aankoop macmini of iMac?

Started by Joris1971, September 17, 2014, 11:33:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joris1971

Mijn vriendin wil een nieuwe (i)mac kopen, ze doet veel met imovie..

Ik vraag mij af wat beter is een imac of een macmini met een los beeldscherm (geen apple display want die zijn erg prijzig)

Een 27inch imac kost Euro 1963,-
heeft een intel Core i5 processor
NVIDIA GeForce GTX 775M videokaart
8 gig intern geheugen
1000 gig HD

Een macmini kost Euro 913,- + 27 inch monitor 300 euro + draadloos toetsenbord+muis 120 euro= Totaal 1333,-
heeft een intel Core i7 processor
Intel HD Graphics 4000 videokaart
4 gig intern geheugen
2000 gig HD

Ik heb geen verstand van videokaarten, maar welke van de 2 videokaarten is gezien de toepassing (monteren films imoies, bewerken foto's) het beste?

Groet Joris

svp geen opmerkingen van: koop een pc of andere anti apple grappen.

twani

Joris,

Puur op kosten bekeken is de Mac-Mini de verstandiger keuze. Heeft een enorme restwaarde indien je er over een paar jaar weer vanaf wilt.

iMac is wat dat aangaat een stuk lastiger, los van het feit dat de investering ook al een stuk hoger uitvalt.

Nogmaals, dit is slechts op kosten beoordeeld.

Mitch--

#2
Heb je wel aan de extra investering van een beeldscherm gedacht op het moment je een mac mini koopt?

EDIT: Stom, niet goed gelezen ;) stond er al bij
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bama

Is die 4 gig intern voldoende, denk dat de kenners dat wel kunnen zeggen?

Joris1971

Quote from: twani on September 17, 2014, 11:45:26
Joris,

Puur op kosten bekeken is de Mac-Mini de verstandiger keuze. Heeft een enorme restwaarde indien je er over een paar jaar weer vanaf wilt.

iMac is wat dat aangaat een stuk lastiger, los van het feit dat de investering ook al een stuk hoger uitvalt.

Nogmaals, dit is slechts op kosten beoordeeld.

Gaat mij om de videoprestaties

Ejorne

Misschien kun je beide kaarten hier opzoeken en kijken welke beter presteert?

Xstream

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Joris1971

Gaat mij er om:

Wat is belangrijker/sneller?
snellere processor (i7) of langzamere processor (i5) in combinatie met de NVidia kaart

Ejorne

Quote from: Joris1971 on September 17, 2014, 12:38:24
Gaat mij er om:

Wat is belangrijker/sneller?
snellere processor (i7) of langzamere processor (i5) in combinatie met de NVidia kaart

Ik denk dat de cpu belangrijker is. De Intel 4000 is dan wel een factor 10 langzamer maar voldoende in staat om videobeelden te processen. Bewerkingen op de video worden volgens mij vooral berekend door de CPU.

Wanneer je ook spellen en dergelijke wilt gaan spelen dan is die snelle videokaart wel sterk aan te raden.

martin778

Kijk sowieso uit dat je niet een dual maar een quad core i5/7 krijgt.

Pjotr

Ik zou voor de iMac gaan. Het scherm is gewoon erg goed en alles wat je wilt zit erin. Geheugen kun je in de 27"versie later nog bijprikken mocht je toch naar 16GB willen.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Erik

Denk dat je de vraag beter op een Apple forum kan stellen. Normaal gesproken is mini meer voor kleine taken geweest surfen en klein licht spul. De imac was al stukken beter met eigen snellere grafische kaart, meer geheugen en meer bandbreedte. De pro versie is natuurlijk ideaal maar veel duurder voor film werk.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Mitch--

Quote from: Ejorne on September 17, 2014, 12:42:10
Ik denk dat de cpu belangrijker is. De Intel 4000 is dan wel een factor 10 langzamer maar voldoende in staat om videobeelden te processen. Bewerkingen op de video worden volgens mij vooral berekend door de CPU.

