Wordt dit de ultime laptop?

Started by Starred, October 8, 2014, 19:52:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

Ja er zijn zeker nog ultrabooks die de mba voorbijgestreefd hebben op bepaalde (alle?) vlakken, maar qua specs blijven die wel in elkaars vaarwater.

Nosoforos

Lijkt me erg fraai, retina op de Air. Ik ben zeer tevreden over mijn MacBook Air, al mis ik nog steeds een beetje het gevoel van een desktop (hiervoor had ik naast een Macbook nog een iMac).

@Frank: een iPad met OSX komt er m.i. nooit, dit zou ook geheel tegen de ontwikkeling van OSX en iOS van de afgelopen jaren ingaan. Steeds meer integratie tussen de twee natuurlijk, maar niet een systeem dat niet voor touch gemaakt is zomaar op een iPad 'plempen'. Dat dat geen succesvolle formule is, is al gebleken uit Windows 8. Maar als het straks toch in bepaalde vorm zo blijkt te zijn, eet ik graag mijn pet op hoor  ;).

dennism

Quote from: danielo on October  9, 2014, 09:04:51
Mensen overschatten wat ze 'nodig' hebben voor hun werk, over de jaren heen zijn al onze developers over op airs meestal wel de i7 met grote ssd en vol geheugen maar toch. Meenemen naar meetings, vergader ruimtes en op het eind van de dag naar huis wint het elke keer van een 1sec sneller build van iets. Op gamen na (en dat is voor weinigen hun werk) zijn er maar weinig beroepen die meer nodig hebben als mensen eerlijk zijn bij ons alleen de mensen die met video bezig zijn op hun lokale computer.

Ik ben wel benieuwd naar deze 12" vooral als die heel anders is omdat het ook aangeeft wat ze gaan doen met het design van de air die nu in de basis vorm weinig aangepast is in groot aantal jaren.

Welke directeur heeft meer nodig ?

Daniel.

Voor developers en het meeste kantoor personeel c.q. directie zal het idd afdoende zijn, die toepassingen vereisen veelal namelijk geen grafische kracht, maar enkel cpu kracht en die heb je idd met een i7 (voor dev's of een i3/i5 voor overig personeel vaak genoeg, de grootste voorwaarde die ik zie bij de dev's waar ik over de jaren mee gewerkt heb is 1 of liever 2 grote schermen met hoge resolutie zodat er zoveel mogelijk realestate onstaat voor code/(realtime) previews/emulators en dat soort zaken. Foto/Video editen, CAD/3D tekenen zijn toch wel de disciplines waar CPU en GPU kracht nog hand in hand gaan of GPU zelfs belangrijker is dan CPU, en je dus toch vaker een mobile workstation ziet.

danielo

Quote from: dennism on October  9, 2014, 18:26:56
Voor developers en het meeste kantoor personeel c.q. directie zal het idd afdoende zijn, die toepassingen vereisen veelal namelijk geen grafische kracht, maar enkel cpu kracht en die heb je idd met een i7 (voor dev's of een i3/i5 voor overig personeel vaak genoeg, de grootste voorwaarde die ik zie bij de dev's waar ik over de jaren mee gewerkt heb is 1 of liever 2 grote schermen met hoge resolutie zodat er zoveel mogelijk realestate onstaat voor code/(realtime) previews/emulators en dat soort zaken. Foto/Video editen, CAD/3D tekenen zijn toch wel de disciplines waar CPU en GPU kracht nog hand in hand gaan of GPU zelfs belangrijker is dan CPU, en je dus toch vaker een mobile workstation ziet.

Inderdaad de doelgroep voor meer is dus redelijk klein, En inderdaad een 13" of misschien zelfs een 12" is voldoende want eenmaal op het werk of thuis sluit je toch een externe monitor aan. Een moderne air kan prima externe monitors aan. Dus tenzij je video of zwaar beeld bewerking doet of je wil er op gamen is het meestal voldoende en wegen de voordelen makkelijk op tegen de nadelen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Zeg niet te snel nooit bij Apple.....
Ik gok op een macbook met touch, ofwel een iPad pro met wegklappend scherm ?

