Review: Xpand YOUniversal X104 3D Shutter brillen

Started by Mediasluis, October 12, 2014, 16:05:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Dit is een erg mooi product dat ik steeds meer ben gaan waarderen. Vandaar dat ik er op deze manier even apart aandacht aan wil besteden. De Xpand X104 YOUniversal 3D Brillen zijn ook echt heel universeel want ze werken op IR en RF shutter systemen, maar kunnen met de te bestellen Xpand White Flash Converter zelfs gebruikt worden voor DLP Link. Heb je een IR systeem, dan kun je ook een Xpand RF Emitter bestellen om dit om te zetten.

Toen deze Xpand X104 YOUniversal shutterbrillen net uitkwamen kocht ik deze meteen omdat ze zo lekker compact waren en meteen op meerdere systemen werkten, zoals mijn Epson 3D projector en Panasonic 3D TV en daarna Sony 3D projectors.
Nadien is het systeem blijven groeien en kwam er steeds een firmware Update voor uit. De brillen gingen hierdoor ook steeds mooier werken, totdat veel systemen overstapten naar RF. Logisch want er was veel ergernis bij de IR 3D systemen, omdat de bril vaak zijn signaal verloor als je even je hoofd opzij deed, maar vooral ook omdat je hele Infrarood systeem plat lag tijdens het kijken naar 3D films, want geen enkele afstandsbediening wilde nog normaal functioneren door het zeer sterke IR signaal van de projector naar de brillen toe.

Xpand kwam met een oplossing om je Xpand X104 YOUniversal brillen te kunnen blijven gebruiken, de RF Dongle. Dit is een klein sticky dat in de rechargepoort (Voor het opladen van de batterij) geprikt kan worden en als verlenging van het rechter brilpootje functioneert. Hij werkt meteen goed als RF 3D Bril en word ook meteen herkent door je RF 3D systeem. Je merkt overigens totaal niets van het langer geworden pootje rechts.

Ook nu nog komt Xpand met firmware Updates uit om bv. het RF nog beter te laten verlopen. Dat is nu al erg goed.
Updaten van de Firmware geschied met een kleine programma dat je als exe-bestand op je computer kunt openen. Je ziet meteen welke firmware je bril heeft en welke firmware er beschikbaar is. Met ditzelfde programma kun je ook je bril verstellen. Zo kun je in 1000 stappen bepalen hoe groot je de vertraging wilt hebben waarmee het linker en rechter glas ten opzichte van elkaar opengaan of sluiten. Deze Delay (vertraging) afstelling voor open en dicht gaan staat los van elkaar.
Het mooie hiervan, is dat ik mijn brillen zo heb kunnen afstellen dat Ghosting vrijwel compleet verdwenen is. Hierdoor oogt het 3D beeld ongelooflijk mooi helder en scherp. Dat beetje ghosting dat er altijd wel met elk systeem was maakte het beeld toch wat rommelig/vies omdat er altijd wel een wazige rand om heldere voorwerpen heenzat, wat vooral bij ondertitels goed te zien was. Dit komt omdat je dan met het linker oog toch iets van het rechter beeld kon zien en andersom.

Lees de uitgebreidere review met foto's en uitleg bij Mediasluis hier:
http://www.mediasluis.nl/review/xpand-x104-youniversal-3d-shutter-bril
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

wolfkampf

#1
is dat met deze bril makkelijk aan te passen?en geld dat alleen voor de x104 of ook voor andere types xpand brillen?
ik heb namelijk zelf de vpl-hw40es met een xpand emitter voor rf brillen.Mijn brillen zijn van samsung en nog 2x Panasonic full hd rf
ik heb ontzettend veel last van ghosting met mijn projector! wat ik doodzonde vind want ik ben toch echt wel een 3d fan  ;D
en als je eenmaal de vertraging hebt aangepast is deze dan goed voor elke film of zit daar ook weer verschil in?
groeten rick
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Mediasluis

Ha Rick

Dit kan alleen met de X104 brillen.
Deze zijn te upgraden met een firmware via een programma en tevens met dit programma te tweaken.
De Epson en Sony RF brillen doen het al aardig goed maar eenmaal de X104 afgesteld, maakt het beeld echt nog een stukje schoner en daardoor scherper.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

wolfkampf

Hè bedankt voor je reactie.
Is dit eenmalig of voor elke film verschillend?
Zoals nu kan ik wel de diepte instellen maar wat ik dan verbeter aan de voorgrond verknal ik weer op de achtergrond en is bij elke film weer anders. Anders overweeg ik toch echt deze brillen
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Mediasluis

Nee dit stel je op de betreffende projector af.
Wij bekijken 3D films, eigen gemaakte 3D foto's of 3D video's.
Dat zou ook niet kunnen per film, want je stelt dit op de computer af en moet het dan gaan checken en weer opnieuw.
Het makkelijkst is om dit met 2 brillen te doen zodat je steeds de veranderingen om en om kan vergelijken. De beste instelling hou je steeds en verandert de andere tot je de beste instelling hebt bereikt, wat jij lekker vind kijken.
Eenmaal afgesteld en onder een naam weggeschreven, kun je deze instelling wel naar elke X104 bril kopiëren.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

De Xpand X104 YOUniversal 3D brillen zijn nog steeds de top van Xpand, maar ze krijgen wel de kleinere kartonnen verpakking.
De grote Hardcase verpakking werd te duur bij verzending van grotere hoeveelheden en er waren teveel klachten hierover.
Zelf vind ik het wel jammer, maar het neemt verders niets af van de mogelijkheid om deze brillen te updaten en te tweaken tegen ghosting.
Bij bestellen van deze brillen bij Mediasluis is het nog steeds mogelijk om deze afstelling te laten doen.
http://www.mediasluis.nl/webshop/product/26/Xpand-X104-YOUniversal-RF-Dongle
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

james_bond

#6
Ik heb geprobeerd om mijn X104 brillen te registreren in de  PC applicatie van XPAND. Krijg de error melding dat ik mijn internetconnectie moet controleren  >:(. Heeft dit mogelijk te maken met een verandering van domeinnaam van XPANDvision ? Zo ja, is er een workaround?

