Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator

#650
Rega heeft de nieuwe P10 draaitafel die gebaseerd is op de 'cost no object' Naiad. De reviews zijn heel enthousiast. Rega heeft ook een bijpassend element de Apheta 3. En tot slot een phonotrap in de reference serie de Aura die ook zeer goede recensies ontvangt. Wie nog meer wil kan voor een Aphelion element gaan. Maar als je het zo leest is een P10 met Apheta en Aura al walhalla.



Berry76

Vandaag de rega Neo psu TT binnen gekregen en aangesloten. Yeah weer een stap verder in de verbetering van de geluidskwaliteit. :headbanging:
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Berry76

Ik draai nu een klein jaar met regelmaat een lp, hoelang gaat een element mee ( nu de elys 2).?

En wat zou een leuke instap MC element kunnen zijn?
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Robiwan

Quote from: Berry76 on October 16, 2020, 22:58:18
Ik draai nu een klein jaar met regelmaat een lp, hoelang gaat een element mee ( nu de elys 2).?

En wat zou een leuke instap MC element kunnen zijn?

ligt o.a. aan de staat van het vinyl, afstelling, naaldkracht, gebruik etc. Een paar jaar zou mogelijk moeten zijn. Waarom een leuke MC instapper?  Een MM is veel gemakkelijker qua match met phonoversterker en klinkt vaak lekkerder.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

MLCinema

Misschien de exact van Rega of een Ortofon Bronze? Losse MM phono voorversterker kan ook nog winst leveren. Bij MC moet je ook de phono los doen omdat je een MC phono voorversterker nodig heb (neem aan dat je met de Denon draait)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Berry76

Nee ik draai op de rega mm voorversterker en de musical fidelity m3i voor de lp's
De Denon is voor film en tv
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

MLCinema

Quote from: Berry76 on October 17, 2020, 10:20:59
Nee ik draai op de rega mm voorversterker en de musical fidelity m3i voor de lp's
De Denon is voor film en tv
Ah mooi! Mooie setup voor stereo ernaast. Had alleen je onderschrift gezien vandaar. Misschien is de belangrijkste vraag wel, wat is het budget dat je in gedachten hebt?

Ik heb zelf een jaar geleden de switch gemaakt naar een Ortofon Black na een Bronze. Erg tevreden over. Meer detail en gelaagdheid in de muziek. Ook wat klinischer. Soms mis ik de warmte van de Bronze wel eens. Ook aan MC gedacht destijds maar dan zou de totaal investering een stuk groter zijn geweest.

Tip: Ortofon Black en Bronze kun je voor behoorlijk lagere bedragen krijgen dan de adviesprijzen. Met de Rega elementen in mijn eigen set geen ervaring. Wel met de oude Exact op een RP6 tijdens een demo en de het top model MC van Rega op een RP10.

Zoals ik het ervaar:
Eindresultaat wordt hoofdzakelijk bepaald door de rest van de set, naar hoe mooier de bron hoe meer een goede set ermee kan doen. Waar ik voor mijzelf nu in zit bijvoorbeeld is de vraag of ik wel alles uit de Black haal nu of dat ik moet upgraden naar betere speakers...  Dat is ook wel een beetje het punt met hifi. Het een leid mogelijk tot het ander[emoji13].

Het demo'en van verschillende elementen is wel altijd wat lastig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Berry76

Tja budget, ik zal een nieuwe MC voorversterker moeten aanschaffen. En voor een element eerst eens beginnen met €250 a€ 300,00.

Anders loopt het zo uit de hand qua kosten.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

MLCinema

Ik zou toch ook een beter MM element overwegen Zola hierboven is gesuggereerd. Geld dat je in de MC phono moet stoppen kan dan ook in het element.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Rowdy

Op een ander forum werd mij verteld:
- tot 500 euro MM-element
- tussen 500 en 1000 euro MM- of MC-element
- boven 1000 euro MC-element

Robiwan

Quote from: Rowdy on October 17, 2020, 12:06:42
Op een ander forum werd mij verteld:
- tot 500 euro MM-element
- tussen 500 en 1000 euro MM- of MC-element
- boven 1000 euro MC-element

een duurder element heeft meer resolutie maar zegt absoluut niets of het echt beter klinkt. Tekortkomingen in de opname of staat van de plaat komen dan meer naar voren met als gevolg minder muzikaal plezier!
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Mediator