Ooit gaat het wel komen, touch is toch wel erg fijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 10, 2014, 13:19:04
Zeg niet te snel nooit bij Apple.....
Ik gok op een macbook met touch, ofwel een iPad pro met wegklappend scherm ?

Ooit gaat het wel komen, touch is toch wel erg fijn.

Zie niet hoe ze dat zouden doen met het OS, het kan maar dan moeten ze wel veel gedaan hebben om een oplossing te vinden tussen iOS and OSX. Een touch os en niet touch os zijn toch echt wat anders wat ook MS gemerkt heeft en nu al 3 jaar mee aan het worstelen is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Klopt, zeg ook niet dat het NU gebeurt :D
Maar ik denk met een jaartje, max 2.
Ze zullen wel moeten.

Ik heb een Sony VAIO DUO en dat is echt super kan ik je zeggen, alleen...... de touchpad in laptop mode is zwaar "Kortum Uitermate Teleurstellend" en het systeem is voor zware toepassingen toch iets te instabiel. Maar de touch ervaring is erg handig. Denk je in dat je in Ps gewoon met een stylus op het scherm bezig kunt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Nosoforos

Wat je beschrijft lijkt me gewoon een logische doorontwikkeling van iOS, niet een nieuwe toepassing van OSX in een touch-omgeving (al is dat met iOS technisch al in zekere zin zo). Fotobewerkingsapplicaties worden steeds geavanceerder op iOS, dus photoshop op je iPad zal steeds meer naar de desktop-versie toekruipen.

dennism

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 10, 2014, 13:38:18
Klopt, zeg ook niet dat het NU gebeurt :D
Maar ik denk met een jaartje, max 2.
Ze zullen wel moeten.

Ik heb een Sony VAIO DUO en dat is echt super kan ik je zeggen, alleen...... de touchpad in laptop mode is zwaar "Kortum Uitermate Teleurstellend" en het systeem is voor zware toepassingen toch iets te instabiel. Maar de touch ervaring is erg handig. Denk je in dat je in Ps gewoon met een stylus op het scherm bezig kunt.

Als je opzoek bent naar zoiets, kijk dan eens naar een Microsoft Surface Pro (niet de RT versie). Voor zover ik weet betere specs dan de Viao Duo, het is qua snelheid natuurlijk geen mobile workstation in qua Photoshop prestaties, maar wel met (ik geloof Wacom) Stylus (tot 1024 pressure levels geloof ik). Al moet ik zeggen dat ik toen ik er even mee kon spelen de stylus niet gebruikt heb voor andere zaken dan simpel wat dingen aanklikken, zaken als tekenen e.d. er mee werden in de presentatie wel uitgelicht, echter ik ben geen photoshopper of tekenaar :) Zie bijv. http://www.citeworld.com/article/2466567/tablets/surface-pro-3-digital-photography-review.html

J.A.F._Doorhof

Hij is wat trager dan de i7 die ik heb volgens mij.
voor wat ik doe is Windows gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Heb het 6 maanden geprobeerd. Ook in samenwerking met Microsoft trouwens (super aardige mensen)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Quote from: J.A.F._Doorhof on October 10, 2014, 21:54:15
Hij is wat trager dan de i7 die ik heb volgens mij.
voor wat ik doe is Windows gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Heb het 6 maanden geprobeerd. Ook in samenwerking met Microsoft trouwens (super aardige mensen)

Voor zover ik kan zien was de viao duo leverbaar met max 1.6/3.0 Turbo en de Surface max 1.7/3.3 Turbo, de surface zou dus marginaal sneller moeten zijn.

Ben trouwens wel benieuwd waar/wat er niet betrouwbaar genoeg is in Windows bij de taken die jij uitvoerd. De vaak uitgesproken meningen van zowel Apple (OSX) als Windows gebruikers kennen we natuurlijk allemaal,net als de oude problemen met XP en eerder, maar ik heb in het verleden de laatste jaren regelmatig laptops en workstations uitgeleverd bij bedrijven / z.z.pérs die foto en video bewerking met adobe producten als voornaamste bron van inkomsten hebben en de laatste jaren (eigenlijk sinds de komst van Windows 7) is het betrouwbaarsheids argument (mits niet gestoeld op oude ervaringen) eigenlijk nooit meer ter sprake gekomen bij beide groepen gebruikers die ik daarover spreek, uiteraard wel alleen bij (vooral high end) gecertificeerde zakelijke hardware.

