Akoestiek verbeteren in de woonkamer.

Started by razorr, October 16, 2014, 13:22:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

razorr

Hallo ,

ik wil graag mijn audio upgraden lees ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=144613.0


Ik ga het denk ik alleen anders aanpakken , en dat is eerst het akoestiek verbeteren. , heb veel topics gelezen over bass traps , diffusers  , etc.

Wie kan mijn op weg helpen, iemand die eventueel kan meten ( tegen vergoeding ) en kan laten zien wat ik kan en of moet doen.

het is een woonkamer , dus moet wel in evenwicht blijven :)

is het bv een idee om rondom mijn lcd scherm een soort van paneel te maken ? , eventueel iets richting mijn open trappen huis, en iets onder mijn av meubel ?

denk dat meten weten is , dus dat zal als eerst moeten gebeuren  8)

hier wat foto`s   ( de luidsprekers staan momenteel wél weer van de achterwand vandaan rond de 15 cm , en de center moet ik ook een keer wat aan doen.. )


Edit

setup:


Versterker : marantz sr 6006
Bron : bluesound node icm een musical fidelity 1 dac
Subwoofer : velodyne spl1200 ultra


gr

Jeffrey

Gemineye

meten is weten inderdaad, maar gezien de foto verwacht ik wel wat galm in je kamer door veel harde materialen.

Kun je aangeven wat je graag verbeterd zou zien en wat je al geprobeerd hebt?

Als ik je kamer zo zie zou ik al snel denken aan wat wat meer zachte materialen (gordijnen) aan de zijkant en misschien ook iets achter de luisterplek?

en zet die center eens op een normale plek  ;)
:)

Jumping Jack

Verstandige keuze wat de Utopia's betreft.

Het is mij niet geheel duidelijk of je nu surround speelt of 3.1? In dat laatste geval zou ik een degelijke stereoversterker aanraden en zorg besteden aan de plaatsing van de speakers zodat de center er uit kan.

Meten kun je in principe zelf doen, bv met een Umik meetmicrofoon en REW software. Er zijn op het forum genoeg topics daarover te vinden. Ook voor het interpreteren van de resultaten zijn er hier een aantal leden goed geplaatst.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Staaled

Ik zie weinig mogelijkheden gezien de ruimte en het interieur.

Achter de speakers panelen , maar dan moeten ze een stuk naar voren.

De achterwand kun je ook eea hangen maar dat lijkt mij niet de bedoeling.

Hout of kurk bieden geen verbetering.

Een spanplafond kan wel , maar je hebt al verlaagd zie ik.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jumping Jack

Je zou een gordijn kunnen hangen die de schuine wand bedekt. Maar sowieso ga je een bepaalde asymmetrie hebben doordat 1 speaker dicht bij een zijmuur staat...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

VPI

Ik weet niet hoe de rest van je kamer is, maar je zou de set op een geheel andere plek kunnen plaatsen.

Luidsprekers moeten ruimte om zich heen hebben, vooral zijkanten (1 reflecties) zijn belangrijk

KayaRahnee

Ik denk dat je je speakers (en jezelf) momenteel erg veel tekort doet door ze opgesloten te plaatsen.
Je kan ofwel je huidige spaekers de nodige ruimte geven of andere speakers (meer geschikt voor tegen wand) kopen.... en dan akoestiek beoordelen/behandelen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

razorr

Bedankt al voor de reacties ;D


Voor films speel ik 5.1 en muziek 2.1

De opstelling moet zo blijven helaas ( anders op slopers hoogte met hoe ik het dan weer wilt )

Alles word namelijk nu apart geschakeld ( wcds , aparte audio zones ) dmv domotica.

De speakers kan en wil ik zeker nog eens wat verschuiven

Iets ophangen ook , zelf heb ik het idee dat naar mijn trappenhuis veel echo weerkaatst , nu valt het best mee , maar ben zeer benieuwd hoe dit op grafieken te zien is , en dus te verbeteren is. , als ik namelijk zelf nabij het trappenhuis staat is het wel een echo hol.. :colgate:

Een versterker denk ik al tijden over. Dit staat ook hoog op de lijst , maar lees ook dat akoestiek ook zeer belangrijk is.

Mijn linker speaker , ja die heeft helaas niet heel veel ruimte, maar heb nog wat foto's gemaakt.

