Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Mediator

Een element heeft wat bewegende delen dus er gaat wel iets veranderen. Meestal is dat in de eerste paar uurtjes het meest. Maar verwacht ook geen enorme verschillen. Maar als je goed oplet dan hoor je het wel. Of misschien hoor je het niet. Dit is vooral ook een element om lekker muziek te luisteren.

Hannibal_

Quote from: Mediator on March 18, 2022, 21:39:05
Een element heeft wat bewegende delen dus er gaat wel iets veranderen. Meestal is dat in de eerste paar uurtjes het meest. Maar verwacht ook geen enorme verschillen. Maar als je goed oplet dan hoor je het wel. Of misschien hoor je het niet. Dit is vooral ook een element om lekker muziek te luisteren.

Het gaat me ook gewoon om de muziek hoor.
Ik heb geen extreme verwachtingen van inspelen hiervoor, maar als het nog een tikje beter wordt.

Super toch?

Het schijnt dat dit soort elementen ook meer slijten over (langere) tijd door de rubbers in de ophanging, dan de slijtage aan de naald zelf.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Lion of Judah

Goed nieuws Han. Mijn ervaring is ook dat het alleen maar beter wordt na een x aantal uren.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Hannibal_

Quote from: Lion of Judah on March 19, 2022, 11:20:12
Goed nieuws Han. Mijn ervaring is ook dat het alleen maar beter wordt na een x aantal uren.

Cool!

Ik heb gisteren niet kunnen draaien vanwege een etentje dat we voor moesten bereiden.
Geen tijd en iedereen thuis.

Hoop vanmiddag nog wat te kunnen spelen.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

Ik speel serieus haast niets anders meer dan LP's.
Ook heel blij dat ik een platenwasmachine gekocht heb tegelijkertijd met het element, anders had het denk ik wel een beetje een frustratie geworden.

Het lijkt wel beter dan digitale media!
Ik denk dat het dat gewoon ook is.

P6jes en hoger doorklieven mijn gedachten....
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mediator

Quote from: Hannibal_ on March 21, 2022, 17:33:56
Ik speel serieus haast niets anders meer dan LP's.
Ook heel blij dat ik een platenwasmachine gekocht heb tegelijkertijd met het element, anders had het denk ik wel een beetje een frustratie geworden.

Het lijkt wel beter dan digitale media!
Ik denk dat het dat gewoon ook is.

P6jes en hoger doorklieven mijn gedachten....

Zowel van digitaal als analoog kun je genieten. Alleen de eigenschappen zijn anders. Een P6 zou de verschillen bij je tussen digitaal en analoog nog groter maken. Het is juist fijn als beiden een beetje hetzelfde niveau halen. Je kunt digitaal wel dicht bij analoog brengen.

Berry76

Quote from: Hannibal_ on March 21, 2022, 17:33:56
Ik speel serieus haast niets anders meer dan LP's.
Ook heel blij dat ik een platenwasmachine gekocht heb tegelijkertijd met het element, anders had het denk ik wel een beetje een frustratie geworden.

Het lijkt wel beter dan digitale media!
Ik denk dat het dat gewoon ook is.

P6jes en hoger doorklieven mijn gedachten....

Heb je dit al eens bekeken?
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/digitaal-versus-analoog-een-echt-en-eerlijk-vergelijk/

Geeft leuke inzichten in je vraagstuk.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

addesmo

Quote from: Hannibal_ on March 21, 2022, 17:33:56
Ik speel serieus haast niets anders meer dan LP's.
Ook heel blij dat ik een platenwasmachine gekocht heb tegelijkertijd met het element, anders had het denk ik wel een beetje een frustratie geworden.

Het lijkt wel beter dan digitale media!
Ik denk dat het dat gewoon ook is.

P6jes en hoger doorklieven mijn gedachten....
Als je in bent voor een serieuze upgrade, en je wilt bij Rega blijven, zou ik voor de P25 gaan die bij Audio Artistiek staat. Gelijk een Benz Ace, voeding en zeer goede kabel erbij!

