Rega platenspeler topic

Started by jpmoree, September 29, 2014, 21:08:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Robiwan

#675
Quote from: Lion of Judah on October 20, 2020, 11:39:19
Ik ben helaas niet tevreden, eigenlijk nooit geweest. Ik draai alleen maar plaatjes die niet digitaal verkrijgbaar zijn. Dus luister liever "digitaal". Ik vind het over de hele linie minder maar het valt het meest op in het midhoog/hoog. Is ook duidelijk terug te zien in metingen.

Rega P6 is niet mis. Welk element en phonoversterker?

Digitaal is gedetailleerder overall. Ruimtelijk beeld is met vinyl soms meer 3D en het klinkt door de gebreken/kleuring vaak lekker. Maar ook in mijn oren wint digitaal het bijna altijd.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Quote from: Robiwan on October 20, 2020, 11:49:43
Rega P6 is niet mis. Welk element en phonoversterker?

Digitaal is gedetailleerder overall. Ruimtelijk beeld is met vinyl soms meer 3D en het klinkt door de gebreken/kleuring vaak lekker. Maar ook in mijn oren wint digitaal het bijna altijd.
Exact element en een Schiit Mani phonoversterker. Ik had eerst een Rega Phono Mk3.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Robiwan

#677
Quote from: Lion of Judah on October 20, 2020, 11:53:59
Exact element en een Schiit Mani phonoversterker. Ik had eerst een Rega Phono Mk3.

Een Audio Technica MM uit de VM serie, bijv. de VM740ML (microline naaldvorm) zou ik proberen. Deze klinken veel meer open en helder en zeer zuiver. Wellicht is dan een opvulringnoodzakelijk voor de VTA. Ik neem aan dat je de naald van het Exact element regelmatig schoonmaakt?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Quote from: Robiwan on October 20, 2020, 12:12:18
Een Audio Technica MM uit de VM serie, bijv. de VM740ML (microline naaldvorm) zou ik proberen. Deze klinken veel meer open en helder en zeer zuiver. Wellicht is dan een opvulringnoodzakelijk voor de VTA. Ik neem aan dat je de naald van het Exact element regelmatig schoonmaakt?
Bedankt voor de tip! Ja, ik maak de naald regelmatig schoon.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mediator

#680
Quote from: Lion of Judah on October 20, 2020, 11:53:59
Exact element en een Schiit Mani phonoversterker. Ik had eerst een Rega Phono Mk3.

Ik combineer op zolder een P7 met een Exact en een EAT e-glo Petit phonotrap. Ik heb geen enkele behoefte om digitaal te draaien. Een RP6 en een P7 zullen elkaar niet bijster ontlopen. Conclusie ...

Lion of Judah

#681
Quote from: Mediator on October 20, 2020, 19:17:53
Ik combineer op zolder een P7 met een Exact en een EAT e-glo Petit phonotrap. Ik heb geen enkele behoefte om digitaal te draaien. Een RP6 en een P7 zullen elkaar niet bijster ontlopen. Conclusie ...
Ik heb een Planar 6 geen RP6.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

addesmo

#682
Quote from: Lion of Judah on October 20, 2020, 11:53:59
Exact element en een Schiit Mani phonoversterker. Ik had eerst een Rega Phono Mk3.
Valt heel wat te winnen bij phonotrap en element. Zou het dan ook niet in eerste instantie bij de tafel zoeken. En vergeet niet dat als je digitaal wilt evenaren of zelfs overtreffen, dat dat wel richting het 3of4 voudige bedrag aan investering vergt!

Martin!!!

Quote from: Robiwan on October 20, 2020, 12:12:18
Een Audio Technica MM uit de VM serie, bijv. de VM740ML (microline naaldvorm) zou ik proberen. Deze klinken veel meer open en helder en zeer zuiver. Wellicht is dan een opvulringnoodzakelijk voor de VTA. Ik neem aan dat je de naald van het Exact element regelmatig schoonmaakt?

Hou bij het vervangen van een niet Rega element wel rekening met de ruimte tussen de arm en de kap! Als er te veel vulringen onder moeten i.v.m. de VTA kan de kap mogelijk niet meer dicht.
mainly British stuff

Hannibal_

Quote from: Lion of Judah on October 20, 2020, 11:53:59
Exact element en een Schiit Mani phonoversterker. Ik had eerst een Rega Phono Mk3.

Cool!
Jammer dat je nog niet helemaal tevreden bent.

Nu Matt Bianco's "who's side are you on" aan het vergelijken op de Cursa intern vs jou MK3...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Lion of Judah

Quote from: Hannibal_ on October 22, 2020, 15:05:18
Cool!
Jammer dat je nog niet helemaal tevreden bent.

Nu Matt Bianco's "who's side are you on" aan het vergelijken op de Cursa intern vs jou MK3...
Moet nog een keer bij je komen luisteren, komt wel een keer als de Corona storm een beetje is gaan liggen.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Hannibal_

Quote from: Lion of Judah on October 22, 2020, 16:38:27
Moet nog een keer bij je komen luisteren, komt wel een keer als de Corona storm een beetje is gaan liggen.

Komt goed.

Het was in ieder geval een fijn middagje plaatjes draaien. Laatst had ik twijfel, klonk ineens gek op de platenspeler, maar ik denk dat ik overdreven had met de platenreiniger, zat not in de groef denk ik.