Het kan natuurlijk zijn dat de Viao niet gecertifieerd is, maar voor zover ik weet is bijv. de Adobe Creative Suite speciaal door Adobe en Microsoft geoptimaliseerd voor de Surface 3 mits je een Creative Cloud abonnement hebt, zie ook bijv. http://blog.surface.com/2014/05/chocolate-peanut-butter-surface-pro-3-adobe-photoshop/

J.A.F._Doorhof

En als laatste, sommige plugins die ik gebruik werken niet onder windows.

Waarom is dit belangrijk.
Je moet je indenken dat je zaal van 1000-1500 man voor je hebt staan en dat de spreker voor je net klaar is, je hebt dan 5 minuten om je spullen aan te sluiten en klaar te zijn, als je dan eerst moet testen of de GPU werkt en zo niet, je een driver moet installeren (3:25) dan ben je veel tijd kwijt. Daarnaast is het enorm "knullig" als je per ongeluk op een kabel staat en de camera even geen verbinding maakt en je windows opnieuw moet opstarten.

Dit gebeurde dus niet af en toe maar gemiddeld bij elke demo/seminar/workshop.

Touch is geniaal, werken op de display met een wacom stylus is lekker (vooral op de surface).

Microsoft heeft me een tijd gesponsord (echt super lui) en ik heb niets dan lof over wat ze voor me gedaan hebben maar uiteindelijk is het gewoon niet betrouwbaar genoeg voor wat ik. Waarbij ik meteen moet aangeven dat ik inderdaad wat anders doe dan iemand die gewoon op kantoor werkt met windows.

Uiteindelijk was ik niet zenuwachtig voor wat ik moest doen maar of mijn hardware het bleef doen, en dat is verkeerd.
We hadden ook continue Annewiek's macbook air klaar staan voor als het mis ging, uiteindelijk hebben we die op 1 beurs 3x nodig gehad (12 demo's), dat was de druppel en heb ik weer een MBP terug gekocht (had daarvoor 5 jaar met een MPB gewerkt zonder problemen) sindsdien is het weer "smooth sailing".

Ik ben zeker geen microsoft hater, sterker ik vind de producten mooi, windows 8 vind ik geniaal voor wat ik doe, en de mensen zelf zijn echt super, heb nog nooit zoveel support en snelheid gezien... maar het is gewoon niet betrouwbaar genoeg voor wat ik doe blijkbaar.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

#37
huh? je weet dus niet hoe je een beamer moet bedienen, je trekt bij iedere presentatie per ongeluk de USB stekker eruit EN je doet NOOIT een dry run?
Sorry frank, maar dit is natuurlijk extreem onprofessioneel en heeft NIKS met een OS van doen, maar is puur je eigen voorbereiding.....
op alle kleinere seminars test je voor de presentatie, op grotere seminars heb je een tech crew die de boel voor je aansluit.
Wat jij doet is natuurlijk niet speciaal zijn per dag miljoenen mensen over de wereld die met een laptop presenteren :D
JBL PRX Power!

Hanky Panky

#38
Quote from: Raphie on October 13, 2014, 14:08:24
huh? je weet dus niet hoe je een beamer moet bedienen, je trekt bij iedere presentatie per ongeluk de USB stekker eruit EN je doet NOOIT een dry run?
Sorry frank, maar dit is natuurlijk extreem onprofessioneel en heeft NIKS met een OS van doen, maar is puur je eigen voorbereiding.....
op alle kleinere seminars test je voor de presentatie, op grotere seminars heb je een tech crew die de boel voor je aansluit.
Wat jij doet is natuurlijk niet speciaal zijn per dag miljoenen mensen over de wereld die met een laptop presenteren :D

Wij nemen een laptop alleen mee naar presentaties als backup voor het geval dat de apparatuur ter plaatse weigert. De presentatie staat op een USB stick en de organisatie waar wij spreken of presenteren heeft de apparatuur en de software klaar staan.