Hannibal_

Quote from: Mediator on March 21, 2022, 20:38:47
Zowel van digitaal als analoog kun je genieten. Alleen de eigenschappen zijn anders. Een P6 zou de verschillen bij je tussen digitaal en analoog nog groter maken. Het is juist fijn als beiden een beetje hetzelfde niveau halen. Je kunt digitaal wel dicht bij analoog brengen.

Tja... Bottom line geniet ik gewoon van muziek.

Digitaal ook hoor. We hadden een etentje van het weekeinde bij ons en rond het toetje werd het een soort gezellig muziekdraaien samen. Iedereen wilde zijn muziek even horen nog (via QoBuz). Was leuk en super gezzelig.

En het hoeft ook niet precies hetzelfde te klinken, wat mij betreft.

Ik zeg ook niet morgen, maar op termijn denk ik wel dat er een keer een P6 komt.
Eind deze week krijgt een kennis (die een P6 heeft) zijn nieuwe harbeths. Daar wil ik sowieso nog gaan luisteren.

Digitaal meer naar analoog brengen? Hmmmm ik vermoed dat dan alle electronica op de schop moet? Of niet?

Ik dacht dat jouw set buizenversterkers had? Zelfs in de phono pre?
Dan moet ik zo'n kant op, denk ik?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Hannibal_

#809
Quote from: Berry76 on March 22, 2022, 07:16:43
Heb je dit al eens bekeken?
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/digitaal-versus-analoog-een-echt-en-eerlijk-vergelijk/

Geeft leuke inzichten in je vraagstuk.

Ga ik na het werk even lezen, leuk!
Dank je.

Quote from: addesmo on March 22, 2022, 10:35:38
Als je in bent voor een serieuze upgrade, en je wilt bij Rega blijven, zou ik voor de P25 gaan die bij Audio Artistiek staat. Gelijk een Benz Ace, voeding en zeer goede kabel erbij!

Tja... ik vind het element nu al een serieuze verbetering he.

Een P25  ;D
Ja hoe serieus wil je het hebben...
Ik zal zo eens kijken of ik hem kan vinden.
Er zal ook wel serieus budget aan hangen, vermoed ik.

Ik kan me herinneren dat de 25 losse voeding en snelheid regeling e.d. heeft?
Plus waarschijnlijk andere phono pre.

Hoop extra "doosjes" ...

Ik wil mijn vriendin nu ook weer niet het huis uit jagen, zeg maar  ;D

Edit: budget valt eigenlijk wel mee. Maar hij komt iets te vroeg denk ik.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

addesmo

Vraagprijs  is 925 euro. En normaal geven ze daar prima inruil.
Volgens mij geen snelheid regeling. P25 was wel anniversary model he ;D Erg fraai vind ik dan!

PatrickP

Het begint toch eigenlijk pas bij rega met de P8?  :devil:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

addesmo

Quote from: PatrickP on March 22, 2022, 12:43:41
Het begint toch eigenlijk pas bij rega met de P8?  :devil:
Volgens Rega niet ;)
Maar inderdaad, vanaf de 8 wordt het serieus. Kost wel wat meer he. Je zit zo op 3k
Maar die 25, voor dat geld met die goodies ;D En met een andere (alu) aandrijf platter en riem is die denk erg goed voor het geld.

Mediator

#813
Ik heb zo'n jaar of tien met een P25 gedraaid. Nooit behoefte gehad om te verbeteren en dat is erg bijzonder. De standaard P25 heeft geen motorkastje, een plastic aandrijfstuk (minder precies dan alu) en een enkele aandrijfsnaar. De speler koste volgens mij 2300 of 2400 gulden. Aan die P25 die te koop staat is gesleuteld. Ik lees ook wel eens kritische geluiden dat al die upgrades die je uitvoert je nooit meer terug krijgt als je hem verkoopt. Ook kun je bij Rega uitkijken naar beter. Heb je ook gelijk een arm met nauwere toleranties. Er stond tot voor kort een P9 te koop op marktplaats voor zo'n 1700 euro denk ik. Als je die voor 1500 kunt krijgen dan zou ik niet aarzelen. Is dan wel weer overkill voor je Exact en je interne phonopré.

addesmo

#814
Wat is daar volgensjou aan gesleuteld? Ik zie alleen maar een hele fijne vdHull jubilee kabel. En toevallig weet ik dat dat een top kabel is van vdHull. Koste destijds al zo'n 300 euro!
Ik heb zelf voor ik mijn Xerxes kocht een P5 gehad met de upgrade platter en snaar en die modificatie beveel ik iedereen met lagere serie Rega erg aan.