Was nu clean, strak, helder, diep laag... helemaal goed

Hoe doe je dat met de platenspeler? Kun je die ook bijstellen met dsp en ... hoe heet die betere variant ook weer?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Mediator

#687
Quote from: addesmo on October 21, 2020, 08:23:19
Valt heel wat te winnen bij phonotrap en element. Zou het dan ook niet in eerste instantie bij de tafel zoeken. En vergeet niet dat als je digitaal wilt evenaren of zelfs overtreffen, dat dat wel richting het 3of4 voudige bedrag aan investering vergt!

Er is niets mis met een Exact. Heb er twee versleten en speel er nu weer mee in mijn tweede set. Maakt een heleboel muziek mits je de moeite neemt om hem goed te versterken. Combinatie met bijvoorbeeld een Rega Aria gaat goed maar een buizen phono zoals ik heb (e-glo Petit van EAT) levert ook een hele mooie match op. Veel minder dan een Aria zou ik een Exact niet versterken anders hoor je nooit de volle potentie.

Lion of Judah

Quote from: Mediator on October 23, 2020, 17:35:54
Er is niets mis met een Exact. Heb er twee versleten en speel er nu weer mee in mijn tweede set. Maakt een heleboel muziek mits je de moeite neemt om hem goed te versterken. Combinatie met bijvoorbeeld een Rega Aria gaat goed maar een buizen phono zoals ik heb (e-glo Petit van EAT) levert ook een hele mooie match op. Veel minder dan een Aria zou ik een Exact niet versterken anders hoor je nooit de volle potentie.
We gaan het meemaken, ik ga eerst iemand naar laten kijken met verstand van zaken.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Robiwan

Quote from: Lion of Judah on October 23, 2020, 18:38:14
We gaan het meemaken, ik ga eerst iemand naar laten kijken met verstand van zaken.

wat mis je nu als je vinyl vergelijkt met digitaal?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Quote from: Robiwan on October 23, 2020, 20:45:11
wat mis je nu als je vinyl vergelijkt met digitaal?

Een dB of 3 vanaf 2000Hz, zal het van het weekend nog eens goed meten.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Janozj

Wat vaag. Ik draai heel veel vinyl en vind het soms mooier dan CD. Hoewel die laatste technisch superieur is op alle vlakken. Ik mis niets met vinyl, mits goed opgenomen en een goede persing. Maar dat geldt ook voor CD.

Robiwan

Quote from: Lion of Judah on October 23, 2020, 21:07:02
Een dB of 3 vanaf 2000Hz, zal het van het weekend nog eens goed meten.

kan best dat het Exact element niet helemaal top is of de lagering van de toonarm.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Quote from: Robiwan on October 23, 2020, 21:50:36
kan best dat het Exact element niet helemaal top is of de lagering van de toonarm.
Zou best kunnen
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

PatrickP

Ik heb nog niemand hier gehad die de voorkeur (in mijn set) geeft aan digitaal. Dan heb ik het over de DAC van mijn Hegel H360 met Tidal of een CD als invoer tegen een VPI Prime met goede phono-pre (zie onderschrift) en beide elementen die ik heb (Hana SL en Benz Micro Wood, vandaag trouwens een Ortofon 2M black van een vriend overgenomen als extra/backup). Nu is dat natuurlijk geen goedkope bron zo, maar toch. Vinyl heeft iets magisch en klinkt meestal gewoon veel prettiger dan digitaal. Het is "gedoe", maar ik draai al een tijdje meer vinyl dan digitaal...
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Robiwan

Quote from: PatrickP on October 23, 2020, 23:53:07
Ik heb nog niemand hier gehad die de voorkeur (in mijn set) geeft aan digitaal. Dan heb ik het over de DAC van mijn Hegel H360 met Tidal of een CD als invoer tegen een VPI Prime met goede phono-pre (zie onderschrift) en beide elementen die ik heb (Hana SL en Benz Micro Wood, vandaag trouwens een Ortofon 2M black van een vriend overgenomen als extra/backup). Nu is dat natuurlijk geen goedkope bron zo, maar toch. Vinyl heeft iets magisch en klinkt meestal gewoon veel prettiger dan digitaal. Het is "gedoe", maar ik draai al een tijdje meer vinyl dan digitaal...

dan ben ik de 1e :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

PatrickP

Quote from: Robiwan on October 24, 2020, 08:40:45
dan ben ik de 1e :D
Nee hoor. Jij bent nog nooit hier geweest!  :devil:
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediƫnten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

Lion of Judah

Heb de Mani en de P6 vanochtend op hetzelfde stekkerblok aangesloten als de versterker en de DSP. Ik had toch een uurtje over :D. Hiervoor zaten ze op zo'n blok van Monster. En verdomd, het klinkt meteen een stuk opener... Tegenvaller was alleen dat het me opviel dat de plint aan de linkerkant los laat. :wacko:
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Robiwan

Quote from: Lion of Judah on October 25, 2020, 10:43:25
Heb de Mani en de P6 vanochtend op hetzelfde stekkerblok aangesloten als de versterker en de DSP. Ik had toch een uurtje over :D. Hiervoor zaten ze op zo'n blok van Monster. En verdomd, het klinkt meteen een stuk opener... Tegenvaller was alleen dat het me opviel dat de plint aan de linkerkant los laat. :wacko:

Monster filtert, niet doen!

"tegenvaller was alleen dat het me opviel dat de plint aan de linkerkant los laat"

Wat die van de Planar 6??
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Lion of Judah

Quote from: Robiwan on October 25, 2020, 10:51:49
Monster filtert, niet doen!

"tegenvaller was alleen dat het me opviel dat de plint aan de linkerkant los laat"

Wat die van de Planar 6??
Ja.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML