Ingebroken... Alarmsysteem: ervaringen/tips?

Started by Nosoforos, October 13, 2014, 23:30:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos

In ons (vakantie)huis in Italie is ergens in de afgelopen dagen ingebroken... Vooralsnog lijkt het er op dat er niets of niet veel weg is. Er is wel een alarmsysteem aanwezig, en dat is ook afgegaan (misschien/hopelijk heeft ze dat toch sneller weggejaagd). Toch heeft dat niet kunnen voorkomen dat ze binnen zijn geweest. Wat sowieso beter kan aan het huidige systeem, is dat er sensors op het glas moeten zitten (nu zaten er alleen magneetcontacten die een open raam registreren, maar het glas is ingeslagen en zo zijn ze binnengekomen).

Dit systeem biedt niet wat ik van een modern systeem eis. We kregen nu dus 1 dag tot 2 dagen nadat het gebeurd was pas van de buren te horen wat er is gebeurd. Ik wil daarom dit systeem aanvullen met apparatuur die me ook meteen op mijn iPhone een waarschuwing geeft. Ik denk aan een paar videocamera's (met bewegingsdetectie en nightvision) en wellicht bestaan er nog wat goede aanvullingen. Mijn vraag is nu: heeft iemand van jullie goede dan wel slechte ervaringen met bepaalde systemen? Ik ben uitdrukkelijk niet op zoek naar een systeem dat een abonnement vereist- en dat is wat ik voornamelijk aantref op internet tot mijn ergernis.

raMniv

"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

Raphie

#2
laat je de stroom erop zitten als je weg gaat? heb je een internet aansluiting? is deze stabiel? (nooit een router of modem reset nodig o.i.d.)
wat doe je met valse meldingen? etc etc
het spul zelf is zo uitgezocht, maar je moet eerst voor jezelf bepalen hoe je wilt communiceren en hoe je de boel op afstand kan beheren.
want ik denk niet dat je een paar keer per jaar in het vliegtuig stapt om bijv je router te resetten.

Ik zou voor een vakantiehuisje meer denken aan preventie rolluiken hang en sluitwerk, hekwerk etc.
JBL PRX Power!

Nosoforos

#3
Ja we kunnen wel iets gaan ondernemen met een traliewerk dat bij bepaalde ramen ervoor gezet kan worden. Ze zijn nu binnengekomen door een raampje dat zich idd wel leent voor een inbraak (als je het lef hebt het glas in te slaan). Er is internet, hoe betrouwbaar dat is kan ik niet met heel veel zekerheid zeggen (in de zomer werkt het allemaal prima, maar in de winter als er een sneeuwstorm is kan dat anders zijn, laatst was de zender op een heuvel in de buurt bijvoorbeeld stuk). Toch zou ik iets willen dat gebruik maakt van internet, het is een aanvulling op het bestaande systeem (en eventueel te plaatsen sterkere fysieke beveiliging).

- Overigens is er gedurende het jaar wel heel vaak iemand aanwezig. Alleen in de winter in principe niet/minder. Dat hebben die dieven nu dus door...
- Stroom blijft erop zitten. Ik zou bijvoorbeeld ook een paar lampjes willen plaatsen die aanwezigheid simuleren. Dat heb ik thuis ook.
- Valse meldingen is wel een probleem met veel van die systemen die je een berichtje sturen. Maar als daar bijvoorbeeld een plaatje van een webcam bijzit, kan ik gelijk zien dat het loos alarm is. Valt natuurlijk te bezien of dat niet teveel valse meldingen geeft, waardoor je alsnog in de stress zit de hele tijd.

hokkie

Der zijn microfoons bijvoorbeeld voor die het geluid van brekend glas dedecteren

LP

Ach als ze door hebben dat je er niet bent, maakt een alarmsysteem ook niet uit. Kans bestaat dan dat ze je luxe alarmsysteem meenemen. Tenzij je de buren en/of politie kan bellen en die er binnen een minuut kunnen zijn. Gewoon geen waardevolle spullen in het huis laten. Komen ze na één keer niet meer terug.

Nosoforos

Echt veel waardevols is er niet- tenminste, niet van het soort waar ze op hoopten waarschijnlijk (antieke staartklok en olieverfdoeken zijn veel waard, maar lastig te stelen en verpatsen). Er ligt geen geld en qua apparatuur komt het op enkele honderden euro's, dus dat valt te overzien.