Mediator

Andere toonarmbedrading, Michel Technogewicht (contragewicht), een 24 volt motor zodat je er een Rega TT-PSU op kan zetten die het toerental stabieler houdt. Zoals je al aangaf zit er ook een van de Hul kabel op. Maar je houdt nog steeds de RB600 arm die overigens al af fabriek een mooie Klotz kabel heeft. Die arm is overigens ook best goed.

addesmo


roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Hannibal_

#818
Quote from: addesmo on March 22, 2022, 11:53:15
Vraagprijs  is 925 euro. En normaal geven ze daar prima inruil.
Volgens mij geen snelheid regeling. P25 was wel anniversary model he ;D Erg fraai vind ik dan!

Ik denk dat je überhaupt geen rega platenspeler vind met snelheid instelling via een knopje, als je dat bedoelt.
Ik ging toen ik hem net had terug naar de HIFI zaak met de vraag: hoe speel ik 45 rpm singles/ep's hierop af...
(Beetje rtfm ook wel, maar praatje bij je dealer is ook altijd leuk, toch?)

Gewoon plateau er af en snaartje op de andere pulley leggen...

O...

Ik denk dat ik nog wel een nieuwe snaar ga bestellen, er was een mooi nieuw type geloof ik.

Een P6/8/... komt vast nog eens.
Morgen zou ik wat overdreven vinden, dan had ik dat beter voor het element kunnen doen.
Eerst ook investeren in mooi nieuw vinyl is het plan
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mediator

Quote from: addesmo on March 22, 2022, 18:55:40
Allemaal prima dus!

Ik heb eens met een P7 besloten de voeding van de TT-PSU te verbeteren. Immers die gaat met een eenvoudig stekkerblokje dat je in je wandcontactdoos steekt. Mooie ringkerntrafo etc. in een kastje. Eindresultaat was dat ik dit ding na een paar maanden in een kast heb geslingerd. De balans in het geluid was gewoon zoek. Niet iedere modificatie is altijd een verbetering.

Hannibal_

Quote from: Mediator on March 23, 2022, 08:27:24
Ik heb eens met een P7 besloten de voeding van de TT-PSU te verbeteren. Immers die gaat met een eenvoudig stekkerblokje dat je in je wandcontactdoos steekt. Mooie ringkerntrafo etc. in een kastje. Eindresultaat was dat ik dit ding na een paar maanden in een kast heb geslingerd. De balans in het geluid was gewoon zoek. Niet iedere modificatie is altijd een verbetering.

ik wilde er eigenlijk niet te veel over zeggen eerder, maar zelf geloof ik niet in rommelen met Rega tafels. Hoe goed de spullen ook zijn. Er zit bijna niets op die tafels, maar alles dat er wel op zit, zit er met een heel expliciete reden op. Alles lijkt afgestemd op elkaar.

Tenzij het upgrades van Rega zelf zijn, die heb ik ook, maar dan heb je het over een ander plateautje en betere/tillere motor. Met Rega instructies.

vind ik toch wat anders.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mediator

#821
Er staat nu wel een P5 te koop met een NEO PSU voor 600 euro. Dan is het eigenlijk nagenoeg een P7. Dat is een hele faire prijs.

Die P9 heeft de eigenaar zelf al afgeprijsd naar 1450.

Verschil tussen een P7 en P9 is trouwens behoorlijk groot. De P9 speelt echt met de groten mee.

Hannibal_

Quote from: Mediator on March 23, 2022, 17:16:08
Er staat nu wel een P5 te koop met een NEO PSU voor 600 euro. Dan is het eigenlijk nagenoeg een P7. Dat is een hele faire prijs.

O... jullie zijn erg...
Nog een kleine bekentenis...
Ik durf platenspelers eigenlijk niet zo goed 2de hands te kopen...

