resonantie T+A speakers in stereo

Started by jan willem, February 19, 2004, 12:38:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jan willem

L.S.,

sinds een paar weken heb ik een HT set van T+A. de front speakers zijn de TALIS TLR-1. Wanneer we muziek draaien, vooral Tangerine Dream, dan horen we resonantie uit deze speakers. De Marantz SR5400 staat dan op -12 (wat houdt dat precies in?). Als ik mijn hand tegen de voorkant van de speakers druk is uiteraard de resonantie weg. Wanneer de receiver op -17 staat is de resonantie weg.
De SUB staat op 100dB.
Persoonlijk denk ik dat het geluid dan te hard staat, maar aan de andere kant kan je je afvragen of de aanschaf van deze speakers 450 euro /stuk wel goed is geweest. Anders zit ik er sterk over te denken om dan maar de Piega S3 te nemen.

Wie is zo vriendelijk om hier wat over te zeggen

gr. Jan WIllem

Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

wil

Het klinkt als een loszittende bavel (voorzijde van de speakerkast waar de conussen in gemonteerd zitten). Kan je controleren of hier het probleem zit? Mogelijk is het vastzetten van een schroefje al voldoende, anders is een bezoek aan je dealer noodzakelijk.
-12 dB is behoorlijk hard (12 dB zachter dan het oorspronkelijke opnameniveau); ik draai alleen zo hard in een dolle bui op een feestje; toch hoort de speaker dan nog geen resonantie te leveren.

Wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

AppleMies

Quote from: jan willem on February 19, 2004, 12:38:43
L.S.,

sinds een paar weken heb ik een HT set van T+A. de front speakers zijn de TALIS TLR-1. Wanneer we muziek draaien, vooral Tangerine Dream, dan horen we resonantie uit deze speakers. De Marantz SR5400 staat dan op -12 (wat houdt dat precies in?). Als ik mijn hand tegen de voorkant van de speakers druk is uiteraard de resonantie weg. Wanneer de receiver op -17 staat is de resonantie weg.
De SUB staat op 100dB.
Persoonlijk denk ik dat het geluid dan te hard staat, maar aan de andere kant kan je je afvragen of de aanschaf van deze speakers 450 euro /stuk wel goed is geweest. Anders zit ik er sterk over te denken om dan maar de Piega S3 te nemen.

Wie is zo vriendelijk om hier wat over te zeggen

gr. Jan WIllem




Hoi,


Ik denk niet dat het de baffle is. De TLS is namelijk uit één stuk getrokken profiel. Het is dus als het ware een holle buis met een boven-en onderzijde.  Ik verdenk zelf de laag unit (schrapende spoel), of een loszittend element binnenin (filter).  Het zou zelfs het aluminium geperforeerde front kunnen zijn.


Enuuhh, de Piega's zijn kwa opbouw precies hetzelfde maar ook errug mooi.  Alleen is PIEGA VERY overpriced.  Overigens ging ik laatst in Zeist luisteren naar de P4XL bij Hifiteam en daar was de bovenzijde van één van deze speakers volledig losgekomen. Die zit namelijk gelijmd (zwarte kit).


gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

jan willem

bedankt voor jullie antwoorden.

volgens mij trilt alleen de voorkant,
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

jan willem

Dit was dus een dikke vinger.

Inderdaad Wil, het is inderdaad vrij hard -12, maar dat komt juist sommige nummers ten goede (volgens mijn "smaak")
Vanavond ga ik naar de dealer, kijken wat hij te zeggen heeft. Jullie horen nog van mij. Trouwens, mijn oude Jamo's gaven een voller geluid!!
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

DrBoom

Helemaal mee eens, hoge volumes zijn absoluut een noodzaak als je bepaalde muziek ten volle wil ervaren.
Als je ziet hoe luid een menselijke stem al is "live", dan mag je toch gerust 95 - 100 dB op de luisterplaats hebben, nu niet constant hé, maar ik doe het ook zo.
Heb zonet de CD van Natalia Druyts (finaliste van Idool in belgië) ontvangen, is wat jazzy stijl vermengd met pop.
Zit erg veel koper en strijkers in, en haar enorm dynamische stem daarbij vraagt gewoon om een hoog volume om het echt te laten klinken.
Ik heb wel geen ervaring met de T+A's, maar als je €450 per speaker neertelt hoor je wel iets te hebben dat niet resoneert als het wat harder gaat.
-12 op de Marantz is trouwens nog niet zo luid, gaat tot +15 of zo :)
Die -12 dB zegt overigens totaal niets hoor, enkel bij een volledige THX setup kan je er vanuit gaat dat de 0 dB setting je 105 dB per speaker oplevert, en 115 dB uit de sub.
Voor de rest is er geen enkele standaardisering in voorzien, bij Yamaha is 0 dB het maximum, bij Marantz en Denon +15 of zo, andere merken gebruiken dan weer geen dB schaal maar gaan van 0 tot 96 of zo.
Is echt geen lijn in te trekken, dus ik kijk er zelf ook niet naar, ik draai het volume open tot het goed klinkt en het luid genoeg staat.