Maar dat terzijde: moet de titel niet worden aangepast naar 'ultieme' Apple laptop?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Starred

Quote from: Hanky Panky on October 13, 2014, 14:37:39
Maar dat terzijde: moet de titel niet worden aangepast naar 'ultieme' Apple laptop?


Neuh

J.A.F._Doorhof

@Raphie,
Ik denk dat ik meer presentaties geef dan de meeste mensen die jij kent.

Feit is dat een windows laptop op VEEL projectoren gewoon problemen geeft met omschakelen, tot nu toe hebben we het altijd draaiend gekregen maar een Mac werkt gewoon makkelijker. Als je goed had gelezen zie je ook dat ik aangeef dat de connector van de Sony verkeerd gemaakt is, jammer genoeg is er alleen geen alternatief voor, dus zul je het ermee moeten doen. Enige oplossing was een korte verlengkabel gebruiken voor VGA die in de Sony connector paste maar dit zorgde vooral bij de grote zalen voor wat ghosting op de letters op 1080P en dat is verdraait lullig bij een Photoshop demo.

Een USB kabel komt tijdens een live shoot regelmatig los, als je met een camera en 2 verlengkabels van 5 mrt over een podium loopt dan kan het altijd gebeuren dat er een kabel losspringt, of uit de camera of uit een extensioncord, gebeurt gemiddeld minimaal 1x per 2 shows. En dan is het toch verdraait handig als je direct door kan als je de kabel weer vast zet. Dit heeft niets te maken met professionaliteit maar is een fact of life, dit gebeurt iedereen, ondanks dat je jerkstoppers gebruikt, en de kabels aanelkaar gaffer taped, het kan gewoon.

Een crew bij presentaties zijn soms aanwezig maar om eerlijk te zijn doe ik het liever zelf, ik ken mijn systeem en weet wat ik moet doen. Een retina op bepaalde projectoren moet je net anders instellen, daarnaast gebruik ik bij de ene presentatie screen mirroring en bij de andere extension en dat weet de crew niet.

Dit soort dingen hoef je me weinig over te vertellen vrolijke vriend :D dit is nagenoeg dagelijkse routine.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

roland p

#41
Quote from: road rebel on October  9, 2014, 09:06:14Een macbook air retina is geweldig... op voorwaarde dat die ook 12u meegaat en niet op ARM draait!
Waarom geen ARM?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

dennism

#42
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 13, 2014, 23:08:22
@Raphie,
Ik denk dat ik meer presentaties geef dan de meeste mensen die jij kent.

Feit is dat een windows laptop op VEEL projectoren gewoon problemen geeft met omschakelen, tot nu toe hebben we het altijd draaiend gekregen maar een Mac werkt gewoon makkelijker. Als je goed had gelezen zie je ook dat ik aangeef dat de connector van de Sony verkeerd gemaakt is, jammer genoeg is er alleen geen alternatief voor, dus zul je het ermee moeten doen. Enige oplossing was een korte verlengkabel gebruiken voor VGA die in de Sony connector paste maar dit zorgde vooral bij de grote zalen voor wat ghosting op de letters op 1080P en dat is verdraait lullig bij een Photoshop demo.

Een USB kabel komt tijdens een live shoot regelmatig los, als je met een camera en 2 verlengkabels van 5 mrt over een podium loopt dan kan het altijd gebeuren dat er een kabel losspringt, of uit de camera of uit een extensioncord, gebeurt gemiddeld minimaal 1x per 2 shows. En dan is het toch verdraait handig als je direct door kan als je de kabel weer vast zet. Dit heeft niets te maken met professionaliteit maar is een fact of life, dit gebeurt iedereen, ondanks dat je jerkstoppers gebruikt, en de kabels aanelkaar gaffer taped, het kan gewoon.

