Een paar dagen met de P1/Carbon gedraaid en dat bevalt me beter dan de P6/Exact. Technisch is het allemaal wat minder gepolijst maar ik hoor veel meer en dit swingt tenminste.
Bevestigd wel dat de P6/Exact nooit zijn te verwachten potentieel heeft gehaald. Of het moet allemaal één grote mindfuck zijn. We gaan het horen als de P6 weer terug is.
Interessant en leerzaam avondje... De P6 is vanavond teruggebracht. De plint is netjes en onder garantie gerepareerd. Verder zijn er geen bijzonderheden geconstateerd, het speelt zoals het behoort te spelen. Aangesloten en de boel nog eens gecontroleerd op de bekende zaken zoals naalddruk etc. Hoe klinkt het dan nu in vergelijking met de P1/Carbon? Ik had in eerste instantie in grote lijnen dezelfde conclusie als dat ik hierboven schreef. Omdat we beide toch wel verrassende dingen/verschillen hoorde heeft Jitse voor de gein het Carbon element op de P6 gemonteerd om te kijken wat er dan gebeurt. Dan heb je pas echt een één op één vergelijk. Dat heeft enkele interessante inzichten opgeleverd, nu ook in de verschillen die door de tafels worden bepaald. Kort samengevat:
1. De P6/Carbon heeft "meer" laag dan de P1/Carbon
2. De P6/Carbon heeft een strakker laag dan de P6/Exact. Dit komt omdat de Carbon eerder afvalt (rond de 50Hz) terwijl de
Exact nog een bultje heeft op 35Hz.
3. De P6/Carbon laat meer details horen dan de P6/Exact, dat komt waarschijnlijk omdat er vanaf ca. 2000Hz meer output is.
4. De P6/Exact heeft echt heel veel meer rust, met name te horen bij drukke passages. Dan komt de P6/Carbon en als laatste de P1/Carbon.
5. De P6/Exact is rete-stil. De typische bijgeluiden van vinyl zijn nauwelijks hoorbaar.
Ik schat in dat het overgrote deel een voorkeur zal hebben voor de Exact door de muziekgenres waar gemiddeld naar geluisterd wordt maar bottom-line is voor mij de conclusie dat in mijn situatie (vooral bepaald door mijn muzieksmaak) de Carbon beter past. Toch heb ik het supersympathieke aanbod van Jitse om het Carbon element op de P6 te laten afgeslagen.
Ik weet nu tenslotte welke karaktereigenschappen ik zoek in een element en ik ben benieuwd welk element aan mijn wensen voldoet. Dus maar eens op zoek naar het bijbehorende merk en type.