papaleo

Hoi Jan Willem,

Ik denk dat het een op zich zelf staand probleem is van jou speakers want ik heb de zelfde speakers maar ik heb absoluut geen last van resonantie's hoe hard ik ook draaid.
Of heb jij je speakers soms op een harde ondergrond staan?
Want een vriend van mij had ongeveer het zelfde,die had zijn speakers(voet is van glas) op een marmer vloer staan,na dat hij de speakers had losgekoppeld van de de vloer had hij het probleem niet meer.

Groeten,
Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

SARK

Twee vragen:
1- doet het probleem zich voor bij beide speakers?
2- is het probleem al vanaf het begin aanwezig?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

jan willem

Beste mensen,

leuk dat jullie alemaal zo meedenken.
De speaker links hangt met een beugel aan de muur, rechts is deze geplaatst op een boekenplank. Beide speakers resoneren vanaf het begin.
Ben nog bij de dealer geweest maar was er niet, morgenavond maar gaan praten.
Morgenochtend wordt trouwens mijn tv door Frank thuis ingeregeld, misschien heeft hij een idee.
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

papaleo

#9
Hoi,
Sorry maar ik heb mij vergist/niet goed gelezen ik dacht dat je een probleem met de (front) speakers TLS-3 had.
Maar nu ik het goed leest heb je een probleem met de TLR-1 speakers.
Maar dat zijn toch (achter)surround speakers?

Leo.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kerstmanno

Quote from: DrBoom on February 19, 2004, 19:14:14
Voor de rest is er geen enkele standaardisering in voorzien, bij Yamaha is 0 dB het maximum, bij Marantz en Denon +15 of zo, andere merken gebruiken dan weer geen dB schaal maar gaan van 0 tot 96 of zo.

Mijn Yamaha RXV1400RDS gaat wel tot ongeveer +15dB, dus dat klopt niet helemaal denk ik.

SARK

#11
Quote from: jan willem on February 19, 2004, 21:09:54
Morgenochtend wordt trouwens mijn tv door Frank thuis ingeregeld, misschien heeft hij een idee.


Heeft Frank het probleem kunnen vinden?
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

J.A.F._Doorhof

Ik heb wel meer problemen gevonden jammer genoeg.

De gehele set is van goede kwaliteit (receiver + DVD speler) maar is aangesloten op de subwoofer van T+A waarvanuit de speakers worden aangestuurd, dat was de beste oplossing volgens de dealer !!!

Op dit moment heeft hij dus geen DD en geen DTS.
Ik heb het advies gegeven de dealer er weer bij te halen en hem de fouten te laten herstellen, de speakers op de receiver, basmanagment aanpassen en de sub apart.
Dan heb je tenminste wat aan je DVD's.

Ben benieuwd hoe dit opgelost wordt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SARK

OK, maar waar kwam/komt die resonantie nu vandaan? Of heeft het met de aansturing te maken, vervorming/oversturen. ???
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

jan willem

Het klinkt lullig maar de frontjes zaten er niet goed in, om dat goed te krijgen was wel even geweld nodig.
dat is dus opgelost.

FRANK,

ik heb nog gebeld naar T+A en naar de dealer. Daar werd voor mij een duister verhaal verteld. Dinsdag ga ik naar de dealer toe en dan mag hij dat voor mij eens op papier zetten hoe de vork nu in de steel zit. Jullie allen horen nog hierover.

gr. Jan Willem
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

SARK

Quote from: jan willem on February 19, 2004, 12:38:43
Als ik mijn hand tegen de voorkant van de speakers druk is uiteraard de resonantie weg.

Ik dacht dat je de luidspreker zelf bedoelde.  ;)
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
----------------------------END OF LINE-----------------------------

Thank you, Master Control.

AppleMies

#16
Quote from: Mies on February 19, 2004, 17:19:22
...............Het zou zelfs het aluminium geperforeerde front kunnen zijn.

gr.


Mies


Mmmmh,  zat ik er niet ver naast hé.... ::) ;)



gr.


Mies
NOW:5.1.2 set-up: DENON Amp, Pioneeer BluRay, SVS speakers & LG OLED.

Criterionlover

Goed gesprek gehad met je dealer ?? ;)
T+A ; Sonos

jan willem

Goed gesprek gehad met je dealer ??

Jazeker, hij heeft het mij het een en ander uitgelegd wat ik nu hier ook probeer te doen. Ik ben ook naar hem toe gegaan omdat Frank zei dat het alleen als Dolby was aangesloten en geen DD en DTS.