Wanneer je ook spellen en dergelijke wilt gaan spelen dan is die snelle videokaart wel sterk aan te raden.

video rendering en processing word uitgevoerd door de cpu op je videokaart, dus dan is de videokaart meer van belang. Hou er natuurlijk rekening mee, dat wanneer je de video edit software van apple zelf zou gebruiken, eigenlijk iedere apple computer hiermee overweg kan en dit dus behoorlijk prima kan uitvoeren, welkom in de wereld van geïntegreerde systemen die ook echt werken wanneer ze dat moeten doen.
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

RZeemering

Het was altijd zo dat de iMacs beter waren voor video editing dan de mac mini's. Sterker nog, ze deden het beter dan de niet vuilnis emmers mac pro's de afgelopen 2/3 jaar volgens enkele edit experts.
En dat lag/ligt voornamelijk aan de videokaart. Het is ook een beetje afhankelijk waar ze mee edit overigens.
gecompreste videoformaten vragen meer van de CPU dan uncompressed. (h.264 en avchd vs quicktime MOV) hoewel de laatste natuurlijk ook compressed is :P
Maar de nieuwe iMacs voldoen prima voor editing. Mijn meisje werkt met de nieuwste iMac en loopt nu tegen de After Effects plafond aan van die computer. Zij zou eigenlijk over moeten op de Mac Pro. Maar ja... dan ben je weer 4000 euro verder..
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

martin778

#14
Quote from: RZeemering on September 17, 2014, 23:45:30
Het was altijd zo dat de iMacs beter waren voor video editing dan de mac mini's. Sterker nog, ze deden het beter dan de niet vuilnis emmers mac pro's de afgelopen 2/3 jaar volgens enkele edit experts.
En dat lag/ligt voornamelijk aan de videokaart. Het is ook een beetje afhankelijk waar ze mee edit overigens.
gecompreste videoformaten vragen meer van de CPU dan uncompressed. (h.264 en avchd vs quicktime MOV) hoewel de laatste natuurlijk ook compressed is :P
Maar de nieuwe iMacs voldoen prima voor editing. Mijn meisje werkt met de nieuwste iMac en loopt nu tegen de After Effects plafond aan van die computer. Zij zou eigenlijk over moeten op de Mac Pro. Maar ja... dan ben je weer 4000 euro verder..

Hoe is het mogelijk dan? De Mac Pro's hebben toch een dikke FireGL/FirePro videokaart en de iMac's slechts een mid-range laptop GPU'tje.

RZeemering

Quote from: martin778 on September 18, 2014, 01:23:33
Hoe is het mogelijk dan? De Mac Pro's hebben toch een dikke FireGL/FirePro videokaart en de iMac's slechts een mid-range laptop GPU'tje.
Dat weet ik ook niet precies.
geforce gtx 775m is de videokaart die in de iMac zit die bij ons hier staat. Is dat een midrange laptop gpu? Geen idee eigenlijk.
Tip van een aantal video'guru's' toen (2/3 jaar geleden) was dat je beter een iMac kon kopen dan de laatste mac pro's van toen, vermits je minder flexibiliteit aan kaarten niet nodig had.
Hoe en wat precies weet ik niet meer. Lijkt me in ieder geval wel helder dat ze snel genoeg zijn om fatsoenlijk op te monteren. Ik bemerk dan ook geen verschil tussen de laatste grote mac pro en de imac die hier staan. Wel tussen mijn oude Mac Pro uit 2008 en de iMac ten gunste van de iMac ondanks mijn Nvidia quattro 4000 die hier extra erin ligt.
Dit zo schrijvende zou ik haast denken dat processorkracht en geheugen dus veel meer uitmaakt dan ik meende te weten.
Wat deze info voor de topicstarter toevoegt weet ik niet zo goed... Want ik heb geen ervaring met de mac mini als het gaat om editten.
Wat ik daar nog wel aan toe kan voegen is dat je met de iMac wel een erg goed scherm hebt. Ook standaard uit de doos als het om kleuren gaat. Niet onbelangrijk als je met video bezig bent. Met wat extra kleurmanagement zit je dan helemaal goed.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Peerless Monster

Sinds vorig jaar in het bezit van een mac mini 2,5-GHz dual-core Intel Core i5-processor, Intel HD Graphics 4000 met 16 gig intern en een imac late 13 inch 3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz met NVIDIA GeForce GTX 780M 4 GB GDDR5
Ondanks de 8b in mijn imac is die vergeleken met de mac mini echt retesnel. Of dat aan de proc zelf ligt of videokaart... De videokaart is niet zo heel bijzonder namelijk als je hem opzoekt van de Imac...
Maar ik zit er over na te denken om ook die 8gb te upgraden naar 16 of 24...