Gr




CZ79

Ik vermoed dat de speakers een heel eind naar voren plaatsen al een flinke verbetering kan opleveren, ik zie dat dit nu maar 5cm is....kijkt me wel heel erg weinig
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Gemineye

Speakers naar voren halen maakte bij mij ook erg veel verschil. Kreeg die tip ook van meerdere mensen. Bij mij staan ze wel 50cm uit de muur. In de praktijk betekent dat dat ze net voor je tv meubel komen te staan.
:)

RZeemering

#10
Deze speakers de ruimte geven zal al een behoorlijke ruimtelijk verschil geven en in het laag ook het e.e.a. doen.
De baspoort van de Focal's zit onder en straalt rondom de meeste bas uit. Edit: en een baspoort aan de voorkant... dus ook veel bas naar voren!
Normaal gesproken zou je verwachten dat des te dichter bij de achterwand des te meer bas. In mijn situatie is dat iig niet zo (edit: bovenstaande is dus een goede verklaring voor de speakers dichterbij dus meer bas)
Misschien heeft mijn schuine achterwand het e.e.a er mee te maken maar ikzelf vermoed dat de lage tonen ook vooral ruimte nodig hebben om ten volle benut te worden. Maar ik laat me graag corrigeren door de mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
Mijn focal's (826 V) staan iets meer dan een meter van de achterwand af. Dit geeft meer bas dan dichter bij de achterwand. En vooral meer ruimtelijkheid.
Verder lijkt me jouw ruimte behoorlijk hard. Achterwand, plafond, vloer. Dus daar iets mee doen qua akoestische panelen zou geen kwaad kunnen. Maar een meting doen is dan wel handig.

Je opstelling een kwartslag draaien lijkt me qua geluid een upgrade. Dus je bank voor de eettafel en de luidsprekers voor de ramen. Het geluid heeft simpelweg meer de ruimte op die manier. Daar moet natuurlijk je vriendin wel een go voor geven :P

Verder is me nog niet duidelijk waar nu je problemen liggen. Je spreekt alleen van een upgrade. Maar zijn er factoren/aspecten die je anders wilt hebben? Oftewel, wat bevalt je nu niet aan je sound?
Als je alleen maar beter wilt dan is de tip om alle onderdelen van een betere klasse te kopen. Dan ben je ook klaar :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

#11
Nog een andere tip:
toe-in.

Ik kreeg een significant beter dieptebeeld door de speakers meer toe-in te geven.
Online lees je veel over dat de Focal's zoveel toe-in moeten hebben dat je de zijkanten net nog moet kunnen zien op je luisterplek. Daar zou je mee kunnen variëren.
Ik heb ze momenteel ook zo opgesteld. Ik zie nog net de (binnen)zijkanten op mijn luisterplek.

Verder zijn er mensen die beweren dat zonder tweetergril de speakers beter klinken evenals zonder speakerdoek. Maar dat verschil is zo minimaal (zo niet afwezig in mijn ruimte/systeem) dat ik dat niet echt als tip zou willen aandragen. Bovendien zijn dit de eerste speakers waarbij ik vind dat ze er mooier uitzien met doek dan zonder :P

Maar nogmaals:
vertel vooral waar je verbetering in ziet of waar je je aan ergert. Pas dan kunnen we echt iets zinnigs zeggen.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Pjotr

#12
Quote from: RZeemering on October 16, 2014, 23:23:49
Nog een andere tip:
toe-in.
+1. Bij mij maakt dit erg veel verschil. Let erop dat de speakers niet per sé onder dezelfde hoek naar de luisterpostitie gedraaid hoeven te worden. Ik ben een hele tijd aan het stoeien geweest om het diepte en centrering van de muziek goed te krijgen, maar maakte steeds de fout om symmetrisch te denken. Dus bij elke aanpassing van de speakerplaatsing deed ik dat exact gelijk bij beide speakers...FOUT! Nou ja, in ieder geval in mijn situatie.

Uiteindelijk staat m'n rechterspeaker iets meer ingedraaid naar de luisterpostitie. Deze heeft aan de zijkant meer ruimte dan de linkerspeaker, omdat de set niet in het midden van mijn woonkamer staat (net als bij de TS). Nu klopt het en heb ik een zeer aangenaam, ruimtelijk stereobeeld.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Xander32

De "Master procedure", CZ79 heeft daarover een draadje op dit forum. Deze wil ik ook nog eens een x uitproberen.