#661
Ben het wel met vorige reacties eens. Een Elys kan een stuk beter en een Exact levert dat. Ik speel op zolder met een Exact in een P7 en nu met een EAT e-glo petit phonotrap. Die laatste is er pas geleden bij gekomen en nu wordt pas duidelijk hoe goed een P7 met een Exact is. Vergeet dus ook zeker die phonotrap niet. Als je bij Rega wilt blijven zou ik die Exact met een Aria combineren. Aan dat niveau phonotrap mag je best denken.

Verder is iedere set zo sterk als de zwakste schakel. Op ieder niveau kan het goed klinken en kun je met plezier naar muziek luisteren. Wat duurder op een bepaald niveau met name brengt is meer verfijning en zaken als toch dynamiek maar dat je met meer gemak naar een set kunt luisteren. Er is ook wel een verschil in wat een doorsnee MM of MC element brengt. Een MM heeft dan meer 'ballen' klinkt robuuster. Een goede MC klinkt verfijnder en je kunt dieper in de muziek luisteren.

HJ

Ik had een 2M bronze en ben over gegaan naar een quintet bronze. De 2M klinkt echt erg goed maar ik was benieuwd wat een MC element kon brengen.  Omdat ik al een mm/mc phono pre had was dat makkelijk.  De quintet kost wel wat meer maar klinkt toch wel wat verfijnder en muzikaler"romiger" vind ik. De 2M vind ik wat harder.
Je kunt beide voor een leuk bedrag scoren bij onze forum sponsor denk ik ;-)
De quintet is de instap van Ortofon als ik het goed heb.
Nadeel met elementen is dat je ze niet zo makkelijk thuis kunt proberen.


Berry76

Quote from: Mediator on October 17, 2020, 20:00:01
Ben het wel met vorige reacties eens. Een Elys kan een stuk beter en een Exact levert dat. Ik speel op zolder met een Exact in een P7 en nu met een EAT e-glo petit phonotrap. Die laatste is er pas geleden bij gekomen en nu wordt pas duidelijk hoe goed een P7 met een Exact is. Vergeet dus ook zeker die phonotrap niet. Als je bij Rega wilt blijven zou ik die Exact met een Aria combineren. Aan dat niveau phonotrap mag je best denken.

Verder is iedere set zo sterk als de zwakste schakel. Op ieder niveau kan het goed klinken en kun je met plezier naar muziek luisteren. Wat duurder op een bepaald niveau met name brengt is meer verfijning en zaken als toch dynamiek maar dat je met meer gemak naar een set kunt luisteren. Er is ook wel een verschil in wat een doorsnee MM of MC element brengt. Een MM heeft dan meer 'ballen' klinkt robuuster. Een goede MC klinkt verfijnder en je kunt dieper in de muziek luisteren.

Als ik de voorversterker zou vervangen voor een rega aria dan heb ik thuis wat uit te leggen. ;)

Maar ik begrijp je punt. De rega mm voorversterker is al een stuk beter dan de voorversterker in de Denon.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Rowdy

En een MC high output? Kun je aansluiten op een MM-ingang.

PatrickP

Bij Rega is het wel makkelijk als je het bij hun eigen elementen houdt; geen gedoe met spacers en zo.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

addesmo

Quote from: PatrickP on October 18, 2020, 20:05:11
Bij Rega is het wel makkelijk als je het bij hun eigen elementen houdt; geen gedoe met spacers en zo.
Makkelijk, misschien wel ja. Altijd beter, denk ik niet. Tenminste is niet mijn ervaring. Voor hetzelfde geld is vaak wat mooiers/ anders te krijgen. En montage is nou ook weer niet zo moeilijk om je dan maar te beperken tot 1 keus.

Berry76

Quote from: Rowdy on October 18, 2020, 17:17:00
En een MC high output? Kun je aansluiten op een MM-ingang.

