gaan bv bij garantie gevallen veel verder dan andere dealers, we gaan regelmatig de strijd aan met een leverancier omdat wij vinden dat iets onder garantie moet vallen waarvan de reparatie dienst zegt dat het binnen de marge valt. Natuurlijk kun je zeggen "Ach dat gebeurt me niet" maar met projectoren en audio is dat toch best wel een risico.

Laten we hopen dat het beter word.
Het is gewoon jammer om anderhalf jaar na dato nog steeds mensen binnen zien te komen voor nieuwe PC's die helemaal van slag zijn (en sommige emotioneel) als ze horen dat wij het niet meer doen, wat dan vertederend is als je hoort "maar waar moeten we dan heen.... we willen niemand anders". Maar goed op die groep kun je geen bedrijf open houden. In 2013 hebben we het bedrijf verkocht aan een partij die zakelijk zeer veel invloed had en de particuliere markt erbij wilde doen, dit had gekund maar het is jammer genoeg toch niet helemaal goed gegaan en nu hebben we het hele pand voor Home Theater en de fotografie. Dit is hoe de markt tegenwoordig werkt.

Klagen.... nee.
Gevaar zien.... ja.
Voor onszelf is er altijd wel weer wat anders wat we doen, Home Theater is voor ons een zeer succesvolle tak mede door de service, de calibratie en de prijs die we rekenen. Een gemiddelde demo is hier echter wel tussen de 45-120 minuten, en dan moeten we natuurlijk wel iets verkopen in de meeste gevallen :D

Sommige dingen zijn vanaf de zijlijn erg makkelijk op te merken of aan te merken, in de praktijk als je er in staat is de realiteit af en toe wel eens heel anders.

Overigens vond ik niet dat jij klaagde hoor. Je gaf gewoon aan waar je eigen voorkeur naar uitging. Zakelijk heb je de verstandige beslissingen genomen, door je op andere kernprodukten te focussen en computers af te stoten.

Je hebt dus geanticipeerd op de markt. Dat het jammer is voor jou en een deel van je klanten is erg te begrijpen.

Ik bedoelde meer dat een ondernemer die verzuurd op de klanten afgeeft dat ze zijn product niet meer kopen zijn energie op de verkeerde manier besteed.

Ik heb het zelf meegemaakt in de trainingsmarkt. Jaren lang gingen managementtrainingen erg goed. De ene offerte had ik binnen en had al weer twee andere lopen. Maar ook die markt is ingestort, iedereen is sufgetraind, en tijdig naar een andere branche geswitcht.
Een beter forum begint bij jezelf.

Erik

Frank is dat niet ook zo bij projectors dat ze bij info halen en demo bijwonen om vervolgens via internet te bestellen waarom moest je wel je pc tak verkopen maar niet het pj deel?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

donaldk

Quote from: Perfectionist on October 17, 2014, 21:11:06
Het ergste vind ik soms nog wel dat sommige zaken klagen over de veranderende consument en markt en hoe fout dat is, in plaats van zelf hun businessconcept en marktbenadering te veranderen, en daardoor commercieel suksesvol te blijven.

Fysieke winkel ga je heen als je snel iets nodig hebt, als je dan te horen krijgt dat ze niks hebben en het wel voor je kunnen bestellen, maar dan blijkt dat je het sneller en goedkoper aan huis bezorgt krijgt, wanneer je huiswaarts keert en het zelf besteld.

Ik ben nog ouderwets, maar het word je soms niet makkelijk gemaakt.

Aan de high-end van de marge kan het met dingen maken, zoals de CI jongens in deze thread tonen, maar ook aan de onderkant van de markt, loont een reparatieservice (electronica), installatieservice (badkamers, keukens, enzovoorts), kant en klaar verzorgen of juist iets kleins, daarmee verkoop je ook spullen en materialen en maak je marge. Alleen zijn dat soort (eenmans)bedrijfjes veelal niet zo zichtbaar, dan ben je al bij de BCC of MM geweest. Of heb je in ieder geval al iets nieuws gekocht.

jaco

Ik ben 1 keer in een filiaal geweest. Maar winkels in het algemmen hadden nooit veel staan waar ik interesse voor had.

Nu bij een winkel gekocht die een demo bij de importeur geregeld heeft. Telefonisch benaderd, en per email contact mee gehad. Die persoon nooit gezien, maar prettig om zaken mee te doen.
Dus een online ervaring met fysieke winkel, zo kan het ook..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Raphie

Te hoge prijzen, geen toegevoegde waarde, hoge overhead, dus doei......
Als je er geen brood meer inziet trek dan ook de stekker eruit
De oplossing ligt ALTIJD bij jezelf, nooit bij de klant.

Oud gezegde in NL wat ook hier weer op gaat: wie betaalt, bepaalt. Iedereen die het daar niet mee eens is heeft nog steeds niet begrepen hoe je geld moet verdienen.
Zoek je niche, of trek de stekker eruit.
JBL PRX Power!

Paul1967

#42
Quote from: DuursmaG on October 17, 2014, 14:55:25
Stond gisteren avond in de winkel waar de verhuizers de zaak in Arnhem leeg haalden.
Hoorde van de verhuizers hoe de vlag erbij hing.
Ging er altijd met plezier naar toe, personeel had altijd een luisterend oor en er was altijd koffie.
Gaven objectief hun oordeel en advies, was niet altijd wat jezelf wilde horen maar altijd eerlijk.

Ik wens alle mede werkers die bij Hobo-hifi werkten veel sterkte en hoop voor hen dat er een door start gemaakt kan worden.

