aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Started by Mr.M, September 20, 2014, 11:32:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Dirk

Quote from: Kingpin on July 31, 2015, 11:40:35
...
Om een goede klasse D te ontwerpen moet je wel van goede huize komen, en dan nog blijft het uiteindelijke versterkte signaal niet geheel intact zoals bij een klasse A (of A/B).
en dat zeggen je oren of heb je ook feiten die dat aantonen? 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kerkhoffd

In dezelfde prijsklasse? In absoluten geloof ik het graag.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Thanatos

Quote from: Dynky on July 31, 2015, 13:24:05
en dat zeggen je oren of heb je ook feiten die dat aantonen?

Wikipedia : The analog signal to be amplified is converted to a series of pulses by pulse width modulation, pulse density modulation or other method before being applied to the amplifier. After amplification, the output pulse train can be converted back to an analog signal by passing through a passive low pass filter consisting of inductors and capacitors.

maw om het originele signaal versterkt terug te krijgen moet het door een aantal filters. Dit geeft altijd verlies tov het origineel.

katwax

Quote from: maz on July 31, 2015, 13:03:17
mijn ervaring tot nu is ..
klasse A singel ended = op een of ander manier het mest zuivere .
dan klasse A
dan AB
en daarna pas D
Allemaal met zelfde voorversterker?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dirk

Quote from: Thanatos on July 31, 2015, 13:30:59
Wikipedia : The analog signal to be amplified is converted to a series of pulses by pulse width modulation, pulse density modulation or other method before being applied to the amplifier. After amplification, the output pulse train can be converted back to an analog signal by passing through a passive low pass filter consisting of inductors and capacitors.

maw om het originele signaal versterkt terug te krijgen moet het door een aantal filters. Dit geeft altijd verlies tov het origineel.
ik doelde vooral op de stelling dat het signaal bij A/B geheel intact blijft, itt bij klasse D waar het dat dus blijkbaar niet doet (of we dat vervolgens ook kunnen horen is een andere discussie, maar soit)

jullie lijken me voorbij te gaan aan het feit dat de klassieke topologieën vooral last hadden van vervorming in meer of mindere mate, iets waar een goede klasse D (zoals bvb een Hypex) ahw ongevoelig voor is, dat bewijzen ook de specs/meetresultaten.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Duck Twacy

#5380
Quote from: Kingpin on July 31, 2015, 11:40:35
Klasse D is eigenlijk ontstaan vanwege het "groene" alternatief wat de regering ons wil opleggen.
Klasse D kan veel vermogen leveren maar zegt eigenlijk nog niets over hoe deze presteert wat kwaliteit betreft.
Muzikaal gezien en ook technisch blijft een klasse A onovertroffen, minder rendement maar geluidstechnisch wel beter.
Om een goede klasse D te ontwerpen moet je wel van goede huize komen, en dan nog blijft het uiteindelijke versterkte signaal niet geheel intact zoals bij een klasse A (of A/B).
Het is offtopic, maar de eerste klasse D versterkers die ik gezien heb werden destijds juist als baanbrekend ervaren (bekende sluier die weg vier). Ik kan me nog Acoustic Reality herinneren (op basis van ICE), die werden werkelijk de hemel in geprezen. Grappig detail is dat men juist het hoog zo helder en transparant vond. Nu vind men klasse D vaak beter voor het laag.
http://www.6moons.com/audioreviews/acousticreality/enigma.html

Nu heb je Devialet (combi van klasse D en klasse A meen ik).
Ik denk dat met elk principe wel een goede versterker te ontwerpen is.

Mr.M

mijn persoonlijke ervaring met klasse d is best goed geweest, mits gematched met een buizen voortrap.

de kharmas vind ik zelf een hele mooie ev en voor de formaat zeer stabiel te noemen.

Het laagcontrole was en is altijd een van de beste eigenschappen van de klasse d.

ik zou zelf niet vies zijn van een klasse d met een MOOIE buizen voortrap. Voor nu even een ander pad gekozen om te bewandelen.
**UNDER CONSTRUCTION**

Kingpin

Je kan er een hele discussie over maken, maar muzikaal gezien gezien is klasse A onovertroffen, hoe je het ook went of keert, een sinus aan de ingang bij klasse A is exact hetzelfde aan de uitgang omdat deze 0,0 vervorming geeft bij de 0 doorgang, bij A/B is de 0 doorgang meestal iets vervormd en zoals al is gezegd, bij klasse D zal uiteindelijk het signaal door een aantal filters moeten om weer tot 1 geheel te vormen wat altijd kwaliteitsverlies geeft.
Of het hoorbaar is ....
Ik speel liever in klasse A A/B maar dat is een weloverwogen keuze.
Zo zijn er wel meer voorbeelden in audio waarbij het oude principe, technisch gezien, nog altijd beter is.
Als het aan de overheid ligt zullen er straks helemaal geen lineaire voedingen en klasse A versterkers meer op de markt komen ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Duck Twacy

