Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hannibal_

Quote from: wfk on September 13, 2023, 12:56:22De "nieuwe" Rega Planar 3 50th Anniversary Edition. Heeft mijn aandacht.
Nu ben ik niet een super vinyl adept, maar vind de uitstraling en waf ook belangrijk.
Echter. Mijn installatie is een receiver van Marantz de sr7010.
Is deze draaitafel een overkill en is een p2 of zelfs p1 voldoende.

Kan natuurlijk overal plaatjes op draaien. Maar ga je op de marantz een mooier geluidsbeeld creëren met de p3 of is de marantz te beperkt ?

Ik kan niet echt een antwoord geven op de kern van je vraag, of je Marantz het verschil laat horen.
Maar het lijkt me een serieuze versterker.

De anniversary edition P3 heeft wel een mooi (MM) element aan boord die de P1 & 2 missen. Het verschil tussen Rega's instap element en hun beste MM element. De Neo turntable PSU MK2 laat je de snelheid instellen zonder de snaar te hoeven verleggen (dat moet ik wel als ik van LP 33,3 rpm naar single's 45 rpm wil).
De P 3 heeft ook wel een mooiere toonarm zegt men, maar ik zou het verschil niet kunnen benoemen, nooit vergeleken. Rega kennende betere toleranties.

Ik zou denken dat je het wel hoort
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

PatrickP

De P3 heeft veel instelmogelijkheden die je niet vindt op de P1 of P2. Ik zou doorpakken. Dan koop je het maar een keer...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Mediator

Ik zou ook doorpakken met die P3. Hij biedt later ook nog een upgrade path door een aparte phono voorversterker te kiezen. Naast een Marantz versterker bepaalt je speaker ook de kwaliteit van wat er uit komt. Die vermeld je nog niet

Robiwan

Overkill. Neem een P1 met een mini fono ad2.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Rowdy

Dan zou ik voor de Rega P1 plus gaan.

Mediator

Sorry ik ga er toch even overheen. Als oud analoge adept en Rega kenner vanaf de 1995 modellen. Als je wilt ervaren wat analoog kan dan zul je moeten investeren. Anders is het leuk voor de heb, de status en het zien en houdt het daar wel bij op. Een P1 koop bij een Sonos en daar zit zo'n Marantz toch wel duidelijk boven. Zoals aangegeven is een P1 ook weinig instelbaar zoals de anti skating.

https://www.smarthomesounds.co.uk/sonos-five-rega-planar-1-plus-turntable-bundle

Robiwan

Een P1 met Rega carbon mm is helemaal plug and play dus geen verkloting met allerlei zogenaamde onzin upgrades door de gebruiker!
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Rega P1 of P2 is meer dan zat. Geld dat je overhoudt lekker aan andere dingen uitgeven.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Laan

De P3 is een best fraaie goed klinkende draaitafel. Heb er eentje staan met een exact element. Voor een derde van de prijs is een p1 misschien wel zat om iets te gaan proberen met plaatjes. Het is maar net wat je bedoelingen ermee zijn. Of een p3 met een goedkoper element en niet die externe voeding?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Rowdy

Bij hchifi.nl hebben ze de New Horizon GD1 voor 399 euro. Deze kun je opwaarderen met o.a. de New Horizon Audio ALE externe voeding.

Laan

NH heb ik nare ervaring mee. Verder geen behoefte om te moddergooien hoor. Over rega, ik denk dat het exact element echt van een andere orde is dan de carbon uit de p1. In feite een AT 91 van 3 tientjes. De arm is ook erg mooi van de p3 en goed instelbaar. Ik zou een p3 nemen als er nog kansen zijn de vinyl hobby echt vorm te geven. Is het een geintje voor erbij, gewoon een p1.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Lion of Judah

Quote from: Laan on September 14, 2023, 21:05:14Over rega, ik denk dat het exact element echt van een andere orde is dan de carbon uit de p1. In feite een AT 91 van 3 tientjes. De arm is ook erg mooi van de p3 en goed instelbaar. Ik zou een p3 nemen als er nog kansen zijn de vinyl hobby echt vorm te geven. Is het een geintje voor erbij, gewoon een p1.