Die ervaring had ik totaal niet met Hobo Hifi in Haarlem.......
Enkele jaren geleden een afspraak gemaakt voor beluisteren van enkele standmount speakers.
Ben ik daar en welgeteld 2 speakers beluisterd +/- kwartiertje later, komt er een man met een rollende r uit de mond die wel interesse had in een paar B&W nautilussen van tig duizend euro. Ik werd op een tactische manier weggewerkt en gingen met mijnheer verder......konden ze blijkens meer aan verdienen.
Ballezaak met die krullebol van een Henk met zijn uitgestreken k@tsmoelwerk.
Hobo Hifi Haarlem zullen we echt niet missen.

J.A.F._Doorhof

Erik
Ook met HT maken we dat mee, maar veel minder. We bieden flink wat meer waarde via de calibraties en service.

Daarnaast lag onze passie niet meer bij de pc's maar wel bij HT en fotografie dus was die keuze snel gemaakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Dat is jou niche Frank en je vindt het nog leuk ook, dus prima toch als je daar je gezin van kan onderhouden?
JBL PRX Power!

Octaaf

Op bepaalde punten hebben sommige webwinkels (naar mijn mening) ook voordelen qua service. Ik denk aan de 14 dagen bedenktermijn die je altijd hebt (en mijn ervaring is dat webwinkels daar zeer soepel mee omgaan), mensen die permanent via chat en telefoon beschikbaar zijn juist ook buiten kantooruren, voor 21.00 bestellen en volgende ochtend bezorgd, etc. Op deze punten hebben fysieke winkels vaak moeite om bij te blijven.

Ik heb bij de audio-winkel hier aan de Hoogstraat in Rotterdam een set Monitor Audio RX6 gekocht. Thuis proberen was geen optie, in de winkel klonk het prachtig. Toen ik ze na een week wilde terugbrengen vanwege dreunende bassen in de akoestiek van mijn woonkamer werd verteld dat ze nog moesten inspelen. Uiteindelijk zijn ze een paar maanden later via MP verkocht. Achteraf gezien had ik ze qua service veel beter met korting via een webshop kunnen kopen...

Xander32

... bij een aantal inloopwinkels heb ik de afgelopen jaren een bepaalde starheid, zelfs enige arrogantie ervaren t.o.v. mij als klant. Indien men op geen enkele wijze bereid is om mee te veren met de veranderende markt, prijst men zichzelf eruit.

Een zelf-oplossende-werking 8).


Quote from: Perfectionist on October 17, 2014, 21:11:06
Het ergste vind ik soms nog wel dat sommige zaken klagen over de veranderende consument en markt en hoe fout dat is, in plaats van zelf hun businessconcept en marktbenadering te veranderen, en daardoor commercieel suksesvol te blijven.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Octaaf

#47
Wat trouwens in Rotterdam het probleem was met Hobo was de locatie, niet bepaald de straat/buurt waar veel mensen rondlopen die duizenden euro's aan audio uitgeven (vorig jaar was er ook nog een schietpartij voor de deur).Ik begrijp niet dat ze nooit of naar het centrum zijn verhuisd danwel naar een pand aan de rand vd de stad met een wat betere/veiligere reputatie, betere parkeermogelijkheden, etc.

Doubleoz

Quote from: Octaaf on October 18, 2014, 09:39:19
Op bepaalde punten hebben sommige webwinkels (naar mijn mening) ook voordelen qua service. Ik denk aan de 14 dagen bedenktermijn die je altijd hebt (en mijn ervaring is dat webwinkels daar zeer soepel mee omgaan), mensen die permanent via chat en telefoon beschikbaar zijn juist ook buiten kantooruren, voor 21.00 bestellen en volgende ochtend bezorgd, etc. Op deze punten hebben fysieke winkels vaak moeite om bij te blijven.

21:00 bestellen volgende dag in huis? Bij Coolblue kun je zelfs tot 00:00 bestellen en je hebt de volgende dag in huis. Zelfs op zondag wordt er bij de klanten thuis geleverd. Ook Bol.com speelt steeds beter op deze behoefte in. Probleem voor webwinkels is alleen dat ze afhankelijk zijn van de distributeur die de service wil leveren. De distributeur is alleen bereid op het moment dat er ook handel in zit. Maar het geeft denk ik wel weer hoe webwinkels op de behoefte van de consument inspeelt.
Linn Majik DSM | Majik 109 | Audioquest Rocket 44 | Chord Powerchord | Synology DS214play | Raspberry Pi 2 | Apple TV3

Doubleoz

Quote from: Octaaf on October 18, 2014, 09:54:50
Wat trouwens in Rotterdam het probleem was met Hobo was de locatie, niet bepaald de straat/buurt waar veel mensen rondlopen die duizenden euro's aan audio uitgeven (vorig jaar was er ook nog een schietpartij voor de deur).Ik begrijp niet dat ze nooit of naar het centrum zijn verhuisd danwel naar een pand aan de rand vd de stad met een wat betere/veiligere reputatie, betere parkeermogelijkheden, etc.

Ben het daar niet volledig mee eens. Als je bijvoorbeeld kijkt naar AudioXperience in Nuenen die hebben bewust gekozen om buiten het centrum op een industrieterrein te zitten en heeft ook weer veel voordelen. Voor hen is het juist onderdeel van hun succesformule. Altijd parkeergelegenheid voor de deur, rustige omgeving en lagere huur dan een pand te hebben midden in het centrum. Maar ik denk wel dat dit alleen kan wanneer je op de niche markt richt.
Linn Majik DSM | Majik 109 | Audioquest Rocket 44 | Chord Powerchord | Synology DS214play | Raspberry Pi 2 | Apple TV3