Quote from: Pjotr on October 17, 2014, 08:36:18
+1. Bij mij maakt dit erg veel verschil. Let erop dat de speakers niet per sé onder dezelfde hoek naar de luisterpostitie gedraaid hoeven te worden. Ik ben een hele tijd aan het stoeien geweest om het diepte en centrering van de muziek goed te krijgen, maar maakte steeds de fout om symmetrisch te denken. Dus bij elke aanpassing van de speakerplaatsing deed ik dat exact gelijk bij beide speakers...FOUT! Nou ja, in ieder geval in mijn situatie.

Uiteindelijk staat m'n rechterspeaker iets meer ingedraaid naar de luisterpostitie. Deze heeft aan de zijkant meer ruimte dan de linkerspeaker, omdat de set niet in het midden van mijn woonkamer staat (net als bij de TS). Nu klopt het en heb ik een zeer aangenaam, ruimtelijk stereobeeld.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Pjotr

#14
Quote from: Xander32 on October 17, 2014, 09:41:44
De "Master procedure", CZ79 heeft daarover een draadje op dit forum. Deze wil ik ook nog eens een x uitproberen.

Die heb ik een tijdje geleden eens een keer geprobeerd nadat ik via het forum de post van CZ79 hierover had gelezen. Ik kreeg de anchor speaker niet goed voor elkaar, ik bleef de tweede speaker maar horen waardoor het weer 1 geluidbeeld werd.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

razorr

De vaste opstelling ( av - meubel ) kan ik niet zo 1,2,3 verplaatsen  , alles is nu netjes ingefreesd . En persoonlijk de mooiste indeling op deze manier.

Maar speakers wat na voren in draaien of wat dan ook ben ik zeker voor in. , net zoals hier en daar iets ophangen.

Wat ik nu af en toe mist is een bredere stereo beeld, meer diepte , het geluid komt nu allemaal tussen de speakers vandaan, speakers zelf lokaliseer ik niet dus dat is weer goed. het lijkt wel of er af en toe een "deken " voor de zanger hangt. ( kan ook aan versterker liggen denk ik ) ,

Als ik bv in mijn handen klapt hoor ik wel een duidelijke echo uit het trappenhuis komen, dus denk dat het dus met muziek ook een nadeel moet zijn.


Pjotr

Quote from: razorr on October 17, 2014, 12:33:56
Wat ik nu af en toe mist is een bredere stereo beeld, meer diepte , het geluid komt nu allemaal tussen de speakers vandaan, speakers zelf lokaliseer ik niet dus dat is weer goed. het lijkt wel of er af en toe een "deken " voor de zanger hangt. ( kan ook aan versterker liggen denk ik ).

Dat kan, maar ik zou eens proberen je speakers naar voren te schuiven tot aan het vloerkleed. Ik verwacht dat het geluid dan al meer loskomt van de speakers.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

RZeemering

Hoppakee, eerst je speakers naar voren daarna spelen met toe-in. Om vervolgens wederom naar de afstand van je speaker naar de muur te kijken (luisteren) en weer te finetunen met toe-in etc etc etc.
Vergeet ondertussen niet te genieten van je muziek  :police:


Je versterker is niet de minste en je speakers zouden zeker geen 'deken' over het geluid moeten leggen.
Wat is je bron?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

bert stoltenborg

#18
Quote from: razorr on October 17, 2014, 12:33:56
De vaste opstelling ( av - meubel ) kan ik niet zo 1,2,3 verplaatsen  , alles is nu netjes ingefreesd . En persoonlijk de mooiste indeling op deze manier.

Maar speakers wat na voren in draaien of wat dan ook ben ik zeker voor in. , net zoals hier en daar iets ophangen.

Wat ik nu af en toe mist is een bredere stereo beeld, meer diepte , het geluid komt nu allemaal tussen de speakers vandaan, speakers zelf lokaliseer ik niet dus dat is weer goed. het lijkt wel of er af en toe een "deken " voor de zanger hangt. ( kan ook aan versterker liggen denk ik ) ,

Als ik bv in mijn handen klapt hoor ik wel een duidelijke echo uit het trappenhuis komen, dus denk dat het dus met muziek ook een nadeel moet zijn.

Iedereen zal wel denken dat ik gek ben, maar:

Een basreflexgat straalt geluid af met golflengten van meters, en is dus rondomafstralend. Het maakt dus niet uit of zo'n gat aan de voor- of achterzijde van de box zit. Daar is een AES-artikel van, van vele jaren geleden. Het maakt wel uit als het gat aan de achterzijde van de kast zit, of die kast dicht bij de wand staat, maar dat heeft met de akoestische impedantie die de reflex ziet te maken.

