Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berry76

Het zou niet noodzakelijk zijn, maar volgens vele hifi sites schijnt het toch beter te zijn om de arm wat meer te levelen.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Martin!!!

Quote from: Berry76 on November 14, 2020, 22:53:38
Ik heb de 2 mm spacer besteld om eerdaags de ortofon 2m bronze op mijn rega planar 3 te laten monteren.
Voorlopig blijf ik op de MM elementen. Ik denk dat ik met mijn setup daar het meeste plezier mee zal ervaren.

En dan maar hopen dat de kap nog dicht kan zonder de arm te raken.....
mainly British stuff

Rowdy

Ik heb hoofdzakelijk apparatuur van Rega. Alleen de platenspeler is van Pro-Ject.
Is de Rega Ania MC-element een goede combinatie met een Pro-Ject Perspective met een P9 arm?
Of zijn de Rega elementen over het algemeen alleen geschikt in een Rega arm?

Lion of Judah

Quote from: Lion of Judah on November  4, 2020, 14:11:47
Een paar dagen met de P1/Carbon gedraaid en dat bevalt me beter dan de P6/Exact. Technisch is het allemaal wat minder gepolijst maar ik hoor veel meer en dit swingt tenminste.
Bevestigd wel dat de P6/Exact nooit zijn te verwachten potentieel heeft gehaald. Of het moet allemaal één grote mindfuck zijn. We gaan het horen als de P6 weer terug is.
Interessant en leerzaam avondje... De P6 is vanavond teruggebracht. De plint is netjes en onder garantie gerepareerd. Verder zijn er geen bijzonderheden geconstateerd, het speelt zoals het behoort te spelen. Aangesloten en de boel nog eens gecontroleerd op de bekende zaken zoals naalddruk etc. Hoe klinkt het dan nu in vergelijking met de P1/Carbon? Ik had in eerste instantie in grote lijnen dezelfde conclusie als dat ik hierboven schreef. Omdat we beide toch wel verrassende dingen/verschillen hoorde heeft Jitse voor de gein het Carbon element op de P6 gemonteerd om te kijken wat er dan gebeurt. Dan heb je pas echt een één op één vergelijk. Dat heeft enkele interessante inzichten opgeleverd, nu ook in de verschillen die door de tafels worden bepaald. Kort samengevat:
1. De P6/Carbon heeft "meer" laag dan de P1/Carbon
2. De P6/Carbon heeft een strakker laag dan de P6/Exact. Dit komt omdat de Carbon eerder afvalt (rond de 50Hz) terwijl de
    Exact nog een bultje heeft op 35Hz.
3. De P6/Carbon laat meer details horen dan de P6/Exact, dat komt waarschijnlijk omdat er vanaf ca. 2000Hz meer output is.
4. De P6/Exact heeft echt heel veel meer rust, met name te horen bij drukke passages. Dan komt de P6/Carbon en als laatste de P1/Carbon.
5. De P6/Exact is rete-stil. De typische bijgeluiden van vinyl zijn nauwelijks hoorbaar.

Ik schat in dat het overgrote deel een voorkeur zal hebben voor de Exact door de muziekgenres waar gemiddeld naar geluisterd wordt maar bottom-line is voor mij de conclusie dat in mijn situatie (vooral bepaald door mijn muzieksmaak) de Carbon beter past. Toch heb ik het supersympathieke aanbod van Jitse om het Carbon element op de P6 te laten afgeslagen.
Ik weet nu tenslotte welke karaktereigenschappen ik zoek in een element en ik ben benieuwd welk element aan mijn wensen voldoet. Dus maar eens op zoek naar het bijbehorende merk en type. :clapping:





Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Janozj

Interessant en verrassend verhaal. Zo zie je maar dat de prijs niet altijd heel veel zegt. Die Carbon is eigenlijk een Audio Technica AT 3600 en voor 8 euro te koop op Aliexpress. Die Exact is 50 x duurder als ik me niet vergis.  ;D

Nu kan ik mij herinneren dat zo'n AT 3600 op mijn toenmalige Denon DP-300F wat minder briljant en fris klonk dan de gemiddelde Audio Technica. Dus of je het in dat merk moet zoeken weet in niet.


Lion of Judah

Quote from: Janozj on November 24, 2020, 11:42:13
Interessant en verrassend verhaal. Zo zie je maar dat de prijs niet altijd heel veel zegt. Die Carbon is eigenlijk een Audio Technica AT 3600 en voor 8 euro te koop op Aliexpress. Die Exact is 50 x duurder als ik me niet vergis.  ;D

Nu kan ik mij herinneren dat zo'n AT 3600 op mijn toenmalige Denon DP-300F wat minder briljant en fris klonk dan de gemiddelde Audio Technica. Dus of je het in dat merk moet zoeken weet in niet.
Ik denk ook dat het erg bepalend is hoe de rest van je keten eruit ziet. Wat me ook opviel is dat de Carbon de eigenschappen van de Naim Supernait versterker benadrukt/versterkt en dat in combinatie met mijn Spendors juist erg goed uitpakt.
Stel dat ik veel analytischer speakers zou hebben, laten we zeggen Focal Electra's, dan gaat het Carbon element heel vervelend en zelfs onluisterbaar worden en zou ik 100% voor de Exact gaan.
Btw: Rega P1 heeft werkelijk een fantastische prijs/kwaliteit verhouding!
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

Janozj

Ik heb op het punt gestaan een P3 te kopen en toen ook naar de P1 gekeken. Fraaie tafel inderdaad voor het geld.

