Mini Meeting + Amp Shootout @ Scarp

Started by Scarp, February 16, 2004, 16:41:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

Quote from: garmtz on April  8, 2004, 14:42:23
De Chord gebruikt geen filters... De schakelende voeding is impliciet al wat onafhankelijker van de kwaliteit van het binnenkomende lichtnetsignaal.

Mijn fout. Ik dacht dat er wel een filtering in zat.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: Blue-Eyes on April  8, 2004, 16:13:12
Mijn fout. Ik dacht dat er wel een filtering in zat.

No problem... ;)   Het spreekt eigenlijk wel voor de Chord dat deze JUIST met zijn schakelende voeding zo weinig invloed heeft van storingen en dat andere apparatuur blijkbaar (heb het althans nog niet meegemaakt) geen last heeft van de versterker, ondanks wat veel mensen ook beweren over schakelende voedingen.

blue-eyes

Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de eventule filter dat in de ML zou zitten.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

plasmal


blue-eyes

Heb nog geen aarde hiero. Verlengkabel is gemakkelijk, maar de stroom wordt binnenkort toch aangepakt. Daar wacht ik dan even op.

p.s. We moeten nog wat afspreken!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

Hi,

De ML heeft idd een AC-filer welke ervoor zorgt dat de hoogfrequente stoorspanningen in het lichtnet worden afgevlakt. Des te opmerkelijker eigenlijk dat de Kemp tijdens de luistersessie nog zo veel wist te betekenen voor de rust en stabiliteit in het geluidsbeeld.

De Kemp outlets en daarmee ook de aangesloten apparatuur waren overigens niet ge-aard tijdens de shoot-out. Het aardedraadje zoals bevestigd zorgde er enkel voor dat de behuizing van de powerstrip ge-aard was.

Mvrg

Patrick

blue-eyes

Merci, weer een beetje meer duidelijkheid.

Zoals je weet ben ik behoorlijk a technisch. Hoe kan het dat het filter zou gaan werken als het geaard wordt aangesloten? En zonder aarde niet?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

patrick_vdb

Hi Blue-eyes,

Volgens mij werkt de filtering ook wanneer het apparaat niet ge-aard is, enkel minder efficient. De spanning doorloopt volgens mij gewoon hetzelfde traject met alle weerstandjes, spoeltjes en condensatoren, ge-ard of niet ;)

Mvrg

Patrick

Doerak

Ik denk dat het filter alleen maar aangesloten zit op de nul en de fase.
Het zou onlogisch zijn op de aarde ook op het filter aan te sluiten, omdat je deze zelfde aarde wilt gebruiken om eventuele "troep" af te laten vloeien.
Helaas is het op deze foto niet goed te zien.


blue-eyes

Ik zeg niet dat de aarde op het filter aangesloten zat. Bovendien doelde ik niet een externe filter, maar de ingebouwde filter van Mark Levinson.

Wellicht dat de ML kan "zien" dat het apparaat geaard is? En dan het filter inschakeld? Maar waarom is dat dan zo?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Scarp

Bij die meeting viel het toch op dat er een erge galm in m'n kamer was. Was me voorheen nooit zo erg opgevallen trouwens :)

Ik heb nu als probeersel twee balken genomen en daaraan een laken gehangen tegen de muur achter de luistere positie (dus recht tegenover de speakers). Gewoon een laken van nog geen anderhalf meter breed en 1 meter hoog. Nu is dezelfde galm (als je met je handen klapt) er nog wel een beetje, maar de hoge tonen zijn uit die galm verdwenen. De galm is dus iets "droger" geworden, alhoewel niet helemaal weg.

Eens luisteren of het me zo bevalt, dan weet ik dat ik in ieder geval iets zachts aan die muur moet hangen :)

garmtz

Quote from: Scarp on April 18, 2004, 12:07:27
Eens luisteren of het me zo bevalt, dan weet ik dat ik in ieder geval iets zachts aan die muur moet hangen :)

Dat zou al een goede eerste stap zijn. Hang gewoon een mooi dik wandkleed op, liefst iets van de muur af. Doe er demping achter (even aan Thingman vragen) en je hebt gelijk een bass-trap... :)  Een goede tweede is een groot dik vloerkleed neerleggen.

Rob_Dingen

Hoi

Voor audio is het beste achter de luisteraar diffuus te maken.
Reflectie punten op wanden en plafond ook diffuus of gedempt of een combinatie en ook tussen de speakers weer diffuus.
En bastraps kun je het best in de hoeken gebruiken daar zijn ze het effectiefste.
Voor galm van het klappen dus flutter heb je maar kleine middelen nodig om dat op te lossen op parralel tegen over elkaar liggende wanden.
Kijk eens op de site van RPG daar is veel te lezen en te leren http://www.rpginc.com/

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Rob,

We hebben net van Toine geleerd dat tussen de speakers absorptief  zorgt voor een betere mechanische kanaalscheiding..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

Het valt bij mij thuis op dat als ik een grote plant (diffuser) achter de speakers plaats dit ten koste gaat van punch en preciesie in de plaatsing.

Trouwens, alles wat we tot nu toe geprobeerd hebben om de galm wat te verminderen (obsorbsie op verschillende plekken) resulteert steeds in minder levendigheid van het geluid.
Als we de gordijnen dicht doen (tegenover de speakers aan de ander kant van de kamer) klinkt dit al iets minder.

We moeten Thingman eens uitnodigen denk ik.\

@Scarp,
En, is het laken een verbetering?

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Bij de muur achter de speakers moet het absorptief zijn?

Als ik die site van RPG lees dan klopt dat. Image Tools aan de muur bij de speakers die absorberen relfecties. Spatial tools achter de luisteraar die het diffuus maken en Bas Tools voor de hoeken.

Scarp

@martin: ik vind het wel iets een verbetering. Het ziet er alleen niet uit die muur zo, maar de kamer klinkt wat droger en toch iets beter.

Erik van Voorst (in memoriam)

Martin,

Zoals al eerder voorgesteld neem ik TubeTraps mee.

Ik weet alleen niet of ik ze alle 4 meeneem.
De dikke jongens gaan maar net achter in mijn BMW (hij is toch kleiner dan de dealer zei ;D)

De twee dunnere doen echt wonderen vind ik. Gister er weer mee
ge-experimenteerd....onvoorstelbaar hoe je het geluid kunt "kneden".

Ik zou het gaaf vinden als het bij jou ook tot resultaten kan leiden.

Die twee dunnen neem ik in ieder geval 1 mei mee...tenminste als ik ze tussen je luidsprekers kan plaatsen....gaat dit  ???
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martin_M

@Erik,

Ik ga even verder in topic 'amp shootout @ Martin_M ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Rob_Dingen

Hoi Erik

Dat is tussen de speakers ik praat over de achterwand achter de speakers.
En het is ook weer afhankelijk van de ruimte bij jou bijv is er veel glas dus zou absorbtie wel beter werken bij ijn situatie is diffuus beter.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

#395
Rob,

Ja bij iedereen is het weer anders, het blijft steeds maar weer experimenteren, maar goed de moeite wordt
uiteindelijk wel beloond... ;)

Ik kan overigens voor al dat glaswerk wel stoffen luxaflex gorijn naar beneden laten komen...als ik serieus ga luisteren....zo heb ik ook ge-experimenteerd met de Tubes. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!