Dit is wat hij vertelde; De sub T+A (TLW 2A) en de beide forntspeakers (T+A Talis TLR-1) zijn zo op elkaar afgestemd dat je voor dit systeem het beste geluid hebt als je de kabels van de frontspeakers via de sub laat lopen. De kabels voor de frontspeakers laat je vanuit de receiver naar de sub gaan en dan moet de sub, via een veeeeeel beter scheidingsfilter dan de Marantz, de signalen naar de frontspeakers sturen. De kantelfreq. ligt op 80 Hz en zal, door het veeeeeel betere scheidingsfilter, strak rond 80-82 Hz liggen. Dit is dan ook de reden dat de fronts op Large staan, het filter in de sub zal ervoor zorgen dat de sub, of je nu een film of een cd draait, altijd 80-82 Hz zal uitsturen. Je hoeft dus nu ook geen aparte subkabel te hebben.
De surroundspeakers (Talis TLR Mini) en center lopen wel via de Marantz.
T+A in Amersfoort had ik ook al gebeld en die kwamen met praktisch hetzelfde verhaal en "je kan natuurlijk ook aansluiten volgens de manual maar koop dan een betere receiver".

De resonantie kwam ook nog ter sprake. Speakers met metalen fronts kunnen hier last van hebben. Dat werd ook door T+A gezegd. Zo te horen zitten ze nu stevig en wanneer het weer begint (muziek staat dan wel eeeerg hard,hoor) dan probeer ik kegjes te gebruiken.
Het is een heel verhaal geworden en hoop dat het wat duidelijk geworden is.

gr. Jan Willem
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

patrick_vdb

Hi Jan Willem,

Vergeet wat de dealer zegt mbt de speakers aan de sub koppelen en gebruik gewoon het bass-management van de Marantz. Filtering in het analoge domein zal bv sneller fase-problemen opleveren dan wanneer het gebeurt in het digitale domein.

Wanneer je de speakers als full-range aanstuurd en de scheidingsfilter van de sub gaat gebruiken ben je tevens je LFE-kanaal aan het "bewerken". Het volledige LFE-info kan namelijk lopen tot 120Hz, met de sub's scheidingsfilter verlies je dus de 80-120Hz info of de sub moet zowel een hi-level alsook line-level tegelijkertijd accepteren (maar dan dien je het LFE-kanaal alsnog aan te sluiten met een kabel) maar dat vermoed ik van niet.

En aankomen met argumenten als "koop maar een betere receiver" slaat natuurlijk ook nergens op >:(

Nodig de dealer eens uit op het forum, dan kan hij zich eens inlezen in de materie.

Mvrgr

Patrick

jan willem

Hi Patrick,

ik moet dus maar aansluiten volgens de manual van Marantz?
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

patrick_vdb

Hi Jan Willem,

Ik zou het idd aansluiten zoals in de Marantz manual staat en het bass-management gebruiken. Voor stereo is de aangeboden werkwijze meestal de enige bruikbare maar met AV-receivers ben je een stuk flexibeler. Ik vind het ook jammer om te lezen dat dealers nog te vaak volgens het stereo-boekje denken wanneer ze multichannel verkopen.

Zou je de sub aansluiten zoals de dealer dat voorstelt dan verlies je een gedeelte van het LFE-kanaal. Tevens zul je het laag uit de center en surrounds niet kunnen routen naar de sub omdat deze meestal enkel hi- of line-level accepteerd op hetzelfde moment. De integratie in de gehele keten wordt dus ronduit slechter mocht je het "advies" van de dealer volgen.

Mvrgr

Patrick

BOUBOU

Ik zou het gewoon even proberen.
Je hoort vanzelf hoe het klinkt.

Mocht het niet naar jouw smaak zijn, dan kun je altijd nog terug naar je oude opstelling.

Dus gewoon alle speakers op de marantz.
De crossover van de sub vol open, en alle speakers op small.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

jan willem

L.S.

vanmiddag nog even bij de dealer geweest, want ik had dezelfde vraag gesteld bij HIFI.NL. waar ik een keurig antwoord terug kreeg wat eigenlijk op hetzelfde neer kwam wat Patrick schreef. Toen ik hierover begon werd de man nogal geirriteerd (zacht uitgedrukt), hij wilde niet eens de email lezen. Om een lang verhaal kort te maken; de aansluiting zoals het nu is is echt wel goed.
Komend weekend probeer ik het eens aan te sluiten volgens de manual van Marantz. Jullie horen nog van mij.
Loewe Planus; Marantz SR 5400;Marantz DV 6400; 2xT+A TLR-1;2x T+A mini;1xTLW-2A sub

J.A.F._Doorhof

Tjonge wat een slechte dealer heb jij zeg.
Als dealer moet je ALTIJD open staan voor suggesties van de klant ook al geloof je ze zelf niet.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"