Hoe oud is die?
Heeft die wel de bracing zoals een 6 (lager-arm)?
Wat voor element?
Hoe oud is het element?
Wat voor plateau, die verzwaarde glazen versie?
waar staat ie?
Hoe verkoop ik het?
Hier dus...?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mediator

Laat je niet opjagen. Als je nu heel tevreden bent dan is even houden zo ook geen slechte keuze. Een upgrade pad loopt ook niet altijd zoals je wilt. Een set moet ook in balans zijn. Even recht voor zijn raap gezegd heb ik bijvoorbeeld vraagtekens bij je ingebouwde phonotrap als je daar bijvoorbeeld een P9 op zou aansluiten. Ik heb in het verleden gehad dat zo'n phonotrapje helemaal dichtloopt en je een verbetering niet hoort of zelfs verslechtering totdat je een phonotrap upgrade. Voor je het weet ga je dan van het één kopen naar het ander. Wellicht valt dat allemaal mee omdat ik wel lees dat Rega interne phono's behoorlijk meekomen. Maar dat het daar beter kan is zeker.

Een P5, P7 en ook P9 hebben geen bracing. Maar toch is een P7 een mooie draaitafel en de P9 helemaal. Toen ik mijn zolderset ophief heb ik nog een tijdje met de P7 op mijn set beneden gespeeld en ik kon er echt uren naar luisteren. De P5 en P9 die worden aangeboden hebben geen element maar ik zou er ook gewoon je exact inzetten. De vraag hoeveel je in je huidige opstelling gaat horen van een betere draaitafel is wat lastig in te schatten voor mij. Misschien die vriend met de P6 eens vragen langs te komen met zijn tafel?

Hannibal_

#824
Quote from: Mediator on March 23, 2022, 18:19:31
Laat je niet opjagen. Als je nu heel tevreden bent dan is even houden zo ook geen slechte keuze. Een upgrade pad loopt ook niet altijd zoals je wilt. Een set moet ook in balans zijn. Even recht voor zijn raap gezegd heb ik bijvoorbeeld vraagtekens bij je ingebouwde phonotrap als je daar bijvoorbeeld een P9 op zou aansluiten. Ik heb in het verleden gehad dat zo'n phonotrapje helemaal dichtloopt en je een verbetering niet hoort of zelfs verslechtering totdat je een phonotrap upgrade. Voor je het weet ga je dan van het één kopen naar het ander. Wellicht valt dat allemaal mee omdat ik wel lees dat Rega interne phono's behoorlijk meekomen. Maar dat het daar beter kan is zeker.

Een P5, P7 en ook P9 hebben geen bracing. Maar toch is een P7 een mooie draaitafel en de P9 helemaal. Toen ik mijn zolderset ophief heb ik nog een tijdje met de P7 op mijn set beneden gespeeld en ik kon er echt uren naar luisteren. De P5 en P9 die worden aangeboden hebben geen element maar ik zou er ook gewoon je exact inzetten. De vraag hoeveel je in je huidige opstelling gaat horen van een betere draaitafel is wat lastig in te schatten voor mij. Misschien die vriend met de P6 eens vragen langs te komen met zijn tafel?

Ja, je verwoordt ook een klein zorgje van mij.
De phono trap. Al is het waarschijnlijk geen issue, het is een recente nieuwe upgraded productie volgens rega uk.
Voor wat het waard is zo'n statement.
Hier is het sowieso geen overduidelijke bottleneck met de exact, wat toch rega's beste MM is.

Wat ik eerder verwacht is dat er een MC op een hoog rega model komt. Tja... dan toch weer 'n doosje  ;D

Hmmmm ik weet niet of hij met zijn P6 gaat slepen. Ook serieus geen idee wat voor element hij heeft. Misschien mijn vorige wel, hij is voorzichtig met geld uitgeven aan deze hobby volgens mij. Hij heeft ook wel erg veel hobby's dus de impact zal niet minder zijn, gok ik.
Maar ik ga binnenkort hopelijk luisteren, dus dan weet ik vast meer. Kan het allicht vragen.

Edit, voorlopig serieus blij mee. Hoor in haast alle LP's nieuwe dingen.
Vraag me ook af of mijn type die behoorlijk oud is vergelijkbaar is met de huidige typen.
In die tijd ging het niet zo hoog qua nummering als nu. Ik zal rega historisch is bekijken
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.