Eindversterker de moeite in eenvoudige setup?

Started by kruzer, August 29, 2014, 10:31:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kruzer

Hoi,

Mijn muziekbeleving heeft een tijdje stil gelegen, maar door de aankoop van een platenspeler begin ik opnieuw meer te luisteren.
In het verleden was ik niet 100% overtuigd van de match van m'n set, maar ik ging er steeds van uit dat dit normaal was in deze budget-klasse.  Ondertussen overheerst het gevoel dat mijn huidige versteker, Marantz PM7001ki net niet genoeg power heeft om m'n CM7's aan te sturen.  Ongeacht het volume of het genre blijft de muziek oppervlakkig, afwezig en "stil" klinken.  De klanken zitten goed, maar ik beleef en voel het niet genoeg.

Na het "toevallig" (dat kennen we :)) beluisteren van wat andere componenten ben ik echter op zoek naar verbetering.  De Rega Elicit-R (gecombineerd met DynAudio's) heeft me al SERIEUS van m'n sokken geblazen, maar ook de Nad M3 staat op het verlanglijstje.  Een upgrade naar deze is om budgettaire redenen momenteel echt geen optie.

Ik denk er daarom aan om een (tweedhandse) eindversterker te kopen.  Valt hier volgens jullie veel winst te halen hiermee?  Welke invloed heeft deze op het geluid en de beleving, en hoe weet ik of deze genoeg geschikt is voor de CM7?

Of.. vergeet ik deze denkpiste, en zoek ik toch een alternatief mits beperkte opleg (andere versteker of zelfs andere luidsprekers) ?

Niet onbelangrijk: ik speel nog steeds met standaard netsnoeren en interlinks.  De zoektocht naar degelijke (2dehandse) kabels is momenteel aan de gang, puur afgaande op reviews.  De eerste stappen zijn gezet, met positief resultaat  = Oehlbach XXL Powercord.  Ik ga er vanuit dat ik hier nog verdere minieme vooruitgang kan boeken, maar niet voldoende.
Verder dien ik ook nog de aansluiting te maken op een reeds aanwezige aparte kring in de woning (met Supra Lorad).  Zoektocht naar geschikte en betaalbare stekkerblokken is ook aan de gang, dus ook hierin is minieme verbetering mogelijk.

Graag jullie mening.

Jumping Jack

Wat voor budget heb je beschikbaar voor een eindversterker? Laat de kabels voor wat ze zijn, daar zitten niet de door jouw gezochte verbeteringen (imo). Ik denk (ben zeker) dat je met een eindversterker (of een andere versterker) grotere stappen kan zetten.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

WickedGame

Ja een eindversterker kan zeker de moeite waard zijn.

B&W's lusten nu eenmaal wel wat, maar vragen ook een stabiele versterker. Nu ken ik de CM7 niet, maar als die net als de grotere broers flink kunnen dippen in Ohm is het verstandig om in iedergeval een goede eindtrap erop te zetten.

Nu kan je uiteraard weer alle kanten opschieten qua eindversterking. Hierbij is een budget wel handig om te weten, maar ook de klankweergave wat je prettig vind.

Als het puur om eindversterking gaat, is 2e hands een setje Marantz MA500 monoblokken een leuke optie.

kruzer

Budget = paar honderd euro.  Dus low-budget :)

Andere optie, maar meer gecompliceerd: bi-ampen met exact dezelfde amp (staat momenteel eentje te koop op het forum).  Ervaringen hiermee zijn echter niet eensluidend positief?

pameijer

Quote from: kruzer on August 29, 2014, 10:31:49
Na het "toevallig" (dat kennen we :)) beluisteren van wat andere componenten ben ik echter op zoek naar verbetering.  De Rega Elicit-R (gecombineerd met DynAudio's) heeft me al SERIEUS van m'n sokken geblazen, maar ook de Nad M3 staat op het verlanglijstje.  Een upgrade naar deze is om budgettaire redenen momenteel echt geen optie.


