Marantz SR9600: krakend geluid uit één speaker

Started by A3-D, October 5, 2014, 16:59:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A3-D

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Als ik mijn receiver aan zet dan komt er uit het linkerkanaal een krakend geluid en klinkt het net alsof de speaker is opgeblazen. Uiteraard even de speakers verwisseld en gekeken of het aan de speaker lag, dit is dus niet het geval.

Als de receiver een tijdje aangestaan heeft, en dus warm is geworden, dan is het gekraak volledig verdwenen en klinkt het geluid weer als vanouds.

Kan iemand mij vertellen wat dit mogelijk zou kunnen zijn, hoe ik het eventueel kan verhelpen? Tips met betrekking tot waar ik de receiver eventueel zou kunnen laten repareren zijn van harte welkom uiteraard (regio Rotterdam).

Heb al eens eerder een probleem gehad met een topreceiver van Onkyo, en toen waren de reparatiekosten hoger dan de aanschaf van een nieuwe receiver. Ik heb toen de SR-9600 aangeschaft en ben hier nog steeds erg tevreden over! Reparatie heeft dus mijn voorkeur....

Alvast bedankt!

GPO

Heb je gekraak als je de versterker harder/zachter zet, of gewoon de hele tijd zonder dat je het volume veranderd?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

A3-D

#2
Sorry dat ik zo laat reageer, was even niet in staat om eerder te reageren...

Het gekraak is continu, zonder dat het volume wordt veranderd, ik heb voor de goede orde even een geluidsfragment gemaakt:



Bijzonder vervelend, en heb inmiddels al contact gehad met Marantz (en een forum lid) om te kijken wat de kosten zouden zijn bij eventuele reparatie.

Het is nu dus even afwachten en heb al rondgekeken voor een alternatief (Denon AVR4520 of Marantz SR7009). Maar beiden vind ik een stuk goedkoper aanvoelen en tonen dan de SR9600 en die wil ik dus ook liever niet kwijt. Ik heb 'm nieuw gekocht in 2007 voor bijna € 2.500,= en ben er gewoon zeer tevreden over.

Hij is nu voor controle bij de reparatiedienst van Marantz en kijken of het mee- of tegen gaat vallen  :hmmm:

Gemineye

#3
Er is bij ons in het dorp en reparatie service die eerst onderzoekt en aangeeft wat het gaat kosten en dan pas na jouw goedkeuring al dan niet aan de slag gaat met het apparaat. Weet niet of er meer zijn die dat zo doen maar vind het zelf altijd wel prettig.
:)

quattronl

Quote from: Gemineye on October 27, 2014, 17:41:29
Er is bij ons in het dorp en reparatie service die eerst onderzoekt en aangeeft wat het gaat kosten en dan pas na jouw goedkeuring al dan niet aan de slag gaat met het apparaat. Weet niet of er meer zijn die dat zo doen maar vind het zelf altijd wel prettig.
Maar als je 'm niet laat repareren dan betaal je wel onderzoekskosten. Tenminste, dat is vrij gebruikelijk (en vind ik ook niet raar, ze zijn er toch even mee bezig).

Maar een SR9600 is wel een dijk van een receiver hoor! Zoiets maken ze nu niet meer dus als het even kan zou ik 'm laten maken. Tenzij je de nieuwe hedendaagse features wilt hebben. Maar dan ga je er qua sound wel op achteruit.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Gemineye

#5
Bij de zaak hier doen ze dat dus niet. Onderzoek is gratis. Drempel om te laten repareren wordt daarmee Veel lager.

Mijn vader heeft daar laatst een fijne maar oude sony qs receiver heen gebracht. Normaal zou je dat misschien niet doen omdat kosten voor onderzoek misschien al best hoog zijn. Nou had hij besloten om het toch te laten repareren, koste geloof ik acht tientjes ofzo. Je kunt dan zelf beslissen of je dat het apparaat nog waard vindt.

Heb laatst mijn marantz dv6400 daar van een heel nieuw loopwerk laten voorzien voor 90 euro.
Bij niet laten repareren betaal je daar geen kosten.
:)

quattronl

Quote from: Gemineye on October 27, 2014, 19:46:11
Bij de zaak hier doen ze dat dus niet. Onderzoek is gratis. Drempel om te laten repareren wordt daarmee Veel lager.

Mijn vader heeft daar laatst een fijne maar oude sony qs receiver heen gebracht. Normaal zou je dat misschien niet doen omdat kosten voor onderzoek misschien al best hoog zijn. Nou had hij besloten om het toch te laten repareren, koste geloof ik acht tientjes ofzo. Je kunt dan zelf beslissen of je dat het apparaat nog waard vindt.

Heb laatst mijn marantz dv6400 daar van een heel nieuw loopwerk laten voorzien voor 90 euro.
Bij niet laten repareren betaal je daar geen kosten.

Wauw, dat zoiets nog kan vandaag de dag. Top!
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Gemineye

In het hoge noorden kunnen dat soort dingen nog. ;-) het is ook wel meteen een beetje het segment waar hij op richt hè; Ik zou mijn versterker van 5000 piek er niet heen brengen denk Ik. Maar een dvd spelertje of een wat oudere versterker? Prima. Heeft al veel dingen van mij gerepareerd in de loop der jaren en nooit klachten.
:)

A3-D

Ik heb inderdaad € 35,= onderzoekskosten moeten betalen, deze worden verrekend als ik hem laat repareren of als ik een nieuwe receiver koop. Ik krijg altijd vooraf een opgave van de reparatiekosten dus dat is wel prettig.

A3-D

Zojuist bericht ontvangen van het onderzoek; eindtrap dient hersteld te worden en tevens dienen de optische input en de powerknop vervangen te worden. Totale kosten € 310,= incl. BTW (een afwijking van 10% meer of minder is mogelijk, als dat het geval is wordt ik wederom benaderd of reparatie akkoord is).

Hier heb ik ten eerste geen nieuwe receiver voor, en ga ik bij een nieuwe niet de kwaliteit evenaren van de SR9600 (met name in stereo).

Reparatie zal dus in mijn optiek de meest zinvolle keuze zijn vermoed ik.....