Een crew bij presentaties zijn soms aanwezig maar om eerlijk te zijn doe ik het liever zelf, ik ken mijn systeem en weet wat ik moet doen. Een retina op bepaalde projectoren moet je net anders instellen, daarnaast gebruik ik bij de ene presentatie screen mirroring en bij de andere extension en dat weet de crew niet.

Dit soort dingen hoef je me weinig over te vertellen vrolijke vriend :D dit is nagenoeg dagelijkse routine.

Dit soort, en de problemen eerder genoemd in je andere post zijn uiteraard zeer vervelend, maar ik denk niet dat deze aan het product "Windows" an sich zijn toe te wijzen. Echter is dit wel iets dat vaak gebeurt. Microsoft is met Windows is een stuk opener dan dat Apple is met OSX, dit kan een groot voordeel zijn want je kan meer verschillende hardware gebruiken, echter kan het ook een valkuil zijn wanneer je niet gecertificeerde drivers, programmatuur e.d. gaat gebruiken voor zakelijke of mission critical toepassingen (niet dat ik zeg dat dit in jouw geval gebeurt, maar het gebeurt veel). gebeuren dat soort zaken niet, en zet je een OSX  machine naast een Windows machine met gelijke hardware die beide even goed behandeld worden (dus de correcte gecertificeerde drivers, programmatuur e.d., geen ja geklik bij iedere popup e.d.) dan durf ik wel te garanderen dat beide systemen qua betrouwbaarheid en stabiliteit niet voor elkaar onder doen.

Wij werken bijv. ook samen met een bedrijf die presentatie sets verhuren en daar zie ik de door jouw genoemde problemen eigenlijk nooit terug, echter die laptop/beamer combinaties worden wel vooraf ingericht naar de wensen van de huurder en daarna "gesealed" op software niveau zodat de huurder niet onverwacht aanpassingen kan doen op driver niveau voor o.a. de grafische kaart waardoor de instellingen aangepast kunnen worden.

Daarnaast zijn volgens mij de opstelling met USB kabels die je aanhaald sowieso niet supported (een USB kabel chain mag voor zover ik weet bij USB2 nooit langer zijn dan 5 meter, en bij USB3 zelfs niet langer zijn dan 3 meter wanneer een standaard kabel gebruikt wordt). Het kan natuurlijk wel werken, maar voor zover ik weet niet supported, en dan is het natuurlijk niet vreemd als er zo nu en dan een probleempje optreed.   

Verder zijn eigenlijk alle problemen die ik tegenkom met Windows machines (maar ook met Apple machines met OSX) problemen veroorzaakt door de gebruiker of door hardware vendors (hardware defecten daargelaten), doordat ze vaak de kennis niet hebben hoe een machine correct te onderhouden (o.a. bergen malware / unwanted software geinstalleerd, altijd maar ja klikken e.d., dit is wel een sterk punt van Apple, een gebruiker kan daar lastiger het systeem om zeep helpen), of dat de fabrikant van hardware component X geen fatsoenlijke driver kan maken, of dat drivers conflicteren, of dat er gewoon te oude hardware gebruikt wordt, vooral randapparatuur (laatst bijv nog een issue gehad met iemand die het vreemd vond dat zijn bijna 13 jaar oude scanner niet meer werkte na een overstap van XP naar Windows 8.1) en maar vloeken op Microsoft/ Windows terwijl de laatste driverupdate voor de betreffende scanner 11 jaar geleden gepubliceerd was.

Ik kom maar zeer zelden tegen dat het probleem daadwerkelijk direct te herleiden is naar het OS bij het analyseren van een probleem (vaak doormiddel van crashdumps wanneer mogelijk, zeker hier zul je 9.9 keer van de 10 keer zien dat 3rd party software/drivers of verkeerde instellingen de oorzaak van het probleem zijn), dit was trouwens zoals ik eerder al meldde in het verleden wel anders bij Windows, denk aan windows 95 tot en met XP).   

Quote from: roland p on October 14, 2014, 10:32:45
Waarom geen ARM?

Waarschijnlijk omdat veel desktop software niet compatible is met ARM.