Rega Elicit op Marktplaats.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

knubbe

Quote from: kruzer on August 29, 2014, 11:24:09
Budget = paar honderd euro.  Dus low-budget :)

Andere optie, maar meer gecompliceerd: bi-ampen met exact dezelfde amp (staat momenteel eentje te koop op het forum).  Ervaringen hiermee zijn echter niet eensluidend positief?

Bi-ampen met 2 integrated amps? Zou niet mijn voorkeur zijn.
Voor een paar honder euro heb je al hele leuke eindversterkers hoor. Heb zelf een aantal Parasounds gehad welke vanaf 200euro wel te vinden zijn.
Wil je echt een bak vermogen dan staat (stond misschien, eergisteren gezien) er ook een Emotiva XPA-2 op marktplaats voor 500euro.

Maar wellicht kan je eerst ergens een eindversterker lenen om te kijken of het voor jou het gewenste effect geeft?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Quote from: kruzer on August 29, 2014, 10:31:49
Ondertussen overheerst het gevoel dat mijn huidige versteker, Marantz PM7001ki net niet genoeg power heeft om m'n CM7's aan te sturen.  Ongeacht het volume of het genre blijft de muziek oppervlakkig, afwezig en "stil" klinken.  De klanken zitten goed, maar ik beleef en voel het niet genoeg.


Ik weet niet of een andere (zwaardere versterker) gaat helpen. Je zou iemand uit de buurt kunnen vragen of die langs zou kunnen komen met een versterker met meer power.

Als de klanken goed zitten (dus geen flubberlaag, irritant hoog, goede plaatsing, mooie weergave van stemmen etc)..dan zou het zomaar kunnen dat de oplossing in jezelf zit. Ook hiervoor zou ik bij anderen gaan luisteren, op deze wijze krijg je wat meer referentie. Mogelijk heb je die ervaring al.

Daarnaast lijken de speakers ook niet heel erg laag te kunnen en adviseren ze vanuit B&W een versterker tussen de 50 en 150 watt. Dus de 70 watt van de Marantz zouden voldoende moeten zijn.

Blijft een raar verhaal dat B&W iets adviseert, terwijl de ervaringen zijn dat dit advies niet klopt.

Gr Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maro

Topic #X waarbij een TS niet helemaal gelukkig is met het geluid en waar de oplossing in versterking wordt gezocht ipv bij de speakers.  :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

kruzer

@ Pameijer: de recente Rega Elicit-R zou stukken beter zijn dan z'n voorganger (die jij laat zien), dus die van MP wordt het zeker niet.

@ Maro: ik ga je niet tegenspreken.  Jammer genoeg vind ik het design van de CM7's een van de mooiste "no-nonsense" ontwerpen, zeker in hoogglans zwart.  :wub:  Ik heb ze nieuw gekocht, steeds goed verzorgd, dus ik zou ze heel graag houden.  Inruilen van deze zou echt wel de laatste optie zijn.

In een oud topic op dit forum las ik iemand met dezelfde klachten over de PM7001KI... Dus ik probeer binnenkort toch even een andere versterker te pakken te krijgen zodat ik weet waar het "probleem" zit.


katwax

#9
Quote from: Maro on August 29, 2014, 14:49:12
Topic #X waarbij een TS niet helemaal gelukkig is met het geluid en waar de oplossing in versterking wordt gezocht ipv bij de speakers.  :pompom:
Heb deze opmerking nog ergens gelezen van jouw.
Nauurlijk kan het de luidspreker zijn, maar als de versterking te kort schiet kan zelfs de beste luidspreker slecht klinken.

Uit ervaring met mijn SF luidsprekers kan ik je verzekeren dat een goede versterking zeker een groot verschil kan geven, ik zou ze namelijk nooit gekocht hebben met de eerste setup waarin ze hoorde spelen.