Nee, alles heeft z'n voor en nadelen. Een se klasse A kan geen moeilijke belastingen aan en zal vaak wat minder zijn in het laag. Een Aleph5 is hier een voorbeeld van. Bij 3 ohm stort het vermogen in.
De Plinius SA50 is PP en verdubbelt mooi zijn vermogen en is stabiel to 2 ohm. Maar klink wellicht iets minder luchtig dan de SE.

simsatit

Quote from: Dynky on July 31, 2015, 13:55:40
ik doelde vooral op de stelling dat het signaal bij A/B geheel intact blijft, itt bij klasse D waar het dat dus blijkbaar niet doet (of we dat vervolgens ook kunnen horen is een andere discussie, maar soit)

jullie lijken me voorbij te gaan aan het feit dat de klassieke topologieën vooral last hadden van vervorming in meer of mindere mate, iets waar een goede klasse D (zoals bvb een Hypex) ahw ongevoelig voor is, dat bewijzen ook de specs/meetresultaten.
De meetresultaten zullen dat vast bevestigen, alleen heb ik 2 Hypexen gehad, de 400 versies, 1 st en 1 HG maar deze bevielen bij mij niet.
In vergelijken legde deze het af qua power tegen een Classe ca150 en BK 450 die ik toen had.
De Classe klonk muzikaler en de BK450 maakte gehakt qua poweroutput, dit terwijl de hypex 'maar' 50 Watt minder was...
Dat zou normaliter niet ZO veel mogen schelen als dat het deed.
De classe d was vooral droog en ook wel vrij ritmisch, dat moet je smaak zijn, de speakers gaven bij mij wel het hoog mooi droog weer maar het werd voor mijn smaak al vrij snel saai..
Heb met 3 verschillende sets zelfbouwspeakers vergeleken, maar het miste oemph en het kon me niet zo boeien.
Maar aan de andere kant hoor je inderdaad ook best vaak dat je match goed moet zijn met klasse d, dat het goede versterking is staat voor mij buiten kijf, maar het heeft mij qua klank (nog) niet kunnen overtuigen.
Draai nu in grote tevredenheid met SET en zal dat niet veranderen..

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Mr.M

Hopelijk weet ik na de weekend of ik eigenaar mag zijn van een mooie pass Labs int 150.

Tot dan is het lekker hobbyen met de dt.
Mijn tweede armboard  is gearriveerd  en erop gezet alleen de Rega past er niet in een  keer op .hoogte is niet goed.
Dus morgen maar eens op de zaak knutselen  zodat die hoger komt te zitten.

**UNDER CONSTRUCTION**

Mr.M

Heb ze altijd leuk gevonden om te zien ,zoeen reference draaitafel met dubbele arm. altijd  er een willen hebben en nu staat er een in me woonkamer.  :) happpyyy
Dit is een van die audio dromen die uitkomt.

Rb900 met benz ace element en een clearaudio tq1 met benz l2 wood ..
**UNDER CONSTRUCTION**

katwax

Quote from: maz on August  1, 2015, 00:18:47
Heb ze altijd leuk gevonden om te zien ,zoeen reference draaitafel met dubbele arm. altijd  er een willen hebben en nu staat er een in me woonkamer.  :) happpyyy
Dit is een van die audio dromen die uitkomt.

Rb900 met benz ace element en een clearaudio tq1 met benz l2 wood ..
Ziet er cool uit, maar ga je niet 1 arm de voorkeur geven?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

YamahaRXV

Quote from: maz on August  1, 2015, 00:16:16
Hopelijk weet ik na de weekend of ik eigenaar mag zijn van een mooie pass Labs int 150.

Zou mooi zijn als het gaat lukken zoals beoogd Maz  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

DofN

Quote from: Kingpin on July 31, 2015, 16:22:38
Je kan er een hele discussie over maken, maar muzikaal gezien gezien is klasse A onovertroffen, hoe je het ook went of keert, een sinus aan de ingang bij klasse A is exact hetzelfde aan de uitgang omdat deze 0,0 vervorming geeft bij de 0 doorgang, bij A/B is de 0 doorgang meestal iets vervormd en zoals al is gezegd, bij klasse D zal uiteindelijk het signaal door een aantal filters moeten om weer tot 1 geheel te vormen wat altijd kwaliteitsverlies geeft.
Of het hoorbaar is ....
Ik speel liever in klasse A A/B maar dat is een weloverwogen keuze.
Zo zijn er wel meer voorbeelden in audio waarbij het oude principe, technisch gezien, nog altijd beter is.
Als het aan de overheid ligt zullen er straks helemaal geen lineaire voedingen en klasse A versterkers meer op de markt komen ...