Nosoforos

Quote from: LP on October 14, 2014, 11:16:39
Ach als ze door hebben dat je er niet bent, maakt een alarmsysteem ook niet uit.

Dat zou pleiten voor een stukje 'aanwezigheidssimulatie'. Ze moeten dan het huis wel heel gedetailleerd in de gaten houden om er achter te komen dat de lichten d.m.v. timers aan gaan. 

Hanky Panky

De Carabinieri elke winter € 100 in de fooienpot stoppen?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Nosoforos

Het is de laatste tijd minder corrupt. Heeft z'n voor- en nadelen  ;)

Hanky Panky

Quote from: Nosoforos on October 14, 2014, 14:09:23
Het is de laatste tijd minder corrupt. Heeft z'n voor- en nadelen  ;)

1 x per maand een taart met je adres er op gespoten laten bezorgen bij de lokale dienders dan?  O0
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Gemineye

Er zijn ook alarmsystemen die een beveiligingsdienst waarschuwen als het alarm af gaat. Lijkt ideaal als je zelf niet in de gelegenheid bent om op dat alarm te reageren. Maar TS wilde geen abbo kosten.

Dan zit er wat mij betreft niet zoveel anders op dan preventieve maatregelen treffen zoals goed hang en sluitwerk, geen dure dingen in je huis laten, lichten aan en uit en gordijnen open en dicht.

Misschien voor je eigen gemoedsrust nog een IP camera ophangen icm een NAS die je van afstand kunt benaderen? Kun je het zootje vanaf hier in de gaten houden. Misschien gaat er zelfs een preventieve werking vanuit.
:)

Hanky Panky

Quote from: Gemineye on October 14, 2014, 14:38:02
Misschien gaat er zelfs een preventieve werking vanuit.

Of ze denken: dat is mooi, een nieuwe NAS en IP camera  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Raphie

precies. vakantiehuisje gewoon geen kostbaarheden achter laten, alles van de stroom af  en gedegen hang en sluitwerk
JBL PRX Power!

Gemineye

Quote from: Hanky Panky on October 14, 2014, 15:33:48
Of ze denken: dat is mooi, een nieuwe NAS en IP camera  ;)

wat denk jij slecht over je medemens  :tongue2:
:)

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Nosoforos

#16
Nou, we kijken of we misschien iets van (ev. verwijderbaar) traliewerk kunnen regelen. Daarnaast zullen er sensors op het glas zelf komen. Wellicht bestaat er bij de deuren de mogelijkheid om met luiken te werken. Een paar simpele timers op een paar lampen kunnen aanwezigheid simuleren. Toch zou ik ook nog wel een ip-camera willen plaatsen (verdekt, zodat ze hem niet zien en stelen natuurlijk). Dat is meer voor de aanvulling en het zou me wel een prettig gevoel geven als ik altijd even kan kijken hoe de situatie daar is.

- Ik wil geen kosten voor een abbo waarmee een centrale wordt gebeld omdat ik daar weinig meerwaarde in zie. Tegen de tijd dat er iemand komt kijken bij het huis zijn de vogels dan namelijk allang gevlogen.

snopper

kijk eens naar een systeem van Silentron .. dat is al een Italiaans merk en werkt met kabelloze sensoren (magneet, glas, beweging). Optioneel is een GSM module wat status berichte en alarmberichten verstuurt. Dit is handig want als er bijv een batterij leeg raakt, merkt het systeem dit en verstuurt een boodschap.

Ik heb zelf op mijn huis dit systeem en funktioneert zonder probleem. Ik heb geen abo naar een veiligheidsdienst maar heb de mobielenummers van de 5 agenten die in het district werken waar ik woon ... (en regelmatig even croissantjes voorbij brengen)

Link op http://www.silentron.com/

Snopper

WoesteWillem

Ik zou eens kijken naar Satel daar kan je alle kanten mee op.
NAD M17 - Parasound A52 - Mac Mini - Sony PS4 - Panasonic 60ZT60 - Humax iHdr-5050 - Boston VR975 - Boston VR920 - Boston VRMX - Monster HTS1000 - Sony SCD-XB790 -OPPO BDP-105D- Control4 HC800 en Control4 Wireless Music Bridge
Zone 2: Panasonic 55VT60 Parasound Zamp V3 en Boston inbouw