Ik sluit mij dan ook aan bij wat WickedGame zegt, dat het de moeite waard kan zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Mijn ervaring is dat een versterker niet zo snel te kort zal schieten...

G Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Nahpets

Quote from: Maro on August 29, 2014, 14:49:12
Topic #X waarbij een TS niet helemaal gelukkig is met het geluid en waar de oplossing in versterking wordt gezocht ipv bij de speakers.  :pompom:
^^

Naast de luidsprekers zelf, zijn de plaatsing (en akoestiek) voor het merendeel verantwoordelijk voor de klank van je set.

Daar bij vergeleken zijn bron en versterking van ondergeschikt belang.

En vwb kabels....nugh said.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

tiptop

De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel! Alles moet in balans zijn! Dus alleen dit, of alleen dat aanwijzen als belangrijkste is imho verkeerde info verstrekken.

In de TS zijn geval zou het kunnen lonen om een aparte EV er op te zettten voor iets meer dynamiek enz, maar de kans is groot dat het toch niet het geluid is waar hij naar op zoek is. Beste is om eens uitgebreid in een winkele of bij forumgenoten te gaan luisteren watverschillende combinaties doen in dezelfde prijsklasse als zijn componenten en wat hij zich kan veroorloven om te horen wat hem het beste aan staat. Just my 2 cents of course.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Former member 78

Hoe is de opstelling, en in wat voor ruimte staan ze te spelen?
Kabels ed is puur (dure) finetuning.

morca

Quote from: WickedGame on August 29, 2014, 10:50:19
Ja een eindversterker kan zeker de moeite waard zijn.

B&W's lusten nu eenmaal wel wat, maar vragen ook een stabiele versterker. Nu ken ik de CM7 niet, maar als die net als de grotere broers flink kunnen dippen in Ohm is het verstandig om in iedergeval een goede eindtrap erop te zetten.


Nu kan je uiteraard weer alle kanten opschieten qua eindversterking. Hierbij is een budget wel handig om te weten, maar ook de klankweergave wat je prettig vind.

Als het puur om eindversterking gaat, is 2e hands een setje Marantz MA500 monoblokken een leuke optie.
Belangrijkste punten zijn hier al genoemd imo.
Eindbak heb ik sinds kort op me monitoren,veel meer controle en detail echt veel verschil.
Echt een aanrader helemaal voor zulke speakers.

Houd even in het oog dat je een eindbak koopt die goed om kan gaan met speakers waarvan de impedantie erg dipt/kan dippen.

kruzer

Quote from: morca on August 30, 2014, 14:14:36
Houd even in het oog dat je een eindbak koopt die goed om kan gaan met speakers waarvan de impedantie erg dipt/kan dippen.

Vergeef me mijn onwetendheid, maar hoe pak ik dit aan, hoe kan ik hier zeker van zijn?

br@m

Je bent pas zeker als je de beoogde versterker thuis beluisterd hebt.

Als dat niet kan - jij hebt B&W speakers - zou ik een versterker kiezen die qua vermogen aan de bovenkant zit van wat B&W adviseert voor jouw speaker. Dus zegt B&W 50-150 Watt ga dan op zoek naar een versterker van 125-150 Watt bij 8 Ohm die verdubbelt bij 4 Ohm.

Verder vinden veel mensen dat B&W goed combineert met Rotel. Ik denk dat een Rotel RB1070 of 1080 een aanschaf is waar je je geen buil aan kunt vallen.

Tweedehands worden die regelmatig aangeboden en voor redelijke prijzen. Ze zijn heel gewild dus vind je t niets dan zijn ze gemakkelijk weer door te verkopen.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Former member 78

Quote from: morca on August 30, 2014, 14:14:36
Houd even in het oog dat je een eindbak koopt die goed om kan gaan met speakers waarvan de impedantie erg dipt/kan dippen.

Tot hoeveel Ohm dippen zijn speakers dan?

Rudy1968

#18
Ik ken de CM7 niet, zoekende naar info vond ik dit:

"........
A few hours acclimatisation usually allows one to adjust to the inevitable shifts in tonal balance that occurs when changing speakers. But by the following day, the CM7s still weren't getting this reviewer excited. The top end seemed sweet and encouraging enough, but the music as a whole was sounding thick.

The in-room measurements provided the clue, as the whole bass region, especially around the 45Hz port-tuning frequency, was clearly dominant over the midband. Happily, the solution - inserting those hollow bungs - turned out to be simplicity itself.
..........
The bottom line is that the CM7 is a fine all-rounder in both appearance and sonic performance. But don't ignore those clever hollow bungs, as inserting them made all the difference under our conditions. Paul Messenger..."

Review staat hier:
http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/hi-fi-and-av-speakers/b-ampw-cm7-98200/review

Lang verhaal kort: er zijn bijgeleverde schuimen doppen erbij die een verschil uit kunnen maken.
Wellicht eens uitproberen, zie handleiding?
Alternatief is hier de handleiding van de CM8series2 ter illustratie:
http://www.bowers-wilkins.de/Downloads/Product/Manual/CM8-9-10-S2-Manual_web.pdf


De speakers dippen trouwens naar 3 Ohm. Vind ik best wel laag, wellicht is jouw versterker daarvoor niet zo geschikt (verdubbelt vermogen niet bij 4 Ohm).
Speaker spec hier:
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads/Product/Archive/ENG_FP24686_CM7_info_sheet.pdf

Ik ken zowel jouw versterker als speaker niet, maar op basis van bovenstaande gevonden info krijg ik het gevoel dat de versterker-speaker combi niet de meest ideale is.
In ieder geval thuis andere versterkers uitproberen, wellicht zijn er forum members in de buurt die daartoe kunnen helpen?
Succes!

danny1980

Hi, toevallig heb ik een set cm8 staan aangesloten op een Denon 3808 wat een surround receiver is van toendertijd 1600 euro. Dacht dat de stereo weergave wel snor zat totdat ik iets te nieuwsgierig werd en het geluk had een Denon eindbak te kunnen beluisteren thuis van een forumgenoot. Bij het beluisteren van de Denon eindbak (TOA-P10) met verbeterde netsnoer viel in het volgende direct op.

RUST
RUST
RUST
SPREIDING
HET LAAG WAT ZEKER EEN OCTAAF LAGER GING INEENS
DETAIL
DYNAMIEK

Wat een rust was er ineens bij het horen van de eerste klanken! Dynamiek was toegenomen en de spreiding van het geluid was veel beter. Het geluid kwam ineens veel makkelijker en/of rustiger uit de speakers en het was zelfs net of het langzamer afgespeeld werd.

Mijn ervaringq met Denon en B&W is erg goed en zo ken ik nog een aantal mensen bij wie dat erg bevalt. Maar smaken verschillen en wat ik mooi vind hoef jij weer niet mooi te vinden... Dus ga vooral lekker luisteren thuis naar diverse combinaties van merken wanneer mogelijk. Zo ver ik weet matchen Rotel en Denon erg goed met B&W en is een eindbak zeker een aanrader.

Hopelijk kan je hier wat mee en succes en veel plezier met het vinden en beluisteren van jouw ideale combi!
TAG McLaren DPA32R - Rega MAIA gemodificeerd door Art Speak (WOW!!) - B&W CM8 - Bluesound Node - Dune HD - Samsung 65H8000 - Artspeak netkabels - JKE Hifi singlewire luidsprekerkabel - JKE Hifi analoge interlink - Audioquest Chocolate/Cinamon/Forest HDMI kabels

Former member 78

Het laag gaat echt geen octaaf lager met een eindbak :)


morca

Quote from: danny1980 on September  5, 2014, 01:27:18
Hi, toevallig heb ik een set cm8 staan aangesloten op een Denon 3808 wat een surround receiver is van toendertijd 1600 euro. Dacht dat de stereo weergave wel snor zat totdat ik iets te nieuwsgierig werd en het geluk had een Denon eindbak te kunnen beluisteren thuis van een forumgenoot. Bij het beluisteren van de Denon eindbak (TOA-P10) met verbeterde netsnoer viel in het volgende direct op.