Als je een breed (eigenlijk geen) stereobeeld wilt moet je reflecties van de zijkant introduceren.
In een studio (waar geluid wordt beoordeeld en aan de hand van die beoordeling op de drager wordt gezet) wil je juist geen reflecties omdat die het beeld verstoren.
Eigenlijk is wat dat betreft een systeem met een center speaker veel beter omdat je dan geen virtuele middenspeaker hebt, maar een echte, waardoor de sweetspot heel anders wordt.

Indraaien van de speakers heeft, en dat is duidelijk meetbaar, tot gevolg dat je je hoog beter hoort. Omdat hoge tonen bundelen hoor je bij een speaker die, zoals je bij audiofielen vaak om onverklaarbare redenen ziet, recht vooruit staat, gewoon je tophoog niet en daardoor wordt je stereobeeld uit elkaar getrokken. Een tweeter hoort gewoon op je oor gericht te zijn.

En een speaker van de voorwand zetten introduceert allerlei reflecties die kamfiltering veroorzaken. In een studio zijn speakers flushmounted met de muur gemonteerd, of de muur is zwaar absorberend uitgevoerd. Eigenlijk is een systeem met een of meerdere subs veel makkelijker goed in een ruimte te krijgen dan een systeem met twee fullrange speakers.

Ik heb dit wel vaker gezegd op verschillende fora: ik kom veel in studio's, en in iedere goed akoestisch behandelde home studio met een paar actieve monitoren met een 17 cm laag en een tweetertje van een paar honderd euro val je om van het geluid, het detail en de beleving met de muziek.
Ik kom ook wel bij audiofielen die voor 50.000 euro aan tweedehands audiospul hebben staan in een woonkamer, en dat is altijd minder dan in die studio's.

Komt nog bij dat ik laatst nog bij iemand was met een stel Avalon speakers die een vermogen kosten en waarvan ooit een midspeaker stuk was. Er is een expert gekomen die die speaker heeft vervangen (die middentoner kostte alleen al een puur belachelijk bedrag, ik geloof 2000 euro) en daarna leek het beeld naar een kant te trekken. De expert (meten of hij iets verkeerd had gedaan kon hij niet) heeft geadviseerd om de balans van de versterker (Krell) maar iets naar een kant te zetten.  ;D
Later is er een andere expert geweest die nagalmmetingen heeft gedaan (in een woonkamer!), een vuistdik rapport heeft geproduceerd en heeft geadviseerd om heel veel difussors te plaatsen (die hij toevallig levert).  ;D

Uiteindelijk bleek dat de nieuwe diamant met platina middentoner van tweeduizend euro verkeerd was gelabeled en daarom verkeerd gepoold in een seriefilter zat en het dus eigenlijk niet deed.  :o

Ik weet dat jullie allemaal erg veel van muziek houden en ik wil niemand belachelijk maken, maar iets meer je verstand gebruiken, iets meer nuchtere experts geloven in plaats van geschifte tovenaars en iets minder geobserdeerd zijn wat betreft onredelijk dure apparatuur maakt muziek luisteren betaalbaar en geeft veel meer luisterplezier.  :D


Ik bazel maar wat.

erik s.

helaas wonen de meeste mensen niet in een studio.
studioluidsprekers zijn ook heel anders getuned dan luidsprekers voor in de woonkamer.
het doel is ook heel verschillend, iets meer nuance is gevraagd.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bert stoltenborg

Quote from: erik s. on October 17, 2014, 14:08:31

studioluidsprekers zijn ook heel anders getuned dan luidsprekers voor in de woonkamer.
het doel is ook heel verschillend, iets meer nuance is gevraagd.

Hoe kom je daarbij? Heb je gegevens, metingen, of documentatie die dat onderschrijft?
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

ruud2

eea. heeft te maken met het denkpatroon  , men wil zo snel mogelijk naar een oplossing.
zonder eerst te inventariseren en te analyseren waar / waarom/ hoe /wat/ hoeveel /wie  het probleem is.
velen onder ons denken ook : meten is weten            nee dus:  na het meten analyseren     en daarna: de maatregelen intrepeteren.
eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik daar bij tijd en wijle ook last van heb om te snel een oplossing te willen forceren. ;)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

RZeemering

Dank Bert,

interessant om te lezen!

Alleen haal ik er nog niet echt een tip uit voor de topic starter?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.