J.A.F._Doorhof

We gebruiken actieve repeater kabels :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

road rebel

#44
Ja, ik vrees dat eens OSX op ARM overstapt (wat op zich niet slecht is voor modaal gebruik, hardwarematig gezien), we (veel) minder software beschikbaar zullen krijgen (of met minder functies) en dat er een nieuwe rosetta nodig zal zijn (als dat er überhaupt komt).

Het kan best zijn dat J.A.F._Doorhof niet goed is in presentaties op windows PCs  ::) , alleen ervaar ik precies hetzelfde alsook het merendeel van mijn collega's:
Op OSX gaat het in 99% van de keren plug-N-play, bij windows heb je vaker (ik schat 1 op 10) een drivertje, resolutie en/of frequentieaanpassing, update of instelling die ergens roet in het eten komt gooien. Al is de schuldige niet windows zelf maar Toshiba, Asus, Samsung, Dell of een of andere lugubere Chinese chipproducent, eindresultaat is hetzelfde!

Het zal allemaal best wel te voorkomen zijn, maar waarom moeilijk doen als het ook eenvoudig kan?

dennism

Hij lijkt aangekondigd te zijn:

https://tweakers.net/nieuws/101798/apple-toont-dunnere-en-lichtere-macbook.html

Leuke machine met als voornaamste tegenhanger denk ik op dit moment de Dell XPS 13

BJF

Hij heeft maar 1 (één!) poort  :crazy:
Tel bij aanschaf van deze laptop dus de hub à €89,= bij de prijs op....
NAD M10 V2
Elac FS247

danielo

Quote from: BJF on March 10, 2015, 07:05:15
Hij heeft maar 1 (één!) poort  :crazy:
Tel bij aanschaf van deze laptop dus de hub à €89,= bij de prijs op....

En over 2 a 3 jaar vinden we het normaal, de apple way...

Moet zeggen de air blijft nog even en deze machine is vooral voor managers, schrijvers etc etc weet niet hoevaak die nu extra poorten gebruiken op usb na.

Eens kijken wat de andere nu doen, iedereen gillen dat apple naar usb moet en nu zijn ze de eerste met usb-c en kunnen de andere niet meer zeuren over dat ze geen standaard volgen daar. Nadeel is dat het concept van magsafe connector weg is en de 1 kilo laptop weer in vliegmode kan :(

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

dennism

Bij wat nadere inspectie toch niet zo'n top machine als ik dacht, ik dacht dat Apple ook hier voor de snelste cpu's en IGP gekozen zou hebben, helaas bleek ik het mis te hebben.

Vergeleken met o.a. de Dell XPS 13 doet Apple hier toch wel erg veel concessies ten een zien van connectiviteit en snelheid voor een minimaal verschil in formfactor vergeleken met de laatste top modellen ultrabooks van andere fabrikanten.

Waar bijv. de Dell een betere iGPU, flink betere CPU (i7 v.s. Core M), QHD 3200x1800 IPS touchscreen heeft en  2x USB en 1x Mini displayport qua connectiviteit (andere specs als opslag capaciteit en geheugen e.d. en zaken als batterij duur zijn vrijwel gelijk volgens fabrieksopgaves), heeft de MacBook enkel de USB-C poort als selling point, en de waarde daarvan zal nog moeten blijken, o.a. 4K op 60 FPS lijkt via USB-C bijv. ook niet mogelijk wanneer deze als externe scherm uitgang gebruikt wordt.

J.A.F._Doorhof

Ik denk dat je appels met peren vergelijkt.

De MacBook Air 12" is denk ik niet bedoeld als 4K 60fps werkpaard, daar is de MBP voor, je wilt toch niet serieus 4K op een 12" scherm bekijken of bewerken?

De 12" MacBook air is "denk ik" voornamelijk gericht op de mensen die veel onderweg zijn en een zeer lichte notebook willen die alles kan van social media tot tekst verwerking en graphic design in lichte mate.
Als ik niet altijd met een MPB zou reizen zou dit wel een ideale reis laptop zijn als vervanging van bv de iPad.
Alleen de prijs is net te hoog om er een bij te nemen :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"