Persoonlijk zou ik voor de imac gaan met in eerste instantie 8gb intern geheugen en na aankoop deze aan te vullen met extra geheugen naar 16 gb (of meer).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Bama

Ik heb niet zo lang geleden een imac gekocht en vandaag toch maar een macbook pro er bij gekocht. Mijn eerste indruk is dat de pro wat sneller is maar ik heb geen idee hoe dat is met filmbewerking, ik werk alleen met simpele programma's.

martin778

Quote from: Peerless Monster on September 18, 2014, 14:42:52
Sinds vorig jaar in het bezit van een mac mini 2,5-GHz dual-core Intel Core i5-processor, Intel HD Graphics 4000 met 16 gig intern en een imac late 13 inch 3,5-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,9 GHz met NVIDIA GeForce GTX 780M 4 GB GDDR5
Ondanks de 8b in mijn imac is die vergeleken met de mac mini echt retesnel. Of dat aan de proc zelf ligt of videokaart... De videokaart is niet zo heel bijzonder namelijk als je hem opzoekt van de Imac...
Maar ik zit er over na te denken om ook die 8gb te upgraden naar 16 of 24...

Persoonlijk zou ik voor de imac gaan met in eerste instantie 8gb intern geheugen en na aankoop deze aan te vullen met extra geheugen naar 16 gb (of meer).

Ik denk dat het eerder te maken heeft met het opslagmedium, zit er toevallig een HDD in de mac mini en een SSD in de iMac?

Peerless Monster

Quote from: martin778 on September 20, 2014, 00:31:17
Ik denk dat het eerder te maken heeft met het opslagmedium, zit er toevallig een HDD in de mac mini en een SSD in de iMac?

Fusion drive in de imac.
Zou zo maar eens kunnen dat je gelijk hebt trouwens...
ZIjn daar test programma's voor zodat je die benchmarks naast elkaar kan leggen bijvoorbeeld?
Ik heb de snelste imac overigens die er bestaat momenteel... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

J.A.F._Doorhof

Annewiek edit 4k video op haar MacBook air, maar..... Persoonlijk vind ik dat te traag, maar het kan dus.

8gb is wel minimaal, 16 is aan te raden
HEEL belangrijk is de snelheid van de HDD, SSD is te adviseren anders minimaal een 7200rpm drive
Daarna is de GPU tegenwoordig van levensbelang, sterker je kan bij de macpro beter kiezen voor een lagere cpu en 2x de d700 dan de snellere cpu en de d500. Leuk detail is dat dit je ook enorm veel geld scheelt.

Voor video en fotobewerking gelden tegenwoordig andere regels dan vroeger, de software maakt enorm veel gebruik van de GPUS en als die snel zijn zie je dit direct.

Ik ben bv van een 15" MBP naar een 13" gegaan en het verschil is ENORM, enige verschil is eigenlijk de videokaart.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Wij hebben trouwens nog een macpro te koop als je interesse hebt. Rond de 950.00 mag hij van eigenaar wisselen. Specs moet ik opzoeken maar het is een quadcore
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 28, 2014, 12:37:09

Daarna is de GPU tegenwoordig van levensbelang, sterker je kan bij de macpro beter kiezen voor een lagere cpu en 2x de d700 dan de snellere cpu en de d500. Leuk detail is dat dit je ook enorm veel geld scheelt.

Voor video en fotobewerking gelden tegenwoordig andere regels dan vroeger, de software maakt enorm veel gebruik van de GPUS en als die snel zijn zie je dit direct.

Ik ben bv van een 15" MBP naar een 13" gegaan en het verschil is ENORM, enige verschil is eigenlijk de videokaart.

Is dit trouwens niet compleet afhankelijk van het pakket dat je gebruikt? Ik heb bij mijn vorige werkgever regelmatig workstations uitgezet voor zaken als Foto editing, video edting en rendering, en daar was het eigenlijk altijd zo dat wanneer je belangrijkste pakket Cuda gebruikte dat je Nvidia moest hebben, wanneer het pakket OpenCL gebruikte dat je AMD moest hebben en wanneer (steeds minder voorkomend trouwens zoals je al noemt) geen van beide technieken gebruikt worden voor bewerkingen juist de CPU zo zwaar mogelijk moet zijn. Waardoor je eigenlijk niet kan zeggen dat de GPU belangrijk is, maar dat je eigenlijk moet zeggen dat bij pakket Y een GPU van Nvidia belangrijk is, en bij bijv. pakket X het hebben van een AMD GPU belangrijk is?

RZeemering

Het is tegenwoordig bij video vooral  OpenCL. Adobe support sinds CS6 ook OpenCL. En volgens mij Blackmagic ook.
Dank voor de tip Frank. Ik wist niet dat de CPU er nog zo weinig (in verhouding dan) toe deed.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

J.A.F._Doorhof

iMovie, premiere en FCPx draaien allemaal op de GPU. Vandaar mijn advies.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"