Wat matchende keten betreft, mijn open bafflrs zijn nogal eerlijk en daar heb ik dan ook een nogal fel klinkende AT95ML uitgehaald. Was iets te.  :colgate:

En een Creek voorversterker gaat er ook uit, die is me weer te tam/fluwelig.

Hannibal_

Mooi dat ie weer terug is en interessante ervaringen.
Je klinkt weer beHoorlijk tevreden
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

PatrickP

Quote from: Janozj on November 24, 2020, 14:39:49En een Creek voorversterker gaat er ook uit, die is me weer te tam/fluwelig.
Oh? Welke heb je? Ik herken dat eerlijk gezegd niet...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Janozj

Een OBH-18 MM

Met 'tam/fluwelig' bedoel ik waarschijnlijk 'neutraal'. Ik geef de voorkeur aan de interne phono van mijn Rotel voorversterker. Die klinkt net wat puntiger.   

Janozj

Ik zie dat jij een Wyndsor hebt, dat is ook wel even different cook.  ;D

PatrickP

Quote from: Janozj on November 24, 2020, 21:20:22
Ik zie dat jij een Wyndsor hebt, dat is ook wel even different cook.  ;D
Ik ken eerlijk gezegd geen andere phono-pre's dan goedkope Pro-ject en Rega bij vrienden. De Wyndsor bevalt mij in ieder geval prima!  :inlove:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Rowdy


Hannibal_

Quote from: Rowdy on February 25, 2021, 18:27:16
Rega komt met een nieuwe snaar voor hun platenspelers:
https://www.rega.co.uk/accessories/advanced-eblt-drive-belt

Cool, als die metingen kloppen, super cool

Maar het mooiste zijn de complimentary Products...  :smile:
Koop een nieuwe snaar en neem er een P10 bij  ;D
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Robiwan

Quote from: Rowdy on February 25, 2021, 18:27:16
Rega komt met een nieuwe snaar voor hun platenspelers:
https://www.rega.co.uk/accessories/advanced-eblt-drive-belt

Die "upgrade" witte snaar zou ook beter zijn voor de gelijkloop. Uit diverse tests blijkt dit niet het geval te zijn maar zorgt wel voor een hogere pitch. Maar ik laat me verrassen. Moet zeggen dat de gelijkloop van de Planar 2 versie 2016 met originele zwarte snaar op het gehoor echt heel erg goed is :clapping:
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Hannibal_

Heb je hem gekocht de snaar?

Benieuwd!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Berry76

#766
Vandaag een dagje vrij. Had ik mooi even tijd om langs Benders hifi te gaan en mijn element te upgraden naar de exact van rega  :clapping: :pompom:
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Robiwan

 Rega nieuwe referentie snaar binnen. Ik wil verschil horen vergeleken met de standaard snaar maar ben doof hoor geen verschil. Nou vooruit wellicht fractie strakker ten kosten van wat levendigheid. 
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Mediator

#768
Ik heb de reference snaar al wat langer en geluisterd ten opzichte van de white belt. De white belt legt zijn kwaliteit meteen op tafel terwijl de reference belt minder prominent is. De verbetering tussen een normale snaar en een white belt was in het verleden geen competitie. White belt is duidelijk beter. Geluisterd met mijn RP10 Apheta en Rega ios beneden en P7 musicmaker iii en EAT buizen phono boven.

#mijnidee: waarom een reference belt op een P2? Daar had een advanced belt wellicht op zijn plek geweest?

Robiwan

Ik was in de veronderstelling dat de zwarte ref snaar een upgrade was :( Bender hifi verzocht deze om te ruilen voor de witte snaar.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Mediator

Ik zou gewoon Rega volgen. Tot en met de P6 krijgt af fabriek de advanced en de P8 en P10 krijgen af fabriek de reference. Ergens sta ik niet versteld van je uitkomst. Ergens sta ik niet versteld van je uitkomst. Een P8 en P10 hebben zulke nauwe toleranties (subplateau, lager, arm) dat details ook verschil gaan maken en de snaar een factor wordt. Een white belt is echt niet slecht trouwens. Ik blijf er boven gewoon mee spelen. Ik vond het verschil tussen white belt en reference ook vooral een verschil in presentatie en dan pas kwaliteit.

Robiwan

De witte snaar is niet meer leverbaar
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Hannibal_

Heeft iemand ervaring met het rega exact element?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Quote from: Berry76 on March 18, 2021, 17:27:33
Vandaag een dagje vrij. Had ik mooi even tijd om langs Benders hifi te gaan en mijn element te upgraden naar de exact van rega  :clapping: :pompom:

Dacht al dat ik iemand er over gehoord had, de exact...

Bevalt die?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.