Hoe bedoel je dit?
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Rowdy

MC high output is een MC element met een hoge uitgangsspanning, daardoor kun je hem aansluiten op een MM ingang.
Voorbeelden:
- Benz Micro MC Silver high output
- Sumiko Blue Point Special EVO III high output


Mediator

Quote from: addesmo on October 19, 2020, 17:57:19
Makkelijk, misschien wel ja. Altijd beter, denk ik niet. Tenminste is niet mijn ervaring. Voor hetzelfde geld is vaak wat mooiers/ anders te krijgen. En montage is nou ook weer niet zo moeilijk om je dan maar te beperken tot 1 keus.

Beter vraag ik me echt af, anders wel. Het is vooral een smaak kwestie. Persoonlijk denk ik dat Rega eigenaren heel erg gelukkige eigenaren zijn.

Berry76

Quote from: Rowdy on October 19, 2020, 21:45:51
MC high output is een MC element met een hoge uitgangsspanning, daardoor kun je hem aansluiten op een MM ingang.
Voorbeelden:
- Benz Micro MC Silver high output
- Sumiko Blue Point Special EVO III high output

Wat ik lees geeft een dergelijk MC element op een mm voorversterker veel detail, maar hoor je ook alle beschadigingen en vuil op de plaat.

Of zie ik het verkeerd?
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Rowdy

#671

In de tweede alinea van onderstaande link staat de mening van de schrijver tussen MM en MC:
https://hifi.nl/recensie/2166/Sumiko-Blue-Point.html

Janozj

Quote from: Berry76 on October 20, 2020, 07:40:51
Wat ik lees geeft een dergelijk MC element op een mm voorversterker veel detail, maar hoor je ook alle beschadigingen en vuil op de plaat.

Of zie ik het verkeerd?
Dat heeft niet zozeer met het type element te maken maar met de naaldvorm, - grootte en slijpvorm. Een kleinere naald en/of fijnere slijping (microline, shibata) komen dieper in de groef, waar vuil kan zitten wat een dikkere naald niet raakt. Die ligt wat hoger in de groef. Dat kan ook betekenen dat een dikkere naald oppervlakte beschadigingen oppikt die een microline of shibata dan weer niet oppikt vanwege de diepere aftasting.

Schone platen is sowieso erg prettig dus ik was al mijn platen. Ook de nieuwe. Scheelt enorm in statische elektriciteit.

Het verschil tussen MM/MI/MC (HO of LO) heb ik nooit zo ervaren. Misschien als je ver boven de 1000 euro uit gaat geven, of mijn set geeft het gewoon niet weer.  :laugh:

In mijn ervaring is afstelling, phono versterking en naald slijping veel bepalender voor het geluid dan de keuze voor een bepaald type element. Ik geloof wel dat de écht mooie MC's verder gaan dan de beste MM's, maar dat heb ik er niet voor over.

addesmo

Quote from: Mediator on October 19, 2020, 21:56:46
Beter vraag ik me echt af, anders wel. Het is vooral een smaak kwestie. Persoonlijk denk ik dat Rega eigenaren heel erg gelukkige eigenaren zijn.
Rega's zijn zeker fijne draaitafels, waar je heel blij mee kunt zijn. Heb er zelf twee gehad. Maar het element in mijn p3 vroeger vervangen door een gelijk geprijsde Goldring Eroica en dat was geen klein verschil! Nu denk ik wel dat tegenwoordig de Rega elementen kwalitatief wat beter zijn dan pak hem beet 10/15 jaar geleden. Toch loont het mijns inziens de moeite om wat verder te kijken.
Trouwens, ik zou zelf beginnen met een echt goede phonopre. Die versterkt tenslotte dat zeer kleine signaaltje gauw met een factor 100 of zoiets.

Lion of Judah

Quote from: Mediator on October 19, 2020, 21:56:46
Beter vraag ik me echt af, anders wel. Het is vooral een smaak kwestie. Persoonlijk denk ik dat Rega eigenaren heel erg gelukkige eigenaren zijn.
Ik ben helaas niet tevreden, eigenlijk nooit geweest. Ik draai alleen maar plaatjes die niet digitaal verkrijgbaar zijn. Dus luister liever "digitaal". Ik vind het over de hele linie minder maar het valt het meest op in het midhoog/hoog. Is ook duidelijk terug te zien in metingen.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.