Projecta HD Progressive - Structuurvrij projectiedoek van Joe Kane

Started by Mediasluis, October 7, 2014, 12:43:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Veel mensen achten een scherm ondergeschikt aan de projector, terwijl een goed scherm een projector echt kan laten stralen. Tevens vervang je een projector in de loop der jaren wel een aantal keren, terwijl een goed scherm dan nog steeds hangt.
Maar wat is een goed scherm?
In het verleden werden schermen ontwikkeld met het oog op het compenseren waar de projector in te kort schiet. De projectors van toen gaven bv. te weinig licht en hadden maar een matig zwart niveau. Zo werden er schermen ontwikkeld met een hogere Gain waarde en soms wel van 2.8, wat inhoud dat het licht dat op het scherm terugkaats 2.8x versterkt is. Naderhand werden de projectors beter in het zwartniveau en wilden we juist een dieper zwart in het beeld zien. Een scherm met een hoge Gain verlicht ook meteen het zwartniveau en dat is dan niet gewenst. Zo kwam het High Contrast scherm om de hoek kijken. Dit was dan een donkerder grijs scherm zodat het zwartniveau van de projector hiermee extra werdt verdiept, maar omdat de projectors in het begin niet veel lichtopbrengst hadden combineerde de favrikant dit met een hoge Gain, om het lichtniveau te vergroten. Veel van dit soort schermen hadden een grof structuur met vaak zelfs spiegelende vlakjes. Zo denk ik meteen aan de GreyWolf van Optoma, dat een erg donkergrijs scherm was met een gainwaarde van 1.8 dat uit dit soort spiegelende vlakjes bestond.
Erg mooi bedacht en voor toen zeer bruikbaar, maar nu onze huidige projectors zeer mooi presteren en zeer veel lichtopbrengst geven, zelfs ISF-gekalibreerd en met een zwartniveau om van te smullen, willen we een scherm dat juist zeer neutraal is.
Het nadeel van de vroegere oplossingen was bv. dat de structuur in het scherm rommelt met de pixels van de projector zelf. Het structuur was natuurlijk niet gelijk aan da pixels van het geprojecteerde beeld en viel ook niet mooi samen. dit veroorzaak een soort visuele ruis dat constant in beweging is. Tevens veroorzaakt een hogere gain een hotspotting op het scherm, waarbij je dus een lichtvlek gaat zien, of waarbij je als je bv. links van het scherm zit, het beeld aan de andere kant rechts van je donkerder is.
Het is dus hoog tijd voor een nieuw en neutraal schermateriaal.

Ik heb hier schermen van het HD Progressive materiaal van Joe Kane. Het is een structuurvrij materiaal dat vrij is van kleurverschuiving en een enorme kijkhoek heeft. Joe Kane heeft Da-Lite geholpen bij de ontwikkeling hiervan. Het werd in eerste instantie uitgebracht onder de naam JKP Affinity.
Deze projectiedoeken zijn nu eindelijk ook beschikbaar in de Projecta serie Tensioned Elpro Concept, Tensioned Descender  en HomeScreen Deluxe. Dit zijn qua ombouw ook de betere schermen van projecta waarbij het projectiedoek gespannen is, rondom in het vaste spanscherm of Tab Tensioned in de betere electrische rolschermen.

Waarom dit nu eigenlijk nodig is en wat de voordelen zijn kun je in deze review lezen:
http://www.mediasluis.nl/review/projecta-da-lite-hd-progressive-van-joe-kane
Vanaf heden heeft Mediasluis dit HD Progressive materiaal voor demonstratie in de varianten 0.9 en 0.6
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

Dit stuk is herschreven.
Dit materiaal is ook te zien bij Mediasluis in de varianten HD Progressive 0.9 en 0.6
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

jaco

Hmm ik dacht altijd dat een greyhawk screen door Stewart filmscreen gemaakt werd ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mediasluis

JE hebt gelijk. Het is GreyWolf van OPptoma.

