Bi-wiren KEF R500 zinvol?

Started by Robertwillem, October 8, 2014, 13:01:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robertwillem

Mijn KEF R500 zijn te bi-wiren. Wanneer ik dit zou doen moet ik zelfs 2 knoppen achterop de speaker verdraaien. Biedt bi-wiren klankmatige voordelen of het het meer het zoveelste commerciële verhaal?

chansig

Bi wire levert mijn inziens niets op.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

erik s.

de ervaringen met bi-wire zijn wisselend, het maakt in de ene set flink uit, maar het komt vreemd genoeg zelfs voor dat single-wire beter klinkt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Nou dan hebben we volgens mij nu alle verschillende meningen gehad...kunnen we over naar het advies:

Zelf luisteren...

:D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Ligt voornamelijk aan welke versterker je gebruikt. Het zal
Zeker uitmaken als je 4 monoblokken gebruikt tov een simpele stereo versterker met a-b functie maar die in feite maar 1 eindtrap heeft
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Jumping Jack

Bi-ampen is nog iets anders dan bi-wiren...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Gemineye

Ik denk altijd dat je het ook eerlijk moet vergelijken; vergelijk je biwire ten opzichte van dezelfde kabel, of ten opzichte van een kabel van dubbele dikte? Door te biwiren verdubbel je in feite de dikte van je kabel, en halveer je dus de weerstand. Dat zou op zich al een verbetering van je geluid op kunnen leveren, tot zekere hoogte. Als je nou een eerlijk vergelijk wilt maken zou je eigenlijk de biwire kabel moeten vergelijken met een single wire van hetzelfde totale oppervlak.

Ik geloof bijvoorbeeld best dat 4x1.5mm2 beter zou kunnen klinken dan 2x1.5mm2. Maar klinkt het ook beter dan 2x3mm2? (allen vergeleken met dezelfde kabel natuurlijk)

It's up to you, ik ga terug naar singlewire omdat ik er geen verschil in kan ontdekken.
:)

erik s.

als je de jumpers weghaalt bij bi-wire is de weerstand bij 2 x 1.5 hetzelfde als bij 4 x 1.5.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Quote from: Gemineye on October  8, 2014, 15:58:24
Ik denk altijd dat je het ook eerlijk moet vergelijken; vergelijk je biwire ten opzichte van dezelfde kabel, of ten opzichte van een kabel van dubbele dikte? Door te biwiren verdubbel je in feite de dikte van je kabel, en halveer je dus de weerstand. Dat zou op zich al een verbetering van je geluid op kunnen leveren, tot zekere hoogte. Als je nou een eerlijk vergelijk wilt maken zou je eigenlijk de biwire kabel moeten vergelijken met een single wire van hetzelfde totale oppervlak.

Ik geloof bijvoorbeeld best dat 4x1.5mm2 beter zou kunnen klinken dan 2x1.5mm2. Maar klinkt het ook beter dan 2x3mm2? (allen vergeleken met dezelfde kabel natuurlijk)

It's up to you, ik ga terug naar singlewire omdat ik er geen verschil in kan ontdekken.

Over een lengte van 2 meter (volgens mij een beetje gemiddeld wat de men thuis heeft) zal het weinig uitmaken.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Siddartha

Altijd nog een kleine droom [emoji1]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Robe77

Gewoon uitproberen  ;D

Ieder zijn mening over wel- of niet zinvol.. Mijn mening is dat bij - een eventuele klankverbetering - dit vooral te maken heeft met de kwaliteit van het verbindingsbruggetje. Dit omzeil je door te biwiren of (zoals ik heb gedaan) jumpers te gebruiken en dat gaf in mijn geval wel een verbetering. Dit plaatje is bij mijn oude Kef's dan ook vergelijkbaar met een dun stukje blik :P

Bij de R500 is het verbindingsbrugje achter de terminals weggewerkt, meen ik.. (draaiknop) dus is lastig te zeggen of dit brugje van enige kwaliteit is.. Ff testen kan nooit kwaad lijkt me..

Bi-amping inderdaad heel ander verhaal..
Onkyo tx-sr876B / Onkyo bd-sp809B / Kef xq5, xq2c, xq1 / BK Xxls400 FF op Subdude / Philips Full Led 46pfl9704h-12 / Apple TV3 / Ipad 3 / Harmony One / AC Ryan HD / vd Hul Royal Jade / Supra 3.4 Ply / Audioquest Sub1 / WBT.