Heb je ze naast elkaar gehoord?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Laan

Nee, niet naast elkaar. Wel een NH met een project carbon arm en die AT91.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Lion of Judah

Quote from: Laan on September 15, 2023, 07:14:44Nee, niet naast elkaar. Wel een NH met een project carbon arm en die AT91.
Oh ok, zal een kwestie van smaak zijn maar ik vind de Carbon veel meer fun (Prat?) dan de Exact.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Robiwan

Hier nog een fan van de Rega Carbon :clapping:
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Laan

Quote from: Lion of Judah on September 15, 2023, 08:10:28Oh ok, zal een kwestie van smaak zijn maar ik vind de Carbon veel meer fun (Prat?) dan de Exact.

Dat kan natuurlijk goed zo zijn. Gelukkig maken ze zoveel modellen dat er voor ieder wat wils is :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Mediator

Ik heb in het verleden vier Exacts gehad dus ik heb hier best een mening over. Maar ik denk dat topic starter genoeg advies heeft gehad. Wat hij uiteindelijk koopt is aan hem. Hij moet er ook naar luisteren. In ieder geval mijn laatste bijdrage in dit topic.

wfk

Het is de Rega Planar 3 50th Anniversary Edition. geworden.
Net bezig met uitpakken.

Wel de waf installatie wat echt nog meer werk is  :sarcasm:

Na heel veel wikken en wegen toch deze keus gemaakt.
En zoals met veel dingen, na het kijken van oa youtube weet je al je gaat voor beter .maw geen rust als je bv een r1 of r2 neemt en zeker deze editie heeft een mooie prijs verhouding.
Blij mee nu nog even netjes aansluiten.


Laan

Veel plezier met de P3 !
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

PatrickP

Prima keus. De P3 is toch wel de sweetspot voor draaitafels van Rega als je kwaliteit voor een redelijke prijs wil. Het is de eerste complete tafel wat mij betreft.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

wfk

Quote from: Robiwan on September 16, 2023, 07:38:45Waf installatie?
jazeker.
In de huiskamer. De goedkeuring van mijn vrouw.
Dus kan of mag  er een lamp op. Moet die op pootjes ,ik zie de snoeren etc :wow:

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

wfk

Het klinkt als een klokje heel mooi gebalanceerd.  Had even een oude jvc staan met nieuw elementje, maar hiermee hoor ik toch alsof er wat meer instrumenten opeens meedoen.
Heb wel met 2 platen dat bij de 1 in een bepaald nummer hij blijft hangen. En. Bij de andere slaat die iets over. Beide nieuwe platen ( als in pas gekocht en 5 x gedraaid).

Mediator

#924
Kan aan van alles liggen. Ik draaide gister George Michael - listen without prejudice op vinyl. Er zit een verstoring in één van de nummers alsof er een slecht contact is. Alleen zit dat er altijd en zie je op het vinyl ook dat er een oneffenheid in de plaat zit. Nieuw vinyl betekent helaas niet altijd goed vinyl.

Dat gezegd hebbende wie heeft je draaitafel ingesteld en is alles goed ingesteld zoals naald druk en dwarskracht? De naald druk is bij een Exact precies 1,75 gram en de naald druk stel je daarop af. Dat kun je via de arm doen maar een naald druk weger is beter. Heel veel verschillende theorieën over de juist dwarskracht maar met een plaat zonder groef kom je redelijk in de buurt. Een test plaats zoals die van hifi-news komt bijvoorbeeld met zo'n groefloos deel. Zorg verder dat het plateau van je draaitafel eerst waterpas staat voordat je alles instelt. Je draaitafel dient ook waterpas te blijven staan. Je hebt van die mini waterpasjes die heel goed daarvoor dienst doen.

Je kunt de derde schroef gebruiken voor de overgang van je Exact. Dat voldoet gewoon prima. Er is wel meer uit te halen. Ik gebruik een protactor van Dr. Feickert en die is veel preciezer. Als ik me goed herinner komen elementen als je die gebruikt vaker meer voorin te zitten. Die Dr. Feickert klopt als een bus. Het verschil in vervorming die af en toe optreedt in lastige passages is minder. Ofwel ik heb nul 'sss' of 'fff' en stukjes waarvan je soms wel eens neigt te geloven dat het vervorming is. Een scope is nog beter maar de meesten onder ons kunnen daarmee niet overweg.