Het scherm van Sterwart heet FireHawk. Ook een mooi scherm, maar heeft toch last van hotspotting en uitval als je van opzij kijkt. Niet veel, maar het is er wel.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

evilniek

Kijkhoek is toch een non-issue aangezien de meeste mensen recht voor een scherm zitten, uitzonderingen daargelaten.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Maikel_audionerd

Mooi stukje informatie voor mij, ik wist dit nog niet. Dank je wel !
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Mediasluis

Quote from: evilniek on February 16, 2016, 11:18:30
Kijkhoek is toch een non-issue aangezien de meeste mensen recht voor een scherm zitten, uitzonderingen daargelaten.
Niet helemaal.
Ik heb veel klanten die bv. kiezen om een 230m.breed scherm te hebben hangen op 3 meter afstand en soms zelfs groter. Voor ieders wat wils natuurlijk.
Zit je tegenover dat scherm op een drie persoons bank aan één van de zijkanten, dan zie je op schermen met een hogere gain toch echt dat de andere zijde wat lichtuitval heeft ten opzichte van de kant waar je tegenover zit. Vooral als je vrij dicht op zit.
In een huiskamer zit je vaak met een bredere verdeling dan dat je scherm breed is.
Wij zelf zitten hier thuis in verhouding toch ook vrij breed.
Mijn zoon ligt meestal helemaal links naast het scherm languit op de bank en dat wil je niet als het scherm wat hotspotting vertoont.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

Dit HD Progressive materiaal is nu ook verkrijgbaar in de FullVision versie
Dat is een Fixed Frame scherm waarvan de randen vrijwel onzichtbaar zijn.

Nu ben ik zelf niet zo gecharmeerd van een scherm zonder rand voor projectie, omdat de rand, met name de velvet kader juist een enorme diepte creëert aan het beeld, alsof het in je kamer zweeft.
Toch zijn er situaties waarbij het handig kan zijn, zoals in een te smalle kamer, die wel volledig verduisterde is en of als je toch een zwarte wand hebt waar het scherm voor komt te hangen.
Met dit FullVision scherm kan het zomaar een maatje schelen die je normaal niet had kunnen plaatsen.
Zie de review hier:
http://www.mediasluis.nl/review/projecta-da-lite-hd-progressive-van-joe-kane
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

boekhour

Kwam dit topic tegen en wil hier nog een ervaring posten mbt Projecta. Ivm met een garantiegeval waarbij Projecta na 5 jaar (!) coulance heeft verleend heb ik de beschikking gekregen over het HD Progressive doek. Hiervoor projecteerde ik op mat-wit van Projecta. Ik had zelf niet verwacht dat het verschil tussen doeken zo groot zou zijn. Ten eerste is het beeld een stuk scherper met het nieuwe doek. Het HD Progressive doek zelf heeft ook geen zichtbare of voelbare structuur, het is glad. Naast de diverse films die ik heb gekeken, heb ik de computer aangesloten. Het Windows bureaublad en applicaties zien er haarscherp uit.

Ondanks dat ik nu een gain 0.9 doek heb en groter projecteer als voorheen, ervaar ik niet een achteruitgang qua lichtopbrengst. Overigens is dit materiaal 0.9 in gemeten op 0.98 dus bijna gain 1.
Bron: http://www.accucalav.com/wp-content/uploads/accucal_front_projection_screen_report.pdf

Ik heb natuurlijk niet veel vergelijkingsmateriaal maar in vergelijking met het oude mat witte doek wat ik had, is dit weer een stap voorwaarts. Zeker icm de nieuwe beamers die uitkomen met hogree resoluties (4k, al dan niet met e-shift) is een upgrade van een scherm volgens mij gerechtvaardigd. Mijn wat oudere Epson TW8100 komt nu ook beter tot zijn recht.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

buckler

Quote from: Mediasluis on February 16, 2016, 08:52:23
JE hebt gelijk. Het is GreyWolf van OPptoma.

Het scherm van Sterwart heet FireHawk. Ook een mooi scherm, maar heeft toch last van hotspotting en uitval als je van opzij kijkt. Niet veel, maar het is er wel.

Nou, ik heb de Firehawk van Stewart en kan je zeggen dat ik absoluut geen last heb van hotspotting...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Mediasluis

Bij een demonstratie met een Firehawk scherm (ik dacht 1.3) had ik, bij een brede opstelling, wanneer ik links zat toch echt dat het rechts donkerder was.
Nu is de Firehawk een aantal keer ge-update en is daar nu wat aan gedaan.
Mag ook wel want deze schermen zijn best prijzig.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

boekhour

Firehawk wel of niet. Essentie van mijn constatering is dat men niet moet vergeten "oud" doek te upgraden bij aanschaf van de nieuwe generatie projectoren. Dit mag in mijn ogen niet het kind van de rekening zijn. Verdeel je budget dus goed en ga liever voor een model lager met als gevolg dat je geld over houdt voor goed projectie doek.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

Mediasluis

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis