Author Topic: Rega platenspeler topic  (Read 102539 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Berry76

Re: Rega platenspeler topic
« Reply #750 on: November 15, 2020, 10:24:11 »
Het zou niet noodzakelijk zijn, maar volgens vele hifi sites schijnt het toch beter te zijn om de arm wat meer te levelen.
Ik heb 2 Dali zensor 7, 2 Dali zensor 1, 1 Dali zensor vocal en de Dali esf12 sub. Een Acram AVR 390. Bluesound node 2 en Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. En een Dynavox X 7000

Offline Martin!!!

• HT forum legend group
  • Trade Count: (+2)
  • Total likes: 117
  • it's five o'clock somewhere...
« Reply #751 on: November 16, 2020, 11:08:13 »
Ik heb de 2 mm spacer besteld om eerdaags de ortofon 2m bronze op mijn rega planar 3 te laten monteren.
Voorlopig blijf ik op de MM elementen. Ik denk dat ik met mijn setup daar het meeste plezier mee zal ervaren.

En dan maar hopen dat de kap nog dicht kan zonder de arm te raken.....
mainly British stuff

Offline Rowdy

« Reply #752 on: November 22, 2020, 19:23:48 »
Ik heb hoofdzakelijk apparatuur van Rega. Alleen de platenspeler is van Pro-Ject.
Is de Rega Ania MC-element een goede combinatie met een Pro-Ject Perspective met een P9 arm?
Of zijn de Rega elementen over het algemeen alleen geschikt in een Rega arm?

Offline Lion of Judah

« Reply #753 on: November 23, 2020, 23:50:44 »
Een paar dagen met de P1/Carbon gedraaid en dat bevalt me beter dan de P6/Exact. Technisch is het allemaal wat minder gepolijst maar ik hoor veel meer en dit swingt tenminste.
Bevestigd wel dat de P6/Exact nooit zijn te verwachten potentieel heeft gehaald. Of het moet allemaal één grote mindfuck zijn. We gaan het horen als de P6 weer terug is.
Interessant en leerzaam avondje... De P6 is vanavond teruggebracht. De plint is netjes en onder garantie gerepareerd. Verder zijn er geen bijzonderheden geconstateerd, het speelt zoals het behoort te spelen. Aangesloten en de boel nog eens gecontroleerd op de bekende zaken zoals naalddruk etc. Hoe klinkt het dan nu in vergelijking met de P1/Carbon? Ik had in eerste instantie in grote lijnen dezelfde conclusie als dat ik hierboven schreef. Omdat we beide toch wel verrassende dingen/verschillen hoorde heeft Jitse voor de gein het Carbon element op de P6 gemonteerd om te kijken wat er dan gebeurt. Dan heb je pas echt een één op één vergelijk. Dat heeft enkele interessante inzichten opgeleverd, nu ook in de verschillen die door de tafels worden bepaald. Kort samengevat:
1. De P6/Carbon heeft "meer" laag dan de P1/Carbon
2. De P6/Carbon heeft een strakker laag dan de P6/Exact. Dit komt omdat de Carbon eerder afvalt (rond de 50Hz) terwijl de
    Exact nog een bultje heeft op 35Hz.
3. De P6/Carbon laat meer details horen dan de P6/Exact, dat komt waarschijnlijk omdat er vanaf ca. 2000Hz meer output is.
4. De P6/Exact heeft echt heel veel meer rust, met name te horen bij drukke passages. Dan komt de P6/Carbon en als laatste de P1/Carbon.
5. De P6/Exact is rete-stil. De typische bijgeluiden van vinyl zijn nauwelijks hoorbaar.

Ik schat in dat het overgrote deel een voorkeur zal hebben voor de Exact door de muziekgenres waar gemiddeld naar geluisterd wordt maar bottom-line is voor mij de conclusie dat in mijn situatie (vooral bepaald door mijn muzieksmaak) de Carbon beter past. Toch heb ik het supersympathieke aanbod van Jitse om het Carbon element op de P6 te laten afgeslagen.
Ik weet nu tenslotte welke karaktereigenschappen ik zoek in een element en ik ben benieuwd welk element aan mijn wensen voldoet. Dus maar eens op zoek naar het bijbehorende merk en type. :clapping:

Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Offline Janozj

« Reply #754 on: November 24, 2020, 11:42:13 »
Interessant en verrassend verhaal. Zo zie je maar dat de prijs niet altijd heel veel zegt. Die Carbon is eigenlijk een Audio Technica AT 3600 en voor 8 euro te koop op Aliexpress. Die Exact is 50 x duurder als ik me niet vergis.  ;D

Nu kan ik mij herinneren dat zo'n AT 3600 op mijn toenmalige Denon DP-300F wat minder briljant en fris klonk dan de gemiddelde Audio Technica. Dus of je het in dat merk moet zoeken weet in niet.

Offline Lion of Judah

« Reply #755 on: November 24, 2020, 11:49:00 »
Interessant en verrassend verhaal. Zo zie je maar dat de prijs niet altijd heel veel zegt. Die Carbon is eigenlijk een Audio Technica AT 3600 en voor 8 euro te koop op Aliexpress. Die Exact is 50 x duurder als ik me niet vergis.  ;D

Nu kan ik mij herinneren dat zo'n AT 3600 op mijn toenmalige Denon DP-300F wat minder briljant en fris klonk dan de gemiddelde Audio Technica. Dus of je het in dat merk moet zoeken weet in niet.
Ik denk ook dat het erg bepalend is hoe de rest van je keten eruit ziet. Wat me ook opviel is dat de Carbon de eigenschappen van de Naim Supernait versterker benadrukt/versterkt en dat in combinatie met mijn Spendors juist erg goed uitpakt.
Stel dat ik veel analytischer speakers zou hebben, laten we zeggen Focal Electra’s, dan gaat het Carbon element heel vervelend en zelfs onluisterbaar worden en zou ik 100% voor de Exact gaan.
Btw: Rega P1 heeft werkelijk een fantastische prijs/kwaliteit verhouding!
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Offline Janozj

« Reply #756 on: November 24, 2020, 14:39:49 »
Ik heb op het punt gestaan een P3 te kopen en toen ook naar de P1 gekeken. Fraaie tafel inderdaad voor het geld.

Wat matchende keten betreft, mijn open bafflrs zijn nogal eerlijk en daar heb ik dan ook een nogal fel klinkende AT95ML uitgehaald. Was iets te.  :colgate:

En een Creek voorversterker gaat er ook uit, die is me weer te tam/fluwelig.

Offline Hannibal_

• senior member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 135
  • There is no substitute for listening
« Reply #757 on: November 24, 2020, 16:46:40 »
Mooi dat ie weer terug is en interessante ervaringen.
Je klinkt weer beHoorlijk tevreden
AUDIO: Woonkamer: Rega Cursa/Exon/Planet (3de gen)/DAC-R/P2 (upgraded), Totem Hawks, Sonos Connect, Raumfeld connect 2. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer&badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira3+Planet+Radio1, Sonos connect)
FOTOGRAFIE: Canon 80D, 70-210 4.0 (schuifzoom), 50 1.8, 18-135 3.5-5.6+PZ-E1, Tamron 17-50 2.8, Tokina SD 11-20 F2.8 DX, Sigma 70-300 4-5.6, BG-E14 Grip, Metz, Manfrotto

Offline PatrickP

« Reply #758 on: November 24, 2020, 18:00:07 »
En een Creek voorversterker gaat er ook uit, die is me weer te tam/fluwelig.
Oh? Welke heb je? Ik herken dat eerlijk gezegd niet...
Hegel H360 | Focal Kanta 2 | VPI Prime draaitafel met Benz Micro Wood + Hana SL + Ortofon 2M Black + Grado Reference Sonata | Creek Wyndsor phono preamp | Bluesound Node 2i streamer | AudioQuest Castle Rock speakerkabel | IsoTek Sirius EVO 3, AudioQuest Blizzard + NRG-4 stroom | Siltech HF-9 G3 coaxiaal | AudioQuest Leopard phono kabel | AudioQuest Cinnamon optisch + wat oude spullen

Offline Janozj

« Reply #759 on: November 24, 2020, 20:36:34 »
Een OBH-18 MM

Met 'tam/fluwelig' bedoel ik waarschijnlijk 'neutraal'. Ik geef de voorkeur aan de interne phono van mijn Rotel voorversterker. Die klinkt net wat puntiger.   

Offline Janozj

« Reply #760 on: November 24, 2020, 21:20:22 »
Ik zie dat jij een Wyndsor hebt, dat is ook wel even different cook.  ;D

Offline PatrickP

« Reply #761 on: November 24, 2020, 22:58:43 »
Ik zie dat jij een Wyndsor hebt, dat is ook wel even different cook.  ;D
Ik ken eerlijk gezegd geen andere phono-pre's dan goedkope Pro-ject en Rega bij vrienden. De Wyndsor bevalt mij in ieder geval prima!  :inlove:
Hegel H360 | Focal Kanta 2 | VPI Prime draaitafel met Benz Micro Wood + Hana SL + Ortofon 2M Black + Grado Reference Sonata | Creek Wyndsor phono preamp | Bluesound Node 2i streamer | AudioQuest Castle Rock speakerkabel | IsoTek Sirius EVO 3, AudioQuest Blizzard + NRG-4 stroom | Siltech HF-9 G3 coaxiaal | AudioQuest Leopard phono kabel | AudioQuest Cinnamon optisch + wat oude spullen