Muzikaal onovertroffen, en dat is een feit? Hooguit een mening :)



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Mr.M

Quote from: katwax on August  1, 2015, 09:48:56
Ziet er cool uit, maar ga je niet 1 arm de voorkeur geven?
geen idee, heb ze nog niet naast elkaar gehoord , beide zijn mooie armen en hebben mooie elementen. dit is meer een hebbeding voor me om eerlijk te zijn, met een platen collectie van 15 platen ben je egelijk snel klaar, hahaha

Quote from: YamahaRXV on August  1, 2015, 11:06:25
Zou mooi zijn als het gaat lukken zoals beoogd Maz  ;)

zal vast wel lukken , anders ken ik nog iemand die goed is in metaal bewerking op maat :)  :clapping:
**UNDER CONSTRUCTION**

YamahaRXV

Quote from: doorofnight on August  1, 2015, 11:46:23
Muzikaal onovertroffen, en dat is een feit? Hooguit een mening :)

Nog een interessant stukje over klasse A en A/B  ;)

Voltage, current and bias are massaged to accentuate a particular effect. Class A amps are optimized for finesse in handling signal and in general have lower rail voltage and greater current reserves than the identical sized A/B package. Class A/B amps are optimized for maximal wattage and in general have higher rail voltage and correspondingly lower current reserves than the identical sized Class A amplifier. Additional current reserves are beneficial in loads of low impedance and with woofers that require lots of control. Higher voltage is beneficial with speakers that are already well damped or those which have capacitive reactance as a big part of their impedance plot (many panel speakers).

If I were taking the over-simplified view of the world, speakers with high "Q" would first audition with class A amps and those of low "Q" would first audition with A/B amps. Speakers of low impedance or high sensitivity tend to get auditioned with Class A amps. Speakers of more modest impedance and low sensitivity tend to get auditioned with Class A/B amps. In other words, there are a number of variables in the decision matrix. That said, these are very much "rule of thumb" and nowhere near "first-principle". The ultimate effect is very much room, material and listener specific. Performance metrics aside, this is a very subjective hobby.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

BuSpu


Kingpin

Quote from: doorofnight on August  1, 2015, 11:46:23
Muzikaal onovertroffen, en dat is een feit? Hooguit een mening :)
Mijn mening, doelde meer op het technische aspect maar dat had je denk ik ook wel begrepen.

"Class A Amplifier configuration is the ideal operating mode, because there can be no crossover or switch-off distortion to the output waveform even during the negative half of the cycle."

http://electronics.indianetzone.com/1/amplifier_operation.htm
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

#5394
Quote from: Kingpin on August  1, 2015, 15:28:54
Mijn mening, doelde meer op het technische aspect maar dat had je denk ik ook wel begrepen.

"Class A Amplifier configuration is the ideal operating mode, because there can be no crossover or switch-off distortion to the output waveform even during the negative half of the cycle."

http://electronics.indianetzone.com/1/amplifier_operation.htm

Nee dan begreep ik je niet :) Serieus. Ook niet om te stangen. Ik dacht echt dat je bedoelde dat je Klasse A onovertroffen vindt want muzikaler. Maar je bedoelde dat je dat technische aspect van klasse A onovertroffen vindt. Dat kan. De informatie over klasse D in dat artikel lijkt me onvolledig en daarom, als je het een afzet tegen het ander, daardoor wat gedateerd?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Interficior

Quote from: Thanatos on July 31, 2015, 13:30:59
Wikipedia : The analog signal to be amplified is converted to a series of pulses by pulse width modulation, pulse density modulation or other method before being applied to the amplifier. After amplification, the output pulse train can be converted back to an analog signal by passing through a passive low pass filter consisting of inductors and capacitors.

maw om het originele signaal versterkt terug te krijgen moet het door een aantal filters. Dit geeft altijd verlies tov het origineel.
Met een beetje pech moet een klasse-A signaal, omdat de nuldoorgang niet door nul heen gaat, ook door een filter heen om je speakers wel symmetrisch te laten werken (een grote condensator bijvoorbeeld, of een transformator zoals bij buizen).
Take it or lease it

Matthias

Quote from: maz on August  1, 2015, 13:25:23
geen idee, heb ze nog niet naast elkaar gehoord , beide zijn mooie armen en hebben mooie elementen. dit is meer een hebbeding voor me om eerlijk te zijn, met een platen collectie van 15 platen ben je egelijk snel klaar, hahaha

:blink:  Ga daar dan als de bliksem eens wat verandering in brengen!  ;D
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

Mr.M

Vandaag even gekeken voor de plaat van Londen grammar  en ben met een schrik na buiten gelopen.

44 euries voor 1 plaat. :(
**UNDER CONSTRUCTION**

twani

Quote from: maz on August  1, 2015, 21:20:35
Vandaag even gekeken voor de plaat van Londen grammar  en ben met een schrik na buiten gelopen.

44 euries voor 1 plaat. :(

Nullen en éénen hoef je niet te wassen bovendien :D

Mr.M

**UNDER CONSTRUCTION**