Wifi repeater zinvol?

Started by haythijs, October 8, 2014, 13:18:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

haythijs

Sinds een aantal weken is mijn vader verhuisd naar een verzorgingstehuis, dit ivm afnemende gezondheid.
Nu had hij een Ziggo alles in 1 abonnement maar dit hebben we opgezegd. TV krijgt hij daar wel aangeboden ( kan evt via mijn 2e smartcard en de Ci module wel extra zenders bekijken)  evenals telefonie. Internet zou kunnen maar het tehuis biedt wel gratis Wifi aan.
Nu zit mijn vader al amper achter de pc dus was het ook niet eens nodig om internet af te nemen. Echter voor de kleinkinderen is het natuurlijk wel leuk als ze de tablet meenemen en daar via het gratis Wifi wat kunnen doen of aan opa laten zien.
Het signaal op zijn appartement is echter erg zwak en valt soms weg, hij zit bijna achteraan het gebouw, ver van de router/zender. Loop ik bv met een tel of tablet terug dan zie ik na een x aantal meters wel het signaal verbeteren.
Wat is een eventuele oplossing?Het signaal is er dus wel, maar zwak.
Ikzelf zat te denken aan een Wifi repeater. Nu ben ik niet helemaal ingelezen in deze materie. Ik ben in de veronderstelling dat je bv deze in het stopcontact steekt, en hij dan het ontvangen signaal in zich opneemt en versterkt doorstuurt, waarna je via de wifi vd tablet ( of smartphone) de versterker vindt en het signaal makkelijker oppikt.
Nu ben ik eerder een leek dan een kenner hierin dus laat me graag voorlichten.  Andere oplossingen zijn uiteraard ook welkom. bij voorbaat dank!
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

LABO

Helaas heb je alleen wat aan een repeater als de repeater zelf voldoende signaal ontvangt. Hij moet dus ergens geplaatst worden waar hij nog afdoende signaal ontvangt (bijv. halverwege de gang). Ik denk dat dit voor het geschetste geval dus niets op gaat leveren. Ik zou dit aansnijden bij de beheerder van het gebouw omdat je mag verwachten dat alle cliƫnten van het gebouw een nagenoeg zelfde profijt moeten kunnen hebben van de gratis WiFi. Zij moeten dus zelf een (liefst bedraad) extender gaan plaatsen.
Devialet Le200 | Vivid Audio V1.5
Transrotor Zet 2 - Reed 2A - AT 150MLX | Linn Akurate DS | HBM2260
Siltech Classic Anniversary 330L LS | Siltech 330i RCA | AudioQuest Vodka RJ/E + Optilink
PS Audio Quintet Power Centre | PS Audio AC-3 | 2 Siltech SPX-30 MkII

Gemineye

inderdaad, eens met bovenstaande. mijn persoonlijke ervaring met repeaters is niet zo heel erg goed. Mijn ziggo router hangt in de meterkast beneden en dat bleek voldoende voor de hele benedenverdieping en zelfs buiten. Alleen de vloeren houden dusdanig veel signaal tegen dat ik op de eerste en tweede verdieping geen signaal heb. Ik heb zelf een oude router opgeduikeld en nog een van mijn zus gekregen, en beide bedraad aangesloten als accesspoint. werkt grandioos.

In jou situatie zou dat betekenen dat de beheerder een extra accesspoint zou moeten plaatsen richting het einde van de gang.
:)

haythijs

Dank voor jullie reactie en dan is het idd raadzaam een verzoek in te dienen.
Het komt er dus op neer dat als het signaal binnenkomt, zoals in zijn appartement, het dus ook eigenlijk zwak wordt uitgestuurd. Echt letterlijk versterken gebeurt dus niet.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

dennism

repeaters zijn ook funest voor de bandbreedte, dus waar je kan geen repeaters / extenders gebruiken, maar access points. In dit geval zeker het door de beheerder laten doen, daar een verzorgingshuis meestal een professioneel wifi netwerk heeft, die andere apparaten behalve endpoints als "rogue" apparatuur zien en actief de communicatie met deze apparatuur gaan belemmeren.

W.Otter

ik vind ook dat een instantie verantwoordelijk is voor de bereikbaarheid van wifi.
mocht je er wel een repeater aanhangen dan heb je alsnog een druk op de WPS knop nodig van de beheerder, al met al is het iets wat intern opgelost moet worden. Het is niet zo dat je zo'n ding in je wandcontact hangt en ineens beter internet hebt,

ik maak wel gebruik van een repeater, dit omdat het signaal ook erg zwak was en het huis aardig robuust is gebouwd, deze halverwege opgehangen en altijd overal vol bereik, de bandbreedte is er niet veel beter van geworden, alleen het bereik is nu optimaal. Daarmee de snelheid ook wel iets t.o.v. het eerder was
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

haythijs

Oke duidelijk! Dank voor de reacties.
Ik dacht dus een soort van simpele oplossing te hebben, zoals je bv ook een antenne signaal kan versterken. Iets wat zwakker is op te voeren middels zon repeater maar eigenlijk is dat dus een nutteloos idee van mij. Nu ben ik niet gehinderd door enige kennis in deze en dat blijkt maar weer :P
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

W.Otter

het is niet compleet nutteloos, je hebt alleen wel de hulp nodig van de beheerder om daadwerkelijk toegang te krijgen om het signaal te versterken.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

haythijs

Oke duidelijk, het is dus niet zo dat de ontvangede partij ( de wifi van de tablet) dus het signaal ineens sterker ziet doorkomen, de zender moet dit als het ware autoriseren?
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Broem

Interessant topic. Ik heb een prima dekking in mijn woning, behalve op zolder. Betekent dit als ik een repeater op de 1e etage van mijn woning (waar het bereik meer dan voldoende is) met een repeater voor een goeie dekking kan zorgen op zolder? Wat betekent dan de helft van de bandbreedte inleveren! Ik neem aan dat dat alleen geldt tussen de repeater en het wifi apparaat (tablet en Iphone dochter) op zolder. Klopt die veronderstelling?
Hegel H590 versterker | Focal Sopra 2 speakers | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon | Pro-ject Phonobox RS pre met Phono RS Power Box| Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Water XLR, Diamond USB, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable | Audioquest Blizzard powercable and Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

gast2018

Quote from: Gemineye on October  8, 2014, 14:13:39
inderdaad, eens met bovenstaande. mijn persoonlijke ervaring met repeaters is niet zo heel erg goed. Mijn ziggo router hangt in de meterkast beneden en dat bleek voldoende voor de hele benedenverdieping en zelfs buiten. Alleen de vloeren houden dusdanig veel signaal tegen dat ik op de eerste en tweede verdieping geen signaal heb. Ik heb zelf een oude router opgeduikeld en nog een van mijn zus gekregen, en beide bedraad aangesloten als accesspoint. werkt grandioos.

In jou situatie zou dat betekenen dat de beheerder een extra accesspoint zou moeten plaatsen richting het einde van de gang.

Ik had precies hetzelfde. Boven op zolder een slecht wifi-bereik. Eerst een repeater geprobeerd maar dat was eigenlijk niks. Een oude router op de kop getikt en bedraad aangesloten als accespoint, werkt als een tierelier.

W.Otter

lever je echt zoveel bandbreedte in?

ik verloor het signaal altijd en kon dus niet op internet in de slaapkamer, met de repeater vol signaal. dus meer een oplossing om het signaal te behouden, ik vind niet dat de snelheid betreurend is..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

dennism

Quote from: W.Otter on October 10, 2014, 11:22:00
lever je echt zoveel bandbreedte in?

ik verloor het signaal altijd en kon dus niet op internet in de slaapkamer, met de repeater vol signaal. dus meer een oplossing om het signaal te behouden, ik vind niet dat de snelheid betreurend is..

hier de technische onderbouwing:

QuoteWireless Repeaters / Range Extenders

No matter what they are called or technology they use, repeaters start out with a minimum 50% throughput loss. The reason is that a repeater must receive, then retransmit each packet using the same radio on the same channel and with the same SSID. If the repeater is very efficient, then your loss will be close to 50%. But if it's not, throughput loss can be higher.

Quote from: W.Otter on October  8, 2014, 23:43:32

mocht je er wel een repeater aanhangen dan heb je alsnog een druk op de WPS knop nodig van de beheerder, al met al is het iets wat intern opgelost moet worden.

Als het een competent verzorgingshuis betreft hebben deze geen apparatuur met een WPS knop, WPS is een feature die op consumenten apparatuur zit voor het makkelijk instellen van wireless apparaten "een kind kan de was doen". Bij mijn vorige werkgever had ik ook enkele verzorgingsinstellingen onder mijn beheer en deze gebruikten zonder uitzondering apparatuur van Sonicwall / Cisco (uiteraard de enterprise range, niet de Linksys by Cisco of dat spul dat ziggo wegzet bij abbonementen waar wel WPS op zit) en soortgelijke merken, deze hebben op hun enterprise grade geen WPS zitten, vooral omdat WPS extreem gevoelig is/was voor hacks.  (weet niet of dit inmiddels via firmware gepatched is) maar enige tijd geleden was er een enorm veiligheids lek icm met apparatuur die WPS gebruikten.