RUST
SPREIDING
DETAIL
DYNAMIEK

Wat een rust was er ineens bij het horen van de eerste klanken! Dynamiek was toegenomen en de spreiding van het geluid was veel beter.

Mijn ervaringq met Denon en B&W is erg goed en zo ken ik nog een aantal mensen bij wie dat erg bevalt. Maar smaken verschillen en wat ik mooi vind hoef jij weer niet mooi te vinden... Dus ga vooral lekker luisteren thuis naar diverse combinaties van merken wanneer mogelijk. Zo ver ik weet matchen Rotel en Denon erg goed met B&W en is een eindbak zeker een aanrader.

Hopelijk kan je hier wat mee en succes en veel plezier met het vinden en beluisteren van jouw ideale combi!
Dat is mijn ervaring ook met mijn Denon,s.als ik nog wat mag voegen.
Controle,totale controle over de speaker.

B&W zijn dure speakers,en apart ontwerp.
Een goeie eindbak geen overbodige luxe.



kruzer

De CM7 heeft inderdaad bijgeleverde bass-plugs in 2 delen: ofwel de ganse poort dicht, ofwel een 'donut' erin.  Bij mij zit de donut erin en die is zeker nodig!  Overall ben ik zeer tevreden van de speakers, ze klinken open en warm.

De ruimte:
De speakers staan in m'n woonkamer vrij dicht tegen de (geverfde) muur.  Voor de speakers is een doorloopruimte, dus ze verder naar voor brengen heeft als gevolg dat bezoekers er lompweg tegenaanlopen.  (respect en voorzichtigheid voor andermans spullen is soms ver te zoeken  :dontgetit:)
De ruimte is 4m breed (lengte 8,6 meter maar speelt minder).  Rechtover de speakers staat onze sofa.  De gordijnen aan de achterliggende muur helpen het geluid te dempen.
Minpunt: de speakers staan een kleine 2m van mekaar en dit kan niet gewijzigd worden (opgehangen wandkastjes rondom).  Ziet er heel netjes en strak uit, maar hier verlies ik dus alvast wat rendement.  Ik vermoed dat hier wel wat commentaar zal op volgen :)

Van zodra ik er de mogelijkheid toe zie, ga ik zeker experimenteren met ofwel een andere integrated amp ofwel een eindbak erbij.  Als mensen uit het Oost-Vlaamse (BE) zich geroepen voelen, altijd welkom :)

Trouwens, wat mij enorm opvalt (en stoort), is dat het volume zelden hoger wordt gedraaid dan een kwart toer aan de volumeknop.  Dit is al behoorlijk luid, en dit maakt het ook moeilijk om het volume heel fijntjes te regelen als achtergrond.  Klinkt dit ergens bekend in de oren, of heeft dit verder geen belang?

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Siddartha

ik heb laatst een vergelijkbaar topic ook een geopend, en ben eerst met de plaatsing aan de slag gegaan... Miste zelf ook controle over de mijn speakers, vooral in het laag en hoopte daar verandering in te brengen met het gebruik van een of twee aparte eindversterkers (al dan niet bi-amped)

Nu heb ik zelf monitoren en ben begonnen o deze op stands, gevuld met zand te zetten. Verder uit elkaar en verder van de muur. En het resultaat is echt meer dan ik verwacht had. Veel voller geluid, betere soundstage en gewoon een lekkerder geluid. Ik moet zeggen dat de controle er nog niet helemaal is, dus op termijn zal er wel een eindbak komen.

Maar mijn punt is dat het merendeel aan winst te behalen is door een goed plaatsing.
Jij hebt dan vloerstaanders, maar staan die bijvoorbeeld op spikes?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2