Gr. ALbert

EDIT:  had oude applicatie software gedownload, de nieuwe werkt wel goed  !
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

master30

Heb je ze nieuw of overgenomen?
Heb je alle serienummers geprobeerd?

Als je de bril aan sluit werkt het programma dan wel?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

james_bond

Hallo Master30,

Met de andere/nieuwe software werkt alles prima. Het zijn nieuwe brillen. Met de oude/verkeerde software applicatie kon de registratie niet verstuurd worden; brilherkenning was geen probleem.
Probleem is nu opgelost.

Gr. Albert
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

RonG

Quote from: james_bond on January 19, 2017, 15:21:29
Hallo Master30,

Met de andere/nieuwe software werkt alles prima. Het zijn nieuwe brillen. Met de oude/verkeerde software applicatie kon de registratie niet verstuurd worden; brilherkenning was geen probleem.
Probleem is nu opgelost.

Gr. Albert

Ben ook benieuwd naar jou bevindingen :)

james_bond

Ga vanavond testen; ik ben erachter dat mijn oude Dune D1 toch 3D (side by side)  kan weergeven dus ben benieuwd.
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

master30

Quote from: james_bond on January 19, 2017, 17:00:55
Ga vanavond testen; ik ben erachter dat mijn oude Dune D1 toch 3D (side by side)  kan weergeven dus ben benieuwd.

Heb je ook andere 3D brillen, zodat je kan vergelijken?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

james_bond

Zojuist e.a. getest met de vlg. configuratie. Epson tw9300, Denon X6200W, Dune Smart HD D1, film Star.Wars.Episode.VII.The.Force.Awakens.2015.1080p.3D.BluRay.Half-SBS. bril Xpand X104.
Ik heb geen andere brillen ter vergelijking kunnen testen.

Bevindingen:
Makkelijk te installeren bril; RF dongle in brilpoot vastklikken en met een druk op de knop is de verbinding zo gemaakt met de TW9300.
Draagcomfort goed; draag zelf een bril en deze plaats ik ervoor. Geen probleem.
Helderheid duidelijk minder t.o.v. 2D ondanks hogere lampmodus EPSON (2D= ECO, 3D=Normal)
Ghosting/Halo: vond ik eigenlijk niet aanwezig.
Heb verder nog gestoeid met de shutter instellingen. Deze kun je voor twee variabelen instellen (open delay en close delay) van -500 tot +500. Ik heb getest met stand 2x -500 en met stand 2x +500. Zag echter geen verschil  ???. Ik ben natuurlijk geen ervaren 3D kijker en heb mogelijk niet op de goede zaken gelet.

Wat mij in het algemeen stoort aan 3D is dat het allemaal wat "drukker" voor het oog wordt. Kijken is vermoeiend. Ook storend vind ik de scherptediepte in de 3D-films. Ik vind het lastig om uit te leggen wat ik bedoel maar zal een poging wagen. In een bepaalde scenes is vaak het hoofdonderwerp (voorgrond) scherp en de  achtergrond uit focus zodat je aandacht op het onderwerp gericht wordt. Dit is zo bedoeld door de filmmaker. In real life stelt je oog echter wel scherp als je van een nabij object naar een afgelegen object kijkt. Op de een of andere manier irriteert mij dit in de 3D films.

Voorlopige conclusies:

Bril is verder prima met weinig of geen ghosting.
Moet mij meer verdiepen in de shutter afstellingen.
3D is waarschijnlijk niet mijn ding maar wel leuk om erbij te hebben.



HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

Mediasluis

Je zou even bij mij moeten komen kijken.
3D heb ik hier gekalibreerd en is op deze Epson echt heel helder.
Afstelling is cruciaal om 3D rustig te kunnen zien.

Het beste is om deze bril met andere brillen te vergelijken.
Je hebt nu eigenlijk een 2D vs 3D vergelijk gemaakt.
Ik kan hier een originele Sony en Epson bril laten zien ter vergelijk met een X105 en X104 YOUniversal met mijn settings.
Je ziet dan duidelijk de winst van deze ten opzichte van de originele brillen.

Je hebt deze bril niet van mij toch, gezien je afstelling?
De link die ik de laatste tijd met een bril mee stuur via de mail is van xpandvision. Ze hadden een domein naam probleem.
Ik zou nog eens moeten checken of ik ergens in mijn reviews een link heb staan die naar de oude site verwijst.


Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

james_bond

Quote from: Mediasluis on January 19, 2017, 22:52:52
Je hebt deze bril niet van mij toch, gezien je afstelling?

Klopt inderdaad. Heb de brillen kunnen overnemen van een forum lid. Verpakking was niet open geweest.
HT: Epson EH-TW9300, Epson EH-TW3200, DENON AVR-X6700H, Onkyo HT-S9405THX, 2 paar Translator Heliodoor, Translator Center 12, Dune Solo 4K,Apple TV 4K, Projecta Tensioned Elpro RF Electrol 122inch (zichtmaat 270 cm x 152 cm), Zyxel NAS540.

Mediasluis

Dan had jij nog zo'n hardcase. Ze hebben de verpakking vernieuwd en is minder mooi nu, maar wel de helft kleiner.
Voot grotere orders wel weer beter.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis